Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> Hästkapacitet
 

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2013-09-16 23:26:10

Became a member: 
Forum posts:
Hej Eriksson

Jag har börjat ledsna så smått på att jag i lopp efter lopp har bästa hästen rent kapacitetsmässigt men så sällan vinner loppet. En del av charmen i spelet är att det inte är helt regelbundet, men jag tycker att du bör höja faktorn kapacitet i loppmotorn ett par snäpp. Det måste löna sig att träna hästar till bra värden.
Reply
hogan Posted: 2013-09-17 01:02:34 Answer to: "Hej Eriksson Jag har börjat ledsna så smått på at"

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Det är ju inte hela sanningen även om jag förstår DIG faktiskt, du har länge kämpat seriöst o var ett riktigt löfte o runner up om man säger så, kommer ihåg på den tiden man gärna testa o avla på din styrkefenomen...bara för det tappa jag namnet men han hade 20 på backe tror jag, han felade dock ofta men gick han, ja då vann han.

Då hade du bättre utdelning o jag var säker på att du skulle bli en top 5 spelare konstant, ngt har hänt dock, jag forskar inte i detta men kan konstatera att du ej syns lika flitigt som då i finrummen, ändå har du legat i precis som då.

Men det jag ville ha sagt, är ju att de med grymma värden behöver ej betyda på bästa hästen, då skulle ju en sån som SP FORT Knox vunnit varenda start den gjort, den har ju alltid haft monstervärden...o tvärtom, han var lite av en ickevinnare ända fram emot han var inne på senare delen av 10 års åldern då han började hamna konstant bland de tre främsta...tror han hade 3 eller 4 segrar fram till 10 år....så det finns en dold kapacitet...ngt vi brukar kalla skalle.

Men det vore ju konstigt om de flesta av dina fina hästar skulle ha en sämre skalle.

Kan bara hoppas det vänder för dig, o att Eriksson gör ev. justeringar, tycker t.ex alldeles för ofta kusar vinner med skor, och ofta får man stryk i en tät slutstrid av en som kör öppet huvudlag, o man själv maxar med norsken....har ju testat mig fram själv under åren o märker att vissa huvudlag stämmer inte med hur det står att deras egenskap ska vara.
Som stängt ska ge bättre knuff i början..starten alltså, men sackar du på slutet...alltså ska den vara som klippt o skuren för 1640 men det stämmer ej, där är flest vinster med öppet.

Vill ej avslöja för mycket, sånt jag tycks märka under åren o för mig är jag övertygad att detta stämmer, tror några jag pratat med genom åren fått det förklarat o testat, vilket jag ser att de använder sig av med framgångar till följd, men alla är olika, alla har inte samma träningsfilosofi, men som sagt lite vill man ha som yrkeshemlighet, jag vill ju alltid vinna själv, annars kan man dela med sig ... men alla är nog vinnarskallar av oss som fastnat på denna travsajt.

Lycka till Kazlauskas
Reply
JontePuma Posted: 2013-09-19 15:55:22 Answer to: "Hej Eriksson Jag har börjat ledsna så smått på at"

Became a member: 2008-07-12
Forum posts: 604
Jag ställer mig bakom din kritik mot spelet. Tycker också att det nästan oftare blir en "konstig" utgång i loppen än en förväntad dvs de bästa hästarna (sett till ålder och medelvärde) gör upp om segern.

TZO är ju ett skinande exempel på hur skev loppmotorn är. I mitt tycke skall inte en 4åring ta sig genom hela labyrinten till final. Och det baserar jag på de blåa värdena samt rutinen. Jag ser det som ett hån mot oss som försöker spela det här spelet så realistiskt och verklighetstroget som möjligt. Det finns som sagt en stapel som heter rutin men den verkar ju inte ha någon betydelse alls, likaså de blåa. Jag köper att det kan skrälla lite väl hårt i 3-4 års kullarna för då är det inte sååå stor skillnad i de blåa. Men en 4åring mot 7st 8-12 åringar med mkt bättre medel, nja...
Då kanske någon tänker men han har väl vinnarskalle. Mmm, i mitt tycke så skall en vinnarskalle fungera så att i jämna lopp med jämnbra motståndare så tar den med vinnarskallen oftare segern än den utan som då oftare kommer 3:a kanske. INTE användas som ett vapen för att plocka långt mer erfarna och kunniga motståndare.

Ex. Mosaique Face bör inte ta sig vidare i ett lopp som innehåller Sebastian K., Save The Quick. Harry Haythrow, Caballion, Friction, Oracle etc..

Det som stör mig mest och som i motgångsstunder får en att fundera på att sluta spela är att DET INTE FINNS NÅGON LOGIK! Ena veckan segrare i guldfinal för att månaden senare komma 5:a i ett lägst 100' lopp?!?

Jag säger som Kazlauskas. Höj faktorn för faktiskt kapacitet och gör spelet mer "realistiskt".
Reply
Mancher Posted: 2013-09-19 17:14:47 Edited(1): 2013-09-19 17:19:25 Answer to: "Jag ställer mig bakom din kritik mot spelet. Tycker också att de"
456
YOLO Stables
Jägersro

Became a member: 2008-05-01
Forum posts: 3260
Håller med till punkt och pricka!

Även om jag så klart kände mig träffad gällande TZO, då med Fremdeles Står, som segrade genom hela skiten och tog hem allt med 6 i styrka och 14 på snabbhet utan någon egentlig rutin. Självklart var jag glad för dessa framgångar men trots det tyckte jag ändå det var lite fel! Nu när han har 21 i snabbhet, 8 i styrka och 6 i rutin hade det ändå varit lite mer realistiskt om det hade skett. Även om han trots detta kanske inte skulle stå som slutsegrare vilket fall som helst.
Reply
JontePuma Posted: 2013-09-19 17:35:27 Answer to: "Håller med till punkt och pricka! Även om jag så klart "

Became a member: 2008-07-12
Forum posts: 604
Trevligt att få medhåll Men Fremdeles var bara en del i det hela, med den sagan i bagaget och nu denna upplaga där Chew The Chains Cherry med 6,8 i medel tar sig till final så tycker jag att detta ämne verkligen bör lyftas igen. Kusen kommer 5:a i bronsförsök med perfekta förutsättningar som favorit och bäst kusk veckan innan tzo drar igång men kan någon vecka efter slå ut hästar med 11-12 i medel?!? Logiken i det tack eriksson??
Men som sagt TZO är ju en saga för sig, man kan inte låta bli att undra om eriksson lagt in en random-variabel i just den turneringen bara för att vem som helst ska kunna vinna...
Reply
silver Posted: 2013-09-21 12:26:03 Answer to: "Trevligt att få medhåll :) Men Fremdeles var bara en del i det "
218
The Silver Stable
Umåker

Became a member: 2010-07-09
Forum posts: 358
Intressant diskussion tycker jag. Vist ska det vara så att sämre hästar ska kunna skrälla ibland och bättre hästar göra sämre prestationer. Men jag tycker nog att det mer ser ut som 50/50 vilket inte är ok enligt mig. 80/20 kan jag köpa.
Reply
hogan Posted: 2013-09-22 05:04:35

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Jag har alltid tyckt att TZO är rena lotto, det är alltid 2-3 hästar som går hela vägen till final, trots ringa ålder 4-5 år o utan rutin, som tur är så är det bara TZO sånt försekommer och då kan jag köpa det, hade det varit så i alla fina lopp, ja då hade nog de flesta tröttnat, nu får man ha lite fantasi samt vara lite ödmjuk, jag ser numera TZO som en chans även för småstallen o de nya, att dra in lite poäng som de ändå ger tillbaks relativt snabbt, det ger ju nya stall annars skulle nog zonen dö ut.

Men det kan ju vara så att Eriksson har skruvat o justerat genom åren för att blidka våra önskemål, att fixa bort alla höga galopprisker det var ett tag, dålig avel osv....kan ju ha blivit biverkningar som gjort eller gett bakslag istället....det är nog jävligt lätt hänt men svårt för Eriksson att riktigt glädja alla önskemål, men visst måste något göras det är alldeles för konstigt just nu, med många skor som vinner, man vinner barfota på tunga banor o tvärtom, ingenting är normalt för barfota, max med norsken är ju inte längre det bästa alternativet vilket det bör vara, och visst det ska skrälla ibland men med måtta....sen måste ju stallformer justeras, vissa är på topp hela etapper, medans vissa dippar hela etapper o mer därtill t.o.m
Reply
Posted: 2013-09-24 20:27:28 Edited(2): 2013-09-24 21:02:43

Became a member: 
Forum posts:
Gold Heart Lady klev idag in i ett treåringslopp med värdena 6-11-7-2. Hon förlorade mot en häst som sedan födseln endast höjt sig ett par snäpp i startsnabbhet.

Helt orimligt i min bok. GHL ska bara glida ifrån in på upploppet. Då spelar det ingen roll att vinnaren hade en något bättre kusk.

Mitt motiv med att starta tråden har egentligen inte med att beklaga mig över utebliven framgång. Jag gillar spelet skarpt och tror att det har en ljus framtid, men vissa logiska luckor måste tätas igen för att locka en större deltagarkader.
Reply
Posted: 2013-09-25 00:00:57 Edited(1): 2013-09-25 00:03:03 Answer to: "Gold Heart Lady klev idag in i ett treåringslopp med värdena 6-1"

Became a member: 
Forum posts:
Bara en tanke:

Tänk om skithästen hade dolda värden av guld???

Vad är dom dolda värdena egentligen och hur mycket spelar de in i lopp?
Kanske "Skithästens" dolda värden gör att de jämnar ut sig med din hästs SYNLIGA värden?

Vad vet jag, men en sak vet jag iaf! Nånting måste ju ändras här i spelet, att det känns lite mer logiskt.
Reply
Posted: 2013-09-25 14:24:29 Edited(1): 2013-09-25 14:25:46
218
The Silver Stable
Umåker

Became a member: 
Forum posts:
Jag har börjat gilla dig Mr 1 stjärna... vi verkar ju. VAra. ÖVerens om att vara oöverens om dallt... skulle vara roligare om su kunde utveckla det vidare och diskutera med mig också.. tids nog tror jag
Reply
ddmannen Posted: 2013-09-25 14:47:24 Answer to: "Jag har börjat gilla dig Mr 1 stjärna... vi verkar ju. Ara. Veren"

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
jag tycker inte det tenava säger är helt orimligt . Ser man de dolda värdarna som ett fast värde , så kommer de sk skithästarna med höga dolda värden springa in mycket pengar i början , men kommer att tränas ifatt av de andra hästarna , motsatsen gäller då för de sk monsterhästarna med låga dolda värden .

Tycker ofta det är så i spelet att t
Reply
larockma Posted: 2013-09-27 18:33:38 Answer to: "jag tycker inte det tenava säger är helt orimligt . Ser man de do"

Became a member: 2008-11-18
Forum posts: 1473
Vem säger egentligen att de dolda värdena tränas ifatt? De kanske styr tävlandet hela livslängden på håsten?
Reply
Posted: 2013-09-27 19:27:20 Edited(1): 2013-09-27 20:10:28 Answer to: "Vem säger egentligen att de dolda värdena tränas ifatt? De k"
218
The Silver Stable
Umåker

Became a member: 
Forum posts:
Det handlar ju om TAKET!

Visst vissa enstaka i spelets historia har väl haft skyhöga värden som typ Torros avelshingst, men mvad är värdena hästarna brukar ha i spelet efter avslutad karriär av hög ålder


Där har vi förmodligen också gränsen för hur dolda värdena är som max om man vänder på steket.
Så dom går att träna ikapp.

Sen om de dolda värdena är fasta värden eller ökar också är en helt annan femma.
Reply
[ 1 ]