Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> Provlopp
 

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Soberano Posted: 2007-11-13 01:31:47 Edited(1): 2007-11-13 02:01:10

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Skulle man inte kunna ha någon form av provlopp eller banjobb där man kan höja formen ifall man inte startat på ett tag för att få ett kvitto på var hästen står innan man anmäler. Ett provlopp skulle givetvis innebära en större skaderisk än "vanlig" träning men inte lika mycket som ett lopp. Ett sådant jobb skulle kunna höja formen för en häst som inte startat på länge men även sätta ner hästar som startat tätt eller om du väljer att banjobba hela tiden då det ju som i verkligheten oftast bara bryter ner istället för bygger upp om det görs för ofta. En tanke som slog mig då mina hästar började tappa formen och innan jag hunnit ut i lopp var den nere på 5 utan att jag kunde göra ngt åt det.
Reply
Soberano Posted: 2007-11-14 00:14:20

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Får väl svara på min egen då eftersom ingen annan vill. Nu har jag lyckats igen, köpte en i mina ögon fin häst som dessvärre är ur form och ostartad. Anmälde så snabbt jag bara kunde men kommer inte ut föränn om 3dagar vilket innebär att formen kommer vara nere på 3 eller mindre eftersom den bara rasar, -0,7 varje dag. Innebär att jag måste ut med en formlös häst och starta som kanske blir skadad då istället. I verkligheten skulle jag ju aldrig anmäla en häst med formkurvan spikrakt neråt. Finns det ngt annat sätt att få upp formen när den börjat dala än att starta?
Reply
Posted: 2007-11-14 01:05:23 Answer to: "Får väl svara på min egen då eftersom ingen annan vill. Nu har jag lyck"

Became a member: 
Forum posts:
Funderat på att köra provlopp och B-lopp en viss dag (troligen söndagen) och sätta de klonbara klass 5-loppen till max 3 lopp under veckodagarna.

I provlopp får alla starta, men måste ha varit borta från tävlingsbanan i 10 dagar eller något liknande. Inga vinstpengar delas ut.

B-loppen skulle fungera som klass 5-loppen, fast dom är öppna för alla hästar, max 5 startpoäng eller liknande. Med 1000 kr till segraren, 500 tvåan.. osv.

Tanken är att B-lopp är för de sämsta hästarna i spelet, och de som helt enkelt har dåligt med startpoäng. Dessa loppen skulle "ta bort" lite klass 5-lopp och göra tävlingsdagarna mer verkliga. Annars har vi snart 20-25 klonade lopp. Provlopp kan vara utmärkt för de som varit borta ett tag.

Då skulle propparna (plus de stående - guld, silver brons, stoeliten, alla storlopp osv) se ut på detta vis ungefär:

VARDAGAR:
KLASS 5 LOPP: 3 (som är klonbara till max 3, alltså max 9 lopp)
KLASS 4 LOPP: 2-3
KLASS 3 LOPP: 1-2

Blir då runt lämpliga 12 lopp per bana.
Sedan justera antal banor per dag efter hand.

SÖNDAG:
PROVLOPP: 1 per bana (som är klonbart till 12)
B-LOPP: 1 per bana (som är klonbart till 12)

Inget klart, men vad tycker ni?

/ Andreas
Reply
Soberano Posted: 2007-11-14 03:06:51

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Låter vettigt tycker jag, men tanken med ett provlopp är ju att föra formen framåt så jag får anta att ett sådant inte skulle tära på formen utan snarare föra den ett skutt framåt för det som jag hakat upp mig på, är rätt ny, är att eftersom jag inte startade alla mina hästar direkt då jag tyckte att jag behövde träna på lite var att plötsligt rasade formen med 0,7 om dan och jag kunde inget göra,hjälpte inte att träna så när jag väl kom till start var dom helt ur form men med provlopp skulle det kunna hjälpa en del om man med ett provlopp kan vända formen åt rätt håll utan att gå ut i ett vanligt lopp och riskera en större skaderisk.
Reply
Posted: 2007-11-15 20:02:28

Became a member: 
Forum posts:
Ja, det blir lite vimsigt med alla B-lopp och dom här, men jag gillar ideén
Reply
[ 1 ]