Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> Tips & Spel -> V75 -> Intervjuer V75 Skellefteå

Diskutera omgångens V75:a. De nya startlistorna läggs vanligtvis in på måndags morgonen. Endast trådar som rör V75 är tillåtna i detta forum.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2011-08-12 22:42:05

Became a member: 
Forum posts:
Bergh tror på vinst med sitt derbyhopp

Kadett C.D. är ett av de hetaste namnen inför Svenskt Travderby.
I Skellefteås V75-omgång vässar Robert Berghs stjärna formen inför derbykvalen.
- Han har visat att han är en av de bästa svenskfödda fyraåringarna. Det är klart att han har bra vinstchans här, säger Robert Bergh.

Bergsåkerstränaren är på väg mot ett nytt succéår. Hästarna i stall Bergh går mycket bra och hittills har det blivit 15,4 miljoner kronor inkört i år. Därmed ligger Bergh på tredje plats i den allsvenska tränarligan. Håller det här i sig är det ingen tvekan om det blir ett nytt rekordår.
- Det ser väldigt bra ut och för första gången tycker jag att man har fått uppskattning för framgångarna. I år har vi fått credit för att stallet går så bra på alla sätt. Det kommer in nya hästar i träning och nya hästägare. Det känns otroligt skönt och jag måste även berömma min personal som gör ett superbra jobb, säger Robert Bergh.
- Det är även extra kul att det har kommit in mera kallblod än vi har haft tidigare. Nu har vi fått ytterligare fyra kallblod ifrån stall Blågul och därmed är nog tio procent av hästarna i stallet kallblod.

Även lyckats bra i Frankrike
Men det är inte bara på hemmaplan som det går bra för Robert Bergh. Även i Frankrike (där han har en filial) har framgångarna varit uppseendeväckande. Nyligen fick Bergh in dubbla miljonärskan Frillan Filiokus i träning, med avsikt av att tävla i Frankrike.
- Det är kul att vi har lyckats bra där ner och det har blivit en otrolig effekt. Frillan Filiokus är en trevlig märr som känns jättefin. Det känns spännande med Frankrike för hennes del, menar han.

Skicklig unghästtränare
Robert Bergh har genom åren visat sig vara en av landets skickligaste unghästtränare. Någon av hans främsta signum är att kunna matcha och ställa i ordning hästarna till de stora loppen. Snart vankas Svenskt Travderby och en av förhandsfavoriterna heter Kadett C.D. Han ståtar med fyra raka segrar och är storfavorit i V75-inledningen.

Ska vara på topp till Derbyt
- Kadett C.D. (V75-1) är som bäst när han kan starta var tionde, tolfte dag. Det var en klar skillnad på honom i förra starten gentemot näst senast. Han var betydligt rappare och jag skulle tro att han tar ett lika stort steg framåt ytterligare till den här starten. Formen är väl runt 80 procent just nu. Normalt blir han ännu bättre efter lördagsstarten och det här loppet ligger rätt i tiden inför derbykvalen som körs den 23 augusti. Då borde han vara ytterligare förbättrad och sedan hoppas jag ha honom helt på topp till derbyt om han kvalar in.
- Han mötte de bästa fyraåringarna i Kungapokalen och var då först i mål av de svenskfödda. När det gäller distanserna så är 2140 meter och längre de bästa. Jag provade 1600 meter under elitloppshelgen och det var han inte redo för. Jag har bra vibbar inför derbyt, säger Robert Bergh.

"En cool häst"
Om du beskriver Kadett C.D., hur låter det då?
- Han är väldigt allround och det är nog den mest kompletta unghästen jag har haft. Han har vunnit från alla typ av lopp, man kan köra från start och ta upp honom utan att han pullar. Han blir inte het av det och nästa gång kan man ta det lugnt.
- Det är en väldigt cool häst. Jag har tidigare sagt att man skulle kunna ta med sig honom till IKEA. Han skulle inte bry sig någonting, säger Bergh med ett skratt.
Vad säger du om uppgiften i V75-1?
- Läget är dåligt men han har bra form och har slagit de här hästarna förut. Det är klart att jag tror på en bra vinstchans. Han kommer att tävla med skor runt om som på slutet.

"Intressant med Aleksej"
Du har även med Aleksej i samma lopp. Kommentar om honom?
- Aleksej (V75-1) är lite intressant då vi bytte träning på honom för tre veckor sedan. Vi kommer också att lätta hästen i balansen för första gången. Det blir aluminiumskor fram istället för järnskor. Tidigare har han varit för tung i kroppen för att lättas men nu känns han både rappare och lättare i kroppen. Han har tidigare varit lite för trög i loppen men sist var det en markant bättring. Det kommer att bli en väldigt bra häst och jag hoppas kunna få upp lite snabbhet i honom. Kapacitetsmässigt finns det mycket i honom och jag hoppas att han kan vara tvåa, trea här. Kadett C.D. slår han normalt inte.
Trehic i samma lopp?
- Trehic (V75-1) är lite spänd i starten och är för orutinerad i de här sammanhangen. Hästen har gjort några godkända lopp men nu får han försöka få med några kronor och framförallt utveckla sig själv litegrand.

Hade hovböld senast
Du har ytterligare fyra hästar inom V75. Chanserna där?
- Zeuxis Hornline (V75-5) värmde dåligt senast men det visade sig efteråt att han hade en hovböld som sprack upp dagen efter. Så med tanke på det var prestationen han gjorde i loppet riktigt bra. Hästen har utvecklats fantastiskt på slutet och varit ruggigt bra i de fem senaste starterna. Han ska även få prova derbykvalen efter det här loppet. Läget är bra men han är snabbare ut med bilstart än med voltstart. Det känns som att han fortsätter att utvecklas och han måste räknas med chans. Balansen blir barfota bak.

Ny utrustning på Trotteur
- Trotteur (V75-6) händer det inte så mycket med längre nu när han har tjänat en miljon. Han ska få ett helstängt huvudlag på sig den här gången och ytterligare ett jobb för att försöka få honom att kicka till. Men det var länge sedan jag hade någon bra känsla för hästen. Läget är också dåligt och jag är nöjd bara han gör ett bra lopp. Han går barfota runt om igen.
- Global Jacob (V75-7) har fått opassande lopp ute i spåren på slutet och är lite ursäktad. Skulle han få en plankträff och ett vilsamt lopp här kan han nog vara trea, fyra med rätt resa. Barfota runt om igen.

"Känns mycket bättre nu"
- Real de Rabut (V75-7) hade startat lite tätt och det var inte helt optimalt. Han kändes inte lika fin senast som han kan göra och fick därför en liten paus och har sedan tränat de senaste veckorna. Hästen känns mycket bättre nu och är ju stark så den långa distansen passar. Men hästen har även blivit väldigt snabb i benen i år och är nu faktiskt ganska allround. Det passar bra att kunna inleda lite lugnt ifrån tillägg här då han har varit med och kört mycket ifrån start tidigare. Han är en av de som räknas med vinstchans och det blir skor runt om igen, säger Robert Bergh.
Reply
Posted: 2011-08-12 22:45:38

Became a member: 
Forum posts:
Finska Armadan

Attack från öst.
Lördagens V75-omgång på Skellefteå kryddas med flera spännande finska segermaskiner.
Intåget leds av Akseli Lahtinen, kuskesset som offrat 100 vinster om året för att flytta till Sverige.
Och han bjuder på stenklar blåvit vinnare.

Den 1 januari 2010 flyttade Akseli Lahtinen sin tränarrörelse till Sverige och Umåker.
Han hade då snittat 198 segrar i sulkyn de tre senaste åren och var etablerad i toppen i de finska kuskligorna.
Sedan dess har antalet styrningar och därmed vinster nästan halverats.
Ett pris han är beredd att betala för att vara med i de mer pengastinna loppen på denna sida gränsen.
- Jag åker aldrig på det finska vardagstravet längre. Man har väl blivit lite "out of business" där hemma nu och eftersom jag inte får köra lika mycket i Sverige så blir det betydligt färre lopp totalt, förklarar 37-åringen.
På lördagarna brukar däremot Lahtinen styra kosan till hemlandet och V75 där han alltjämt firar stora framgångar och slåss i absoluta toppen i årets kuskliga.
- Men får jag någon bra häst att köra så tävlar jag hellre i svenska V75. Tyvärr är det inte så ofta.

Springer 1.20-tid
När lokomotivet för svensk travsport denna vecka drar till grannbanan Skellefteå får emellertid Lahtinen gott om chanser. Sex styrningar inom V75-kupongen där hans egna kallblodsfantom 6 Pihlajan Aaroni (V75-2) förstås är den mest intressanta.
Framröstad till "årets häst" alla kategorier i Finland förra året gjorde sexåringen upphaussad Sverige-debut på Umåker i våras. Han startade då 20 meter framför "vår" kallblodskung 6 Hallsta Lotus och spelades till favorit, men blev regelrätt besegrad.
- Min häst var inte som bäst den dagen. Jag chansade med att ta av honom bakskorna vilket inte fungerade på den lösa banan. Men å andra sidan var Hallsta Lotus fantastisk så jag tror inte att vi hade slagit honom ändå, bara varit lite närmare i mål, förklarar Lahtinen som nu för andra gången tar nationalidolen - som fortfarande tränas på den finska filialen - över Östersjön.
Skillnaden den här gången är att Pihlajan Aaroni inte får något försprång på Hallsta Lotus.
- Det blir förstås tufft, men jag räknar med att min häst är bättre än på Umåker. Han förlorade visserligen i Finland senast, men behövde det loppet i kroppen och kommer att vara betydligt vassare nu. Dessutom är det hans bästa distans den här gången.
1 640 meter med bilstart är förutsättningarna i Steggbests Minne som blir ett nordiskt trekejsarslag eftersom även Norges främsta kallblodssprinter för dagen, 1 Feseth Lynet, är med på startlinjen.
- Pihlajan Aaroni är kanske inte mogen att slå de allra bästa ännu, han är ung och kommer säkert att utvecklas mer. Men om jag laddar kan han öppna mycket snabbt och jag tror att han kan trava fort på lördag, en 1.20-tid, så de lär inte springa ifrån oss i alla fall.

"En kanonhäst"
Av Lahtinens övriga V75-styrningar är två svensktränade (5 Global Juggler V75-3 och 8 Kitty Gel V75-5) och nya bekantskaper.
Däremot har han spännande information om de mer svårbedömda finska gäster han får chansen bakom.
Först ut är 12 Order By Koffe (V75-4) som tagit två raka segrar sedan han bytte tränare för en månad sedan. Senast i finska V75.
- Det är en kanonhäst! Han vann oerhört enkelt från ledningen senast och är lättkörd och fin på alla vis. Läget är förstås tråkigt, men jag är säker på att han fungerar lika bra med rygglopp och skulle vi bara ha lite tur på vägen kan han vinna. Det är i alla fall min bästa segerchans på lördag.
1 Mutola Bob (V75-6) är en svenskbekanting som vann V75 i Boden sommaren 2009 och sedan exporterades österut.
- Det är en väldigt startsnabb häst som gillar distansen. Jag har inte pratat taktik med tränaren ännu, men han brukar vilja se henne i spets så min grundtaktik är att köra där så länge det håller. Men jag tror inte att vi vinner loppet, det gör 9 Womanizer, säger Lahtinen och kommer över på en annan finsk gäst staplat segrar i hemlandet.
- Han har varit enorm. På Mikkeli mötte han världseliten och travade 1.10,2, vid segrarna efteråt har han vunnit med halva upploppet. Det är utan tvekan den bästa finska vinnaren på lördag.

Obesegrad i ny regi
I Stig Lindmarks Styrkeprov (V75-7) över tre kilometer heter styrningen 1 Montana D.K. - ett riktigt formkort som är obesegrad i fyra starter sedan han köptes till Finland i början av sommaren.
- Han har vunnit enkelt och varit riktigt fin. Först var det billiga lopp, men på Vermo senast var motståndet tuffare och han gick undan med en längd på en 1.12-tid. Tränaren tror att hästen gynnas av lång distans och det borde stämma eftersom han är lugn och inte slösar krafter i onödan. Jag tror att vi kör i underkant 1.16 där framme, så får vi se om någon på tillägg är bra nog att fånga in oss.
Att tre av lånestyrningarna är finsktränade är knappast någon slump. Akseli Lahtinen är fortfarande ett betydligt större namn i sitt hemland än här.
Något han hoppas kunna ändra på, och ett par V75-vinster på Skellefteå skulle förstås vara ett stort steg på vägen.
Reply
Posted: 2011-08-12 23:42:41

Became a member: 
Forum posts:
Källa: Andreas Alm-krönika/travronden.se Fredag 12 augusti

Garderar storfavoriterna

V75 flyttar upp till Skellefteå i helgen och för ovanlighetens skull den här sommaren är det ingen jackpot efter att det blev miljonutdelning på Rättvik förra lördagen. Omgången den här veckan ser på förhand väldigt enkel ut och risken är att värdet är 20 kr efter de två inledande avdelningarna om storfavoriterna Kadett C.D. Och Hallsta Lotus vinner. Veckans stora fråga är om ska inleda med favoritspikarna och sedan jaga de stora pengarna i de andra avdelningarna eller att försöka fälla dem. Jag går för de stora pengarna och testar att fälla de båda storfavoriterna och spikar en roligare idé.

Eftersom det på förhand riskerar att bli en ganska enkel omgång väljer jag att spela in i endast sjurättspotten den här veckan.

V75-1
Kadett C.D. blir med rätt favorit då han möter liknande motstånd som på sistone och tagit fyra raka segrar emot och dessutom gynnas av strykningen av Belgrado då det blir en häst mindre att runda. Men jag tycker att han har svårt att övertyga riktigt fullt ut och som stor favorit vill jag fälla honom. Love Force är det giva motbudet och det kan bli så att han släpps till ledningen i ett tidigt skede och då får Kadett C.D. en riktig nöt att knäcka, även om det är ett preparélopp för den norskfödde fyraåringen. Kenseth Hanover är snabbast den första biten och är en bättre häst än raden och släpper han till Love Force och favoriterna kör mot varandra så är det en skräll att se upp med. Det är även Aleksej som det låter väldigt bra på från stallet, även om de inte tror att de ska kunna slå stallkamraten.

Ranking: 10-6-2-4-1-5-7-3

V75-2
Även här är det en stor favorit som mycket väl kan vinna. Hallsta Lotus har vunnit elva av 14 lopp hittills i år och är kallblodssportens stora dominant. Senast han förlorade var i Elitkampen på Solvalla då då han inte kunde fånga in Feseth Lynet som drog hårt i spets och nu har den norska gästen samma förutsättningar igen. Från innerspår kommer Feseth Lynet dra hårt i ledningen hela vägen och han trivs i Sverige där han får köras med körspö och den här gången måste nog Ulf Ohlsson köra mer offensivt med Hallsta Lotus för att knäcka honom. Då kan det öppna upp för Myllarfaks som inte var långt efter Hallsta Lotus på Dannero näst senast och Gunnar Melander vinner "allt" för dagen och han är rolig att plocka med som C-häst. Resten av fältet ska vara helt chanslösa att blanda sig i segerstriden.

Ranking: 5-1-4-6-3-2-9-7

V75-3
Det här loppet är väldigt ihåligt på förhand och jag kan bara se fyra hästar med vinstchans. Favorit blir Legacy Kronos som kommer med en imponerande rad med då han har vunnit tre av de fem senaste starterna. Vid alla segrar har det handlat om kort distans och nu ska han ut på 500 meter längre och han är ingen blixt från start, så risken är stor att han blir hängande från start och det känns som att det är en favorit i fara även om jag inte vågar ta bort honom från kupongen. Mitt givna tips är Yosemite Boko som gick vasst i skymundan i lördags på Rättvik då han avslutade 1.12,5 sista varvet ute i spåren Hästen är snabb från start och Kajsa kan välja om hon ska köra honom i spets. eller släppa till en lämplig rygg, men det ser ut att vara brist på bra ryggar i loppet. Oavsett löpningsförlopp så ska det vara en bra chans och ett alternativ till spik. Även Ozzy Ness tycker jag är intressantare än favoriten. Jag gillade hästen som unghäst, men sedan tyckte jag att han stannade till i utvecklingen under fjolåret, men sedan Tomas Worrsjö ryckte skorna under hösten blev han klart bättre och i år har jag blivit klart imponerad av hans insatser. Han kan öppna snabbt och det kan vara så att han släpps till spets av Kajsa.

Ranking: 1-6-7-2-12-3-9-11-10-4-8-5

V75-4
Det är svårt att gå emot Zugzwang med tanke på hur bra hästen har varit i de senaste två starterna, även om det har varit mot lite enklare sällskap än vad han möter nu. Skulle han försvara ledningen mot Raging Mack och Staffan Palema som båda är snabba ut så kan det vara en tråkig favoritseger. En häst jag gillar är Intoccabile. För tre starter sedan gick hästen barfota runt för första gången och jag tyckte att det blev ett bättre kick i steget på honom och han såg inte lika trög ut som han hade varit innan. Nu ska det bli samma balans igen och det är loppets roliga idé. När Per Lennatsson lastar med hästar hela vägen upp till Skellefteå brukar de ha bra chans och Odd Fellow har gjort det bra sedan kan kom till Per. Raging Mack har visat fin form och skulle han komma till spets är han värd ett streck. Sista strecken går till finska duon Order By Koffe och Piriac som vinner mycket lopp, men det behövs nog en del galopper i loppet för att de ska komma till från sina tråkiga lägen.

Ranking: 1-9-10-2-12-11-6-3-4-7-5-8

V75-5
Order By Mackie tillhör de bästa i kullen och var ifjol femma i Oaks efter Tamla Celeber. Hon har inte riktigt fått till det i år och har fortfarande inte vunnit lopp i år, men det måste komma snart, kanske redan här. Det skulle vara intressant att se henne i ledningen den här gången. Hon har bara gått i den positionen en gång och två gick bara se sig slagen av Rania, alternativt så finns det alltid open stretch även om hon inte är så blixtrande speedig. Zeuxis Hornline svarar hela tiden för bra prestationer och visat att han duger bra på V75. Risken är stor att han får göra grovjobbet denna gång. Jag hade på förhand trott på bra chans för Big Challenger, men mycket grusades i spårlottningen då han fick spår tolv. Hästen är riktigt bra och de tre senaste loppen han har förlorat har vinnarna varit Gossip's Winner, Nantucket och Parkin och några sådana motståndare ser jag inte idag. Med minsta klaff från det här tråkiga läget kan han vara vinnaren till en väldigt trevlig streckprocent.

Ranking: 1-3-12-9-11-5-10-7-4-6-8-2

V75-6
Så har vi äntligen kommit fram till spiken i omgången. Trustworthy Ås blir ofta bortglömd i loppen, men den här gången har han en passande uppgift. Han har två startsnabba hästar invändigt om sig och kommer troligen inte till spets, men det känns inte som något krav, hästen har visat att han går bra bakifrån också. Det skulle kunna vara ett lite orosmoment att han har varit struken efter senaste starten, men det var bara en lättare grej och han ska inte ha tappat något på det. Skulle man gardera loppet skulle det krävas många streck. Favorit i loppet blir finske gästen Womanizer som kommer med en fin rad och dessutom en topptid näst senast då han var fyra bakom Rapid Lebel i Mikkele, men jag är inte övertygad. Han har ofta kommit med fina segerrader från Finland och sedan gjort bra lopp, men inte räckt till fram till seger. Fem starter i Sverige sedan han flyttade till Finland har inte inneburit någon seger. Han kan säkert göra ett bra lopp igen och sluta långt fram, men jag tror inte han når fram till min spik.

Ranking: 3-9-2-6-1-4-12-11-10-5-8

V75-7
Omgången avslutas med ett intressant långlopp. Favorit blir Nahar och sköter han sig, vet alla hur bra kapacitet han besitter. Känslan är att han vinner felfri, men resan till Skellefteå känns inte helt klockren och risken finns att han stressar upp sig lite och är given att gardera. Credit Tabac känns intressant. Han har tänt till av den norrländska luften och senast såg det ett tag som att han till och med skulle kunna utmana Nahar från samma start, men stumnade lite sista biten. Sparar Ove A speeden lite längre den här gången blir han en obehaglig överraskning för favoriten. Även Scargel känns bortglömd på strecken den här gången. Senast hamnade han långt bak i gulddivisionen, men gick starkt i tredjespår under slutvarvet. Han älskar distansen och fäller många till slut. Real de Rabut är en annan som gillar distansen, men från dubbla tillägg och med 13 hästar att runda kan det bli långt fram. Då är den andre på 40 meters tillägg nästan mer intressant. Min Narkissos gör debut för Anna Näslund och hon har tidigare fått hästar att tända till när hon har fått hästar söderifrån. Hästen är inte oäven på distansen och blir helt bortglömd denna gång.

Ranking: 9-7-10-14-15-1-4-8-13-12-3-6-5-11-2

Systemram:

V75-1 A: 10 E: - B: 6,2 C: 4

V75-2 A: 5 E: - B: 1 C: 4

V75-3 A: - E: 1 B: 6,7 C: 2

V75-4 A: 1 E: 9 B: 10,2 C: 12,11

V75-5 A: - E: 1 B: 3,12 C: 9,11,5

V75-6 A: - E: - B: 3 C: -

V75-7 A: 9 E: 7 B: 10,14,1 C: 15,4

Systemkrav
Minst 1 A-häst, minst 1 E-häst, max 1 C-häst.
eller
Minst 1 A-hästar, minst 2 E-häst.
eller
Minst 2 A-häst, minst 1 E-häst.

Systemet - Endast V7.
Antal rader: 2.913 rader
Inlämningspris: 1.456,50 kronor
Reservtyp: Nästa rankade.

TIPS: För dig som har Jokersystemet finns systemet att öppna under "Travrondens systemförslag".
Reply
[ 1 ]