Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> Skapa Regioner och en storbaneutman...
 

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2007-08-28 23:38:05 Edited(5): 2007-08-29 00:05:39

Became a member: 
Forum posts:
Ett förslag till Eriksson: (eller mera 2, men lite sammankopplade )

Varför inte dela in Sverige i olika geografiskt baserade \\\"travregioner\\\" i spelet ?
ex:
Storbanor - Solvalla ,Jägersro , Åby
Sydsverige - Halmstad, kalmar , Axvalla , Vaggeryd
Nedre Mantorp, Eskilstuna , Örebro Visby
Mellan- Färjestad , Åmål, Årjäng, Romme
Övre - Bergsåker , Gävle Bollnäs, Hagmyren, Rättvik,
Norr - Umeå , Dannero , Skellefteå, Östersund

Låt sedan användaren välja hemmaregion när man registrerar och sedan hemmabana inne i spelet

Indelningen är bara en snabb skiss för att visa på min tanke, men jag tänkte mig ungefär så här....

***Du väljer en hemmabana inne i spelet. Denna måste finnas inom den region du valt vid registrering såklart.
STORBANORNA nämnda ovan är inte VALBARA. Kommer till varför senare !

***Reskostnader kan då baseras på regionerna istället:
Det finns en BASKOSTNAD för ex.vis resan i % el. Kronor säg 100 kr för exemplets skull
Inom sydsverige, om din hemmabana är där är dina kostnader klart mindre.
Reser du en region bort ökar din kostnad med 25%= 125kr
Reser du 2 eller fler regioner 50%...
Nu säger någon att nord o syd förlorar...jo, i resmöjlighet ja, men å andra sidan reser färre dit = mindre konkurrens i hemmaloppen.

***Propositioner och vettiga lopp kan skrivas ut lättare utifrån antalet användare i en region. Fler som kan anmäla till loppen gört de också mer välfyllda.

***Det kan finnas vissa fördelar i DIN hemmaregion och på DIN hemmabana.
Ex: mindre reströtthet för hästen inom regionen, hästen får ett litet, litet plus på prestation på hemmabanan.
Alltså måste du ha en hyfsad häst för att göra resor värda besväret.

--------------------------------------------------------------------------------
******** JAG HAR SEDAN EN HELT ANNAN IDÈ FÖR STORBANORNA *********
tycker den kan va lite kul, men vet inte...
____________________________________________________________________

*** Storlopp, rikstoto m.m körs på storbanorna med LIKA reskostnad för alla !
Dock ska det vara tufft att kvalificera sig till dessa lopp.

*** Spelet kan innehålla topplistor för respektive region inom olika områden. Ex. Mest intjänat totalt, på ston/hingstar samt på 2, 3, 4 åringar m.m.
Det kommer också , precis som i verkligheten , göra att jag om jag engagerar mig kan lära mig lite om motståndare/medtävlare i min region.
Kanske kan va av nytta när jag anmäler i lopp, samt lägger upp taktik , väljer kuskar m.m

*** Loppserier , med finaler osv, kan köras inom regionen. Ex.vis en 3-åringsserie som Mantorps sikta mot stjärnorna ...vilket premierar långsiktigt tänk.
Samma sak kan breederskval m.m gå utifrån regionerna eventuellt.
Lite för att skapa lite likvärdiga möjligheter/förutsättningar för varje region.


*** Att vinna vissa topplistor i sin region genererar sedan en BONUS !!!
ex.vis 8 platser delas ut från varje region . (5*8=40)
Detta gäller en säsong i form av att du under en den kommande säsongen får tävla som UTMANARE i den exklusiva STORBANE-UTMANINGEN !
40 tävlande kämpar då mot 8 ETABLERADE STORBANE-TRÄNARE!

*** UTMANARNA hör dock hemma i sin region fortfarande, och deras resultat räknas då ännu med i sin respektive regions listor m.m så de har chansen att kvala in igen nästa år.

***Som utmanare kommer du dock UPPÅ DET placeras in i en utmanarliga på en storbana.
Du kommer få möjligheten att tävla mot de 48 bästa, 16 på vardera bana, under kommande säsong,i 2 moment

1) mest insprungna pengar under säsongen. (precis samma siffror som i din regionstopplista.)

2) Ett pengastinnt grand prix i form av ett tvåheatslopp på vardera bana, semi/final , dit varje tränare i storbanekampen anmäler din bästa häst. En möjlighet till ära och fina pengar!
(vinstpengar här räknas dock ej i regionslistor då det fina pengarna kan ge för mycket bonus i penningligan och göra den statisk år efter år)

***Vinnaren på varje banas grand prix samt i insprunget (=6 pers) samt 2 bästa i övrigt i insprunget, alltså 8 tränare varje säsong, får chansen att placera sitt stall på valfri storbana nästa säsong. De lämnar sin regions topplistor tillfälligt och räknas endast till sin storbanas topplista.
DE BLIR DE 8 STORBANETRÄNARNA ....de som ska utmanas !!!
(Du kan såklart välja att stanna på ex-vis vaggeryd)
De 40 utmanarna delas sedan in utifrån plats på vardera bana för att utmana.

***Att vara storbanetränare innebär vissa fördelar.
Du är med i storbane-utmaningen nästa säsong igen. (40+8)
Du kan vinna grova pengar i Grand prixet.
men ...Framför allt ... ÄRA, ÄRA , ÄRA !!!
Alla dina medspelare ser ju ändå ALLTID att du är en STORTRÄNARE ....

(Du får Förslagsvis får du också ett omnämnande i en HALL OF HONOUR som jag hoppas spelet ska ha!)

***Nackdelen är ju såklart at du endast kan hålla dig kvar genom att ligga i topp i penningligan, eller vinna ett Grand Prix! Annars åker du ut och får kämpa nästa säsong för att åter få utmana om en plats i finrummet.
Dock får du såklart fortfarande anmäla till alla

*** Väljer du att placera dig på storbana beräknas tidigare tänkta kostnader etc utifrån den region din storbana befinner sig i .

*** ALLA UTMANARE blir också ständiga MEDLEMMAR I DEN EXCLUSIVA STORBANEKLUBBEN !!!
Något som jag tycker ska synas i sin AVATAR


*** Storbanorna kanske kan ha vissa fördelar men det är jag tveksam till.
Faktum är att de som når dit bli en rätt exklusiv klubb om de får för mycket fördelar.
Det jag skulle kunna tänka mig är att Grand-prix vinnare får en inbjudan till elitloppet då det borde vara 3 rätt bra hästar från vardera storbana, vilket skulle vara ännu en morot.


-------------------------------------------------------------

Vet inte om idén är bra , PROBLEMET ÄR JU ATT DET KAN VARA SVÅRGENOMFÖRT UTAN EN OMSTART ... :/

men tyckte det känns som en lite rolig idé som kan ge en kul krydda, som skulle göra storbanorna lite mer exklusiva , och framför allt ge en rejäl utmaning och lite synlig credit till toppspelare som lägger ner mycket tid.



Inlägget blev långt och kan blivit lite fel här o där då jag klippit o klistrat men....nu behöver jag komma i säng ...hehe...så hoppas det går att läsa

null
Reply
Post removed Posted: 2007-08-28 23:48:06   Answer to: "Ett förslag till Eriksson: (eller mera 2, men lite sammankopplade ) Var"
Posted: 2007-08-29 06:20:25 Answer to: "Ett förslag till Eriksson: (eller mera 2, men lite sammankopplade ) Var"

Became a member: 
Forum posts:
Du har glömt oss utanför Sveriges gränser. Men det har ju alla andra oxå gjort. Vad är det för vits att kunna lägga stallet utanför Sverige????
Reply
Eriksson Posted: 2007-08-29 13:43:13 Answer to: "Ett förslag till Eriksson: (eller mera 2, men lite sammankopplade ) Var"

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Ojojoj, tog en stund att läsa igenom vad som måste vara det längsta inlägget hittills. Har faktiskt funderat på det där med regioner och olika serier. Om det blir för många användare så är det väl nästan ett måste.

Många intressanta förslag, kommer helt klart fundera på dem.

/Eriksson

P.S. Kan avslöja att vi precis håller på att göra ett nytt avels-system som förmodligen kommer att skapa lite mer konkurrens och göra spelet roligare. det kommer förmodligen att läggas ut redan idag men jag kan inte lova något.
Reply
Posted: 2007-08-29 15:33:44

Became a member: 
Forum posts:
Jo, jag vet...det blev långt
Men det är svårt att presentera en idé utan att vara utförlig ibland.
Kommer bara 30 frågor efter sedan i så fall ....

Så, bättre att tänka till först. Mest ville jag åt det här med regioner och topplistor som leder någon vart...(någon bonus/belöning)

Dock är det ofta bättre om belöningen i sig inte ger uppenbara konkurrensfördelar som pengar, bättre stallar o.s.v då det kan vara svårbalanserat.

Däremot är det grymt kul att få en belöning som syns hela tiden !!!
Att jag t.ex. har en topphäst m.m bryr sig ju mest de mer inbitna om.

Vilka som tränar på de prestigefyllda storbanorna däremot skulle nog många , även nybörjare, snart kolla in !

Ett annat sätt skulle ju kunna vara att de som vinner storlopp, penningligor etc får läggas in som kuskar i spelet, och får ett antal skillspoäng på de 2 kusk-kategorierna att fördela beroende på hur prestigefylld deras prestation är.
Skulle framför allt vara coolt om champion på varje bana fick stå som kusk under en säsong
Reply
[ 1 ]