Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Utvecklarblogg -> Fusk
 

Travspelet är hela tiden under utveckling och även om det ibland inte märks att det händer så mycket så pågår det en hel del under ytan. I detta forum kommer "alla" dessa små förändringar och buggfixar att listas.
Username

Password

[ 1 ]   2   3  
Author Message
Eriksson Posted: 2009-06-27 00:56:53

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Eftersom fusket har brett ut sig på sista tiden så kommer ett antal nya funktioner att införas.

Om du har någon bra idé hur fusket skulle kunna stoppas så är du välkommen att skriva här.
Reply
Posted: 2009-06-27 01:07:18 Answer to: "Eftersom fusket har brett ut sig på sista tiden så kommer ett a"

Became a member: 
Forum posts:
* maxpris på avel, 50.000:-

* öka på antal lopp innan man får köpa häst, mitt förslag är 15 lopp

* maximera antal pensioneringar/etapp


kommer nog fler förslag om nån dag
Reply
B_Good Posted: 2009-06-27 01:22:08

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
* maximera antal pensioneringar/etapp? Den hajar jag inte..


Reply
Cherry Posted: 2009-06-27 08:59:55

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6893
Skippa Swatpros förslag och ta det förslag vi tillsammans redan skapat
Reply
Cherry Posted: 2009-06-27 09:01:57

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6893
1. Det ska inte gå ändra avelspriset mer än 1 gång per etapp.

2. Inför "levande fölavgift" vilket i spelet skulle innebära när fölet blivit 3 år. Alltså får inte hingstägaren betalt förrän hästen blivit 3 år, detta för att förhindra 5 föl och sen omstart/nedläggning av stallet vilket verkar ganska vanligt om man kollar på vissa hingstar.

3. På börsen ska det gå att se ALLA BUD som är lagda på en häst för att på det sättet kunna se en onormalt stor höjning av budet.

4. Maxpriset för avel MÅSTE sänkas till en rimlig nivå. Max 100000?

5. På varje användares sida måste man kunna se samtliga köp och försäljningar som denne gjort (inklusive vem man köpt från/sålt till, och pris).

6. Ge Moderatorna rätt att stänga av stall som ägnar sig åt uppenbart fusk. Dock ska det krävas att minst 2 moderatorer stänger av samma användare för att avstängningen skall gå igenom. Detta för att inte en ensam moderator skall få skit plus att det innebär att inte en ensam person kan stänga av någon på ren jävelskap. Det behöver dock inte vara synligt VILKA som har stängt av. Lägg däremot in en flik på förstasidan där vem som helst kan anmäla fusk och när det kommer en anmälan så hamnar denna per automatik hos Moderatorerna och de 2 första som loggar in efter anmälan är också de 2 som får fallet på "sitt bord". Alla avstängningar och anmälningar skickas givetvis till Admin (dig). Förslagsvis kan det finnas ett särskilt formulär som man fyller i när man anmäler fusk. Den som blivit avstängd för fusk ska kunna överklaga beslutet genom att komma med en förklaring till vad som hänt. Kan ju röra sig om feltryckning eller tillfällig sinnesförvirring orsakad av alkohol, missad V75:a eller andra traumatiska upplevelser. Ett orimligt bud ska då kunna justeras/köpet hävas utan att användaren blir avstängd. Förfarandet för överklagande bör vara detsamma som för avstängning, dvs. två moderatorer fattar beslut i frågan.
Reply
B_Good Posted: 2009-06-27 12:54:44 Edited(2): 2009-06-27 12:55:53

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Dom är bra, speciellt öppenhet (punkt 3 o 5) känns som ett bra sätt att kontrollera
Reply
torro1 Posted: 2009-06-28 00:33:00 Edited(1): 2009-06-28 00:36:08
505
Stall Festis
Umåker

Became a member: 2008-05-17
Forum posts: 548

6. Ge Moderatorna rätt att stänga av stall som ägnar sig åt uppenbart fusk. Dock ska det krävas att minst 2 moderatorer stänger av samma användare för att avstängningen skall gå igenom. Detta för att inte en ensam moderator skall få skit plus att det innebär att inte en ensam person kan stänga av någon på ren jävelskap. Det behöver dock inte vara synligt VILKA som har stängt av. Lägg däremot in en flik på förstasidan där vem som helst kan anmäla fusk och när det kommer en anmälan så hamnar denna per automatik hos Moderatorerna och de 2 första som loggar in efter anmälan är också de 2 som får fallet på "sitt bord". Alla avstängningar och anmälningar skickas givetvis till Admin (dig). Förslagsvis kan det finnas ett särskilt formulär som man fyller i när man anmäler fusk. Den som blivit avstängd för fusk ska kunna överklaga beslutet genom att komma med en förklaring till vad som hänt. Kan ju röra sig om feltryckning eller tillfällig sinnesförvirring orsakad av alkohol, missad V75:a eller andra traumatiska upplevelser. Ett orimligt bud ska då kunna justeras/köpet hävas utan att användaren blir avstängd. Förfarandet för överklagande bör vara detsamma som för avstängning, dvs. två moderatorer fattar beslut i frågan.


Jag tycker inte att det är så uppenbart att se fusk. Vem ska bli avstängd vid ett överbud på övergångsmarknaden? Både köparen och säljaren? Det kan ju som sakt handla om ett fel tryck eller att någon som inte kan "marknaden så bra" bjuder lite för mycket på en häst?..Om någon blir avstängd och överklagar så måste ju överklagan behandlas väldigt snabbt max 1 dag?.. Vad händer med ett stall som blir avstängd?..Tränar hästarna som vanligt? Startar de hästar som är anmälda till lopp?..Borde man inte ha rätt att försvara säg innan en avstägning?..

Låt oss säga att Grenka har en häst ute till försäljning som max är värd 1 mille. Någon tok kommer precis 1 minut innan hästen har deadline och bjuder hela 5 mille. 2 moderater ser detta och stänger av både Grenka och den som bjudit..Hur kul skulle det vara när man ska logga in nästa gång?..Kanske ska anmäla nån häst till ett lopp och inte kan för att man är avstängd..
Reply
Soberano Posted: 2009-06-28 11:03:41 Answer to: "6. Ge Moderatorna rätt att stänga av stall som ägnar "

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Givetvis måste det få ha sin gång och stallet bör kanske förläggas med en varning först som gäller under en viss period och om man inte kommer in med en förklaring inom den tiden så kanske stallet stängs av? Vad det gäller överbud på börsen så är det väl att föredra att köpet ogiltighetsförklaras och går tillbaka före en avstängning. När det gäller fusket inom aveln tror jag att fusket kan minimeras om förslagen genomförs och då lär det inte bli så mycket fusk där eftersom det är svårt att göra sig några större pengar när avgiften nu sänkts. Motivet är givetvis att göra det så svårt att fuska att det inte blir speciellt många fall som måste omprövas i framtiden. Framförallt så är det ju köpen mellan SAMMA stall för höga priser som ska undersökas. Sen kan jag kanske tycka att stall som inte är aktiva under en lång tid bör stängas ner snabbare för då blir det ju svårare att ha ett stall som ligger och väntar när någon vill fuska.
Reply
torro1 Posted: 2009-06-28 12:22:05 Answer to: "Givetvis måste det få ha sin gång och stallet bör ka"
505
Stall Festis
Umåker

Became a member: 2008-05-17
Forum posts: 548

Framförallt så är det ju köpen mellan SAMMA stall för höga priser som ska undersökas.


Är det att en användare har 2 stall och köper säljer mellan stallen för att överföra pengar? Isåfall hur ska man kunna veta till 100% säkerhet att en användare har 2 stall? Då måste man väll ha tillgång till ip-adressen..Om någon har 2 stall så kan man väll ändå inte göra några affärer mellan stallen om man har samma ip-adress? Det betyder ju att stallen måste ha olika ip-adresser och då blir det väll ännu svårare att veta om det är samma person?

Gällande aveln så räcker det nog med att sänka priset till max 150.000. Grenka har ju tagit 100.000-125.000 för att avla med sin avelshingst och folk har visat intresse..Så 100.000 tycker jag är lite lågt som maxpris..
Reply
Soberano Posted: 2009-06-28 13:02:30 Answer to: "Framförallt så är det ju köpen mellan SAMMA sta"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Fusk gäller inte enbart köp av personer som har 2 stall utan även mellan "kompisar" som har 3 stall var och utnyttjar detta. Du verkar orolig? Har du kanske "kompisar" därute som du dyrsäljer till? För det första så tror jag inte att det skulle räcka med en tveksam affär för att stänga av ngn, möjligtvis att köpet går tillbaka och att det blir en liten bevakning på det stallet. Sen så finns det ju folk som har tillgång till mer än en IP adress, jobb,skola,syskon,kompisar osv så SÅ svårt skulle det nog inte vara att använda sig av mer än 1 stall och få det att fungera.

Tycker INTE att avelspriset bör höjas, snarare att det skulle gå sänka ytterligare ett snäpp för att "sämre" hingstar kanske också skulle kunna få lite avkommor. Tycker nog att 3-5 miljoner per etapp i inkomst på en avelshingst är fullt tillräckligt.
Reply
torro1 Posted: 2009-06-28 14:01:51 Answer to: "Fusk gäller inte enbart köp av personer som har 2 stall utan &aum"
505
Stall Festis
Umåker

Became a member: 2008-05-17
Forum posts: 548
Neej jag är inte speciellt orolig..Har försökt köpa en häst från en kompis en gång tidigare men det gick ju inte så bra då han använt min dator xD Sen har jag väll sålt en och annan kamel till dej soberano för höga summor?

Gällande fusket så tror jag det kan bli svårt att se skillnad på ett överbud och ett kompis bud?. Så fort det varit ett högt bud på en häst så har folk hängts ut i forumet som fuskare.. Alla kan inte marknaden lika bra o då värderar man ju hästarna olika?..Borde det inte finnas en viss gräns vad en häst kan få vara värd? Moderatorna ska kunna stoppa överbud på hästar också?
Reply
Soberano Posted: 2009-06-28 17:21:14 Answer to: "Neej jag är inte speciellt orolig..Har försökt köpa en "

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Jo nog har man fått tag på kameler, är väl inte just annat du kränger? Hursomhelst så är det i första hand möjligheten att ogiltighetförklara köp som känns viktigast. OM det nu är så att det är någon som inte har förstått värdet av en häst och råkar bjuda 1 miljon högre än utgångspriset så har han väl lärt sig det då om man häver köpet?

Jag har ett färskt exempel som ju antagligen är ren jävelskap kanske eller rent fusk men denna typen av affärer MÅSTE BORT och det enda verktyg som skulle gå använda är givetvis att häva köpen.

No horse found

Om du har någon bättre lösning så lägg fram den men jag och många med mig har tröttnat på detta.
Reply
Cherry Posted: 2009-06-28 18:03:29

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6893
Att den där fittan robint92 fortfarande inte blivit avstängd är väl det mest sjuka. Hur mycket bevis ska man lägga fram för att få han och hans andra stall avstängda? Jag skulle mer än gärna vilja ta en rond med honom.
Reply
Posted: 2009-06-28 20:07:55 Answer to: "Jo nog har man fått tag på kameler, är väl inte just "

Became a member: 
Forum posts:
Anklagar du mig för fusk eller ? vad är det som kan anses som fusk tycker du? köpte henne jätte billigt och sålde för ett normal pris tycker jag, hon träna 0.309 på intervall som ettåring.
Reply
Post removed Posted: 2009-06-28 20:42:37   Answer to: "Anklagar du mig för fusk eller ? :@ vad är det som kan anses som"
simon_81 Posted: 2009-06-28 21:38:29 Edited(1): 2009-06-28 21:40:17
1133
Stall Lifephorse
Solvalla

Became a member: 2007-12-06
Forum posts: 751
robint92\'s allt för långa tid här följr ingen logik kan man bara säga. PeDah har knappast något att göra med detta. Bort med denna veka fjortispersonen robint92 nu..
Reply
Soberano Posted: 2009-06-28 22:57:50 Answer to: "Anklagar du mig för fusk eller ? :@ vad är det som kan anses som"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Jag tror faktiskt inte att du fuskat utan snarare att Robin gör allt för att förstöra. Dock tycker jag att ett sådant köp borde hävas eftersom det är uppenbara fuskpengar som bytt ägare och Robin borde varit avstängd sedan länge.
Reply
B_Good Posted: 2009-06-29 01:30:42

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Kommer inte en del av problemen försvinna om man fimpar stuteriet för att begränsa antalet hästar i spelet o bara litar till aveln?
Reply
Posted: 2009-06-29 18:06:45 Edited(2): 2009-06-29 18:09:57

Became a member: 
Forum posts:
Helt på din linje Soberano !

Att häva helt orimliga affärer är ett lätt grepp för att minska fuskmöjligheterna.
Även om det inte är direkt fusk, så kan det även användas när det är i gränszonen.

T.ex. var det ju lite tjafs de tidiga etapperna i spelet om att vissa av toppstallen (bara några enstaka) lurade på nybörjare medelbra hästar för överpriser flera gånger om under samma etapp.

Låter du olika 3-500.000-kronorshästar starta ett par lopp, och sedan lurar på nOObs de som ej gick så bra i lopp för det dubbla priset, då blir det en bra slant om du gör det 4-5 gånger på en etapp.

Att häva affärer med rena överpriser hjälper kanske därmed bort mycket av "halvfusket" med...
Hästen och pengarna bör väl gå tillbaka till respektive stall i så fall. Alltså inga stora förluster heller för någon part...
Kan väl bara vara fördelar med det ?
Reply
simon_81 Posted: 2009-06-29 18:22:09
1133
Stall Lifephorse
Solvalla

Became a member: 2007-12-06
Forum posts: 751
Japp, gäller bara att man e noggrann att notera omständigheterna vid varje försäljning. Ibland trissas ju priserna upp till överpriser p g a stark budgivning, och då kan ju den som sålt hästen bli besviken om affären hävs.

Men ett sånt här system borde ändå bli ett lyft för spelet.
Reply
[ 1 ]   2   3