Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> Säsong.
 

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

[ 1 ]   2  
Author Message
Posted: 2007-08-24 12:23:14

Became a member: 
Forum posts:
Man kanske skulle kunna dela in ett år i 3 säsonger. Dvs ett häst år är 4 månader.
Deom tre eller fyra sista veckorna är avelssäsong, då kan man om man vill betäcka sitt sto.
Reply
Buck_Fush Posted: 2007-08-24 15:58:59

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 562
Ja verkar rimligt att man speedar upp spelet lite, avelssäsong kan också va bra men inte nödvändigt, det borde automatiskt bli så att dom flesta vill ha tidigt födda föl som hinner tillgodogöra sig mer träning.
Reply
Posted: 2007-08-24 16:58:27 Edited(1): 2007-08-24 16:59:55 Answer to: "Ja verkar rimligt att man speedar upp spelet lite, avelssäsong kan också "

Became a member: 
Forum posts:
Nej kanske onödigt. Tanken var att när ny säsong kommer så har du en ny kull direkt ur mammas mage, och har chansen att vara med i årgångsloppen. Vet inte om fölet borde vara 2-åring el. 3år.
Där tycker jag oxå det vore aktuellt att ha ett avelsstall som man kan få köpa. Säg 500 000kr för den som vill.

Ett tävlingsstall för 5 hästar. Ett avelsstall 4-6 boxar+ ev, box för avelshingst.
Reply
Posted: 2007-08-24 22:25:17

Became a member: 
Forum posts:
Fölen borde såklar vara 1 (0?) år när dom väl föds och sen öka ett år för varje säsong.

En idé kan vara att man endast får avla om man har avancerat i tränarstegen som jag föreslog tidigare och som det - vad jag vet - diskuteras en del omkring!
Reply
Posted: 2007-08-26 11:29:48

Became a member: 
Forum posts:
Att speeda upp säsongerna skluue nog vara en bra idè
Reply
Posted: 2007-08-27 22:32:53

Became a member: 
Forum posts:
Att speeda upp säsongerna är ett MÅSTE enligt min mening.
Jag vet att jag är ny som medlem, och kanske borde ta tid att lära känna spelet innan jag uttalar mig för bestämt...men...

Jag har testat ett antal olika online-spel. Managerspel som är mer eller mindre text-baserade och alltså hyfsat likt detta, om än att det då varit på andra teman. Oftast sport, typ fotboll(finns ett antal) hockey mm.

När jag hittade det här TRAVSPELET och kollade på lite screenshots blev jag sugen direkt, och registrerade mig. Spelar ett annat travspel med(men antar jag inte får nämna vilket här )

Poängen är ändå att som managerspel online är TRAVSPEL helt enkelt OTROLIGT SKOJ !!!

Tyvärr måste jag säga att när jag upptäckte att spelet tar ett år för en säsong så blev jag GRYMT BESVIKEN !

Anledningen är helt enkelt att jag älskar att bygga upp mitt lag/stal (vad det nu är) med hjälp av talanger i såna här spel med. Se dom utvecklas o.s.v.

Men om jag ska vänta i 2 RIKTIGA år för o se var min 1-åring tar vägen så...tyvärr ...JAG KOMMER TRÖTTNA LÅNGT INNAN !

Och jag tror inte jag är ensam om det. Det finns massor med spel som ger mer action, snabbare säsonger o.s.v.
Spelet ser supersnyggt ut, har bra ideer, men gör säsongerna typ 12-13 veckor långa. Det räcker gott och väl för en del action !


-Låt en vecka IRL vara 2 veckor i spelet (månd-onsd , torsd-sönd)
l-åt ett spelår vara 12v IRL (24 veckor på ett år i spelet)
-Lopp kan ändå finnas varje dag.
-Fixa fram en kriterie, 1-åringsauktioner , 2-åringsauktioner och storlopp som får gå på söndagar då den veckan alltid är lite längre med 4 dagar.
-Kanske Träning 2 dar i veckan månd , torsd

Bara lite tankar för att få hjulen att snurra...
Tror det är en bra och viktig diskussion både för oss spelare och spelledarna att få igång
Reply
Eriksson Posted: 2007-08-27 23:15:23 Answer to: "Att speeda upp säsongerna är ett MÅSTE enligt min mening. Jag vet att j"

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Jag håller fullständigt med om att vi behöver snabba upp spelet en del. Just nu lutar det åt att det blir 4 säsonger / år där varje säsong är 13 veckor.

Fölen kommer örmodligen att fortsätta att åldras i samma takt. Altså 1 år / vecka fram tills de fyller 3 år.

Travspelets första säsong slutar 2007-09-30. Om hästarna kommer att åldras så blir det förmodligen då. Endast 3-åriga eller äldre komme att åldras. Blir väl lite roligare om man kan tajma in de nya hästarna för säsongen perfekt.

/Eriksson
Reply
Posted: 2007-08-28 15:37:10

Became a member: 
Forum posts:
Hrm, ibland vet jag inte vad jag ska tro när jag läser allt här

Hur många säsonger man ska hinna med på ett irl-år vet jag inte men mellan 2 och 4 låter bra. Det får inte blir för snabbt heller enligt mig

Men om det ska starta en ny säsong 30/9 där alla hästarna ska bli ett år äldre, det låter farligt faktiskt. Tanken med att hästarna blir äldre är väl för att det ska bli en ny säsong och inte för att dom ska missa kriteriet eller vad det nu är för årgångslopp dom växer ifrån (mitt under en säsong)

Jag tror fortfarande det bästa är en omstart helt när det ä 1 januari (kanske tidigare) där alla fel och buggar och övriga saker upptäckts och rättats till samt justerats till det bättre! Där det sen finns en regelbok som beskriver dom olika momenten så att det stämmer.

Visst, jag gillar inte att man startar om spel men kan man få en normal övergång till ett snabbare spel som är "lika för alla"?
Reply
Posted: 2007-08-28 16:05:39

Became a member: 
Forum posts:
Håller med om att det inte borde vara så att hästarna blir ett år äldre den 30/9 av anledningarna ovan. Men att fullständigt starta om senare är urbota dumt då raseras allt an bygger upp nu och så är det ju ingen idé att fixa i stallet eftersom allt bara försvinner sen.
Reply
Buck_Fush Posted: 2007-08-28 16:39:20

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 562
Nä en omstart av spelet hoppas jag är uteslutet, isåfall vill jag veta det nu för då kan man lika gärna sluta spela nu. Kläm in årgångsloppen tidigare då så är det inga problem.
Reply
Posted: 2007-08-28 16:44:05

Became a member: 
Forum posts:
mm hoppas också att omstart är uteslutet
Reply
Posted: 2007-08-28 17:17:11

Became a member: 
Forum posts:
Nä, för har man pensionerat 31 hästar efter att man spelade på lotto med given vinst "varje gång" så vill man ju inte ha en omstart när "buggen" väl rättats till.
Reply
Posted: 2007-08-28 17:39:22

Became a member: 
Forum posts:
låter som ren och skär svensk avundsjuka...
Reply
Posted: 2007-08-28 17:57:17

Became a member: 
Forum posts:
Jo, du får tycka vad du vill oscar, men det förändrar ju dessvärre inte hur sanningen och verkligheten ser ut.

Vad ska jag vara avundsjuk på? Att spelet inte var tillräckligt genomtänkt innan det öppnades upp för "allmänheten" och att det därmed var enkelt att kunna skaffa sig fördelar genom att utnyttja luckor?

Ja, kanske kan vissa vara avundsjuka på sånt. Det tråkiga för dig oscar att du har lyssnat på alldeles för mycket skit medan du växte upp och skapat dig en bild utifrån vad du fått lära dig och inte utifrån hur Sverige ser ut jämfört med andra länder. För visst är svenskt kött världens bästa också?

Reply
Posted: 2007-08-28 18:08:28

Became a member: 
Forum posts:
Kom på en annan sak - som gör mig "avundsjuk". Det är hur vissa kan bada i pengar och spendera hela 850 000 kronor för den här hästen.

No horse found


Men samtidigt har ju du och Gidman haft ett par affärer på transfern. Om jag inte minns fel fanns där även ett annat bud i miljonklassen som dock stoppades av spelledarna då det ansågs som orimligt för en häst med ett medelvärde under 2.0.

Du får gärna förklara vad dessa buden gick ut på. Iaf för att jag har intresse av att veta det!
Reply
Posted: 2007-08-28 20:21:56

Became a member: 
Forum posts:
Är det så hemskt med en omstart ?

Fakta är att redan nu verkar det ju finnas flera skäl:

1) Det finns massor nya idéer/ändringar jag tror ALLA vill ha in. T.EX:
***boxar m.m byggnader ...som kräver ekonomi för inköp
***Ger mer hästar i så fal ...som i sin tur skulle få dig att planera din start, ditt stall etc helt annorlunda när du prioriterar
***Diverse tankar kring avel/unghästar/utveckling/lopp m.m

2) Många förändringar skulle snabbare kunna dras nytta av med pengar. Alltså skulle vissa inte ens behöva kämpa för att nå fördelen med vissa nyheter.
Det skulle ge en accelererande utveckling för de som redan har pengar och bra hästar att tävla och bedriva avel med, och risken är att det skulle
gynna de med mycket kulor nu alldeles för mycket...

3) Det har funnits buggar som vissa har förlorat på, vissa tjänat på.
Mer eller mindre...men ändå...det är surt om vissa drar nytta snabbt av fördelar för de vunnit på tidigare "buggar".

4) VIKTIGAST!!!
Att spel startar om i betastadiet eller "droppar" ner alla på en jämnare nivå igen är NORMALT ... japp helt NORMALT !!!
De som lämnar för de blir snea blir snart ersatta med nya spelare som njuter av ett kul , genomtänkt, och oftast mer rättvist spel !


5) det går ändå att PREMIERA DE SOM VARIT MED LÄNGE ....
Ge vissa små fördelar för de som varit med länge.
Ex:
Har du varit med överhuvudtaget i betan får du en extra box el. 1 transport
Har du varit med 5 veckor får du 2 extra boxar + transport från starten
Har du varit med 10 veckor får 2 boxar + 10-20% mer pengar vid start

Sedan borde såklart de som varit med ett tag ha vissa fördelar ändå i starten. Med all kunskap de bör ha borde de kunna få en klart bättre start än medel-stig H
-------------------------------------------------------------

Det är såklart bara förslag...men vad jag menar är att den 30/ 9 ha en GENOMTÄNKT TOTAL OMSTART kan vara vettigt och går att genomföra på ett sätt som ändå låter de "gamla rävarna" få vissa mindre fördelar.

Då vet all förutsättningarna, säsongslängd etc och kan tänka till lite mer på sitt stalls strategi.
Reply
Buck_Fush Posted: 2007-08-28 20:48:13 Edited(2): 2007-08-28 20:49:37 Answer to: "Är det så hemskt med en omstart ? Fakta är att redan nu verkar det ju"

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 562
Hur många omstarter ska vi ha då? Har aldrig spelat något spel som startat om, att det är helt normalt kan du bara inte mena? Jag menar jag har provat 10-12 onlinespel och inget har startat om. Men i alla spel förekommer förändringar som görs i just säsongsuppehållen, det är däremot helt normalt. I det här spelet kan man ändra ganska mycket utan att så många förfördelas, för ännu så länge är det få som tjänat så mycket.Vi är ju precis i början.
Reply
Eriksson Posted: 2007-08-28 21:14:13 Edited(2): 2007-08-28 21:20:53

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Spelet är ju faktiskt bara några veckor gammalt än så länge. Vår förhoppning är givetvis att slippa starta om spelet. Anledningen till att det står när du skapar ett stall är för att jag var rädd att vi skulle tvingas göra det om nåt drastiskt inträffade. Nu har vi klarat os hyggligt utan större fel än så länge.

Mitt mål är att gradvis kunna införa nya uppdateringar men det är inte alltid som det kommer att vara möjligt.

Kriterielopp kommer att läggas inför varje säsong. Larsson har till och med filat på ett nytt loppschema, inget är bestämt än men det lutar till att se ut som nedan.


Vill än en gång tacka för alla synpunkter, alla ideér är bra utom de dåliga.

/Eriksson
Reply
Posted: 2007-08-28 23:48:48

Became a member: 
Forum posts:
Tanken med den hästen var att jag fick en häst med startpoäng så att jag kunde starta den i fler lopp och på så vis få in pengar till min verksamhet. Tråkigt är ju det att så fort jag startade den så blev den skadad och har inte kunnat starta. Har bara spelat i 9h du har varit inne i 12dagar det är skillnad och av det har du lärt dig saker precis som jag gör nu varenda gång jag loggar in. Shit happens, nu är hästen skadefri så jag hoppas att min idé fungerar även om det gått ett tag. Vad jag vet så har ingen stoppat nåt bud i miljonklassen. Sen att du lägger dig i min uppväxt och vad jag har för värderingar är ju helt sjukt och en sån diskusison tar jag inte med dig över ett tangentbord punkt. Du har din strategi klar för dig och jag önskar dig lycka till!! /o
Reply
Posted: 2007-08-29 00:47:04 Edited(1): 2007-08-29 00:48:54

Became a member: 
Forum posts:
Buck_Fush //

Läs hela meningen jag skrev:

\"Att spel startar om i betastadiet eller \"droppar\" ner alla på en jämnare nivå igen är NORMALT ... japp helt NORMALT !!! \"

Ofta handlar det nog mer om att man droppar/sänker ner folk till en jämnare nivå, genom förändringar...regler...mm

Kan förstå ändå om du tolkar mitt inlägg som \"för omstart\"...

Bara att jag har inte hunnit läsa hela forumet ännu, men har bara fått intrycket i vissa trådar att det kommer små pikar och insuinationer (svårstavat..hehe) om att det förekommit lite fusk och utnyttjande av buggar m.m

Då spelet ändå är rätt färskt kändes inte en omstart helt ologiskt därför...

Men det kanske mest är gnabb mellan vissa spelare som retat sig på varandra, och då litar jag på att spelledningen grejat det.

Och angående de spel där jag sett en omstarter har det väl mera varit strategi-lika spel med mer fristående omgångar, där typ en omgång varar 10-15 veckor och man avbrutit tidigare, eller gjort om massor mellan 2 omgångar.
Dock , min poäng var mer att de flesta brukar köpa det om spelledningen kan ge bra skäl till varför.

Reply
[ 1 ]   2