Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> Obalans!
 

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

[ 1 ]   2  
Author Message
Posted: 2007-08-22 19:30:23 Edited(3): 2007-08-22 19:37:55

Became a member: 
Forum posts:
jag måste bara få uttrycka lite missnöje vad gäller träningsbiten.
Jag har kommit fram till (säkert många andra oxå ), att har du en häst på runt 3,0 i medel så är det inget att satsa på om du vill vinna stora lopp. För att träna upp hästen mot hyggliga 4,0 så måste du vänta ohygglit länge kanske ett år irl.
Inom den tiden om du då har ett bra sto så kan du istället få fram uppimot 20 hästar som har över 3.5 genom att avla med Eeigit. OBALANS!

Sedan är det ju ingen idè att ha avelshingstar om priset är lika för alla. Vem vill Andvända en higst som har 2,0 i medel mot Eegits 5,6. Inte jag i alla fall. OBALANS!
Priset på Eeigit borde vara en halv mille mot 10 000-.

Sedan undrar jag (avundsjuka) Hur Like Havet kunde vara så bra i senaste loppet. Trots ett topplopp veckan innan. Hon kan inte ha gett allt i båda loppen, då borde han blivit skadad efter det. Sedan gick hon med skor idet andra loppet men gjorde ändå ett kanonlopp.

Jag själv gick med skor första loppet och tog det lugnt. Men hade ingenting med utgången att göra. Galoppen i andra är det väl inget att säga om. Like Havet har "bara" 4,4 i medel mot mina 5,4.
Reply
Eriksson Posted: 2007-08-22 19:34:47 Answer to: "jag måste bara få uttrycka lite missnöje vad gäller träningsbiten. Ja"

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Vad tror du om att man själv skule kunna välja avelspriset på sin häst. Men att formen går ner med 10% eller nåt när den används vid avel. Plus att man kan välja om den skall vara tillgänglig för avel. Självklart måste den oxå klara avelskriterierna.

/Eriksson
Reply
Posted: 2007-08-22 19:40:32 Answer to: "Vad tror du om att man själv skule kunna välja avelspriset på sin häst."

Became a member: 
Forum posts:
Jag tycker att ditt förslag var väldigt bra, men att man skall få begränsa antalet betäckningar per vecka så att inte hästens form sjunker helt inför ett storlopp tex.
Reply
Posted: 2007-08-22 19:58:04

Became a member: 
Forum posts:
mm tycker också det låter bra gillar inte att allt folk får betäcka så billig med eeegit
Reply
Posted: 2007-08-22 20:06:51

Became a member: 
Forum posts:
om du höjer för mycket då får du inga ston
Reply
Posted: 2007-08-22 20:13:25

Became a member: 
Forum posts:
kvittar
Reply
Posted: 2007-08-22 20:13:31

Became a member: 
Forum posts:
Smart dollax, tänkte inte på det. Tack.
Då borde det bli så att om jag sänker priset så kanske någon vill ha min hästk..
Reply
Posted: 2007-08-22 20:26:25

Became a member: 
Forum posts:
du får inte sänka för mycket för du tjänar du inget på det!
Reply
ddmannen Posted: 2007-08-22 21:50:27

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
någon som vet något om samband mellan föräldras medelvärde och att ge bra avkommer ?

Reply
Posted: 2007-08-22 22:27:26

Became a member: 
Forum posts:
det ända jag vet är att fölen ärver värden från föräldrarna o ju högre medel ju bättre föl typ
Reply
Posted: 2007-08-22 23:25:12

Became a member: 
Forum posts:
Blir obalans som sagt om alla föl efter eegit blir sjukt bra på banan!

Däremot gillar jag att medelvärdet (och värden generellt) inte betyder allt.

Men visst finns det saker som påverkar hur det går i loppen men jag vill inte avslöja något här då jag försöker att dra nytta av det jag lärt mig hittills.

Men inte alls brqa om vi får fram en massa bra treåringar redan den här säsongen för att dom avlas fram.

Jag tycker det är skandal att fölen åldras snabbare än andra. Det blir obalans. Jag har en bra treåring men den kommer ju inte ha mycket att sätta emot alla föl I ÅR och det är tråkigt som sagt. Men bara att träna på och hoppas man har tur i fortsättningen, hästen duger ju på banan!
Reply
Posted: 2007-08-23 07:14:51

Became a member: 
Forum posts:
tillexempel min bridge har vunnit mot dom som har 4 5 så jag tror inte att medel värdet spelar så jätte stor roll!
Reply
ddmannen Posted: 2007-08-23 09:57:54 Edited(1): 2007-08-23 09:58:11

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
tycker det är bättre att hästarna skulle föddas som 2 åringar och sen blir alla hästar ett år äldre den 1 januari . Det blir jättekonstiga effekter när de unghästar åldras så fort som de gör nu
Reply
Buck_Fush Posted: 2007-08-23 10:31:08 Edited(1): 2007-08-23 10:31:49 Answer to: "tycker det är bättre att hästarna skulle föddas som 2 åringar och sen "

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 562
Nej det är ingen bra ide att kanske få ett föl i Januari och behöva vänta ett helt år på att få starta stackarn. Helt ohållbart att såna hästar tar upp flera av 5 viktiga stallplatser. Man behöver starthästar för att kunna gå runt ekonomiskt och då helst 5st. Så det är bättre som det är nu.
Reply
Posted: 2007-08-23 17:56:17

Became a member: 
Forum posts:
Som det är nu är det ju en smärre katastrof, precis som ddmannen säger.

Spelet går väl inte ut på att dra nya lotter tills man har fem enorma tre-åringar? Acceptera att ni har sämre hästar och bygg med dom. Annars kan vi ta bort allt vad träning heter och ha ett statiskt spel där vi bara drar nya "lotter" hela tiden som vi tävlar med.

Då kommer spelet dö förr eller senare om man inte gillar att köpa lotter
Reply
Posted: 2007-08-23 18:06:54 Answer to: "Som det är nu är det ju en smärre katastrof, precis som ddmannen säger."

Became a member: 
Forum posts:
Du förstår uppenbart inte vad jag menar, för att vara med och tävla i storlopp så måste du väl ha en bra häst. Och när du ser de andra hästerna på över 4,0 som tävlar, och du då kommer med din 2,6, så har du ingen större chans på dessa lopp och att träna upp denne tar ju enormt, enormt lång tid.
Spelet är ju upplagt så, att det inte är värt att träna häst när du kan avla fram bättre hästar på kortare tid.
Reply
Posted: 2007-08-23 18:12:14

Became a member: 
Forum posts:
Jag är helt med på vad du säger men är det ett spel där vi drar lott vi vill ha?

Jag kan förvisso bara rekommendera vad jag tycker och jag hoppas att detta enbart ses som en beta-test även om jag tycker att jag har fått ett skapligt fält med hästar.

Men för spelets kvalité trorjag det är viktigt att man tar bort allt detta - precis som amn gjorde med billiga irländska hästar som blev kunar på banan!

Hur kul är spelet för att man _enbart_ haft tur? Det gäller väl att lägga upp en taktik - och då inte en taktik som baseras på att hitta luckor i spelet!

Som sagt, jag förstår vad du menar men är det åt det hållet vi vill gå? För isf vill jag att man ska kunna köpa hästar med 7.0 i snitt eller över för 100 000 så kan vi alla köpa en sån häst också och sen höjer vi när vi blivit trötta på det!

Skärpning!
Reply
Posted: 2007-08-23 18:24:49

Became a member: 
Forum posts:
Jag har inte påstått att vi skall göra på något vis, jag har bara påpekat ett problem. Jag har inget problem med att träningen går långsamt. Det jag har problem med är att anra utnyttjar systemet för att få så bra hästar som möjligt så snabbt som möjligt, vilket inte är några problem.

Jag vill få bort det. Förstår du nu.
Reply
Posted: 2007-08-23 18:33:11

Became a member: 
Forum posts:
Jo, men det har jag sagt hela tiden, bprt med "fuskarna"
Reply
Posted: 2007-08-23 19:44:15

Became a member: 
Forum posts:
bort med dom som gnäller, hade du haft en bra häst så hade du inte gnällt kan jag lova
Reply
[ 1 ]   2