Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> Travsnack -> Allmänt -> Klart nu: Jägersro byggs om!
 

Diskutera allt som händer inom travvärlden.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2013-04-30 06:41:14

Became a member: 
Forum posts:
Jägersro byggs om!

Underbart att Jägersro byggs om och blir 1350 m med ett upplopp på 340 m.
Skönt att slippa tusenmetersbarna här nere, de är passé och lämpar sig bäst för ponnyhästar.
Förhoppningsvis hjälper detta till att locka internationella stjärnor till Hugo Åbergs också.

Reply
dujorha Posted: 2013-04-30 07:21:19 Answer to: "Jägersro"

Became a member: 2009-08-18
Forum posts: 34785
Stjärnor lockas inte av banor, däremot av pengar...!
Reply
Posted: 2013-04-30 07:29:55 Answer to: "Stjärnor lockas inte av banor, däremot av pengar...!;)"

Became a member: 
Forum posts:
Det också, men jag kan garantera dig att det kommer underlätta.
Reply
Posted: 2013-04-30 09:10:18

Became a member: 
Forum posts:
Lennart Persson skriver om mer glädjande nyheter om Jägersro om att derbydistansen garanterat kommer bli längre och att en fransk starttarm är uppe för diskussion!

Derbydistansen blir längre
Reply
Soberano Posted: 2013-04-30 10:17:43 Answer to: "Lennart Persson skriver om mer glädjande nyheter om Jägersro om a"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Stararmen är väl lika passé det? Allt är inte bättre i frankrike och startbilen med en LÅNG startsträcka känns som det mest rättvisa mot både spelare och hästar. Längre derbydistans känns helt rätt iallafall.
Reply
Soberano Posted: 2013-04-30 10:19:33 Answer to: "Jägersro"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Inte ens dom svenska stjärnorna vill ju tävla på Tingsryd så nog krävs det en rejäl pengapott för att få upp de franska topparna till Jägerso också. Sen är det ju så att många fransmän åker till norden just för att få tävla på tusenmetersbanor.......
Reply
Posted: 2013-04-30 12:40:49 Answer to: "Stararmen är väl lika passé det? Allt är inte bä"

Became a member: 
Forum posts:
Nej, jag gillar starttarm, där spelar inte numret någon roll. Skulle bli lika grått som amerikanskt trav om vi bara använde oss av autostart.

Självklart krävs det höga prispengar för att det ska komma stjärnor men Tingsryd har ju bara lopp för blåbär. Visst finns det några få franska hästar som trivs bättre på tusenmetersbanor som kommer för den sakens skull men nog skulle det iaf. inte göra läget sämre för att få hit bättre hästar.

Blir bättre sport med längre banor, är trist när det inte går att ta något i spåren.
Reply
Soberano Posted: 2013-04-30 12:49:09 Answer to: "Nej, jag gillar starttarm, där spelar inte numret någon roll. Sk"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Fast den amerikanska tråkigheten sitter väl knappast i startbilen utan att loppen enbart körs över 1609 meter med samma 10 kuskar varje gång. Just spårens betydelse minskar ju kraftigt i och med banans längd och det härligt långa upploppet och kan vi minimera omstartsmomenten med hjälp av bilen men ändå få händelsrika lopp där "alla" får chansen så är det bara positivt.

Jag tycker att spårtrappor och 15 bakom bilen över 2800 meter på Jägersos nya, längre bana klarar sig bra utan en omständig startarm som bara kommer göra att det blir omstarter och en massa blåbär till kuskar som inte "tar för sig" aldrig får chansen. Vad jag tror iallafall.
Reply
Posted: 2013-04-30 14:16:14 Answer to: "Fast den amerikanska tråkigheten sitter väl knappast i startbile"

Became a member: 
Forum posts:
Nej, jag tycker att det är enformigt med bara bilstarter också.

Möjligt att de svenska kuskarna inte kan lära sig att behärska det om det bara finns på en bana men den som lever får se. Är kul med förändringar och nytänk iaf. i den annars ganska enformiga svenska travsporten.
Reply
Soberano Posted: 2013-04-30 14:31:10 Answer to: "Nej, jag tycker att det är enformigt med bara bilstarter också. "

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Helt klart är det positivt med förändringar men vad det gäller flaskhalsprincipen som startmedod så är vi inte överens Jag tycker inte att man ska behöva riskera 3-4 omstarter i de största loppen. Tycker även att Prix d amerique ska köras med autostart men där håller du knappast med. Skulle du vilja se voltstart i elitloppet? 3 omstarter, 1 som blir tvångsstruken pga 2 omstarter och 2 hästar som stressar upp sig totalt och slänger sig i heljdlös galopp när starten väl går......

Jag är övertygad om att finns det bara 300 meter "startsträcka", vinklad vinge och 10 framspår så kan nog loppen bli roliga nog utan att behöva dras med 6-10 omstarter varje tävlingsdag.
Reply
Posted: 2013-04-30 14:38:23 Edited(1): 2013-04-30 14:38:40 Answer to: "Helt klart är det positivt med förändringar men vad det g&au"

Became a member: 
Forum posts:
Man kan ju inte vara överens om allt. Nej i vissa fall gillar jag traditioner. Hade Prix d'Amerique slutat köras med start i starttarmen hade jag slutat åka dit, precis som jag hade slutat åka på Elitloppet om de slutade använda startbil där.

Takter ger sin syn på den ombyggnationen också (inget om starttarmen dock) i dagens Aftonbladet, han säger bl.a. " De hade aldrig fått fram såna hästar de har i Frankrike om de tävlat enbart på tusenmetersbanor."

Artikeln med Takter
Reply
Soberano Posted: 2013-04-30 14:47:31 Answer to: "Man kan ju inte vara överens om allt. :) Nej i vissa fall gillar jag t"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Så är det ju helt klart. Hästarna avlas och tränas ju i första hand för att tjäna så mycket pengar som möjligt där dom tävlar. Finns det mer pengar att tjäna på att ha en startsnabb häst som bara pallar 1600 meter eller 2100 meter om det blir lite uppullat och som har passande lopp varje dag än en tanks som har ett passande lopp i månaden där distansen är 3000 meter så är ju valet av häst att söka mycket enkelt i sverige.

I Frankrike så har det ju tvärtemot krävts en rejäl styrka för annars så skulle ju hästen inte tjäna en krona... Så visst har Takter rätt i det.
Reply
Posted: 2013-04-30 14:52:05 Answer to: "Så är det ju helt klart. Hästarna avlas och tränas ju "

Became a member: 
Forum posts:
Den jämförelsen kanske fungerade för tio år sen men dagens franska hästar är knappast några entaktade tanks..
Reply
Soberano Posted: 2013-04-30 15:08:27 Answer to: "Den jämförelsen kanske fungerade för tio år sen men da"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Nej. Men dom har fortfarande styrkan kvar. Vad jag menar är att deras ursprungsideal var starka hästar medan Amerikanskt ideal var snabba sådana och medan Amerikanerna har fortsatt på sina tidiga,snabba hästar så har fransmännen utvecklat sina starka hästar med att ge dom även speed och snabbhet. Dock så bör man komma ihåg att det var med inte alltför öppna armar och med glädje som Frankrike släppte in det amerikanska blodet och min fasta övertygelse är att Sverige och norden varit överlägsna Frankrike idag om dom fortsatt att hålla boken stängd.

Jag är också tämligen övertygad om att det utländska vinnarna av deras största lopp började bli alltför många och av den anledningen togs beslutet att utveckla rasen/aveln. Jag kan såklart ha fel men det är min känsla iallafall.
Reply
Posted: 2013-04-30 15:11:26 Answer to: "Nej. Men dom har fortfarande styrkan kvar. Vad jag menar är att deras "

Became a member: 
Forum posts:
Då är jag med på vad du menar och jag instämmer i ditt resonemang. Hade inte Dubois utnyttjat det amerikanska blodet hade de förmodligen inte varit världsledande idag, de flesta där var ju som du säger konservativa in absurdum.
Reply
[ 1 ]