Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Hästbörsen -> Fin treåring

Här kan du göra reklam för dina hästar som är till salu eller för dina avelshingstar.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2008-06-12 22:55:13

Became a member: 
Forum posts:
No horse found
Reply
Posted: 2008-06-14 23:02:46

Became a member: 
Forum posts:
Tränar den kasst på spurt eller varför har den så lågt där i förhållande till övriga värden ?

Håller med annars, ser fin ut !

men att lägga 750k på en 3-åring som ändå är en bit ifrån toppen, om den tränar halvdåligt och är valack...det känns lite tveksamt....
Reply
Posted: 2008-06-15 20:42:54 Answer to: "Tränar den kasst på spurt eller varför har den så lågt där i förhål"

Became a member: 
Forum posts:
Är spurt viktigt? jag trodd det räckte att ha 2 på spurt och att snabbhet och styrka var viktigast.

Jag vill igentligen inte sälja så det var därför jag tog ett högt utropspris. Det får väl bara bli 2 stuterihästar denna gången.
Reply
hogan Posted: 2008-06-15 21:24:13

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Spurt är väl lika viktig som styrka...många valacker har ju ett kanske två högre på blått än vad de skulle haft utan kastrering, bättre träna upp dessa värden...har man en 5 på snabbhet så kommer man rätt långt med en 4 på styrka....och då träna mycket spurt så man får jämna värden, ideal är väl 5-5-5-5 på de blå och har man 5 på styrka så behöver man inte kastrera tycker JAG, men alla är olika....jag har en kuse som har en 10 på galopprisk men bara felat 3 ggr på 25 starter och vunnit ca. 250.000, så jag tycker inte man ska oroa sig för galopprisken för mycket.

Den du har ser ju ut att komma gå bäst på långt, men få svårt på kort, så jämnheten är nog bäst, fast en som är lite lägre är okej också, då man kan träna extra mycket där......rätta mig om jag har fel.......Perra, du vet mer.
Reply
hogan Posted: 2008-06-15 21:34:58

Har jag fel så gjorde jag nog ett misstag nyss, lade ut Thunder Royal nyss och han har 7 på styrka och 6 på snabbhet och 4 på spurt och han var trea senast på samma tid som segraren o tvåan i European Championship för endast 400.000 kr....ett riktigt fynd i dessa tider...p.g.a cashbrist.
Reply
Posted: 2008-06-16 11:11:36 Edited(2): 2008-06-16 11:14:15

Became a member: 
Forum posts:

rätta mig om jag har fel.......Perra, du vet mer.

Nä, jag vet nog inte mer tyvärr. Jag fattar verkligen ingenting utav vad man ser i loppen. Det är ju som du sa i någon annan post om loppmotorn Hogan:
Mer eller mindre skadade hästar (och hästar med helhass form) som går som skollade troll, dåliga hästar som går kanon , kanonhästar som går dåligt ....vem blir klok av det ?

Svårt att veta vad som gör en häst bra...
Vet bara att Nijo haft hästar som har typ 2 i styrka som gått kanon på långt, Kakan hästar med 2-3 i spurt som ligger i toppen i årgångslopp och att jag inte ser någon större relation på mina egna mellan blåa värden och vilken distans dom funkar på....

Sorry, fråga mig om träning och vad som är bra. Där har jag grym koll
Loppen..där får du nog fråga kakan som vinner lopp efter lopp med alla möjliga hästar...

Det enda är väl att lite jämna värden är ett bra sätt att gardera sig när man inget vet, tills dom får lite stil på loppmotorn och rätt värden spelar in mer på rätt distans, så på så sätt håller jag med dig Hogan...viss jämnhet är nog vettigt !
Reply
Posted: 2008-06-16 11:29:16 Answer to: "rätta mig om jag har fel.......Perra, du vet mer. Nä, "

Became a member: 
Forum posts:

Mer eller mindre skadade hästar (och hästar med helhass form) som går som skollade troll

Vi kan se hur det ligger till med det! , Shooting Bandwith Startar om en timme drygt och han är allvarligt skadad OCH pensionerad..
Reply
spanarn Posted: 2008-06-16 11:46:05 Answer to: "Mer eller mindre skadade hästar (och hästar med helhass form) som "

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
Han värmde OK i alla fall!
Reply
Soberano Posted: 2008-06-16 12:15:26 Answer to: "Mer eller mindre skadade hästar (och hästar med helhass form) som "

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Ja han tog ju pengar och galopperade inte.... bevis nog för att det finns vissa saker som INTE fungerar som dom ska.
Reply
hogan Posted: 2008-06-16 12:48:00

Helt otroligt....ska vara en månads avstängning på sådan hantering av stallet...eller finns det en veterinär som sitter inne med bloddoping av hästarna...men sådant ska ju också bestraffas.

Nej, jag håller med dig Perra snart vet man ingenting utom träningen av hästarna, men till vilken nytta? Jag har en kuse i stallet med jämna siffror och bara 4-5 or men den går inget bra för det, inte på någon distans, och när jag köpte den från stuteriet blev jag så nöjd och trodde att den här blir min biljett till toppen.......ack vad man bedrar sig ibland...man fattar nada!

Eller som med Just Moment om ligger ute på börsen nu, den vann i debuten på en 10-tid och slog flera bra hästar, jag var så nöjd o de slog bl.a en som Nijo hade köpt precis innan för 2 millar och det var ett par till bra.....sen kom den 5-4-10-3 trots bra matchning o träning, fck stryk av en som hade 1.9 bl.a och då blir man lite fundersam, man hade ju förhoppningen att den skulle vinna några raka innan förlusterna kom, men direkt av sämre och flera lopp så hela timingen blir förstörd, då är det inte kul....men den ryckte ju upp sig ngt sen och är visst med i finalerna en 28:e men i Grenkas ägo, jag ruttnade ju.

Bara vänta o se om det blir bättre var det lider, och man får väl se det mer som lek än som ett tränar-examen-prov......
Reply
Posted: 2008-06-16 13:12:53

Became a member: 
Forum posts:
Allt är ju som i IRL,en häst med bra egenskaper men inte får till det .
Ett fotbollslag som på pappret är betydligt bättre än motståndarna men förlorar ändå.
Det är väl ofta som inta bästa hästen/laget/tennisspelaren etc etc inte vinner.
Framförallt hästar är det ju så med.En av anledningarna till att jag slutade att spela och gå på trav var att ingen och då menar jag ingen vet hur hästen mår den aktuella dagen.
Huvudvärk,ont i magen etc etc

Tycker admin verkligen har gjort ett bra jobb för att få spelet så likt IRL som möjligt.
Reply
Soberano Posted: 2008-06-16 13:42:07 Answer to: "Allt är ju som i IRL,en häst med bra egenskaper men inte får till det . "

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
jag är faktiskt beredd att hålla med, OM det är på det sättet och inte bara slumpen som gör att det verkar vara så. Jag får känslan att det ofta är slumpen som gör att det blir som det blir och inte huvudvärk eller dåligt drucket på resan. Nu får man ju heller inget svar på varför hästen presterar sämre än vanligt och vi får ju inga svar från Admin om det verkligen finns såna faktorer som kan spela in att någon rest dåligt, startat för tätt osv.

Till exempel skulle det vara kul om formen helt plötsligt kunde dala om du startat för tätt och att formen går väldigt segt upp tills dess att hästen fått återhämta sig samt att formen verkligen spelar roll för prestationen men kanske också ska vara svårare att hitta toppformen?
Reply
Posted: 2008-06-16 15:29:58 Answer to: "jag är faktiskt beredd att hålla med, OM det är på det sättet och inte"

Became a member: 
Forum posts:
skulle var en kul grej om man kunde få eb fiktiv veterinärsrapport på sina hästar efter ett lopp och kanske kunna få en förklaring där varför hästen inte presterat.

Formindikatorn här är ju inte vilken form hästen är i utan i vilken fysisk status den är i , hur mycket den har återhämtat sig m m efter ett lopp.

6 i form kan ju vara bättre än 10 då den just den dagen är i bättre "matchform" än den dag han har 10

Kanske vart lite invecklat men ni som har huvet på skaft fattar vad jag menar,tror jag...
Reply
[ 1 ]