Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> Travsnack -> Allmänt -> diverse frågor av nybörjare
 

Diskutera allt som händer inom travvärlden.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2007-12-11 21:12:41

Became a member: 
Forum posts:
hej.

ny i travet och tänkte ställa lite frågor. hoppas ni kan hjälpa mig!

1. låt oss säg att en häst i fråmre ledet har en tid på 13.0. hur mycket snabbare behöver en häst i bakspår vara för at kunna vinna det loppet? räcker tex 12.5?

2. Är det rimligt att tänka sig att conny nobell kan komma ner till 12.0 tider på lördag? hans senaste tid är ju på 16.1. kan han sänka sig så mycket?

3. hur mycket kan dom bästa kuskarna sänka farten på hästarna i v75-4 på lördag? tex: adielsson kör domino eson som har tider på 18.3-19.6 på 2640 meter. easy lime har jämna tider på drygt 17.0 hela vägen. kan adielsson slå easy lime i egenskap av att vara bättre kusk än anders christiansson eller är det för stora tidsskillnader i grunden?

4. varför var tex acclaim favorittippad i v75 för nån vecka sen när triton sund vann? triton sund hade mycket bättre tider än acclaim men var ändå mycket lägre tippad. vad är anledningen till detta? är folk för lata för att kolla tiderna eller missar jag nåt i mina tankebanor?
Reply
Posted: 2007-12-11 22:29:43

Became a member: 
Forum posts:
tider i travet skall man inte titta sig blinD på, de är beroende av banor, löppningsförlopp osv osv.. Håll koll på prestationer i stället.... Gigant Diablo sprang världsrekord i USA och hon har INGET att hämta mot de bästa i sverige, sommartid i allafall oavsett tider i raden.
Tiderna är intressanta i delar av loppet t.ex hur for har första 500m gått, hur fort körde de i ledningen sista 700m osv.. då först förstod då jag hir mycket taktik det är i loppen.. Är jättesvårt för en häst i bakre regionerna att "ta" något på ledaren om det avslutas i 11-tempo sist 300m t.ex..
Iallafall mina tankar, hoppas det hjälpte något!!
Reply
Posted: 2007-12-13 10:13:02

Became a member: 
Forum posts:
1. Stig Henry hade ett bra svar på det

2. Nej. Inte på medeldistans och med tanke på att han inte är i toppform ännu, det är vinter snart osv. 12-tider på fullväg måste det vara bra sommarbana för att man ska kunna göra. Om han gör ett bra lopp springer han runt 13.5 skulle jag gissa på.

3. Nu har jag inte rekat vare sig Domino Eson eller Easy Lime men man det kan ju vara så att Domino Eson inte start på lång distans på ett tag, och när han gjorde det var det i ett skitlopp gär han galopperade och kördes runt. Medan då Easy Lime kan ha varit ute i ett tuffare gäng och hängt med bak i kön helt chanslös på en bra placering men ändå knep han en bra "medhängartid". Lite exempel på hur det skulle kunna ligga till.
Skillnaden mellan Erik Adielsson och Anders Christiansson när det handlar om V75-lopp är extremt stor. Om man tittar på gamla resultat så är det inte ofta en kusk som Christiansson får segerdefielra, oavsett vad dom kör...

4. Acclaim hade rätt förutsättningar med spår fyra och han mötte ett ganska tunnt gäng, dessutom går han allra bäst på vintern. MEN när banan blev tung (som Acclaim är väldigt missgynnad av) blev Triton Sund första hästen då han klarar av tung bana och i grunden är han inte så mycket sämre än Acclaim. Man får komma ihåg att tipstidningarna tippar loppen på måndag och tisdag, det är mycket som kan hända fram till lördagen...


Tycker inte att du ska hänga upp dig allt för mycket på tiderna över distansen, dock är tiderna sista 700, sista 500 osv väldigt viktigta när du rekar (läser på) ett travlopp. Om du har tillgång till lopparkivet på atg.se är det jättebra att klocka hästarna för att få en uppfattning om formen.

T.ex kan en häst se seg ut och man tycker att "Han borde varit närmare i mål". Men klockar du så ser du att första 500 gick på 15 och sista 500 på 10. Din häst avslutade 11/800 med tredjespår sista 600 så då var det inte så mycket att göra.

Bara att skicka ett pm om du har några fler frågor
Reply
Posted: 2007-12-13 11:55:40 Edited(2): 2007-12-13 12:04:38

Became a member: 
Forum posts:
tack för svaren!



har försökt få igång atg:s loppsändingar två gånger men misslyckades. vet inte vad det har med att göra. ringde deras support också men dom kunde inte heller hjälpa till. det löser väl sig med tiden...

vad betyder ug och ag i tid-raden? g är väl galopp men a och u? vad vetyder k?

finns det nån bra sida att hitta info om utlandsloppen?
Reply
Posted: 2007-12-14 19:07:24

Became a member: 
Forum posts:
a = autostart. (står det ingenting är det voltstart).

g = galopperade.

u = uttagen felfri ur loppet. Oftast har hästen varit sjuk och klappat igenom helt.

ug = galopperade och sedan uttagen.

ag = galopperade och autostart.

(rätt logiskt)

dista = distansierad. Hästen galopperade och kördes runt men tappade för mkt mark för att kunna få en sluttid.

ita = tidtagning ej tillgänglig. På loppen över extremt korta 1140 meter eller om hästen startar utomlands.


k har jag tyvärr ingen aning om. Om det var någon häst kan det ju skriva den så kan jag kolla upp. Om det är lite lustiga kombinationer brukar det vara för att hästen har blivit diskad för t.ex trängning.


https://www.fintoto.fi/index.html - sen videokirjasto för att se lopp i det finska arkivet. Du kan ju luska ut vilket lopp hästen startat i genom raden i programmet.


http://www.danskespil.dk/?jumpTo=1_3_0_1 - dansk travsport.

http://travsport.no/ - norsk travsport.

Annars funkar travronden och travnets sidor bra, de skriver om de större franska och italienska loppen.

Reply
spanarn Posted: 2007-12-14 21:25:30 Edited(1): 2007-12-14 21:26:11

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
k betyder att det var ett kvalificeringslopp, inget riktigt lopp med prispengar, utan ett lopp som hästen springer för att visa att den kan springa en viss tid. Alla hästar måste gå ett kvalificeringslopp innan de börjar tävla, dessutom måste de göra det om de inte startat på åtta månader samt i vissa andra fall.
Reply
Posted: 2007-12-14 23:08:53

Became a member: 
Forum posts:
HAHAHA hur kunde jag inte komma på det o(
Reply
Posted: 2007-12-14 23:53:37 Answer to: "HAHAHA hur kunde jag inte komma på det o( "

Became a member: 
Forum posts:
tack! bra med lite info så bitarna faller på plats!
Reply
Soberano Posted: 2007-12-15 23:07:02

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
dist - Behöver inte innebära att hästen galopperat men som tidigare skrivet har den kommit i mal för langt efter de andra och far därav ingen tid.
Reply
Posted: 2007-12-16 16:16:11

Became a member: 
Forum posts:

dist - Behöver inte innebära att hästen galopperat men som tidigare skrivet har den kommit i mal för langt efter de andra och far därav ingen tid.


Näe sant...oftast kan det sättas i samband med när Ingrid Bengtsson startar någon av sina "Men **** Då"-hästar
Reply
Soberano Posted: 2007-12-16 16:52:08

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Fast Ingrid har ju turen att i 2-åringsloppen kan man inte bli för långt efter. En av de mest dumma reglerna dom någonsin kommit fram till. Finns annat att lägga pengarna på än att bedriva någon sorts välgörenhet till dom som tar ut omogna 2-åringar som bara måste ta sig runt för att tjäna pengar.
Reply
Posted: 2007-12-17 01:43:01

Became a member: 
Forum posts:
Haha ja tyvärr. Jag undrar vad hon gör med sina hästar för dom är alltid så jävla dåligt tränade. Läste i travronden för ett tag sedan att ALLA hästar i hennes stall var till salu. Det var nog jääävligt många som ringde haha :P
Reply
Posted: 2007-12-19 19:45:21 Answer to: "Haha ja tyvärr. Jag undrar vad hon gör med sina hästar för dom är allt"

Became a member: 
Forum posts:
Ingrid Bengtsson springer runt på vidderna nere i skåne vid ljungbyhed
ock viftar med vita plastpåsar så kusarna blir skrämda det är träning det,
har skälv sett detta ock för cirka 4-5 år sedan stod hon i tv ock berättade
detta för hans g proffs uti fingerspetsarna.
Reply
Posted: 2007-12-19 23:55:48 Answer to: "Ingrid Bengtsson springer runt på vidderna nere i skåne vid ljungbyhed o"

Became a member: 
Forum posts:
Du tror att hon är ensam om det i sverige nej du jag kan säga Ludde o nordström på Jägers har med gjort så en gång i tiden då jag har jobbat för dom båda så det är inte bara hon som gör det...
Reply
[ 1 ]