[ 1
]
|
|
Posted: 2011-05-20 18:55:36
|
Became a member:
Forum posts:
|
Timo Nurmos om den helt ostreckade hästen:
”Han är i sitt livs form och inte sämre än någon annan”
Han tränar två av de mest betrodda hästarna på V75.
Men Timo Nurmos höjer ett varningens finger för en annan som är totalt bortglömd –
en riktig bedövare.
- Han är i sitt livs form och hade vunnit senast om han inte blivit påkörd, säger
Nurmos.
Solvallatränaren har både Staro Allentown och Atlas Boko i favoritposition. Han tror mycket på båda
hästarna men talar sig även lika varm om den tredje som han har till start. Det är Gany du Ling som
senast blev grovt störd till galopp kort efter start, men gjorde en stark upphämtning till sjätteplatsen i
V75.
- Gany du Ling (V75-7) blev påkörd och fastnade med benet i den andra sulkyn. Det var jättesynd för
hästen kändes kanonfin och hade kunnat vinna loppet annars. Tur i oturen att han inte gick omkull. Nu
gick han fantastiskt bra efter galoppen, säger Timo Nurmos.
- Han har gått bra länge och är i sitt livs form. Men som vanligt får mina hästar dåliga lägen på V75.
Nu har han spår åtta och det vet alla hur svårt det är att vinna på rikstoton därifrån. Hästen har i alla
fall inte tagit någon skada efter förra loppet utan kändes fräsch och fin både i måndags- och
torsdagsjobbet.
- Skulle han komma bra till är jag inte främmande för att han kan vara med där framme. Han är inte
sämre än någon annan och för mig vore det ingen jätteöverraskning om hästen vann. Det skulle vara
för att det är åttondespår då men som han känns nu blir jag inte förvånad. Balansen blir barfota runt
om igen, säger Nurmos.
Nurmos övriga två V75-hästar är desto mera betrodda och tillhör favoriterna.
Hur är läget med dem?
- Staro Allentown (V75-1) blev alldeles för pigg och laddad senast. Starten blev fördröjd och det blev
lite strul i samband med den. Vi får bara glömma den starten. Det är i alla fall inga fel på hästen och
han var fin i tisdagsjobbet. Normalt sett räcker han bra i sin klass för det är hög kapacitet i honom.
Men även här är det spår åtta och det blir inte lätt. Hästen är bra i alla fall och det blir barfota runt om.
Atlas Boko bästa chansen - smidigare nu
- Atlas Boko (V75-6) var mycket tränad och väl förberedd inför årsdebuten. Han gick bra vid segern
och var inte tom i mål. Det märks att hästen har gått framåt med den genomköraren för han har varit
smidigare och spänstigare i träningen efteråt. Allt har varit okej i både måndags- och tisdagsjobbet
den här veckan. Han visade i fjol att han tillhör de bästa i kullen genom att vinna kval till Kriteriet men
tyvärr galopperade han bort en framskjuten placering i finalen på upploppet. Springspår nu är väl okej,
även om han inte är någon raket ut. Jag tror att han har en bra chans men det blir troligtvis skor runt
om igen. Med tanke på spåren måste jag säga att han är min bästa chans, säger Timo Nurmos.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-05-20 19:20:15
|
Became a member:
Forum posts:
|
Inför V75: Viola Silas tränare: "Jag vill träffa prins Daniel"
Viola Silas gjorde kanske sitt livs lopp senast och möter nu elithästarna för första gången.
Tränaren Fredrik Persson drömmer om att vinna H.K.H. Prins Daniels lopp - och få motta hederspris av prins Daniel.
- Det hade varit stort. Jag vill väldigt gärna träffa prinsen, säger Persson.
Viola Silas var uppenbart seg och ringrostig i sin årsdebut. Men i starten på Åby förra torsdagen var det helt annat klipp i hästen. Hon fick en tuff resa utvändigt om ledaren och kämpade storstilat till en motvillig knapp förlust. Tiden 1.13,2 över medeldistans skäms inte för sig och tränare Persson var lyrisk över insatsen. Direkt efter loppet tyckte han att andraplatsen kändes som en seger.
- Hästen var sanslöst bra. Det är ett av de bästa lopp hon har gjort i karriären. Frågan är om det inte rentav är det bästa, säger Fredrik Persson.
"Känns fantastiskt fin efteråt"
Han är också mycket nöjd med hur hans stjärna har tagit det tuffa loppet.
- Hon har känts fantastiskt fin efteråt. Jag körde henne lite i lördags och även lite lätt under måndagen. Det är nästan så att hon känns ännu bättre nu än inför Åby. Det var precis som att hon behövde den genomköraren, menar Persson.
Victoria och Daniel på plats
På lördag körs första upplagan av H.K.H. Prins Daniels lopp på Gävletravet. Prins Daniel är på plats tillsammans med kronprinsessan Victoria och kommer att vara prisutdelare i loppet. De är även med under invigningen och kommer att framföras i en vagn som dras av kallblodskungen Järvsöfaks.
Finalen i gulddivisionen - med en halv miljon kronor till vinnaren - har samlat ett högintressant startfält. Där finns bland annat Brioni, Oracle, Sebastian K., Wellino Boko, Real de Rabut - och så då Viola Silas. Det blir första nappataget med den översta eliten för stjärnstoet.
- Det är såklart stor skillnad att möta de här hästarna än att sprina mot kullsystrarna som hon har gjort tidigare. Men hon är så bra nu och jag tror inte att de springer ifrån henne, säger Fredrik Persson.
"Får vi ledningen kör jag där"
Viola Silas har innerspår över distansen 1609 meter. Det är något som Kalmartränaren är mycket nöjd med.
- Spår ett var det bästa vi kunde få. Då är vi på innerspår och 1609 meter är ju nära till kurvan. Vi är med där framme direkt, menar han.
Hur snabb ut är egentligen Viola Silas? Kan hon rentav hålla ledningen?
- Det känns som att hon har blivit snabbare och snabbare från start. Senast vågade jag trycka av henne lite och då öppnade hon bra. Jag tycker heller inte att det är några supersnabba hästar bredvid mig så vi får se. Det är nog inte otänkbart med ledningen och får vi den så kör jag där.
Gör du några andra ändringar i balans och utrustning?
- Det blir barfota runt om men vi skippar nog det norska huvudlaget den här gången och kör med öppet huvudlag.
Hur skulle det kännas att vinna och få motta hederspris av kungligheterna?
- Det hade varit stort. Det hade varit fantastiskt roligt och något att minnas. Jag vill väldigt gärna träffa prins Daniel. Och kronprinsessan Victoria också, säger Fredrik Persson och skrattar.
Michael Carlsson
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-05-20 19:26:49
|
Became a member:
Forum posts:
|
Sverige yngste proffstränare Rikard N Skoglund, 21, startar halva stallet på V75.
Tre hästar kommer till start på Gävle under lördagen.
– Det är sånt här man drömmer om, säger Skoglund.
21-årige Rikard N Skoglund (fyller 22 senare i sommar) har 13 hästar på sin träningslista, av dem är sju starthästar. På lördag när Gävletravet kör V75-tävlingar selar Sveriges yngste proffstränare ut halva stallet. Tre hästar kommer till start.
– Det är såna här grejer man drömmer om. Att bara ha en häst till stort, att ha tre är mycket stort, säger han och fortsätter:
– Jag sa lite på skämt; det är som att Stig H skulle 45-50 hästar på V75. Det är kul att alla kom med, tanken var att det skulle vara en pr-grej. Det är kul för ägarna också.
”Tre bra chanser”
Du startar Lady Line (V75-2), Vildvitter (V75-5) och Lucky Moment (V75-7). Vem av dem har bäst chans?
– När jag anmälde trodde jag att Lucky Moment var bästa chansen , när jag såg listorna trodde jag på Lady Line och när jag hade kört startintervallerna var det Vildvitter som jag tyckte kändes bäst.
Så tre bra chanser alltså?
– Det är tre bra chanser. Hästarna har bra form och hade ganska tur med spåren. Det är ingen jätte, jättehet vinnare, men får vi bara bra lopp så är vi med och krigar om platserna.
”Likheter med Prince Tagg”
Lucky Moment som startar i V75-7 har samma pappa (Prince R.S.) som elitloppsklare Prince Tagg. Och det finns likheter enligt tränaren.
– Det är lika till färgen och har en väldigt vass spurt. Bra skalle på båda två, det är så man kan likna dem, säger Rikard N Skoglund.
– Lucky Moment har imponerat. Det känns som en riktigt bra häst.
Minimedia
Erik Pettersson
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-05-20 19:28:42
|
Became a member:
Forum posts:
|
Lutfi Kolgjini utlovar fartfest i H.K.H. Prins Daniels lopp i Gävle.
– Sebastian K. springer en låg 1.10-tid. Han har definitivt vinstchans, säger han till Trav365.
Manegen är krattad inför storloppet och det kungliga besöket.
Gävletravet är en av sveriges snabbaste banor.
Väderprognosen utlovar sol och det kommer att bli optimala förhållanden i första upplagan av H.K.H. Prins Daniels lopp.
Såväl Prins Daniel som Kronprinsessan Victoria är på plats för att inviga tävlingarna och vara prisutdelare.
Mycket talar för att det blir ett rivigt race med en strålande segertid. Kanonhästar som Viola Silas, Oracle, Wellino Boko, Sebastian K. och Brioni gör upp om förstapriset på en halv miljon kronor.
En som tror att han kan plocka hem den segerchecken är Lutfi Kolgjini.
Fartfest på lördag
Han utlovar i alla fall en sak - och det är att Sebastian K. kommer att springa riktigt, riktigt fort.
– Han känns fantastiskt fin och springer en låg 1.10-tid. Men det kanske inte räcker, säger Lutfi Kolgjini till Trav365.
Nytt rekord?
Svenska rekordet innehas av Jaded på tiden 1.09,7. Det är inte omöjligt att det sitter löst då flera tränare hävdar att deras hästar åtminstone kommer att springa 1.10-tider.
– Jag tror att det kommer att krävas en ruggigt bra segertid av den som vinner loppet. Sebastian K. är en av de som definitivt har vinstchans. Han har kanonform och gick ett grymt bra lopp senast. Jag insåg att det var mission impossible när vi satt långt bak och tempot bedarrade. Men hästen avslutade fantastiskt bra och det gick oerhört fort mellan 700 och 300 kvar.
– Han har gått framåt formmässigt ytterligare med loppet i sig och har varit jättefin i jobben efteråt. Han kommer att göra en bra insats här men spåret är ju som det är.
Sebastian K. körs av Örjan Kihlström för första gången. Har ni pratat något om taktiken?
– När det är så här stora lopp behöver man inte prata taktik med Örjan. Han brukar inte somna i fjärde invändigt när det är en halv miljon kronor i förstapris, säger Ludde och skrattar.
– Men skämt åsido så har jag sagt åt honom att hästen är snabb från start och att han tål att göra en hel del jobb. Han vet om att Sebastian är bra i ordning. Han är väl så bra som Wellino Boko och de andra hästarna. Det blir barfota runt om igen och jag tror mycket på honom.
Du är inte avstängd men kör inte själv. Varför?
– Frun är bortrest och jag måste vara hemma med barnen. Det är viktigare att ta hand om barnen än att köra travlopp.
Då missar du att eventuellt få träffa Prins Daniel och Kronprinsessan Victoria i vinnarcirkeln om Sebastian K. vinner. Vore inte det synd?
– Jo, det hade varit trevligt att träffa dem. Min familj är royalister och jag gillar kungahuset, säger Lutfi Kolgjini.
Minimedia
Michael Carlsson
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-05-20 19:30:45
|
Became a member:
Forum posts:
|
Stig H:s varning: Jag vågar inte lova något
Han är en av Stig H Johanssons absoluta favorithästar.
På lördag kan Wellino Boko vinna H.K.H Prins Daniels lopp – och tjäna 500 000 kronor.
– Han känns väl förberedd inför den här starten, även om jag inte vågar lova att han är helt på topp, säger Stig H.
Sjuårige Wellino Boko är en häst som ligger Solvallaprofilen Stig H Johansson varmt om hjärtat. Hästen har under hela sin karriär visat prov på kunnande utöver det vanliga – men har i flera omgångar stoppats upp av skador. I år har hästen tagit sig tillbaka efter en allvarlig skada och årets tre starter har resulterat i en seger.
På lördag startar stjärnhästen i H.K.H Prins Daniels lopp på Gävletravet med 500 000 kronor till vinnaren. Loppet har samlat tio topphästar och den häst, kusk och tränare som vinner får chansen att träffa Prins Daniel och Kronprinsessan Viktoria.
Wellino Boko startar från spår fem bakom startbilen och blir hårt betrodd av spelarna. Tränaren har stor tro på sin häst – men varnar spelarna för att formen kanske inte riktigt är på topp ännu.
– Nu har han gjort tre starter efter sin långa skadeperiod och jag har varit fullt nöjd med honom varje gång. Han har av allt att döma tagit loppen på bra sätt och känns väl förberedd inför den här starten, även om jag inte vågar lova att han är helt på topp, skriver Johansson på sin hemsida.
Ska bli spännande”
– Det här blir första gången Wellino Boko tävlar över kort distans – vilket Stig H ser fram emot.
– Wellino Boko står inför sitt första sprinterlopp någonsin och det ska bli spännande att se hur han hanterar den nymodigheten. Han är ingen raket i starten, så vi får hoppas att loppet körs i det höga tempo som skulle passa honom bra. Det handlar om ett tufft guldlopp och jag vågar inte ha någon bestämd uppfattning om chansen, men givetvis hoppas jag att Wellino Boko kan hävda sig väl, skriver Johansson.
Minimedia
Patrik Fernlund
|
|
Reply
|
|
Matshe
|
Posted: 2011-05-20 23:21:14
|
Became a member: 2007-10-06
Forum posts: 216
|
Tack Dalmaset ! Då har man lite mer koll efter några kuskars o stalls utlåtanden 
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|