1
[ 2
]
|
dujorha
|
Posted: 2009-09-25 10:37:51
|
Became a member: 2009-08-18
Forum posts: 34785
|
Man har kollat med höghastighets Kamera att hoven har nästan hastigheten 0 när den är i marken o sedan ska den acceleras !
Tacka fan för att en häst om den kan klara av att trava är snabbare utan sko !! Slut på snacket !!! 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-09-25 10:41:13
Answer to: "Va fan är du historie lös ? Jag missade uppåt en miljon p&a"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Förlorade en mille, hur kan du ha gjort det, hade du pengarna i handen och fick lämna tillbaka dem?
Vad spelar det för roll när 8-10 av 12 hästar i loppen på V75 går utan skor? En del runt om, en del fram en del bak. Det som kan vara intressant är ifall de tvingas slå på skor på en de tänkt köra barfota.
Förra veckan vann 4 hästar Barfota runt om, en med barfota fram och en med skor. I avdelning 2 hade 5 hästar skor, 1:an, 3:an och 5:an i mål, och så vitt jag minns så vann den från dödens, Bra form heter anledningen till seger, vilket det gjorde på i princip övriga vinnare den dagen också.
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2009-09-25 11:09:52
|
|
Svenska travtränare inklusive Åke o Björn o alla ville inte ha skoinformationen !! Till slut vart trycket så hårt från alla håll att dom måste släppa det !! Åke stod ju många gånger o flinade i vinnarcirkeln efter en lyckad kupp ! STC sa till Tränarna att det var ok att köra med skolösa hästar bara dom inte börja dribbla med pulver !!! Detta skulle de givetvis förneka att de uttryckt !! Hästen som vann på Åby o Olle körde hade aldrig vunnit utan denna åtgärd ! Dom chansade o slet av skorna på hästen som kom från Stigh. Hästen hade startat på Romme innan o var urkass ! Varför tror du den gav 50 gånger ? Killarna som vann hade helgarderat !!! 
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2009-09-25 11:15:23
|
|
En liten anekdot till ! Åke sa om Zoogin var att han aldrig hade torskat bakifrån när han fick frågan om Zoogins lopp o karriär ! Han glömde visst loppet på Åby men det gjorde inte jag ! 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-09-25 11:16:19  Svenska travtränare inklusive Åke o Björn o alla ville inte ha skoinformationen !! Till slut vart trycket så hårt från alla håll att dom måste släppa det !! Åke stod ju många gånger o flinade i vinnarcirkeln efter en lyckad kupp ! STC sa till Tränarna att det var ok att köra med skolösa hästar bara dom inte börja dribbla med pulver !!! Detta skulle de givetvis förneka att de uttryckt !! Hästen som vann på Åby o Olle körde hade aldrig vunnit utan denna åtgärd ! Dom chansade o slet av skorna på hästen som kom från Stigh. Hästen hade startat på Romme innan o var urkass ! Varför tror du den gav 50 gånger ? Killarna som vann hade helgarderat !!! 
Answer to: "Svenska travtränare inklusive Åke o Björn o alla ville inte"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Vettigt, Skall vi ta elitloppet 1987, Rex Rodney ryckte de skorna på, vet du vad Stig H gjorde med Utah Bulwark? Han filade till skorna, men visst var det ju betydelsefullt när Svanstedt började rycka skorna på Baron indika, men idag kör alla utan skor, så vad har det för betydelse?
Om du nu vill diskutera vad som hände under 1990 talet när de flesta hästarna faktiskt gick med skor. Det enda intressanta med skoinformationen är ifall de måsta slå på skor på någon häst efter värmning eller så, annars vet man ju att i princip samtliga går barfota.
Förklara då för mig varför det är så viktigt med skoinformation när alla kör barfota?
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2009-09-25 11:34:59  Vettigt, Skall vi ta elitloppet 1987, Rex Rodney ryckte de skorna på, vet du vad Stig H gjorde med Utah Bulwark? Han filade till skorna, men visst var det ju betydelsefullt när Svanstedt började rycka skorna på Baron indika, men idag kör alla utan skor, så vad har det för betydelse?
Om du nu vill diskutera vad som hände under 1990 talet när de flesta hästarna faktiskt gick med skor. Det enda intressanta med skoinformationen är ifall de måsta slå på skor på någon häst efter värmning eller så, annars vet man ju att i princip samtliga går barfota.
Förklara då för mig varför det är så viktigt med skoinformation när alla kör barfota?
Answer to: "Vettigt, Skall vi ta elitloppet 1987, Rex Rodney ryckte de skorna på,"
|
|
Du Rexen felade för att han blev för lätt fram !! Det var alltså fel att ta av Rexen skona fram o du kan se vad jag skrev om kamran o hovarna ! I Frankrike vart dom styrande galna på ofoget att göra Svanstedts kupper ! Ge dig Aspan ! Bosse William började med detta o tog hem derbyt ! ! Du kan ju titta efter i travhistorien hur länge det är sedan ! Rexen hade tagit 2 raka Elitlopp utan hjärnblödningen av tränare att ta av framskorna !! 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-09-25 11:42:24
|
Became a member:
Forum posts:
|
Självklart är det ju rätt att köra barfota, det säger sig ju självt att det är lättare att lyfta hoven om det inte är något som tynger ner den, men skoinformationen är det jag pratar om och den saknar fortfarande betydelse, för idag kör i princip alla utan skor.
Var en annan sak för 10-15 år sedan när inte skoinformationen fanns, fick man då reda på att någon skulle köra barfota var det oftast guld värt, men samtidigt är ju hästarna mer naturligare travare idag än de var då, så de behöver inte något som tynger ner dem, även kallbloden är så pass naturliga travare att de går barfota idag.
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2009-09-25 11:45:57
|
|
Detta med att rycka på o av "sommarbalansen" som den "store Thomas Nilsson" säger höll på att ruinera han själv o några andra götisar !! Spelkupper va då ?.... När man inte behövde redovisa skoinformationen har gjort att många småtränare har överlevt !! 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-09-25 11:46:04 Edited(1): 2009-09-25 11:47:47
|
Became a member:
Forum posts:
|
Till och med 2-åriga kallblod som travar klockrent i premielopp, är ju underbart att se deras trav då. Fast sen har vi ju den tiden när de plockade bort blybootsen för att lätta hästen lite för att se om den kunde bli rappare.
Idag får de ju böter ifall de redovisar felaktig skoinformation.
|
|
Reply
|
|
travspelarn
|
Posted: 2009-09-25 11:52:04
|
Became a member: 2007-10-25
Forum posts: 1102
|
Ja det här med barfotakörning ger ju alltid kanonresultat. Se bara på Buck I St Pat i elitloppsförsöket i år för att vara lite aktuella också. Hade aldrig gått barfota innan och sen tar de av alla skor precis innan defilering. Ska man rycka skor på en häst ska naturligtvis veta vad man gör! Annars går det åt skogen...
Naturligtvis är barfotainfon jätteviktig för oss spelare så man hela tiden kan hålla koll på vilka förändringar som sker. Sedan att många v75-hästar,speciellt i de högre klasserna, går barfota har inte med saken att göra. Det kan vara förändringar på de hästarna också.
Man kan aldrig jämföra barfotaeffekter över lag, utan alla hästar måste jämföras individuellt. Att dra gamla lopp med gamla hästar har ingenting med att göra hur barfotakörningen påverkar en viss häst idag...
|
|
Reply
|
|
dujorha
|
Posted: 2009-09-25 11:56:44
|
|
Stod själv o tjatade på ATG-Jönsson(när han var boss) i 45 minuter på Örebro travbana att han skulle göra något åt detta ! Erik hade precis vunnit med en skolös häst som han körde i 3:je spår hela sista varvet ! Måste jag tillägga att det var till ett högt odds !! Så jag "tror" jag vet något om detta.... 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-09-25 12:02:56  Stod själv o tjatade på ATG-Jönsson(när han var boss) i 45 minuter på Örebro travbana att han skulle göra något åt detta ! Erik hade precis vunnit med en skolös häst som han körde i 3:je spår hela sista varvet ! Måste jag tillägga att det var till ett högt odds !! Så jag "tror" jag vet något om detta.... 
Answer to: "Stod själv o tjatade på ATG-Jönsson(när han var boss) "
|
Became a member:
Forum posts:
|
Idag har ni skoinformationen, vad är intressant, jo de som säger att de sparat hovarna för det här loppet, de som tvingas slå på skor eftersom hovarna inte håller.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-09-25 20:35:20
|
Became a member:
Forum posts:
|
Handlar den här tråden om skoinformation???? V75-4 på Färjestad va. Nu pratar vi om hästarna istäället. starta en skotråd om ni vill surra 
|
|
Reply
|
|
bossebast
|
Posted: 2009-09-26 11:19:55
|
Became a member: 2007-11-29
Forum posts: 1820
V 4, DERBY WINNER
|
Derby Winner borde vinna men det känns som om det kan skrälla här. Varför inte 6-8-9?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-09-26 11:25:28
|
Became a member:
Forum posts:
V 7, JOYSTICK RIBB
|
Omgångens mest öppna lopp, 8-9 hästar har vinstchans. Men rankar nog Joystick Ribb först om den nu funkar.
|
|
Reply
|
|
Gidde_Palema
|
Posted: 2009-09-26 12:38:27
|
Became a member: 2008-04-05
Forum posts: 2489
V 7, JOYSTICK RIBB
|
Här blåser Erik Berglöf till spets och sedan leder han runt om. Kommer att spika den till 15%. Extremt lite streckad. Mycket bra häst när han är frisk.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-09-26 15:48:55  Här blåser Erik Berglöf till spets och sedan leder han runt om. Kommer att spika den till 15%. Extremt lite streckad. Mycket bra häst när han är frisk.
Answer to: "Här blåser Erik Berglöf till spets och sedan leder han runt"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Bra där Gidde.
Läs på innan du spikar.
|
|
Reply
|
|
Gidde_Palema
|
Posted: 2009-10-02 11:08:04 Edited(1): 2009-10-02 11:08:15  Bra där Gidde.
Läs på innan du spikar.
Answer to: "Bra där Gidde.
Läs på innan du spikar. "
|
Became a member: 2008-04-05
Forum posts: 2489
V 7, JOYSTICK RIBB
|
Hade han stått på benen hade han vunnit.
|
|
Reply
|
|
1
[ 2
]
|