1
2
3
4
5
6
7
[ 8
]
9
10
|
dujorha
|
Posted: 2010-05-20 14:33:27  Iceland då?
Det jävla liket är ju med.. tycker inte vi bör betala hans transport från Enköping ens.
Copper Beech?
Han ska åka ända från skåne..
Snart sparat ihop för att ta hit PDA-vinnaren.
Men vem bryr sig.. detta blir det sämsta Elitloppet någonsin.
Tre värdelösa nord-amerikaner och ingen bra fransos.. och Iceland och Copper Beech.
Botten!
Answer to: "Iceland då?
Det jävla liket är ju med.. tycker inte vi b&o"
|
Became a member: 2009-08-18
Forum posts: 34785
|
Vänd på steken !! Toppen !! 
|
|
Reply
|
|
Mancher
|
Posted: 2010-05-20 15:18:25
|
Became a member: 2008-05-01
Forum posts: 3264
|
Oyonnax klar för Elitloppet!
|
|
Reply
|
|
Dark_horse
|
Posted: 2010-05-20 15:45:22  Oyonnax klar för Elitloppet!
Answer to: "Oyonnax klar för Elitloppet!"
|
Became a member: 2009-10-19
Forum posts: 3890
|
Och ägaren betalar merparten av flygkostnaden! Kunde inte ha slutat bättre.
Dessutom snackas det om Arch Madness, skulle vara riktigt kul om den kunde komma också. Då skulle vi plötsligt ha två intressanta amerikanare.
|
|
Reply
|
|
benny_haags_fanclub
|
Posted: 2010-05-20 15:57:33
|
Became a member: 2008-10-26
Forum posts: 1138
|
ur travronden.se idag..
senaste åren, sedan det blivit stort rabalder runt Mr Muscleman 2006, har Solvallas ledning haft policyn att amerikanska hästar som ska starta i Elitloppet måste meritera sig, visa form och kapacitet, och prestera utan lasix (också  i åtminstone ett par starter. Detta har gällt bland annat Mr Muscleman när han sedan kom till Elitloppet 2007 (och var målfotoslagen av L'Amiral Mauzun i finalen), Enough Talk och USA-ettan Lucky Jim i år.
Men Solvallas chef Tore Fyrand säger nu att valacken Arch Madness också kan få komma till Elitloppet nästa söndag. Den prestation som i så fall leder fram till inbjudan, att han slog Lucky Jim i lördags på sitt nya rekord 1.09,0, gjordes som lasixmedicinerad. Arch Madness har faktiskt tävlat på lasix i alla starter ända sedan den 4 juli ifjol, Titan Cup på Meadowlands. Att bjuda in honom skulle alltså vara att plötsligt gå emot den policy som etablerades 2006/2007.
- Att Arch Madness tävlat på lasix i USA hindrar oss inte att bjuda in hästen. Det har varit olika policy från Solvallas sida när det gäller den saken genom åren, säger Tore Fyrand.
Arch Madness har gjort fem starter i år - segern i lördags var hans första under 2010. I finalen av Su Mac Lad Series i mitten av april knep Arch Madness tredjeplatsen. Vann det loppet gjorde likaledes Elitlopppsstartande Enough Talk - även han tävlandes på lasix i det loppet - före Lucky Jim.
Tore Fyrand säger också att Solvalla haft kontinuerlig kontakt med Trond Smedshammer under året gällande en eventuell resa till Elitloppet, och nu har det alltså blivit aktuellt.
Parisflyg lösningen?
- Om Arch Madness kommer beror inte på det här med om han tävlat på lasix, utan på om vi kan få ihop ett researrangemang som fungerar. Trond Smedshammer är inte intresserad att flyga till Amsterdam, som Lucky Jim gjorde, och därifrån gå landvägen med hästen till Stockholm. Ska Arch Madness komma blir det i så fall med flyg först till Europa, och sedan från Paris till Stockholm, säger Tore Fyrand.
För att det ska kunna ske måste det först bli klart med ett flygplan från Frankrike, där Prix d'Amerique-vinnaren Oyonnax som igår visade riktigt vass form vid storloppsseger i Caen, givetvis är nyckelhästen.
- Vi ligger i vad jag skulle vilja kalla slutförhandlingar om att flyga Oyonnax till Elitloppet. Eftersom han är avelshingst och inte kan vara borta från stuteriet för många dagar måste Oyonnax flygas till Elitloppet om han ska vara med. Jag har goda förhoppningar om att få det i lås, kretsen runt Oyonnax vill väldigt gärna vara med i Elitloppet. Slutförhandlingarna handlar om hur kostnaderna för flygplanet ska fördelas, berättar Tore Fyrand.
Om det blir ett flyg från Paris till Stockholm med Elitloppshelgshästar kommer det att innehålla antingen sex eller åtta hästar, där alltså Oyonnax är en och kanske Arch Madness en annan passagerare.
Om Oyonnax blir klar är han Elitloppshäst nummer 13 att bjudas in. Arch Madness kan då bli nummer 14. Utöver det ska gulddivisionsfinalvinnaren på lördag vara med, om han vill. Vill denne (Lavec Kronos och Reven d'Amour tackar nog ja, men knappast Global Investment?!) vara med återstår i så fall endast en plats till Stefan Hultmans stall. Därifrån är ju både Marshland och Triton Sund annars båda aktuella att få vara med.
- Just nu är mitt fokus helt på att få klart med Oyonnax och hans flygresa. Därefter får resterande pusselbitar falla på plats, avslutar Tore Fyrand.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-05-20 16:27:06  Och ägaren betalar merparten av flygkostnaden! Kunde inte ha slutat bättre.
Dessutom snackas det om Arch Madness, skulle vara riktigt kul om den kunde komma också. Då skulle vi plötsligt ha två intressanta amerikanare.
Answer to: "Och ägaren betalar merparten av flygkostnaden! Kunde inte ha slutat b&"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Arch Madness vore kul.. men känner en i kretsen kring den där hästen o det är ingen slump att han inte har prövats i Europa som många andra av Tronds hästar.
Lasix är oerhört effektivt och bra, men i Europa och framförallt Sverige är ju allt doping som inte är gräs och vatten.
Jag säger ALDRIG att han kommer.
Men vill inte spoila
Underbart att Oyonnax är med också.
Blir kul.. även om ja tror att distansen är åt helvete.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-05-20 16:29:08  Tack för att du påminde mig om att Iceland är med, hade jag faktiskt glömt bort. Nu känns Elitloppet plötsligt betydligt mer intressant. Ska lägga till honom i min rank här uppe.
Förresten, betalar inte de sina transporter själva?
Answer to: "Tack för att du påminde mig om att Iceland är med, hade jag"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Nej, de får transporten.
Ingen stor summa till Enköping, men jag ville bara göra ett exempel tydligt 
|
|
Reply
|
|
Dark_horse
|
Posted: 2010-05-20 16:37:09  Arch Madness vore kul.. men känner en i kretsen kring den där hästen o det är ingen slump att han inte har prövats i Europa som många andra av Tronds hästar.
Lasix är oerhört effektivt och bra, men i Europa och framförallt Sverige är ju allt doping som inte är gräs och vatten.
Jag säger ALDRIG att han kommer.
Men vill inte spoila
Underbart att Oyonnax är med också.
Blir kul.. även om ja tror att distansen är åt helvete.
Answer to: "Arch Madness vore kul.. men känner en i kretsen kring den där h&a"
|
Became a member: 2009-10-19
Forum posts: 3890
|
Okej, synd på Arch Madness.
Men så ini helvete uselt kan du väl inte påstå att det ser ut på förhand, nu när Pd´A-vinnaren kommer?  Inget monstrum i startlistan, men det gör bara det hela mer öppet och intressant. Själv ser jag verkligen fram emot nästa söndag!
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-05-20 16:41:35  Okej, synd på Arch Madness.
Men så ini helvete uselt kan du väl inte påstå att det ser ut på förhand, nu när Pd´A-vinnaren kommer?  Inget monstrum i startlistan, men det gör bara det hela mer öppet och intressant. Själv ser jag verkligen fram emot nästa söndag!
Answer to: "Okej, synd på Arch Madness.
Men så ini helvete uselt kan du v"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Nej, det blir bättre.
Det ska jag medge.
Grädden vore om de kunde få hit Arch Madness också, för då får jag bra odds på de svenska hästarna (som jag tror är ûber).
Bara några riktiga sänken som Iceland och Copper med då.. men det är det ju varje år.
Ilaria Jet vore kul att se också.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-05-20 16:45:37
|
Became a member:
Forum posts:
|
Klara för Elitloppet
1. Lucky Jim (USA)
2. Define the World (Kanada)
3. Enough Talk (USA)
4. Torvald Palema (Sverige)
5. Beanie M.M. (Sverige)
6. Nu Pagadi (Tyskland)
7. Quarcio du Chene (Sverige)
8. Brioni (Tyskland)
9. Copper Beech (Tyskland)
10. Iceland (Sverige)
11. Lisa America (Italien)
12. Nimrod Borealis (Frankrike)
13. Oyonnax (Frankrike)
13 klara, 3 kvar.
EDIT: Vore guld om detta forum kunde få sidantal istället för en sida på 9999 inlägg. Lite modernare.
|
|
Reply
|
|
filipandersson
|
Posted: 2010-05-20 18:27:05
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 803
|
kul att oyonnax blev klar med vad som verkar en rättvis transportkostnad känns rättvist och inget fjäsk mot fransmännen utan de kommer för de själva vill vara med 
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2010-05-21 07:24:51
|
|
Nu fick Tarzan sin kusk på Iceland !! Örjan (Tetrick) o det vara bästa tänkbara för hans del !!! Nu blir det antagligen bara Triton från Hultman om dom inte låter Jörgen Sjunnesson träna på Marshland.... 
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2010-05-21 07:30:29
|
|
Bra tänkt där Tarzan om ytterligare ett lopp i kroppen på 1609 för Iceland !!! Vet en till som går o tänker så o det är nog Stigh.... 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-05-21 08:33:16 Edited(1): 2010-05-21 08:36:28  Bra tänkt där Tarzan om ytterligare ett lopp i kroppen på 1609 för Iceland !!! Vet en till som går o tänker så o det är nog Stigh.... 
Answer to: "Bra tänkt där Tarzan om ytterligare ett lopp i kroppen på 1"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Det tycker jag inte.
Skulle inte påverka något.. han skulle haft ett tuffare lopp sist bara, sen är distansen tämligen ointressant.
Vad skulle ett ytterligare lopp på 1609m hjälpa?
Han ska starta.. tror inte han utvecklas på ett lopp.
Samma med Iceland.. han har fått tre lopp, det ska fan räcka.
Förstår inte hur du tänker..
Maha skulle inte heller behövt ett lopp på 1609m.. är formen där så är det bara o starta o köra.
Inget att krångla om.
Går det så går det..
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2010-05-21 08:49:45
|
|
Tja nog tror ja både Tarzan o Stigh vill vara optimalt förbereda med sina hästar o det är dom inte nu !! De kan du ta mitt ord för om det nu är värt något... 
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2010-05-21 11:29:24
|
|
Andy Miller ska öva lite på Onsdag !! Då du Plokko får du kolla så det inte blir "dvärgvarning" !! 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-05-22 13:49:52  Andy Miller ska öva lite på Onsdag !! Då du Plokko får du kolla så det inte blir "dvärgvarning" !! 
Answer to: "Andy Miller ska öva lite på Onsdag !! Då du Plokko få"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Kan bli pinsamt.. precis som när looser Tetrick skämde ut sig förra året i sin fula vagn.
Ful som stryk var han också.
Ser mer fram emot lottning och startlistor.. det blir nog spännande läsning.
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2010-05-22 13:59:20
|
|
Nja Tetrick har gjort en förnyelse i körkonsten !! Finns en del tekniska detaljer som blir bra med den stilen o allas vår Örjan har lärt sig att köra så på Iceland !!! 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-05-22 18:28:27 Edited(1): 2010-05-22 18:28:51
|
Became a member:
Forum posts:
|
Klara för Elitloppet
1. Lucky Jim (USA)
2. Define the World (Kanada)
3. Enough Talk (USA)
4. Torvald Palema (Sverige)
5. Beanie M.M. (Sverige)
6. Nu Pagadi (Tyskland)
7. Quarcio du Chene (Sverige)
8. Brioni (Tyskland)
9. Copper Beech (Tyskland)
10. Iceland (Sverige)
11. Lisa America (Italien)
12. Nimrod Borealis (Frankrike)
13. Oyonnax (Frankrike)
14. Ilaria Jet (Frankrike)
15. Triton Sund (Sverige)
16. -
En kvar, ska det bli Lavec Kronos?
15 klara, 1 kvar.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-05-22 18:30:21
|
Became a member:
Forum posts:
|
Startlistan kommer imorgon, jag föreslår att vi (jag om det så krävs) startar en ny tråd med de två heaten presenterade så vi kan diskutera där.
Känns som att hela Zonen är på väg att krascha varje gång denna tråd öppnas.. och Zonen behövs denna veckan som kommer 
|
|
Reply
|
|
benny_haags_fanclub
|
Posted: 2010-05-22 23:47:18
|
Became a member: 2008-10-26
Forum posts: 1138
|
Först inbjuden - sedan inte inbjuden.
Turerna kring Trond Smedshammer-tränade Arch Madness och dennes Elitloppsinbjudan har varit minst sagt förvirrande under de senaste dagarna.
- Svenskarna har gjort bort sig, säger Smedshammer till The Harness Edge.
LÄS VIDARE:
Trond Smedshammer är besviken över sättet på vilket hans häst Arch Madness först fått en inbjudan till Elitloppet - en inbjudan som senare upphävdes...
- Jagh blev uppringd på fredagsmorgonen, vilket var ungefär tolv timmar efter att vi hade blivit inbjudna. De sade att vi tagit för lång tid på oss att bestämma om vi skulle åka eller inte, och så får jag nu höra att det berodde på att hästen tävlat på lasix, säger Smedshammer till The Harness Edge.
- Ägarna var uppspelta över att åka och sedan var jag tvungen att berätta det här för dom. Jag anser att svenskarna har gjort bort sig, säger Smedshammer.
Som dömer ut den svenska linjen vad gäller hästar som tävlar på lasix i Nordamerika.
- Om dom vill ha ett internationellt lopp kan dom inte diktera hur hästar ska tävla i andra länder. Dom pratar om lasix, men hur är det med allt annat som används här som till exempel fenylbutazon och anabola steroider? Arch Madness tävlar på lasix eftersom det är oundvikligt med mindre blödningar när hästarna springer i de här farterna, på den här nivån. Han blöder inte mycket, men lasix hjälper hästen. Om jag inte trodde att hästen skulle kunna prestera utan det skulle jag inte ha velat åka. Det är mitt ansvar som tränare, säger Trond Smedshammer till The Harness Edge.
För Arch Madness blir det, som bekant, nu inget Elitlopp. Istället väntar en kortare tids tävlingspaus.
- Hästen får lite ledigt nu innan jag börjar leta lopp, och sedan är det Titan Cup. Jag är väldigt besviken över att vi inte får åka till Elitloppet och inte alls nöjd med hur ärendet hanterades. Det var väldigt professionellt, säger Trond Smedshammer till The Harness Edge.
|
|
Reply
|
|
1
2
3
4
5
6
7