Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> Tips & Spel -> V65 & DD -> Usla kuskar
 

Diskutera V65 & Dagens Dubbel. Startlistorna uppdateras vanligtvis någon gång under morgonen.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2012-06-25 21:44:43

Became a member: 
Forum posts:
Nu är jag lite bitter.. Men vad trött jag blir på alla usla kuskar.

Spelade 1000 spänn på DD:n 5-6. Hade gett 40 papp.

Hur kör Morten Friis då? Jo. Som en jävla amatör.

Först laddar han max från start trots att han borde veta att Allaballakaitoz är väldigt svår att ta en längd på. Men ok. Värt att försöka lite. Sure. Det köper jag. Men när han sen kommer upp till utvändig position kan han ju iaf ställa frågan till Åkes som inte är ngn stjärna. Men ok, han tänker att åke inte släpper. Sure. Kan väl med nöd och näppe köpa det med. Då kan man ju tänka sig att han lägger sig i snällt i dödens och låter åke dämpa lite, för då kommer ju Ludde garanterat upp och trycker upp tempot, och han får en bra rygg. Men nej. Han går ner tredje invändigt! Sedan när Ludde omedelbart kör fram och får överta utan problem från Åke så går Morten ut i dödens. Detta trots att Ludde är känd för att köra hårt sista 500 och därmed ge lucka till alla som vill ha den. Speciellt i ett fält på 8 hästar.

Klart som fan att hästen inte orkar vinna med det loppet. Hade han bara tagit det lugnt från början och lagt sig i andra spår hade han nog vunnit ganska lätt. Trött jag blir på dessa usla jävla skitkuskar.

Sen blir jag lite trött på mig själv för att jag inte åtminstone la en 100-lapp på kombon 2-6 trots att jag tyckte att son of m... inte var helt otänkbar som vinnare (finders var ju stenklar med tanke på omständigheterna).
Reply
larockma Posted: 2012-06-26 08:29:25

Became a member: 2008-11-18
Forum posts: 1473
Morten Friis....e de en dansk montéflicka ...eller
Reply
dujorha Posted: 2012-07-05 21:43:02

Became a member: 2009-08-18
Forum posts: 34785
Brad för djävla bra i sprintermästaren...under en 10..stort !!
Reply
Posted: 2012-08-06 21:19:27 Answer to: "Brad för djävla bra i sprintermästaren...under en 10..stort "

Became a member: 
Forum posts:
Såhär är ligan i dem uslaste/bästa kuskarna i sverige:

Dem fem sämsta!
1. Lutfi Kolgjini
2. Adrian Kolgjini
3. Stefan Melander
4 .Fredrik Larsson
5. Tommy Hanne

Dem fem bästa!
1. Åke Svanstedt
2. Björn Goop
3. Erik Adeisson
4. Per Lennartsson
5. Ulf Ohlsson
Reply
Posted: 2012-08-09 11:26:38 Answer to: "Såhär är ligan i dem uslaste/bästa kuskarna i sverige:"

Became a member: 
Forum posts:
Här e mina:

Dem fem sämsta:
1. Fredrik Persson
2. Fredrik Larsson
3. Kajsa Frick
4 .Stefan Persson
5. Peter Untersteiner

Dem fem bästa:
1. Åke Svanstedt
2. Björn Goop
3. Ludde
4. Erik Adielsson
5. Ulf Ohlsson
Reply
Dark_horse Posted: 2012-08-09 11:52:52

Became a member: 2009-10-19
Forum posts: 3890
Sämsta:
1. Jenny J Karlsson
2. Stefan Persson
3. Kajsa Frick
4. Ove A Lindqvist
5. Lutfi Kolgjini

Bästa:
1. Åke Svanstedt
2. Erik Adielsson
3. Björn Goop
4. Örjan Kihlström
5. Johnny Takter
Reply
Posted: 2012-08-09 12:29:46 Edited(1): 2012-08-09 12:30:53

Became a member: 
Forum posts:
Sämsta:
1. Fredrik b Larsson
2. Jan norberg
3. Bo eklöf
4. Fredrik Persson
5. Jorma kontio

Bästa:
1. Örjan Kihlström
2. Erik Adielsson
3. Lutfi Kolgjini
4. Stefan Melander
5. Åke Svanstedt
Reply
Dark_horse Posted: 2012-08-09 15:23:42 Answer to: "Sämsta: 1. Fredrik b Larsson 2. Jan norberg 3. Bo eklöf 4. Fr"

Became a member: 2009-10-19
Forum posts: 3890
Äh kom igen nu Ludde och Tarzan är grymma tränare men som kuskar är de ju näst intill stolpskott Kan du verkligen mena att du håller dem som bättre kuskar än såna som Kung Åke, Björn Goop, Takter och Ulf Ohlsson?
Reply
Posted: 2012-08-09 15:34:25 Answer to: "Äh kom igen nu;) Ludde och Tarzan är grymma tränare men som "

Became a member: 
Forum posts:
Ludde är sjukt underskattad som kusk. Hans storhet ligger inte i att han kör med finess eller hittar luckor. Hans storhet ligger i hans långsiktiga kuskstrategi:

1. Kör alltid för ledning när han häst för det och även ofta när han inte har det.
2. Kör ordentligt. Låt det kosta om dom svarar. Nästa gång låter dom bli.
3. Belöna de som släpper med att ge luckan till slut.

Resultatet? Finns nog ingen som blir släppt till spets så ofta som Ludde. Åke är väl den som kommer närmast, men han är ju också den bästa kusken och har ofta de bästa hästarna.

Och eftersom de flesta lopp vinns från ledningen så innebär hans strategi att alla andra kuskfinesser blir meningslösa. Han har därför bättre procent än i princip alla andra trots att dom rent tekniskt är bättre än vad han är.
Reply
Dark_horse Posted: 2012-08-09 15:55:41 Answer to: "Ludde är sjukt underskattad som kusk. Hans storhet ligger inte i att h"

Became a member: 2009-10-19
Forum posts: 3890
Det stämmer det du säger, men hans taktik funkar enbart för att han kör så bra hästar. Så fort han kör en häst som inte tillhör de bättre i loppet gör han oftast bort sig fullständigt. Därför tycker jag fortfarande att det är tränarinsatsen som leder till framgångar, inte kuskinsatserna. Tycker också att man rätt ofta ser honom köra bort kanonhästar som mycket väl hade kunnat vinna med en svepning på sista bortre eller efter en sansad dödensresa, genom att istället göra nån tokoffensiv tidigt eller mitt i loppet så att hästen antingen hoppar eller lägger på tok för mycket kraft i onödan.

Är övertygad om att han hade haft betydligt bättre segerprocent, med tanke på vilka hästar han kör, om han hade haft ett bredare register än att köra stenhårt för spets och dödens i alla lägen. Men det lär vi aldrig få svart på vitt
Reply
Posted: 2012-08-09 17:37:00 Answer to: "Det stämmer det du säger, men hans taktik funkar enbart för "

Became a member: 
Forum posts:
Hade han kört på ett annat sätt så hade han inte fått ledningen så ofta så jag tror hans taktik gynnar honom i längden även om den innebär att han ibland kör bort kusar. Nästan alla hästar gynnas av ledningen. Allt annat är en myt så att det bara funkar med bra hästar köper jag inte men även om det vore så har han ju valt rätt strategi baserat på sina hästar.
Reply
Posted: 2012-08-10 09:51:19 Answer to: "Hade han kört på ett annat sätt så hade han inte f&ar"

Became a member: 
Forum posts:
Kan bara hålla med dig till punkt och pricka dark_horse.

Speltorsk: Ja hästar gynnas av att gå i ledningen,men när det brukar kosta så mycket som det gör för dem när ludde kör så ser man bara honom sjunka igenom fältet sista 300 metrarna.
Reply
Posted: 2012-08-10 10:31:05 Answer to: "Kan bara hålla med dig till punkt och pricka dark_horse. Speltorsk"

Became a member: 
Forum posts:
Men så är det ju inte alltid. I de flesta fall blir han snällt släppt till ledning. Du kan inte basera hans körstil bara på V75 lopp där prissumman är hög. Tror detta är ett fall av selektivt minne för din del.
Reply
Dark_horse Posted: 2012-08-23 19:27:43 Answer to: "Här e mina: Dem fem sämsta: 1. Fredrik Persson 2. Fredrik "

Became a member: 2009-10-19
Forum posts: 3890
Såg du Jocke Lövgrens styrning med Strong Boy ikväll på Kalmar? Hur han vek ner sig fullständigt när Raffe Karlstedt kom farandes med sitt lik? Fick Fredrik Persson att framstå som en riktig alfa-gorilla-ledar-typ
Reply
Posted: 2012-08-23 23:36:49 Answer to: "Såg du Jocke Lövgrens styrning med Strong Boy ikväll p&arin"

Became a member: 
Forum posts:
missade det...hehe. får ta och kolla. Hatar mesiga kuskar t o m mer än måldomare som felaktigt diskar storskrällar..
Reply
Dark_horse Posted: 2012-08-24 00:21:27 Answer to: "missade det...hehe. får ta och kolla. Hatar mesiga kuskar t o m mer &"

Became a member: 2009-10-19
Forum posts: 3890
Fast i det här fallet hade du nog uppskattat mesigheten eftersom det var en storfavorit han körde.

Lövgren tog iaf ett steg i riktning mot att slå sig in på min "5 sämsta"-lista. Nu spelade jag inte ens, hade jag gjort det och dessutom spikat hade han nog toppat den listan ikväll.
Reply
rotagg_ Posted: 2012-09-02 02:30:31 Edited(1): 2012-09-02 02:35:28

Became a member: 2012-04-13
Forum posts: 12
haha kul.. fem sämsta är givetvis:

1 Knarkaren johnny
2 hans kompis albanen
3 språkgeniet från finland
4 alkisen Hanné
5 traktorförarn malmqvist

edit:

bubblare
6 fredde "körhanden" larsson
7 fegisen sjunnesson
8 juckaren som hoppar med det mesta goop
9 otrogna svinet lahtinen
10 ove "dödens efter galopp är standard" långben
Reply
stallbrucelee Posted: 2012-09-03 02:35:48 Answer to: "Äh kom igen nu;) Ludde och Tarzan är grymma tränare men som "

Became a member: 2010-01-18
Forum posts: 294

Äh kom igen nu Ludde och Tarzan är grymma tränare men som kuskar är de ju näst intill stolpskott Kan du verkligen mena att du håller dem som bättre kuskar än såna som Kung Åke, Björn Goop, Takter och Ulf Ohlsson?


Instämmer verkligen med Dark_Horse, du kan ju ingenting om du rankar Ludde o Melander före dom fyra + säkert 15 till som Calle Lindblom, Lennartsson, Söderqvist, Torbjörn Jansson, Jorma...ja t.o.m Tony Wallin, Johan U, Kenneth Haugstad är bättre...Magnus Jakobsson, Micke J Andersson, Kajsa Frick...ja listan kan göras lång med kuskar som kör bättre, Tarzan tränar bra men t.o.m han har ju sagt att vem som helst skulle kunna vinna med hans hästar o speciellt nu, de går som tåget, även Luddes hästar har oftast grym kapacit o det är bara hålla i sig, men han kör som ett arsle, det kostar på att öppna 1.08 i tredjespår och inte ha spets först efter 500-700m....därför man ofta ser dom kallna, han lägger krutet i början....hur många psyken har inte den mannen knäckt på hästarna...Going Kronos var ett praktexempel.....felet med Ludde är att han tror han sitter bakom världens bästa häst i varje start, och kör därefter. Sorgligt...Adrian är redan dubbelt så bra.
Reply
Posted: 2012-09-04 02:11:17 Answer to: "Äh kom igen nu;) Ludde och Tarzan är grymma tränare m"

Became a member: 
Forum posts:
de är kungar som kuskar, undrar vad du går på
Reply
[ 1 ]