Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Mera fusk...

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

1   [ 2 ]   3  
Author Message
Posted: 2009-06-22 23:06:56 Answer to: "kanske dum fråga. gick med här förra året och kä"

Became a member: 
Forum posts:
därför att spelchefen (eriksson) inte är så aktiv att han kan hinna se allt. därför är perras alt skitbra!
Reply
Posted: 2009-06-22 23:11:24

Became a member: 
Forum posts:
Håller med dig StigHenry, fast jag vet inte om jag vill ha det ansvaret rakt av, och tvekar på att Nazzgul är så sugen han heller på det.

Jag spelar ju mest bara för att ha kul, och är ju inte ens superengagerad i lopp och matchning längre. Dock har jag nog bra koll på transfern , och definitivt på vad som är en bra 3, 5 eller 7-åring , vad folk är villiga att betala för m.m

Men att vara domare, njaa...då får man bara en massa sura meddelanden och skit.

Men jag håller med SH, att låta tveksamma affärer gå tillbaka är ju det gjutna alternativet. Tycker man det var fel får man väl lägga ut samma häst igen för samma pengar och se om den blir såld....vilket den inte lär bli

Avelsfusket skulle också vara lätt att fixa:
EN AVELSSTATISTIK som visar en hingst antal föl per etapp, och totala pengar den dragit in under etappen...lätt ordnat , lätt att kolla av,
Reply
simon_81 Posted: 2009-06-22 23:16:24
1266
Stall Lifephorse
Färjestad

Became a member: 2007-12-06
Forum posts: 771
Har det inte pratats om maxtak för avelspriset... för att försvåra, fuska i sån skala.
Reply
Soberano Posted: 2009-06-22 23:16:42 Edited(1): 2009-06-25 10:27:31

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Jag har några förslag som är enkla att genomföra och skulle kunna stoppa en del av fusket iaf. Framförallt det ständiga fusket inom aveln. Fusket på transfern är svårare att komma åt och där krävs givetvis mer aktivt jobb från Eriksson eller de han ger ansvaret till.

1. Det ska inte gå ändra avelspriset mer än 1 gång per etapp.

2. Inför "levande fölavgift" vilket i spelet skulle innebära när fölet blivit 3 år. Alltså får inte hingstägaren betalt förränn hästen blivit 3 år, detta för att förhindra 5 föl och sen omstart av stallet vilket verkar ganska vanligt om man kollar på vissa hingstar.

3. På börsen ska det gå att se ALLA BUD som är lagda på en häst för att på det sättet kunna se en onormalt stor höjning av budet.

4. Maxpriset för avel MÅSTE sänkas till en rimlig nivå. Max 100000?

5. På varje användares sida måste man kunna se samtliga köp och försäljningar som denne gjort (inklusive vem man köpt från/sålt till, och pris).

6. Ge Moderatorna rätt att stänga av stall som ägnar sig åt uppenbart fusk. Dock ska det krävas att minst 2 moderatorer stänger av samma användare för att avstängningen skall gå igenom. Detta för att inte en ensam moderator skall få skit plus att det innebär att inte en ensam person kan stänga av någon på ren jävelskap. Det behöver dock inte vara synligt VILKA som har stängt av. Lägg däremot in en flik på förstasidan där vem som helst kan anmäla fusk och när det kommer en anmälan så hamnar denna per automatik hos Moderatorerna och de 2 första som loggar in efter anmälan är också de 2 som får fallet på "sitt bord". Alla avstängningar och anmälningar skickas givetvis till Admin (dig). Förslagsvis kan det finnas en förtryckt folder som man fyller i när man anmäler fusk. Den som blivit avstängd för fusk ska kunna överklaga beslutet genom att komma med en förklaring till vad som hänt. Kan ju röra sig om feltryckning eller tillfällig sinnesförvirring orsakad av alkohol, missad V75:a eller andra traumatiska upplevelser. Ett orimligt bud ska då kunna justeras/köpet hävas utan att användaren blir avstängd.
Reply
Posted: 2009-06-22 23:19:43

Became a member: 
Forum posts:
folk borde som sagt inte bli sur över om köpet går tillbaka. De får väl försöka igen då och se om den blir såld!

Detta är något som på sikt kan hota spelet, framförallt (naturligtvis) de som spelat länge och arbetat sig till sin position idag (grenka, Lauvin osv osv) tror jag blir trötta då det kommer stall som lirat i 5 dagar och köper hästar för X antal miljoner.

En ide är att man har en "jury" som behandlar dessa ärenden.
Mitt förslag:
Man startar en tråd i forumet där folk kan skriva (helst anonymt, men vet ej om det är genomförbart) tips.
Tre stycken, eller fler utses till jury (det är alltid samma folk, grenka, perra och lauvin tex) dessa kollar in affären och röstar därefter om den skall ogiltigförklaras. Om den diskvalificeras så kostar det också 50-70% av köpesumman + att köpet går tillbaka. eller så pensioneras hästen vid ett beslut om diskning.
På detta sätt slipper man sitta ensam med beslutet och få en massa skit tack vare det!

Mina tankar bara.
Reply
Posted: 2009-06-22 23:22:21 Answer to: "Jag har några förslag som är enkla att genomföra och s"

Became a member: 
Forum posts:
soberanos ide är lysande för att komma tillrätta med avelsfusket som ser ut att vara den stora boven i dramat..
Reply
spanarn Posted: 2009-06-22 23:32:11

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
Det verkar som sagt att fusket mellan latitud och jordapa har pågått ett tag... Har gått igenom ungefär hälften av jordapas pensionerade hästar, och hans/hennes nuvarande, och det har skett åtminstone ett ytterligare köp på transfern dem emellan, samt minst åtta betäckningar mellan latituds hingst och jordapas ston...
Reply
urquell Posted: 2009-06-22 23:38:39

Became a member: 2008-10-28
Forum posts: 272
måste ju kännas kul att fuska sig till framgångar. jävla dynghög latitud
Reply
spanarn Posted: 2009-06-22 23:42:27 Edited(1): 2009-06-22 23:51:17 Answer to: "Jag har några förslag som är enkla att genomföra och s"

...och 5. På varje användares sida måste man kunna se samtliga köp och försäljningar som denne gjort (inklusive vem man köpt från/sålt till, och pris).

I övrigt håller jag med dig helt och hållet, lysande idéer!

Tycker att maxpriset i aveln skulle kunna vara 50.000:-. Det är ju det pris som de flesta använder sig av idag, och de som har de "bästa" avelshingstarna kommer ändå att tjäna klart mest pengar, eftersom de får flest betäckningar. Tycker snararst att man kan hålla nere avelspriset eftersom det, enligt min mening, är att köra in pengar - och matcha sina hästar väl - som spelet bör gå ut på.
Reply
Posted: 2009-06-22 23:56:27

Became a member: 
Forum posts:
Japp, mycket bra idéer soberano !
Reply
urquell Posted: 2009-06-22 23:59:55

Became a member: 2008-10-28
Forum posts: 272
håller med er låter jättebra
Reply
B_Good Posted: 2009-06-24 03:19:38

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Bra o viktigt tråd!
Reply
Soberano Posted: 2009-06-24 07:06:08 Answer to: "...och 5. På varje användares sida måste man kunna "

Glömde den men den ska givetvis med också
Reply
Cherry Posted: 2009-06-24 09:28:18 Answer to: "Glömde den men den ska givetvis med också :D"

Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
Varför inte ge moderatorerna rätt att stänga av konton? Eriksson hinner ju ändå inte.
Reply
Soberano Posted: 2009-06-24 09:57:40 Answer to: "Varför inte ge moderatorerna rätt att stänga av konton? Erik"

Kan vara en idé men funkar det att de som spelar aktivt också har för stora rättigheter? Inte för att jag tror att det skulle missbrukas men ändå. Iofs så kanske det skulle kunna funka som Stig H var inne på att det krävs en enig "jury" som stänger av fuskarna. Det skulle ju dels inte lämna ngn som ensam ansvarig och ingen skulle heller kunna stänga av ngn på ren jävelskap.
Reply
spanarn Posted: 2009-06-24 10:28:10

Skulle det inte kunna funka så att det alltid krävs två moderatorer för att stänga av någon/häva köp etc? Jag tänker mig att när en moderator får nys om ett fusk så skickar han/hon ett meddelande till en annan moderator om att h*n avser att stänga av en person/häva ett köp etc. Därefter avvaktar den moderatorn tills h*n får ett OK från den andra moderatorn, och när det har kommit är det fritt fram att agera. I semestertider etc, när folk är bortresta, kan moderatorerna skicka meddelandet till alla moderatorer, men så snart ett OK har kommit tillbaka så är det grönt att agera. (När en moderator agerar skickar den också ett meddelande til Eriksson i stil med att "jag och moderatorn X har beslutat att stänga av Fuskare Y pga följande fusk: [redogörelse för fusket]"

På så sätt så finns det olika "kombinationer" av jurygrupper, och moderatorernas ansvar i den här frågan behöver inte bli så betungande.
Reply
Soberano Posted: 2009-06-24 10:49:21 Answer to: "Skulle det inte kunna funka så att det alltid krävs två mo"

Låter som en utmärkt lösning
Reply
Soberano Posted: 2009-06-24 10:50:36

Kanske går lägga till någon form av "fuskmejlsmall" som moderaterna fyller i och skickar till varandra och som automatiskt hamnar hos Eriksson?
Reply
spanarn Posted: 2009-06-24 20:04:57 Answer to: "Kanske går lägga till någon form av "fuskmejlsmall&qu"

Precis, det låter väldigt smidigt och bra.
Reply
Posted: 2009-06-24 22:10:05

Became a member: 
Forum posts:
fick detta mail av Latitud idag. Som svar på vad jag skrev i gästboken.

muppar dig 2009-06-24 20:47:39
jag orkar inte sitta o förklara mig.
den där jordapa har köpt hästar av mig för o pensionerat.
jag misstänker att det är en gammalarbets kamrat som gör det.
just nu sitter jag i norra norge med en laptop som jag knappt har mottagning på.
så låt jordapa förklara sig.
nu är jag bara glad att komma ut på nätet.
Reply
1   [ 2 ]   3