Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> Mer verklighetstroget ?
 

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2007-10-15 20:03:18

Became a member: 
Forum posts:
Skulle man inte kunna få det mer verklighets troget ? Alla unga hästar under 3 år är ju inte alltid friska IRL, Utan dom har ibland kolik ;emn lite väl verklighetstroget ? men att dom kannske har nån lätt skada nån gång mellan 1 -3 års åldern.
Reply
Posted: 2007-10-15 22:26:54

Became a member: 
Forum posts:
ja men de kan ju idag bli skadade som jag har fattat det. Man måste ju hela tiden se upp med hur man tränar o kör loppen. Men det kanske även finns andra faktorer som spelar in . Som t ex hur hög träningsintensitet man har.
Reply
Eriksson Posted: 2007-10-15 22:58:50 Answer to: "Skulle man inte kunna få det mer verklighets troget ? Alla unga hästar un"

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
De kan bli skadade när de är unga. Alla hästar som tränar riskerar att skadas.

/Eriksson
Reply
Posted: 2007-10-16 18:17:32 Answer to: "De kan bli skadade när de är unga. Alla hästar som tränar riskerar att "

Became a member: 
Forum posts:
Wå det är farlight att ha på 100 % ?
Reply
Posted: 2007-10-16 18:23:46

Became a member: 
Forum posts:
farligt kanske det inte är men det ökar ju risken till skada
Reply
Posted: 2007-10-16 19:29:28 Answer to: "farligt kanske det inte är men det ökar ju risken till skada"

Became a member: 
Forum posts:
Jag tycker att hästarna är sjuka för ofta, typ efter varje lopp den kört blir den sjuk. Och om man bara har tre hästar och två av dom är sjuk medans den andra bara är två år så tycker jag att dom borde vara sjuka en kortare tid ca. 3 dagar elr nåt, och att hästarna inte ska skada sig så ofta! // Hedds Bedds
Reply
Eriksson Posted: 2007-10-16 22:09:38 Answer to: "Jag tycker att hästarna är sjuka för ofta, typ efter varje lopp den kör"

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Om hästarnas form är för låg när de tävlar så riskerar de att skadas, läs reglerna.
Reply
Posted: 2007-10-17 07:26:35 Answer to: "Om hästarnas form är för låg när de tävlar så riskerar de att skadas"

Became a member: 
Forum posts:
Jaha, då kommer min två åring inte att skadas alls för hon har 10 på form! Vad bra! // Hedds Bedds
Reply
Posted: 2007-10-17 17:12:56

Became a member: 
Forum posts:
:/ jag kan inte stryka min häst! Han har bara 3 i form efter igår!
Reply
Posted: 2007-10-17 17:32:59

Became a member: 
Forum posts:
du kan bara stryka hästen om den är skadad, inte konstigt att den bara har 3 i form då du anmäler den till väldigt många lopp, då blir det såhär...
Reply
Eriksson Posted: 2007-10-17 23:57:48 Answer to: "Jaha, då kommer min två åring inte att skadas alls för hon har 10 på f"

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Hästen kan skadas ändå men risken är inte så stor.

/Eriksson
Reply
Posted: 2007-10-23 12:02:27

Became a member: 
Forum posts:
HastTjej, Menar du Sucess Deliver ?
Reply
Posted: 2007-10-23 16:45:14 Answer to: "HastTjej, Menar du Sucess Deliver ?"

Became a member: 
Forum posts:
Det är väääldigt mycket som måste göras för att detta spel ens ska vara i närheten av verklighetstroget
Ostartade 3-åringar som vinner på 11-tider över medeldistans är ju skrattretande egentligen Men jag tror på det här spelet, om man låter travkunnigt folk hjälpa till i utvecklingen
Reply
Posted: 2007-10-23 18:39:17 Answer to: "Det är väääldigt mycket som måste göras för att detta spel ens ska v"

Became a member: 
Forum posts:
Vad mer konkret tycker du inte är verklighetstroget?

Vart har du sett att ostartade 3-åringar vinner på 11-tider?
Ett jättejobb med tiderna och loppmotorn har gjorts för ett tag sedan, som förhoppningsvis ska ge mer verkliga tider.

Det har ingenting med hur travkunnig man är, men om du kan göra en loppmotor som är helt verklig så faxa du över den.
Reply
Posted: 2007-10-23 22:27:02 Edited(1): 2007-10-23 22:40:05

Became a member: 
Forum posts:
Att loppmotorn ger lite konstiga tider är inga problem. Sen tycker jag man ska jobba mer med den och jag tycker också att ettåringar ska bli två efter en säsong och sen ska givetvis tvååringarna bli tre efter ytterligare en säsong. Sen borde en del tvååringslopp införas.

Säsongen är ju nerkortad och då finns det ingen anledningen att det ska ta tid att en ettåring ska utvecklas till en treåring på två veckor (8 veckor enligt ert sätt att se det)

Jag har enormt mycket jag skulle kunna tillföra vad gäller att det ska bli mer verklighetstroget - många saker är mycket enkla!

Däremot vet jag hur svårt det är att programmera en loppmotor som ska räkna ut alla sannolikheter och slumper för att det ska kännas verklighetstroget. Men den motorn ni hade på G innan, att man fick bestämma mer av taktiken vill jag gärna se. Den kändes spännande. Även om det går bra för mina hästar nu och jag riskerar att göra bort mig där känner jag att en sådan sak är ett måste typ. Men den ska utvecklas så att den håller väldigt hög klass först och främst!
Reply
Posted: 2007-10-25 04:20:48 Edited(1): 2007-10-25 04:22:18

Became a member: 
Forum posts:
Visst, har man en skiss över hur man VILL att det ska se ut, och att den ÄR verklighetstrogen, så är det ju jättebra. Sen förstår jag förstås att det är svårt att få programmera det.

Några förslag på vad som skulle kunna fixas/införas:

Oddsen - ATG tar ju liksom alla andra spelbolag en viss del av det spelade beloppet i egen ficka. Borde det inte vara likadant här? Som det är nu så går ju allt tillbaka till spelarna.

Provision till kusken och tränaren - IRL tar väl tränarna 10 % av vinstsumman. Kuskarna brukar ta lite olika. Men att ge 5 % till en "sämre" kusk och 15 % till de skickligare vore väl inte fel. Detta skulle ju dock medföra att det är större risk att man på lång sikt hamnar på minus i ekonomin. Kanske kan man då kompensera med lägre tränarlön eller liknande?
Förresten, vad händer om man hamnar på minus i ekonomin? Konkurs?

Spårstatistik - Skulle vara kul att ha en sådan flik under Listor/Rekord-sidan, som visar hur ofta de olika spåren vinner.

Galopp i loppen - Runt hälften av alla som galopperar IRL blir diskade. I spelet är den siffran för låg. (Det står för övrigt aldrig VAD hästen blev diskad för).
IRL sker dessutom fler galopper i de lägre klasserna.
Det är väldigt många hästar i spelet som placerar sig bra och t.om. vinner trots galopp. IRL händer ju detta väldigt sällan.
Det händer också lite väl ofta att en häst mitt i loppet "snubblar till och galopperar i 50 m". Skulle gissa att kanske 80 % av alla galopper IRL sker i starten eller i första kurvan. Dessutom borde kanske hästen "tappa 50 m" istället för "galoppera i 50 m"...
Reply
Posted: 2007-10-25 13:21:47

Became a member: 
Forum posts:
Det där med oddsen är ju väldigt väldigt väsäntligt. Anledningen till att Atg tar pengar är för att dom vill tjäna pengar + omkostninar.

Jag vet inte vem som skall få dem procentena du satsar. Skall vi betala skatt också på vinsten.
Dras det moms på det vi köper i affären.
Betalar vi arbetsgivaravgift?
Kan vi dra av resor på deklarationen?

Jag menar precis som IRL.........
Reply
Posted: 2007-10-25 18:51:52 Edited(1): 2007-10-25 18:53:33

Became a member: 
Forum posts:
"Anledningen till att Atg tar pengar är för att dom vill tjäna pengar + omkostninar."

Japp, men det är ju oväsentligt. Frågan är ju om man vill ha ett verklighetstroget spel. Isåfall ska det finnas ett avdrag.

"Jag vet inte vem som skall få dem procentena du satsar."

Ingen. De försvinner upp i tomma intet. TravSpelet har ju ingen ekonomi, och de behöver inte gå med vinst på V/P-spelet. Men vill man så kan man ju låtsas att TravSpelet tar pengarna. Så ser det kanske lite bättre ut.

"Skall vi betala skatt också på vinsten."

Nä, det är ju inbakat i avdraget.

"ras det moms på det vi köper i affären. Betalar vi arbetsgivaravgift? Kan vi dra av resor på deklarationen?"

Nja, man behöver ju inte överdriva
Reply
Eriksson Posted: 2007-10-25 23:08:06 Answer to: "Visst, har man en skiss över hur man VILL att det ska se ut, och att den Ã"

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Ska se om jag kan fila lite på det här med galopp. Just nu så är risken lika stor under hela loppet men det äl väl ganska lätt att fixa.

Kommer antagligen att ge hela loppmotorn en rejäl uppdatering innan jul.
Reply
Posted: 2007-10-26 00:22:19 Answer to: "Ska se om jag kan fila lite på det här med galopp. Just nu så är risken"

Became a member: 
Forum posts:
Härligt Loppmotorn borde, enligt mig, vara bland det mest prioriterade.
Reply
[ 1 ]