Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> Är det bara jag som upplever d...
 

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Travnorden Posted: 2013-01-26 23:58:45
239
Stall Humlebo
Arvika

Became a member: 2012-04-26
Forum posts: 28
Först och främst vill jag säga att jag gillar spelet i sig, det är jätteroligt och bra att det är gratis och att man inte kan köpa sig fördelar, då skulle det bara bli tråkigt eftersom vissa skulle kunna köpa massor och andra inget!

Men nu till saken, jag tycker att det är så himla svårt att få pengar i loppen, segar är inte så himla viktigt egentligen, men man vill gärna ha en slant iallafall, självklart inte alltid, det ska ju vara realistiskt, och det är klart man kan ta diskningar, galopper och sånt ibland om det iallafall finns någon jämnhet i spelet.

Jag tycker det är jätteojämt, en häst som vinner ett lopp ena starten kan i nästa lopp bli botten placerad, hästar som har 8-9 i galopprisk galopperar aldrig medan hästar med 1-2 galopperar då och då. En häst kan vinna ett kort lopp med galopp och sen knappt ta sig i mål felfritt nästa lopp. Hur ska man tolka formen då? Och varför går hela stallet alltid dåligt samtidigt? Man blir ju så ledsen när man startar hela stallet och inte får en krona nästan, jag tycker spelet är roligt men man tröttnar ju när man ser att samma lilla grupp i prinicp vinner alla loppen, och man själv får nöja sig med ett sjättepris som om man har tur täcker resekostnaden.

Det känns så hopplöst ibland när det inte spelar nån roll hur bra hästen är, hur väl loppet passar hästen, hur bra kusken är, hur bra form häst och kusk har, om dom är favoriter eller ospelade, för det går åt helvete i allafall. Vad ska man göra för att det ska gå bra? eller åtminstonne hyggligt? Nån som har nått tips?

Nått jag märkt också är att samma sak verkar hända för samma tränare rätt ofta, vet en som nästan bara får andraplatser med sina hästar, sällan segrar, en som idag fick med ca 8 hästar i olika lopp och alla utom en tror jag fick spår åtta, och jag har själv varit med om att på en massa starter i rad bara fått sjundeplaceringar, det känns inte så lottat och slumpat när samma sak upprepar sig för samma person, nån annan som varit med om det?

En sak till, kan en häst verkligen bli trängt pga trötthet? och vilken häst är det som är trött då?

Annars är det ett grymt spel så tack Eriksson!
/Stall Travnörden
Reply
Posted: 2013-01-27 10:11:22 Edited(1): 2013-01-27 10:12:08 Answer to: "Först och främst vill jag säga att jag gillar spelet i sig, "

Became a member: 
Forum posts:
Tjena!

Kände precis som du i början. Man tyckte att man hade hyggliga hästar, men i loppen ville det sig inte, och att ha en häst på V75 var det inget snack om. Men jag gav mig fan på att stallet skulle bli bättre. Jag läste allt som skrevs på forumet och läste manualen flera gånger om, allt för att lära mig så mycket som möjligt. Det var då jag upptäckte marknaden, och vilka kap det finns att göra där. Visst, de flesta hästar säljs för överpris, men då och då dyker det upp ett guldkorn, och då måste man vara där!

Genom lyckade köp blev stallet allt bättre. min filosofi som köpare går ut på att hitta hästar som har tjänat så lite pengar som möjligt i förhållande till kapacitet. Hästarna ska vara färdigtränade när de kommer, vilket gör att jag varken behöver ha anläggning eller tränare, och det håller givetvis ner kostnaderna.

Det gäller att vara så seriös som möjligt och alltid försöka matcha hästarna så bra som möjligt, det är väl lite det som är spelets tjusning. nu ska väl jag lägga till att jag inte på nåt sätt är nåt storstall, men hoppas du kan få nytta av nånting jag skrivit.

Om du undrar något mer får du gärna maila. Lycka till i fortsättningen!
Reply
Travnorden Posted: 2013-01-27 13:47:35 Answer to: "Tjena! Kände precis som du i början. Man tyckte att man hade h"
239
Stall Humlebo
Arvika

Became a member: 2012-04-26
Forum posts: 28
Tack för ditt svar! Nej häst på V75 finns ingen suck.. får aldrig ihop nog med startopäng för att lyckas komma med, det är också ett gissel, att få ihop startpoängen, man lyckas skrapa ihop en hygglig summa så man kan komma med i dom flesta loppen, givetvis i dom lägre klasserna men ändå, och så går det troll i spelet och hästarna gör ett par riktigt dåliga starter och vips är man nere på 3 startpoäng igen, hela mitt stall har varit så nästan hela förra etappen och såhär långt in i nya, undantaget ett par hästar som lyckats behålla några poäng i allafall, saknara också flera lopp för typ max 5 startpoäng och max 10 startpoäng.

Jag har också läst manualen flera gånger och gör det med jämna mellanrum. Och köpa hästar, jag har köpt en häst från en bra uppfödare, hon tränar bra, har bra stats men får alltid otur i loppen, så tråkigt, spelar liksom ingen roll hur bra man matchar.. jag har även börjat att föda upp eget, då kan man få in lite pengar i uppfödarpremier, har ett par hyggliga hingstar och har faktiskt fått några skapliga avkommor på dom.

Undrar ibland om jag har för höga krav, men jag begär inte att vinna alltid, eller ens bli placerad alltid, men det känns så orättvist i loppen ofta, när hästen ligger i ledningen och plötsligt på upploppet är borta, utan förklaring, eller när alla hästar gör dåliga lopp oavsett liksom form, kusk och hur väl matchat det är, som att det verkligen bara ska gå dåligt för mig.. kanske övertolkar, jag vet inte, men kämpigt är det och ibland vill man bara sluta.. men jag gillar ju spelet och hoppas hela tiden att det ska vända..

Tack! det lär behövas!
Reply
feting Posted: 2013-01-31 22:18:21 Edited(2): 2013-01-31 22:18:52
176
Furch
Färjestad

Became a member: 2011-01-21
Forum posts: 12
Ja det verkar som att hästens värden är betydelselösa.
Har en 7årig valack med styrka 7, snabbhet 24 och ett medel på 10 men hästen springer som om den vore trebent.
Reply
ddmannen Posted: 2013-02-03 10:16:03 Edited(1): 2013-02-03 10:20:21 Answer to: "Först och främst vill jag säga att jag gillar spelet i sig, "

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
då och då händer det att det mesta går fel i detta spel , vi brukar förklarar det med att stallformen är dålig.
Det händer alla.

Frågan är bara vad man gör när det sker , när i stor sett alla hästar går dåligt och man har ständig otur med kuskform och väder. När väl lyckas komma med i rätt lopp och få bra förutsättningar , så galopperar hästen eller så har man glömt att göra inställningarna.

Problemet är framförallt att det påverkar självförtoendet negativt och man blir osäker på vad man ska göra.

Mitt tips är mer ett förhållningsätt till usel stallform:

Det kommer vända så småningom , så det gäller bara härda ut och försöka skaffa sig så bra förutsättningar som möjligt när det vänder.
Reply
Travnorden Posted: 2013-02-09 12:45:56
239
Stall Humlebo
Arvika

Became a member: 2012-04-26
Forum posts: 28
Jag undrar bara när det kommer vända.. har trott att det snart ska vända i en och en halv etapp snart, men det vänder ju aldrig, samtidigt har man vänner som spelar som får två segarar samma vecka, jag får inte ens pengar med större delen av mina hästar..

man börjar verkligen tröttna.. egentligen vill jag bara ha lite mer jämnhet och att det väl kunde gå lite bra nån gång.. det känns inte ens roligt att kolla loppen när man startat, för man vet redan att det gått dåligt, oavsett vad man har för häst eller kusk..

startade tre hästar igår, Jorma Kontio, Per Lennartsson och Erik Adielsson körde, inga dåliga kuskar, bästa placeringen en femte med hästen Kontio körde.. får inte med hästarna i lopp, har knappt ens poäng med hästarna.. och jag får ju aldrig några poäng heller..

kanske skulle starta om stallet?
vill inte låta negativ, egentligen är jag bara lessen..
Reply
Posted: 2013-02-09 13:29:39

Became a member: 
Forum posts:
Ett tips är att fokusera ännu hårdare på kuskform när du anmäler. I de tre lopp du nämner var hästarna med Adielsson och Lennartsson i princip slagna på förhand då deras kuskform var så mycket sämre än konkurrenternas.

Tyvärr tyder allt på att kuskformen är såpass avgörande. I alla fall när jag startar.
Reply
8freak Posted: 2013-02-09 23:55:05
228
Stall LindX
Jägersro

Became a member: 2010-03-19
Forum posts: 194
Kan bara hålla med Kazlauskas. Du verkar matcha rätt Travnorden, men satsa BARA på kuskform. Inget på skicklighet. En kusk med 7 i form och 2 i skicklighet är bättre än Erik Adielsson med 9 i skicklighet och 4 i form vanligtvis..
Reply
Travnorden Posted: 2013-02-10 01:15:06
239
Stall Humlebo
Arvika

Became a member: 2012-04-26
Forum posts: 28
varför ha skicklighet och offensivhet om det ändå bara är formen som avgör?
jag har för det mesta tagit kuskar med hög form i första hand, inte alltid men ofta, men det brukar inte funka ändå, jag vet inte, jag vet inte om jag ska starta om eller kämpa på, jag vill inte starta om för jag gillar mina hästar men samtidigt känns det som om jag hamnat in en ond cirkel som behöver brytas..

men det finns ju inga garantier på att det går bättre för att man startar om heller..

vad skulle ni ha gjort? har ni startat om nån gång?
Reply
8freak Posted: 2013-02-10 10:12:41
228
Stall LindX
Jägersro

Became a member: 2010-03-19
Forum posts: 194
Hade jag varit du och känt som dig så hade jag nog kämpat på iallafall tills mitten på mars. Ett par veckor innan nya etappen drar igång. Känner du fortfarande samma sak; Sälj/Pensionera alla hästar och starta om. Satsa därefter på att ta fram egna 3-åringar alt. köpa billiga skapliga 3-4 åringar på börsen till den nya etappen.
Reply
Travnorden Posted: 2013-02-10 13:11:00
239
Stall Humlebo
Arvika

Became a member: 2012-04-26
Forum posts: 28
Har bestämt mig för att ge det iallafall en vecka till, har fått med några hästar i lopp och tänker iallafall låta dom gå, se om det blir nått bättre, och ekonomin, trots idel röda siffror så ökar pengarna på kontot, just nu känns det lite stabilare där med, om det bara fortsätter öka lite så kanske det kommer bli bra, vore så tråkigt att behöva starta om, nu kämpar jag vidare ett tag till, tar en dag i taget eller så, så får vi se hur det blir!
Reply
ddmannen Posted: 2013-02-10 20:33:32 Answer to: "Har bestämt mig för att ge det iallafall en vecka till, har f&ari"

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
jag förstår inte hur pengarna kan öka , har du inga tränare och skötare ? Du borde gå ungefär 50k minus varje vecka innan du får pengarna som hästarna springer in.
Reply
hogan Posted: 2013-02-11 14:57:34

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Ja det låter konstigt hur pengar kan öka om du aldrig vinner, då har du max 5 hästar, inga skötare ell tränare o gratis mat...ända som alltid kostar är anmälan till lopp + skorna.
mitt stall kostar ca 200.000 i veckan o förut när det gick bra täcktes dessa kostnader men nu så naggas sparade vinster ut som ett såll från kontot, bara hoppas på bättre tider igen.

Men jag känner igen mig i dig i början, då letade man alla möjliga fel och retade upp sig på...bara det du skrev om när man blir trängd pga trötthet eller vad du sa, sånt ska du inte ens läsa, det finns de mest sjukaste målbilden o kommentarer på dessa så det är bara ta med nypa salt.....man kan t.o.m bli bländad av en solkatt i värsta regn o snöstorm....så kolla bara ren fakta o resultat, resten får man ta med fantasi...det är inte på riktigt utan ett spel, det är många som har svårt att skilja på dessa men ifall det ska gå bra så gäller det att ha bäst fantasi och spela efter de förutsättningar som finns, så är dagens sanning rent kraskt tyvärr.
Reply
Travnorden Posted: 2013-02-11 21:51:15
239
Stall Humlebo
Arvika

Became a member: 2012-04-26
Forum posts: 28
har 13hästar just nu, skötare och tränare på alla, men kör med standard foder. Jag vet inte hur det kommer sig att det är så, att pengarna ökar, dom borde rinna iväg, och dom fasta kostnaderna som man ser uppe ihörnet får jag inte att gå ihop sig alls. det står att pengarna ska minska till nästa vecka, men dom ökar, dom futtiga kronor jag fått in på femte platser och uppfödar pengar kan knappast göra den skillnaden, jag begripers om sagt inte ekonomin på det här spelet.

ja jag tror jag sett dom flesta senarier, solkatter, fåglar, publikvrål m.m. det är såklart tråkigt, men man hade kunnat ta det på ett bättre sätt om det åtminstonne gått lite bra för någon häst liksom.
Reply
[ 1 ]