Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> Kuskformen
 

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
belov Posted: 2019-05-06 12:21:26
1155
Stallsoda
Mantorp

Became a member: 2008-10-09
Forum posts: 123
Ett starkt önskemål från min sida är att göra nåt åt den förbannade kuskformen som åker jojo på ett helt orealistiskt sätt och får en alldeles för stor påverkan på spelet.
Mitt förslag är att endast ha tre steg i kuskformen istället för nio.
1= minskar ekipagets chanser LITE
2= ingen påverkan
3= ökar ekipagets chanser LITE
Reply
Yermac Posted: 2019-05-09 21:53:55 Edited(1): 2019-05-09 21:54:23 Answer to: "Ett starkt önskemål från min sida är att göra nåt åt den förbannade"
997
Nessla
Eskilstuna

Became a member: 2011-04-03
Forum posts: 2013
Samtidigt som jag förstår frustrationen så vet jag inte riktigt om jag håller med om att detta vore lösningen. Vore det inte bättre att det skruvades lite på nuvarande system så att formen inte gick lika fort upp och ner..? Vad tycker ni andra?
Reply
backagard Posted: 2019-06-08 21:56:55

Became a member: 2015-03-29
Forum posts: 495
Håller inte med alls. Förändringen skulle inte leda till någon som helst utveckling i spelet. Möjligtvis som kosmetika, men bara för att man i dag har en kusk med full form finns inga garantier för att hästen ens tjänar pengar.

Om en kusk går från 9 till 7 i form i dag så finns det ändå en chans att sluta bland de första. Visst, chansen minskar, men det är ju faktiskt samma sak som om formen skulle gå från 3 till 2 i det nya förslaget.
Skillnaden blir dock mindre om man har 20 st. kuskar att välja på i anmälningen, men skillnaden är att jag gissar att ingen kommer chansa på en kusk med 2 i skicklighet och 3 i form om det finns 10 andra som har 3 i form också. Solvalla har i dag 30 (?) kuskar att välja på - kommer de med lägst skicklighet få några styrningar alls?

Jag tycker det funkar bra som det är i dag. Det är lika för alla. Ibland går formen upp och ibland ned.
Reply
hakan67 Posted: 2019-06-21 17:07:58
882
Useless stables
Jägersro

Became a member: 2011-06-13
Forum posts: 220
Håller med backagård,formen på kuskarna är det som håller liv i spelet! Kusk upp,livet leker,kusk ner ,livet suger!
Reply
belov Posted: 2019-07-07 15:58:34 Edited(6): 2019-07-07 16:12:33 Answer to: "Håller inte med alls. Förändringen skulle inte leda till någon som hels"
1155
Stallsoda
Mantorp

Became a member: 2008-10-09
Forum posts: 123
Det är inte risken att drabbas av små formförändringar jag vill åt. Den tillför ju nåt och skulle även finnas kvar med mitt förslag.
Det jag ville ändra på är att Erik Svensson (typ) säsong efter säsong är en bättre kusk än Erik Adielsson (typ) p g a att en kusk med 9 i form alltid är bättre än en kusk med 2 i form - oavsett skicklighet.
Och så skulle jag vilja ändra på att det är viktigare att ha en kusk i bra form än en bra tränad häst.
Med bara tre formsteg (motsvarande 7-9) skulle fler hästar i ett lopp ha vinstchans eftersom ingen skulle vara chanslös p g a sin formlösa kusk.
Det var min tanke.
Som det är i dag så är det emellanåt helt menlöst att anmäla till t.ex V75 när det bara är fyra-fem kuskar som är i form - förutom just för de fyra som har mest startpoäng. Men de övriga sju-åtta i loppet är ju slagna på förhand eftersom formspannet på kuskarna är så jäkla stort och utslagsgivande.

Och ja - den värsta konsekvensen av det här blir ju att det till stor del blir samma skickliga drivers som får mest styrningar.
Som i verkligheten.
Reply
[ 1 ]