Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> Obalans!
 

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

1   [ 2 ]  
Author Message
Posted: 2007-08-23 20:16:55 Edited(1): 2007-08-23 20:17:29

Became a member: 
Forum posts:
håller me,,,,nazzgul!!
Reply
Posted: 2007-08-23 20:52:22 Answer to: "håller me,,,,nazzgul!!"

Became a member: 
Forum posts:
Så både nazzgul och dollax, ni tycker det är både ett bra och kul system att bara köpa och pensionera hästar tills en bra dyker upp.
Nazzgul du har ju pensionerat 31 hästar så du tycker uppenbarligen det är det.
Visst alla kan ju göra det, men jag tror faktiskt att ni två är en av få som tycker det är kul.
Jag vill oxå bara ha bra hästar och jag kan göra som ni, har faktiskt varit inne på tanken, men jag hoppas att vi kan lösa det på ett sätt som gör spelet lite roligare för de flesta? som inte vill gå den enklavägen.

Att man faktiskt KAN bygga upp ett storstall och få vara med i dom storaloppen, att man KAN bygga upp en sämre häst till en stjärna.
Reply
Posted: 2007-08-23 20:56:34

Became a member: 
Forum posts:
Håller med idg Jockeoutcast.

Bedrövligt är min tanke och mening om att pensionera och ha sig till en rba häst dyker upp.

Vad är då poängen med spelet?

Sen är jag för dåligt insatt i hur aveln fungerar men det jkänns lite som att hästarna blir för bra. Sena tt dom blir tre år direkt är ju som att bara köpa/slumpa fram tre-åringar tills man får tillräckligt bra hästar.

Sen kan ju folk tro att jag gnäller för att mina hästar inte är tillräckligt bra, men jag sitter inte och runkar framför skärmen och avlar hela tiden!
Reply
Posted: 2007-08-23 21:28:50

Became a member: 
Forum posts:
att jag pensionera så många hästar var ju ett val som jag gjorde, ni kunde ha gjort samma sak men ni valde att köra på en annan linje så jag skulle inte gnälla på mig om jag va er
Reply
Eriksson Posted: 2007-08-23 21:28:55

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Vi kommer snart att införa att alla framavlade hästar och hästar från stuteriet kommer få mkt sämre egenskaper när de föds. Vi kommer istället göra så att de tränar flera ggr bättre tills hästen fyller 3 år. På så vi kommer vi låta er användare bestämma mer över vad som ni vill träna hästen på. Hästens träningspotential kommer oxå att ändras varje år. En häst som tränar dåligt när den är ett år kan alltså få en nytändnig när den blir två år och börja träna mkt bättre.

Vi hoppas att detta kommer tillföra spelet en ny dimension och göra det ännu roligare att avla fram nya hästar och följa deras utveckling.

/Eriksson
Reply
Posted: 2007-08-23 21:34:42 Answer to: "att jag pensionera så många hästar var ju ett val som jag gjorde, ni kun"

Became a member: 
Forum posts:
Men jag skiter i vad du gjorde och vad jag kunde ha gjort. Jag gnäller inte över det. Jag anser som sagt att det inte tillför någon spelglädje alls förutom om man som sagt inte sitter hemma och onanerar till det!
Reply
Posted: 2007-08-23 21:37:22

Became a member: 
Forum posts:
Men frågan är ju om vi vill ha fram storstjärnor som är tre år och piskar skiten ur alla andra hästar i storloppen som har flera miljoner i pris!?

Att dom föds med sämre värden men tränas upp snabbt är ju ingen skillnad, möjligen blir det sämre om man ska kunan välja egenskaper på hästen också.

Lika bra att man får bestämma hur högt betyg samt på vilka egenskaper det ska läggas. Så slipper man ju momentet att ha tur eller att träna upp den under _två_ veckor. Känns som det är två onödiga veckor om man som sagt kan få bestämma värdena direkt istället.

Ironi och irriterad
Reply
Eriksson Posted: 2007-08-23 21:45:05 Answer to: "Men frågan är ju om vi vill ha fram storstjärnor som är tre år och pis"

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Kan hända att det inte blir så stor skillnad men tänkte att det kanske kunde vara lite roligare.

Än så länge är ju spelet nytt och det finns inte många äldre hästar som är bra. I framtiden så kommer ju en 6 åring att ha tränat i 3 år mer än en 3 åring och det kommer då att vara mkt svårt för 3 åringen att vara lika bra. Det kommer alltså att bli bättre i framtiden.

Sluta nu klaga på sådant som vi redan rättat till och kom med kreativa ideér istället.

Kan berätta att vi infört en värmingsrapportering som ni kan se på startlistan 15 min före start och fram tills loppet körs.

/Eriksson
Reply
B_Good Posted: 2007-08-23 21:50:32 Answer to: "Kan hända att det inte blir så stor skillnad men tänkte att det kanske k"

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Precis, korrigerar väl sig med tiden..

Värmningsrapport? Cool! Vi i G.A.A(Gambler Addict Anonymus) står upp o applåderar..

Reply
ddmannen Posted: 2007-08-23 22:08:10

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
varför ska det gå så förbannat snabbt från födsel till tävlingsbanan ?

fölen bör heller inte gå in i en befintlig tävlinande årskull, som det är nu så kan de gå samma årgångslopp som sina föräldrar och kommer samma princip gälla även nästa säsong så kan samma årgång innehålla flera generationer.


vidare borde man kunna se vilka avkommer en hingst har lämnat
Reply
Buck_Fush Posted: 2007-08-23 23:18:07 Edited(2): 2007-08-23 23:34:47

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 562
Tycker det är tur att det går snabbt för unghästarna att bli startklara, som det är nu med bara 5 box behöver man snabbt starthäst i alla boxar som sagt.Tycker snacket om lotteri är överdrivet. Avel är och måste vara lite lotteri och möjligheten att dra en massa unghäststjärnor från stuteriet har kraftigt försämrats.Det tar nu 2 veckor för varje föl att bli "pensionsbart" och möjligheterna att få billiga superhästar från stuteriet har försämrats.
För att slippa få flera generationer i samma årskull kan man införa att avelsstoet måste vara minst 4år.
Sen tycker jag det gnälls och klagas lite mycket här, herregud spelet är färskt och utvecklas ju hela tiden. Ha lite tålamod det här kommer att bli kanonbra med tiden.
Reply
Eriksson Posted: 2007-08-23 23:30:32 Answer to: "varför ska det gå så förbannat snabbt från födsel till tävlingsbanan"

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Du kan faktiskt se vilka avkommor ett sto/hingst har, klicka bara på stamtavlan . Eegit har ju ganska många avkommor om man säger så.

Vi kommer nog lägga in att stona måste vara minst 4 år, blir bättre så. Bra idé.

/Eriksson
Reply
B_Good Posted: 2007-08-24 03:14:02

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Ojoj vilka avkommor Eegit lämnar.. Känns nästan som att man är dum som tränar sina 3.nånting-pållar istället för o skaffa en liten Eeg..
Finns inavel i spelet?
Reply
Eriksson Posted: 2007-08-24 03:41:29 Answer to: "Ojoj vilka avkommor Eegit lämnar.. Känns nästan som att man är dum som "

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Nä, inavel finns inte. Vi kommer förmodligen att göra om avelsdelen lite grann. Behöver bli lite bättre konkurrens där.

/Eriksson
Reply
Posted: 2007-08-24 22:32:36 Answer to: "Men frågan är ju om vi vill ha fram storstjärnor som är tre år och pis"

Became a member: 
Forum posts:
Jag klagar inte även om det kan kännas så. Mjo, visst ibland ryter jag till då jag tycker något är riktigt fel men jag försöker som sagt komma med förslag vad som kan förbättra spelet. Sen om mina idéer är tillräckligt bra får som sagt ni avgöra

Men visst vill jag ge dig rätt i att sexåringarna kommer att vara klart bättre än dagens treåringar, men dagens treåringar är ju dessvärre enbart framtagna ur det _givmilda_ lotteriet!

Säg att en stjärnhäst kostar ca 1 000 000 kr och att en hyfsad kostar ca 100 000, så borde det enligt formeln för att få fram en häst genom stuteriet för 40 000 kr vara om så att: För att få en stjärnhäst och tre hyfsade så ska det minst ha kastats in 1 300 000 kronor i potten och efter det ska som sagt resten vara usla vad äller nya hästar. Det betyder att det ska ha "signats" över 30 hästar för att kunna få em häst som håller toppklass!

Och eftersom vi ska gå med minus - enligt min mening - när det gäller nya hästar så kanske vi pratar om ca 100 hästar för att få en enda stjärna. För ska man spela på lotto ska man definitivt inte ha oddsen på sin sida!
Reply
Posted: 2007-08-24 22:40:35

Became a member: 
Forum posts:
Vad hjälper det att stona ska vara fyra år för att få föla? sen måste vi höja den gränsen till fem och sen till sex och sen kan vi skjuta alla fölen, eller vad är tanken?

Jag håller med Jocke...... att det är fullständigt sjukt att fölen åldras i den takten dom gör. Det förstör för hela spelet och man tappar lusten att spela när alla "fjuniga tonåringar ser på porrfilm för första gången".

Jag kan vara skarp när det gäller, i både positiv och negativ mening men som sagt tycker jag att det hela är totalt snett!

Känslan med att få bygga ett stall kan vi ju slänga i soppåsen då allt bygger på avel _i år_ samt att eventuellt kunna avla!

Sen kommer vi enbart avla fför årgångsloppen eftersom inget nytt föl kommer kunna konkurrera med mutanterna som fötts i år som är bättre än sina föräldrar redan samma säsong!

Så tråkigt men så sant!

Spelet har en enorm potential men man faller för fjuniga pojkar som vill ha det bästa direkt - likhet med wow! Då kommer den kvalitativa delen i tredje eller ev femte hand!
Reply
Buck_Fush Posted: 2007-08-25 16:20:03 Answer to: "Vad hjälper det att stona ska vara fyra år för att få föla? sen måste"

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 562
För att slippa få flera generationer i samma årskull kan man införa att avelsstoet måste vara minst 4år .Annars får man 3-åringar som får föl som är 3år som får föl som är 3-år osv. Ser inga stora problem att fölen som föds nu blir bra, det innebär bara att totalkvaliten ökar och det går väl bra att bygga ett stall från grunden med föl eftersom. Alla stall måste väl föryngras eftersom det tillhör väl spelet inte bara att träna äldre hästar.
Du som har så mycket ideer och verkar kunna en del programmering kan väl bygga ett nytt eget spel?
Reply
Posted: 2007-08-25 17:42:27

Became a member: 
Forum posts:
Vem vet vad som är på gång?

Njae, jag vill bara få ut all kvalité det här spelet kan ge, därför tycker jag som jag gör!

Men jag kan ju vara snett på det också
Reply
Posted: 2007-10-28 19:08:55

Became a member: 
Forum posts:
Asså om det här med avel så tycker jag att man kunde typ kunde skicka ett mejl och fråga om man fick ta dens hingt och betäcka mitt sto, det är inte helt okej att nån helt plötsligt kommer och fixar ett föl när man inte ens vet om det!
Reply
1   [ 2 ]