1
[ 2
]
|
Dark_horse
|
Posted: 2012-10-07 12:15:03
|
Became a member: 2009-10-19
Forum posts: 3890
|
Ett drömlopp är väl ändå när en häst får det loppet som optimerar vinstchansen? Det fick definitivt inte Hallsta Lotus denna gång. Uffe borde ha utnyttjat Lotus främsta sida, styrkan, istället för att ligga kvar i kön och låta Lix Mollyn varva på 25.
Nu är det mycket möjligt att han inte hade vunnit ändå, för han är som sagt inte särskilt bra för dagen. Vill också säga att jag inte spelade den här helgen, så jag kritiserar inte Ohlsson för att jag är bitter eller så.
Jag hoppas iaf att Hallsta kommer tillbaka till toppformen och ställer upp mot Tekno Odin. Skulle vara det första riktigt kittlande i kallblodstravet sedan de bästa duellerna mellan Moe Odin och Järvsöfaks 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2012-10-07 15:02:36
|
Became a member:
Forum posts:
|
Är väl större risk att hallsta lotus förlorat om han tvingats fram i dödens och ska avgöra på styrka när hans absolut främsta egenskap är just speeden och det som skiljer han från alla andra kallblod i världen. Just därför han också gjort sina överlägset bästa lopp över 1640m och inte 2140m.
Inget fel att låta Lix mollyn varva på 1.25, drog ju i bra tempo för att vara den hästen......
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2012-10-07 16:34:56  Är väl större risk att hallsta lotus förlorat om han tvingats fram i dödens och ska avgöra på styrka när hans absolut främsta egenskap är just speeden och det som skiljer han från alla andra kallblod i världen. Just därför han också gjort sina överlägset bästa lopp över 1640m och inte 2140m.
Inget fel att låta Lix mollyn varva på 1.25, drog ju i bra tempo för att vara den hästen......
Answer to: "Är väl större risk att hallsta lotus förlorat om han tv"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Men vad är det här? Dark Horse, du har helt rätt såklart. Hallsta Lotus är ingen häst som ska gå i ryggar och uffe fortsätter med usla styrningar. Hallsta är bäst när den får gå i hårt och jämnt tempo där framme.
Styrkan är hallsta lotus signum och det är det som skiljer honom mot andra kallblod.
när den krossar pihlaajan aaroni från dödens men blir slagen av faksen jr till slut, det är såna lopp hallsta går som bäst i. Hallsta är inte som allra bäst för dagen och kanske inte vunnit ändå, men det är såna lopp den ska gå.
Hallsta mötte ett skitgäng för ett tag sen, jag tror det var en v64 söndag och torskade mot lomar om jag inte minns fel. Då körde uffe för långsamt och han tog på sig det för han torskade på speed. Var för övrigt den största streckfavoriten någonsin som förlorat den gången.
Jag vet inte vem du försöker lura folke? dig själv förmodligen..
Uffe pratade med per skoglund efter loppet igår och sa ju faktiskt också att det var ett konstanterande att hästen går mycket sämre i ryggar.
Ulf ohlsson har kört väldigt uselt en längre tid (2 månader), jag följer kuskarna väldigt mycket.
Det är mycket felbeslut just nu. Han gjorde samma sak med true advantage i hens näst senaste start utanför V75. Körde uselt och ger inte hästen det optimala loppet den kunde ha fått. Han lärde sig dock av läxan den gången och satte dit true advantage i stoeliten förra veckan. trodde på en vändnig efter den styrningen men icke.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2012-10-07 17:00:17
|
Became a member:
Forum posts:
|
sjukt märkligt att rutinerade travspelare försöker skylla på Ulf Ohlsson. Är man inte blind eller är i 80års åldern med nedsatt syn, ser man tydligt att Hallsta Lotus var 40m sämre än när han radade segrar i början av året.
Märkligare saker har man väll varit med om, men detta är helt klart i klass med när speedy gold vann i gulddivisionen på 10.2 med 20meter.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2012-10-07 18:02:32  sjukt märkligt att rutinerade travspelare försöker skylla på Ulf Ohlsson. Är man inte blind eller är i 80års åldern med nedsatt syn, ser man tydligt att Hallsta Lotus var 40m sämre än när han radade segrar i början av året.
Märkligare saker har man väll varit med om, men detta är helt klart i klass med när speedy gold vann i gulddivisionen på 10.2 med 20meter.
Answer to: "sjukt märkligt att rutinerade travspelare försöker skylla p&"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Kul att ulf ohlson erkänner själv att han kunde kört bättre då.. sen att hästen inte är som allra bäst vet vi. Du behöver bara gå tillbaka någon vecka när den krossade finnen.
Grejen är den att det löste sig för bra och uffe blir för självsäker att han tar det och därmed stannar 3:e utv. För länge. Hallsta är som bäst när den går häst mot häst. Och uffe erkände det. Sen vet vi nte om den vunnit, men blev ju inte det optimala loppet hallsta ska ha.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2012-10-07 18:02:49  Men vad är det här? Dark Horse, du har helt rätt såklart. Hallsta Lotus är ingen häst som ska gå i ryggar och uffe fortsätter med usla styrningar. Hallsta är bäst när den får gå i hårt och jämnt tempo där framme.
Styrkan är hallsta lotus signum och det är det som skiljer honom mot andra kallblod.
när den krossar pihlaajan aaroni från dödens men blir slagen av faksen jr till slut, det är såna lopp hallsta går som bäst i. Hallsta är inte som allra bäst för dagen och kanske inte vunnit ändå, men det är såna lopp den ska gå.
Hallsta mötte ett skitgäng för ett tag sen, jag tror det var en v64 söndag och torskade mot lomar om jag inte minns fel. Då körde uffe för långsamt och han tog på sig det för han torskade på speed. Var för övrigt den största streckfavoriten någonsin som förlorat den gången.
Jag vet inte vem du försöker lura folke? dig själv förmodligen..
Uffe pratade med per skoglund efter loppet igår och sa ju faktiskt också att det var ett konstanterande att hästen går mycket sämre i ryggar.
Ulf ohlsson har kört väldigt uselt en längre tid (2 månader), jag följer kuskarna väldigt mycket.
Det är mycket felbeslut just nu. Han gjorde samma sak med true advantage i hens näst senaste start utanför V75. Körde uselt och ger inte hästen det optimala loppet den kunde ha fått. Han lärde sig dock av läxan den gången och satte dit true advantage i stoeliten förra veckan. trodde på en vändnig efter den styrningen men icke.
Answer to: "Men vad är det här? Dark Horse, du har helt rätt såkla"
|
Became a member:
Forum posts:
|
nu är du verkligen ute och cyklar......
Hallsta lotus har aldrig varit stark, man är inte stark för att man plockar ner en djävulskt överskattad häst från dödens över 1640m. Hallsta lotus har ALLTID varit absolut bäst över 1640m eftersom han har just inte styrkan......
oavsett så är det en onödig diskussion eftersom han har varit mycket sämre senaste månaderna, det är ingen slump att han förlorat 4 av senaste 7 loppen, eller är de andra förlusterna också ohlssons fel? då när Hallsta lotus suttit i just spets eller dödens som ska vara hans "bästa" position.
I princip skandal att såga ohlsson för denna styrningen, såfall mer lägligt att såga usla spelare som gör en häst till MEGAFAVORIT och sedan gnäller när han får en resa 3.e utvändigt efter 20m tillägg mot hästar av mycket sämre kaliber.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2012-10-07 18:03:52  Kul att ulf ohlson erkänner själv att han kunde kört bättre då.. sen att hästen inte är som allra bäst vet vi. Du behöver bara gå tillbaka någon vecka när den krossade finnen.
Grejen är den att det löste sig för bra och uffe blir för självsäker att han tar det och därmed stannar 3:e utv. För länge. Hallsta är som bäst när den går häst mot häst. Och uffe erkände det. Sen vet vi nte om den vunnit, men blev ju inte det optimala loppet hallsta ska ha.
Answer to: "Kul att ulf ohlson erkänner själv att han kunde kört bä"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Hallsta lotus var häst mot häst men vek sig, eller missade du loppet? han tappade metrar mot vinnaren hela uploppet ner......
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2012-10-07 18:38:45  Hallsta lotus var häst mot häst men vek sig, eller missade du loppet? han tappade metrar mot vinnaren hela uploppet ner......
Answer to: "Hallsta lotus var häst mot häst men vek sig, eller missade du lop"
|
Became a member:
Forum posts:
|
nej var ohlsson som inte drev tillräckligt hårt 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2012-10-07 18:40:13  Kul att ulf ohlson erkänner själv att han kunde kört bättre då.. sen att hästen inte är som allra bäst vet vi. Du behöver bara gå tillbaka någon vecka när den krossade finnen.
Answer to: "Kul att ulf ohlson erkänner själv att han kunde kört bä"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Hallsta Lotus kusk Ulf Ohlsson efter förlusten:
- Det är klart att jag inte är nöjd med hästen, för trots allt fick vi ett väldigt bra lopp. Med resan han fick i dag och med det tempo som var tycker jag att han skulle ha vunnit, sa Ohlsson.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2012-10-07 18:49:39  Hallsta lotus var häst mot häst men vek sig, eller missade du loppet? han tappade metrar mot vinnaren hela uploppet ner......
|
Became a member:
Forum posts:
|
Skönt o ha den som kör själva hästen på min sida. Kan man få mer bevis på bekräftelse om vem som har rätt.Sen var det inte här jag sprack på mitt system, va klart överstreckad. Skylla på något pga liret får andra göra. Stig h som referera loppet trodde han skulle gå tidigare också.
Han hade förmidligen torskat ändå, men det är inte sådär man ska köra hallsta lotus.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2012-10-07 18:51:29
|
Became a member:
Forum posts:
|
Ja, ta gärna med resten som ulf sa....
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2012-10-07 19:01:04  Ja, ta gärna med resten som ulf sa....
Answer to: "Ja, ta gärna med resten som ulf sa...."
|
Became a member:
Forum posts:
|
men varför spika en häst som inte kan vinna via en resa 3.e utvändigt efter 20m tillägg från start? finns inga ursäkter, oavsett vad man tycker om styrning eller kusk. Hästen var kassssss
Ulf måste ju ha trott han skulle vinna från 3.e utvändigt eftersom han körde så? är inte direkt en dålig kusk vi pratar om, är en av våra bästa och mest rutinerade kuskar i sverige. Med tanke på hur stor klasskillnad det ska vara så ska hallsta lotus vinna med detta löpningsförloppet om han varit i toppform. Men var som sagt, längesedan nu.......
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2012-10-07 19:58:45  Ja, ta gärna med resten som ulf sa....
Answer to: "Ja, ta gärna med resten som ulf sa...."
|
Became a member:
Forum posts:
|
det var allt...tror du får gå in kola lopparkiv på tidigare hallsta lotus och jämföra med helgens, återkom sedna och se om du kan se skillnad
|
|
Reply
|
|
Dark_horse
|
Posted: 2012-10-08 00:54:42 Edited(1): 2012-10-08 02:42:00
|
|
Lustigt att när Travspanarn och Folke för en gångs skull hittar något att enas om så är det något så vansinnigt felaktigt som att Hallsta Lotus går bäst i ryggar  Har svårt att tro att ni verkligen menar det, men det är faktiskt svårt att tolka era kommentarer på något annat sätt.
Sen är det väldigt tröttsamt när ni inte läser inläggen ordentligt och drar en massa förolämpande slutsatser pga det. T.ex. att jag och Votolato enbart skyller förlusten på kusken (Travspanarn), och att vi är usla spelare som spikade Hallsta och sedan gnäller på värsta scarletsaino-manér (Folke). Läser ni vad vi har skrivit borde ni förstå att båda dessa påståenden är fel.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2012-10-08 06:04:23  Hallsta lotus var häst mot häst men vek sig, eller missade du loppet? han tappade metrar mot vinnaren hela uploppet ner......
|
Became a member:
Forum posts:
|
svar på din fråga, häst mot häst... du kan inte säga att han var jämsides med lix mollyn nån gång i loppet.
det var aldrig en häst mot häst där. Då var det mer vingbo stjärn det blev häst mot häst. Men det är ingen snack om att hallsta inte är i form.
Jag reagerar på att du folke säger att hallsta har sitt största vapen genom speeden, det är ju fel. Det låter som på dig att hallsta är en häst som ska gå i ryggar och spara speeden och spurta ner dem.
Hallsta ska gå i hårt och jämnt tempo.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2012-10-08 06:12:31  det var allt...tror du får gå in kola lopparkiv på tidigare hallsta lotus och jämföra med helgens, återkom sedna och se om du kan se skillnad
Answer to: "det var allt...tror du får gå in kola lopparkiv på tidiga"
|
Became a member:
Forum posts:
|
intervjuven med per skoglund konstaterar ulf ohlsson framför kameran att hallsta lotus inte alls går lika bra i ryggar (och det visste han om) samtidigt som han poängterar att han inte var nöjd med hästen och tyckte att den skulle vunnit. och bara vara en längd före vingbo stjärn... han ska vara bättre än så.
Han kunde kört fram tidigare till dödens men efter att det löste sig så bra var han nöjd och trodde han skulle vinna enkelt ändå.
Men att köra en hallsta i ryggar blir då en mera omotiverad häst. En mer motiverad hallsta är när han får köra där framme i hårt jämnt tempo
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2012-10-08 13:08:06
|
Became a member:
Forum posts:
|
orka ej me dessa dumheter längre 
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2012-10-08 18:41:42  Lustigt att när Travspanarn och Folke för en gångs skull hittar något att enas om så är det något så vansinnigt felaktigt som att Hallsta Lotus går bäst i ryggar  Har svårt att tro att ni verkligen menar det, men det är faktiskt svårt att tolka era kommentarer på något annat sätt.
Sen är det väldigt tröttsamt när ni inte läser inläggen ordentligt och drar en massa förolämpande slutsatser pga det. T.ex. att jag och Votolato enbart skyller förlusten på kusken (Travspanarn), och att vi är usla spelare som spikade Hallsta och sedan gnäller på värsta scarletsaino-manér (Folke). Läser ni vad vi har skrivit borde ni förstå att båda dessa påståenden är fel.
Answer to: "Lustigt att när Travspanarn och Folke för en gångs skull hi"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Tycker absolut inte att ni är dåliga spelare, ni trodde helt enkelt att hallsta lotus skulle vara bättre. Men att börja anklaga ohlsson för dåliga styrning är enbart idiotiskt.
Jag har inte sagt 1 ord om att hallsta lotus går bäst i ryggar eller ska ha smyglopp.
Antar helt enkelt att vi har olika definationer om vad en "stark" hästar kontra en "snabb" häst är. Hallsta lotus har gjort sina absolut bästa lopp över 1640m auto och sämsta över längre distanser och sedan kan man diskutera om orsaken till det är pga brist av styrka eller motivation i loppen.
oavsett hur man resonerar så ska hallsta lotus vinna detta loppet väldigt enkelt via en resa 3.e utvändigt om han var så bra som han varit tidigare år......men nu är han inte lika bra och det har man sett klart och tydligt de senaste 3 månaderna. Kanske hade placerat sig sämre om ohlsson styrt fram till dödens? Han har som sagt floppat lite väl mycket med alla möjliga loppscenarion senaste tiden.
|
|
Reply
|
|
Dark_horse
|
Posted: 2012-10-08 19:53:54  Tycker absolut inte att ni är dåliga spelare, ni trodde helt enkelt att hallsta lotus skulle vara bättre. Men att börja anklaga ohlsson för dåliga styrning är enbart idiotiskt.
Jag har inte sagt 1 ord om att hallsta lotus går bäst i ryggar eller ska ha smyglopp.
Antar helt enkelt att vi har olika definationer om vad en "stark" hästar kontra en "snabb" häst är. Hallsta lotus har gjort sina absolut bästa lopp över 1640m auto och sämsta över längre distanser och sedan kan man diskutera om orsaken till det är pga brist av styrka eller motivation i loppen.
oavsett hur man resonerar så ska hallsta lotus vinna detta loppet väldigt enkelt via en resa 3.e utvändigt om han var så bra som han varit tidigare år......men nu är han inte lika bra och det har man sett klart och tydligt de senaste 3 månaderna. Kanske hade placerat sig sämre om ohlsson styrt fram till dödens? Han har som sagt floppat lite väl mycket med alla möjliga loppscenarion senaste tiden.
Answer to: "Tycker absolut inte att ni är dåliga spelare, ni trodde helt enk"
|
|
Trodde jag att Hallsta Lotus skulle vara bättre? Vet inte var du har läst det, inte i något av mina inlägg iaf. Har inte skrivit något om vad jag trodde om hans chanser på förhand. Jag har också sett Hallsta Lotus senaste starter och är helt på det klara med att han har varit sämre på slutet, så lördagens bleka insats förvånar inte på något sätt.
Min poäng är bara att Ohlsson INTE levererade hästen ett "drömlopp", som jag har hört och läst på otaliga håll. Hur kan ett lopp i ryggar vara ett drömlopp för en häst som gång på gång underpresterar med rygglopp, men 9 ggr av 10 gör topplopp från dödens?
Du skrev:
 Är väl större risk att hallsta lotus förlorat om han tvingats fram i dödens och ska avgöra på styrka när hans absolut främsta egenskap är just speeden och det som skiljer han från alla andra kallblod i världen.
Om risken är större att Hallsta Lotus förlorar från dödens än från tredje utvändigt så går han väl bäst i ryggar, eller?
|
|
Reply
|
|
1
[ 2
]
|