[ 1
]
|
Mancher
|
Posted: 2009-06-03 19:09:38 Edited(1): 2009-06-03 19:09:56
|
Became a member: 2008-05-01
Forum posts: 3264
|
Svanstedt går fri
STC:s överdomstol upphävde på onsdagen den bestraffning som travtränaren Åke Svanstedt dömdes till efter Drottning Silvias Pokal.
Det blir inga repressalier för Åke Svanstedt efter händelsen i Drottning Silvias Pokal på Åby 14 maj, där han genom att byta spår med Mystical Ann i sista sväng släppte fram stallets andrahäst Mystic Lady U.S. med Robert Bergh, som sedan vann loppet.
STC:s överdomstol valde nämligen att upphäva det straff på 100 000 kronor i böter och 28 dagars avstängning som Svanstedt dömdes till av STC:s disciplinnämnd för två veckor sedan.
Detta trots att Åke Svanstedt efter loppet medgav i en TV-intervju att han bytt spår för att släppa fram sin andra häst i loppet, något som enligt travsportens reglemente är strängeligen förbjudet.
- Vad Åke Svanstedt sagt i en TV-intervju kort efter loppet kan enligt överdomstolens uppfattning vid en samlad bedömning inte ensamt läggas till grund för en fällande dom, skriver överdomstolens ordförande Ulf Norén på travsport.se.
Närmare domskäl än så ämnar inte överdomstolen redovisa innan den kommer med ett skriftligt beslut 17 juni.
Inte mer än rätt, straffet var ju helt galet. Men att gå från 28 dagars avstängning och 100 000 i böter, till att inte straffas alls var lite märkligt.
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2009-06-03 19:25:55
|
Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
|
Pinsamt av STC. De verkar ju helt skruvade. Ändra reglementet eller sparka hela bunten. Man kan ju inte ha regler som man inte följer. Självklart ska Åke ha ett straff. Ett hårt straff. Han kommer undan alldeles för lätt med sitt fuskande.
|
|
Reply
|
|
tommie
|
Posted: 2009-06-03 19:58:02
|
Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 5430
|
Förstår inte hur någon som spelar på trav tycker att 28 dagar och 100 000 i böter var ett för hårt straff. Nu kan kuskarna göra precis som dom vill i loppen och det är bara spelarna som drabbas. Tycker inte att det bara är Åke som har gjort fel men nu när han gick fri så är det helt omöjligt att sätta dit andra som kör stallkörning. Mycket tråkigt.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-06-03 20:22:51 Edited(1): 2009-06-03 20:23:41
|
Became a member:
Forum posts:
|
Ganska enkelt, det går inte att fälla någon för ett brott enbart pga han har erkännt något. Fungerar inte utanför travet och fungerar inte inom travet, vilket är tur. Vad gäller domen så kan/ska man inte straffa en kusk som kört för bästa möjliga placering vilket egentligen är deras enda skyldighet? Att efter bästa möjliga förmåga köra efter bästa placering.
Finns väl ingen som tror att svanstedt hade varit längre fram för att han suttit kvar på sitt spår? Hästen stannade helt över uploppet. Ser flera styrningar varje vecka där kusken i vinnarhålet går ut och blir fast bakom en trött häst som sitter i dödens.
Till sist så fattar jag verkligen inte varför spelarna ens bryr sig? är detta någon nyhet med stallkörningar? vi har sett och spelat efter den vetskapen ALLTID. Inträffar vecka in och vecka ut med stallkörningstecken.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2009-06-03 22:19:47
|
Became a member:
Forum posts:
|
 Sticker ut hackan här och säger att Åke får 14dagar för styrningen i Drottningens och frias helt på åtalspunkterna ang djurplågeri...
Jäklar, hade fel på de 14 dagarna.... hoppas jag får rätt på det övriga!!;
|
|
Reply
|
|
tommie
|
Posted: 2009-06-03 23:04:19
|
|
Jag har inget emot Åke. Han gör som alla andra gör. Men jag vill ha bort stallkörning och efter denna dom kommer dom aldrig att kunna få bort stallkörning. Och det tycker jag är tråkigt. Är lite förvånad att det verkar var så många som tycker att det är helt okej med stallkörning... 
|
|
Reply
|
|
Mancher
|
Posted: 2009-06-03 23:42:36  Jag har inget emot Åke. Han gör som alla andra gör. Men jag vill ha bort stallkörning och efter denna dom kommer dom aldrig att kunna få bort stallkörning. Och det tycker jag är tråkigt. Är lite förvånad att det verkar var så många som tycker att det är helt okej med stallkörning... 
Answer to: "Jag har inget emot Åke. Han gör som alla andra gör. Men jag"
|
Became a member: 2008-05-01
Forum posts: 3264
|
Jag menar inte på att det är okej, utan att man redan ser det så mycket och bara för att Åke i detta fallet råkade erkänna det så uppmärksammades det nått fruktansvärt. Om man uppmärksammar varje påträffat fall av stallkörning kan jag tänka mig bestraffning, men inte bara att man ska bestraffa enstaka. Därför resonerar jag som jag gör i detta fallet.
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2009-06-03 23:44:37  Jag har inget emot Åke. Han gör som alla andra gör. Men jag vill ha bort stallkörning och efter denna dom kommer dom aldrig att kunna få bort stallkörning. Och det tycker jag är tråkigt. Är lite förvånad att det verkar var så många som tycker att det är helt okej med stallkörning... 
Answer to: "Jag har inget emot Åke. Han gör som alla andra gör. Men jag"
|
Forum posts: 7100
|
Jag tycker inte att det är ok och tycker nog att Åke borde fått ett straff men jag har nämnt det förut och problemet är att dom måste döma på vad dom ser och inte vad kuskarna säger OAVSETT om dom säger ja eller nej. Detta innebär ju då att dom dömde enbart på vad som skedde i loppet och inte efteråt och hade dom då dömt honom så hade dom fått mycket att göra framöver och dom hade antagligen hamnat i en situation som dom inte klarar av att hantera med en uppsjö av anmälningar, domar,överklaganden osv. Så länge det finns hästar från flera olika stall och framförallt hästägare som vill tjäna pengar så kommer det att fortsätta vara på detta viset, tyvärr. Varenda gång som någon svarar spets för att sedan släppa till stallkamraten är det ju stallkörning tex. För att få bort det så mycket som möjligt skulle det krävas att bara 1 häst per stall kan starta i loppen och det kommer inte hända, bara att gilla läget och som Folke skrev tidigare så är det ju inget nytt utan så här har det ju sett ut i alla världens tider.....
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2009-06-04 03:01:35
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
Vilken annan bransh som omsätter 100tals miljoner har ett regelverk som är baserat på de inblandades egna värderingar om vad som är "att köra för bästa placering" och "inte ge konkurenter fördel" ?? Fullständig godtyckligt o skrämmande..
Jag skiter i Åkefallet men nog fan borde detta va ett wakeupcall att se över reglerna?
|
|
Reply
|
|
Soberano
|
Posted: 2009-06-04 03:15:22  Vilken annan bransh som omsätter 100tals miljoner har ett regelverk som är baserat på de inblandades egna värderingar om vad som är "att köra för bästa placering" och "inte ge konkurenter fördel" ?? Fullständig godtyckligt o skrämmande..
Jag skiter i Åkefallet men nog fan borde detta va ett wakeupcall att se över reglerna?
Answer to: "Vilken annan bransh som omsätter 100tals miljoner har ett regelverk so"
|
Forum posts: 7100
|
Jo problemet är ju regelverket men hur löser man det?
|
|
Reply
|
|
Cherry
|
Posted: 2009-06-04 10:32:45
|
Became a member: 2007-12-07
Forum posts: 6901
|
Regelverket är ju pinsamt. Antingen tillåter man stallkörning eller så tillåter man det inte. Det finns ju inget mittemellan. Om man inte blir fälld för stallkörning när man körde som Åke gjorde och sen dessutom erkänner det efteråt, varför finns då regeln? Kanske borde det ändras så man tippar ett stall som vinnare och inte ett ekipage? Detta var ju ett gyllene läge att statuera ett exempel för de andra att följa. Nu får det raka motsatta effekten. Pinsamt!
|
|
Reply
|
|
tommie
|
Posted: 2009-06-04 10:57:00
|
|
Jag känner oxå att det hade varit bra om man hade gett Åke ett straff kanske inte ett superhårt straff men iaf någonting och efter det gå ut med att man verkligen gör en insats för att få bort stallkörning. Det är fel att Åke skulle få ett stenhårt straff bara för att han erkännde att han gör något som alla gör.. Åke skulle ha haft ett straff och sedan kunde dom sagt att från och med nu så blir det stenhårda straff för uppenbar stallkörning vare sig dom erkänner eller inte.. Med denna dom har dom ju gått ut med att det är tillåtet med stallkörning och det känns ju inte så bra tycker jag.. Som dom har gjort nu är enda lösningen att man spelar på stall eller att stallen bara får ha med en häst i varje lopp.
Som det blev nu så är det bara spelarna som drabbas som vanligt. Spelarna har inget att säga till om som vanligt trots att vi betalar hela kalaset... Utan spelarna skulle Svanstedt, Lähdekorpi, Stig H och alla andra få tävla om äran och utan prispengar och det tror jag inte dom skulle tycka var så roligt.
Jag trodde att alla spelare ville ha en så ren travsport som möjligt därför förstår jag inte hur man kan vara nöjd med en dom som gör att det är tillåtet med fusk.. Att alla redan gör det är inget bra argument. Att alla redan gör det betyder inte att det skall vara okej och att man inte ska försöka få bort problemet tycker jag.
|
|
Reply
|
|
filipandersson
|
Posted: 2009-06-04 12:44:59
|
Forum posts: 803
|
fy fan alltså vet inte vad jag ska tycka längre, jag älskar travsport och gå på trav, men om man skiter i reglerna så här som i detta fall känns det meningslöst att tippa längre och skulle svanen vara skyldig till djurplågeri då kommer jag nog lägga av med trav, fan djuren måste ju vara det viktigaste. och sen alla dessa kuskar som inte kan genomföra en normal intevju, typ kihlström och svanen, hur svårt kan det vara att bara svara lite trevligt en enkel fråga...
|
|
Reply
|
|
Andynalan
|
Posted: 2009-06-07 18:38:28
|
Became a member: 2007-10-24
Forum posts: 6641
|
En sak jag inte förstår är hur man inte kan fälla honom på att han har erkännt. Vafan ska man annars fälla på ????????????? Att han bytte spår i loppet ????????? Hur ska man nu kunna sätta dit nån för stallkörning när dom tillochmed får stå och säga i direktsändning efter loppet att jag hjälpte min andra häst ????????????
Lösningen är väl en häst per ägare i samma lopp? För inte skulle jag vilja äga en häst hos en tränare som stallkör med sina hästar och offrar min t.ex.
|
|
Reply
|
|
Revenge
|
Posted: 2009-06-12 18:19:08
|
Became a member: 2008-09-05
Forum posts: 266
|
Haha inte direkt för att Åke Svanstedt offrade Mystical Ann han hade fått exakt samma placering även om han använt open stretch för Mystic Lady hade vunnit invändigt och Örjans hade smitit förbi utvändigt dvs på det vanliga innerspåret
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|