Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Allmänt -> Travzonens Framtid
 

Diskutera allt som rör Travspelet. Ingen reklam för hästar som ligger ute till försäljning eller reklam för avelshingstar är tillåten i denna delen av forumet.
Username

Password

1   [ 2 ]   3  
Author Message
Poffpuff Posted: 2021-07-03 15:29:06 Answer to: "Har iaf skickat in en intresseanmälan! Då jag känner att det är dags a"
811
Mackenhof
Dannero

Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
Av nyfikenhet, hur ser man att fler och fler väljer att lämna?
Reply
simon_81 Posted: 2021-07-03 16:32:31
1127
Stall Lifephorse
Solvalla

Became a member: 2007-12-06
Forum posts: 751
Kollar man på t ex anmälningar till lopp som TZO ser det ju ut som intresset är relativt konstant. Interaktionen med andra användare, TZ News och egna avelsnamn är ju några faktorer som gjort att spelet blivit långlivat. Känner väl själv egentligen att man är för gammal för att ödsla tid på spel, men detta går ju mycket på rutin när man är inne i det. Rätt skönt att ha stallet i bakgrunden när man sitter vid datorn och gör annat .

Visst skulle man gärna ändra på saker som kuskformens betydelse, spurtnollor m.m. Men tycker ändå att det är enkelheten som är spelets styrka. Den som vill ha mer action tröttnar säkert, så misstänker att de flesta som är kvar här är såna som jag som gillar tävling/tabeller och back in the day brukade sitta med fotbollsmanagerspel på repeat .
Reply
backagard Posted: 2021-07-03 23:46:53

Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 495
Kan bara hålla med Lifephorse. Enkelheten och ändå viss komplexitet gör spelet värt att spela. Repeat är inte enbart av ondo. Man når en viss skicklighet i att inte göra om misstag och hitta nycklar i det man lyckats med förut.

För min del berodde uppehållet jag hade på tidsbrist och att jag hade en motivationsdipp. Kan inte säga att jag har samma entusiasm nu som för fem år sedan, men tycker det ändå är ganska trevligt att kolla lopp, följa mina ögonstenar och förhoppningsvis trolla fram en ny stjärna så småningom. Spelet äter inte upp min tid, och jag accepterar att jag bommar lite anmälningar, loppinställningar och liknande.

Vad gäller spurtnollor har jag inget problem alls med det. Jag tycker det är ok att det finns en "siffra" som indikerar hur bra psyke och hårdhet en häst har. Jag definierar spurtnollan som att de hästarna inte behöver spurta utan har det naturligt i sig. Problemet är väl då snarare att den egenskapen inte borde vara träningsbar eller att man kan träna ner spurten (borde dock ta betydligt längre tid än övriga egenskaper).

Loppmotorn är som den är. Jag förstår och kan hålla med i kritiken mot den. Samtidigt vill jag ju inte veta att min häst vinner i 45% av fallen om den sitter i spets i sista sväng som det ungefärligt är IRL. Att jag inte heller behöver ge upp bara för att min kuse sitter sist invändigt i sista kurvan. Sista smygrutan är värd en hel del emot att göra om en mer realistisk loppmotor. Men visst finns det förbättringar.

Sulky utvecklades undan för undan innan det lades ned på dagen. Den besvikelsen levde man med i 8 år innan jag hittade hit. Må det inte hända igen! Men att göra EN eller TVÅ förbättringar/förändringar inför varje etapp hade jag uppskattat.
Englund och Yermacs kuskuppdateringar är ju en del i det, men jag menar mer att det vore kul med någon nyhet eller annan förändrig - förslagen ligger redan på forumet och väntar.

Här tittar jag in då och då, och jag blir lite glad när Hillcrest räcker ut en hand. Varför svarar ingen? Händer det något? Är ett övertagande i gång eller finns det någon som helst plan för TZ framöver?
Om nu Eriksson aviserat att han inte har motivation och tid så vill vi ju se att spelet ändå lever vidare. Men jag blir lite orolig när den här tråden inte uppdateras eller någon ansvarig svarar eller kan berätta något.
Reply
Hillcrest Posted: 2021-07-06 20:54:01 Answer to: "Kan bara hålla med Lifephorse. Enkelheten och ändå viss komplexitet gör"
33
Hillcrest
Tingsryd

Became a member: 2017-04-26
Forum posts: 42
Håller helt och hållet med dig i vad du skriver!
Hur ska vi få Travzonen att växa?
- Räcker det med att göra reklam i travgrupper på Fb?

Tyvärr så ekar fortfarande min mejl tomt efter att jag skrev till Eriksson...
Reply
Post removed Posted: 2021-08-13 17:46:51
Poffpuff Posted: 2021-08-13 21:12:41 Answer to: "http://"
811
Mackenhof
Dannero

Became a member: 2013-08-14
Forum posts: 1613
?
Reply
Hillcrest Posted: 2021-09-06 15:06:18
33
Hillcrest
Tingsryd

Became a member: 2017-04-26
Forum posts: 42
Jag har iaf tappat hoppet snart om att skaka liv i Travzonen... Tråkigt!
Reply
lillsyrran Posted: 2021-09-08 20:30:05 Answer to: "Jag har iaf tappat hoppet snart om att skaka liv i Travzonen... Tråkigt! :"

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 783
Jag tror tyvärr att vi får gilla läget och bara hoppas att det årminstone inte blir som med Sulky som lades ner helt utan förvarning.
Reply
Narkissos1 Posted: 2021-09-09 23:06:08
904
TeamKribban
Gävle

Became a member: 2016-01-06
Forum posts: 126
Skulle detta spel lägga ner så skulle det inte vara samma tomhet som sulky var när det försvann.
Skillnaden på Dejwul och Eriksson var att Dejwul iallafall var levande tills han lag ner helt.
När visade Eriksson nån typ av vilja att göra nåt?
Enda sättet jag känner att visa missnöje är om alla låter bli namnändringar till nästa säsong, då kanske det blir nån fundering från kaptenen iallafall.
Men det lär inte hända.
Det försvinner ju spelare lite då och då, nu senast Havrefaks. Som jag sagt tidigare, jag tycker inte det är kul längre, och den enda anledningen jag är kvar är för uppfödningarna man fortfarande är nyfiken på.
Tack för ordet.
Reply
Plupp63 Posted: 2021-09-18 14:29:33
23
Equus
Rättvik

Became a member: 2019-06-16
Forum posts: 75
Inte ens uppfödningarna är roliga. Ger alldeles för dålig utdelning på de timmar och pengar jag lägger ner.
Har inte spelat på ett bra tag nu, och känner inget drag att komma tillbaka.
Reply
larockma Posted: 2021-10-06 09:13:10 Answer to: "Inte ens uppfödningarna är roliga. Ger alldeles för dålig utdelning på"

Became a member: 2008-11-18
Forum posts: 1473
Håller helt med, det är ingen logik alls i att ens försöka bry sig i att avla "rätt"
Reply
simon_81 Posted: 2021-10-11 16:43:47 Edited(2): 2021-10-11 16:49:46
1127
Stall Lifephorse
Solvalla

Became a member: 2007-12-06
Forum posts: 751
Problemet med aveln som det känns är att den hade varit roligare om det funnits chans till ett s.k. avelsstall eller separata avelsplatser. Fanns ju uppe här som förslag av soberano i en tråd för nån etapp sedan. Alternativt att admin hade kunnat göra 25 stallplatser möjligt.

Onekligen så finns det ju avelhingstar/avelslinjer som gör bättre ifrån sig än andra. Exempel på detta på rak arm: Nuncio (med förfäder som Semper Fi, Django, SP Fort Knox), Rhythm Identification, Royal Phantom, Thinking Blizzard (pappan Great Horsetail), Useless Correlation, och gamle giganten Nutmeg Cherry. Hade tagit längre tid för mitt stall att komma tillbaka till topp 10 efter frånvaron om jag inte hade valt att avla på Semper Fi. Tycker ändå att aveln är mer än bara slumpen även om det som ovan nämnts kan vara frustrerande med alla gånger man misslyckats vid betäckning av sina stjärnston.

Reply
sportsvensson Posted: 2023-09-19 17:21:42

Became a member: 2011-05-14
Forum posts: 363
Snart två år sen det skrevs nåt här.
Hur ser det ut med sidan framöver?

Borde väl ske någon större uppdatering om spelet ska hålla sig vid liv?
Främst innehållsmässigt men även en designuppdatering?
Eller är det helt kört?

Grundar väl det mest i antalet tränare som aktivt håller igång.
Antalet stall som sprungit in en krona eller mer:
Den här etappen: 211
2019 Etapp 1: 256
2015 Etapp 1: 441
2011 Etapp 2: 845

Jag tror mycket grundar sig i informationen som uteblir när man som ny kommer in i spelet.
Vet själv att det tog mig två år innan jag nåddes av informationen att 0-spurtare was the shit. Där efter kravlade jag mig upp över miljonen inkört.
Borde ligga som ett kapitel i reglerna kan jag tycka då det är så vedertaget i spelet?

Jag är långt ifrån inne lika mycket som förr men tycker ändå det vore synd om spelet tappade helt.
Reply
lillsyrran Posted: 2023-09-20 19:33:48 Answer to: "Snart två år sen det skrevs nåt här. Hur ser det ut med sidan framöve"

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 783
Jag håller med om att det borde läggas till reglerna. Jag hade ju förmånen att få ta del av Cherrys kunskaper vilket höll mig vid liv innan jag kunde stappla vidare på egna ben. Egentligen är det synd att nybörjarna inte ställer fler frågor, forumet är ju toppen för det ändamålet.
Reply
Riol1 Posted: 2024-01-15 16:45:57
2
Stall RIOL
Jägersro

Became a member: 2024-01-10
Forum posts: 11
Vad menas med 0 spurtare?
Reply
lillsyrran Posted: 2024-01-15 20:18:26 Edited(1): 2024-01-15 20:19:26 Answer to: "Vad menas med 0 spurtare?"

Became a member: 2011-09-22
Forum posts: 783
En häst som har värdet 0 på den blå egenskapen spurt.
Reply
Riol1 Posted: 2024-01-15 22:34:16 Answer to: "En häst som har värdet 0 på egenskapen spurt."
2
Stall RIOL
Jägersro

Became a member: 2024-01-10
Forum posts: 11
Och just den stapeln ska man alltså träna upp? Den är viktigare än de andra?
Reply
simon_81 Posted: 2024-01-16 09:34:59 Answer to: "Och just den stapeln ska man alltså träna upp? Den är viktigare än de a"
1127
Stall Lifephorse
Solvalla

Became a member: 2007-12-06
Forum posts: 751
Det har visat sig mest effektivt att träna styrka + snabbhet, så spurt och acceleration är bara onödigt att lägga tid på.

Värdet 0 på spurt hänger ihop med vinnarskalle/dolda värden på hästen - inte på alla hästar dock men på vissa. Kan kanske låta konstigt för någon ny på spelet, men ur detta har begreppet spurtnolla kommit.
Reply
Riol1 Posted: 2024-01-18 07:26:54 Answer to: "Det har visat sig mest effektivt att träna styrka + snabbhet, så spurt oc"
2
Stall RIOL
Jägersro

Became a member: 2024-01-10
Forum posts: 11
Ok. Tack för det tipset. Spelet är ju rätt kul, fast ganska långsamt. Inte speciellt mkt man kan göra så här i början känns det.
Reply
Riol1 Posted: 2024-01-22 09:54:57
2
Stall RIOL
Jägersro

Became a member: 2024-01-10
Forum posts: 11
Hej. Hur tränar man bäst upp sina hästar? Ingen av mina tre hästars staplar har gått upp. Den enda stapeln som rör sig är formen. Tips tack!
Reply
1   [ 2 ]   3