Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Utvecklarblogg -> Kuskar i turneringar
 

Travspelet är hela tiden under utveckling och även om det ibland inte märks att det händer så mycket så pågår det en hel del under ytan. I detta forum kommer "alla" dessa små förändringar och buggfixar att listas.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Eriksson Posted: 2010-09-28 23:50:10

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Jag har nu gjort så att kuskarna som valdes till första loppet i turneringen följer med vidare till nästa omgång.

Dessutom så får den häst som vunnit sitt kval välja kusk först i nästa försök. Vinnarna i heaten rankas inbördes efter poäng och sedan insprugna pengar.

Jag hoppas att detta skall göra det lite roligare att delta i turneringar.

/Eriksson
Reply
Mancher Posted: 2010-09-29 06:52:11 Edited(1): 2010-09-29 06:52:40 Answer to: "Jag har nu gjort så att kuskarna som valdes till första loppet i"
456
YOLO Stables
Jägersro

Became a member: 2008-05-01
Forum posts: 3260
Magnifikt!! Ska byta hästar på varenda pålle som donaton för att visa mitt stöd för arbetet du lägger ner!
Reply
Soberano Posted: 2010-11-26 00:40:33 Edited(1): 2010-11-26 00:40:57 Answer to: "Jag har nu gjort så att kuskarna som valdes till första loppet i"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Nu har det varit så under en period och jag måste säga att jag saknar det gamla systemet MYCKET....

Vad var egentligen tanken med förändringen? Som det är nu så blir det väldigt avgörande i VILKET kval du startar, om hästen går felfritt, passar på banan osv. En enda start avgör om du får en bra kusk eller inte och inte en långsiktig plan där man siktar mot vissa lopp och matchar för att få bra kuskar i de loppen man valt.

Som ett exempel.

Jag har under hela etappen laddat mot Derbyt med min Fighting satellite. Han har hela tiden varit rankad etta i sin kull och vann Kriteriet. Sedan dess har min plan gått ut på att ha kvar 1245 poäng när det blir dags för ev uttagning till derbyfinalen och när det nu äntligen blev dags så satte en snöplig galopp (kanske inte vunnit ändå men) stopp för hela min plan och jag får dras med en kusk som jag egentligen inte ville ha.

Tankar om detta? Är jag helt ute och cyklar eller? Tanken om att det skulle gynna hästar som är i form är ju god MEN, många turneringar pågår under en lång period och då funkar det ju ändå inte så. Stoeliten har kört försök under hela etappen, Breeders körs under nästar hela etappen osv osv.
Reply
JontePuma Posted: 2010-11-26 02:09:38 Answer to: "Nu har det varit så under en period och jag måste säga att"

Became a member: 2008-07-12
Forum posts: 604
Tycker dom negativa sidor du tar som exempel, vilket kval du startar, om hästen går felfritt, passar på banan osv stämmer in rätt bra i verkligheten också, ibland är förhållanden och löpscenarior inte optimala eller vad man räknat med.

Att vinnarna får välja före 2orna tycker jag är en rolig morot, vilket man kan jämföra mot verklighetens möjlighet att välja spår när man får en bättre placering, som i tex elitloppet mm.
Då spåren inte verkar spela nån större roll här i spelet så tillför den nya rankingen lite mer känsla iaf...

Så känner jag iaf.
Reply
Soberano Posted: 2010-11-27 00:17:33 Answer to: "Tycker dom negativa sidor du tar som exempel, vilket kval du startar, om h&"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Förvisso. Jag kan hålla med till viss del men jag tycker att det missgynnar långsiktigt tänkande och det gillar jag inte. Om jag tex räknat ut hur många starter jag kan göra av med under vägen mot en ev final för att få en bra kusk även där så kanske allt spricker bara för att jag blir utnosad den dagen i försöket och får välja kusk bland de sista.

Att spåren inte spelar någon roll är något som kanske borde ses över och justeras. Jag antar att det har någon form av betydelse men inte så stor som den kanske borde ha.

Jag formulerade mig lite kasst förut och givetvis så är det så IRL att banans skick,motstånd och annat är väldigt avgörande för loppens utgång men jag tycker att det blivit ett jäkla krångel med kuskval och gillade det gamla systemet bättre helt enkelt
Reply
larockma Posted: 2010-11-28 00:42:56

Became a member: 2008-11-18
Forum posts: 1473
Förstår ej vad det blivit krångligt med kuskval nu mot förut. Detta enda är att det finns fler kuskar att välja på, vilket även gjort att de som väljer bland de sista även har en chans att få en hyfsad kusk. Förut hände det att from 5e val i princip var chanslös i ett lopp. Med detta har det blivit en förbättring med det nya systemet, då trots allt fler stall kan ha en segerchans, anser jag.
Reply
[ 1 ]