Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> Tips & Spel -> V75 -> Intervjuer inför V75 på ...

Diskutera omgångens V75:a. De nya startlistorna läggs vanligtvis in på måndags morgonen. Endast trådar som rör V75 är tillåtna i detta forum.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2011-04-29 16:13:18

Became a member: 
Forum posts:
Åke Svanstedt: Han är min bästa V75-chans

Åke Svanstedt har ett imponerande facit på V75 i år.

Han toppar tränarligan med 19 segrar och hästarna har vunnit vid tolv av 17 omgångar.

– Det är rekord. Det har aldrig gått så bra så här tidigt på säsongen, sager Svanstedt till Trav365.

Förra veckan gick Åke Svanstedt upp i topp av landets tränarliga. Han leder i klar stil med drygt 8,8 miljoner kronor inkört. På V75 har det också gått bättre än det brukar göra under vintern och våren. Förra veckan blev det en dubbelseger genom Rania och K.L.M.Prelong. Därmed toppar Svanstedt även V75-ligan med 19 segrar i år.

– Så många segrar på V75 har vi aldrig haft så här tidigt på året. Jag tyckte att vi hade ett formtapp i mars men det berodde på dåliga träningsförhållanden och att banorna var för hårda. Nu går hästarna bra igen. Säsongen har dragit igång för fullt och vi har mycket hästar som startar. Det är många som känns fina nu, säger Åke Svanstedt.

Inför V75 i Umeå har Axevallatränaren det väl förspänt. Svanstedt-tränade hästar är hart betrodda i flera avdelningar. Själv tvekar han inte om vem som är bästa chansen.

– Indigo Broline (V75-1) är klart bästa chansen. Det fattades en del i honom sist då han var lite tunt jobbad. Nu känns hästen klart förbättrad i jobben och han har gått framåt rejält med det loppet i kroppen. Jag tycker att han är riktigt fin nu. Det känns som att han kommer att göra en bra prestation och det är en häst med hög kapacitet.

Hur är läget med Torvald Palema efter Olympiatravet?

– Han ser fin ut i jobben och tog loppet på rätt sätt. Jag tycker att han gick bra i finalen och var nöjd med honom. Han fick lägga tre speeder och första varvet gick på 10,7. Det var alldeles för fort.

– Han kändes faktiskt trött redan tusen meter kvar men kämpade ändå in i mål. Dessutom blev han dragen bakåt av Flemmings häst som stannade och Torvald spurtade faktiskt över upploppet trots att han var trött. De som var etta och tvåa fick ju betydligt bättre lopp och slapp vara med i den våldsamma körningen från start.

– Nästa start blir i Oslo Grand Prix och sedan hoppas jag att vi kan vara med i Elitloppet igen, säger Åke Svanstedt till Trav365.

Minimedia
Michael Carlsson
Reply
Posted: 2011-04-29 16:15:14

Became a member: 
Forum posts:
Jan-Olov Persson om duellen:

Jag tror på min häst

Han har vunnit 23 av 28 lopp i Finland och blir V75-favorit mot Sveriges bästa kallblod.

Men trots det tror kallblodskungen Jan-Olov Persson på hemmaseger i Umeå.

– Jag tror finnen får svårt att hålla undan för Hallsta Lotus, jag skulle ha spikat Lotus, säger Persson.

Lördagens kallblodslopp på V75 ser ut att bli något alldeles extra. På startvolten kommer den finska segermaskinen Pihlajan Aaroni ut och hästens statistik är minst sagt imponerande. Den finsktränade hästen har vunnit 23 av 28 lopp i sitt hemland och testar nu på att resa till Sverige och möta de svenska kallbloden.

”Stor som ett hus”
Pihlajan Aaroni utmanas främst av Hallsta Lotus som efter Järvsöfaks avslut setts som landets bästa kallblod. Hästen startar från 20 meters tillägg och tränaren Jan-Olov Persson tror mycket på sin häst – trots det hårda motståndet från vårt östra grannland.

– Finnen är ju en bra häst, men jag tror han får svårt att hålla undan 20 meter för Hallsta Lotus. Han har bara gjort 28 starter i sitt liv och är relativt orutinerad, det blir tufft, säger Persson som sett Pihlajan Aaroni flera gånger och blivit imponerad.

– Han är stor som ett hus och är till skillnad från de andra finnarna mycket lättare i gången. Jag har sett honom live ett par gånger och det är deras nästa stora stjärna. Han är bara sex är, det är ungt för en finne.

”Hade spikat Hallsta Lotus”
Jan-Olov Persson är Sveriges stora kallblodskung och ger ofta klockrena analyser av kallblodsloppen. När han får veta att Hallsta Lotus är andrahandsfavorit efter Pihlajan Aaroni blir han smått överraskad.

– Jag hade spikat Hallsta Lotus om jag skulle spelat för en liten slant. Hade jag gjort ett större system hade jag garderat, men då hade jag förutom finnen även tagit med Faksen J:R och Torpa Carl också.

Minimedia
Patrik Fernlund
Reply
Posted: 2011-04-29 22:00:13

Became a member: 
Forum posts:
Inför V75: Caballion - bra, bättre, bäst

Han var bra i fjol, är bättre i år och kan så småningom bli bäst.
Utvecklingskurvan pekar rakt upp för Solvallahästen Caballion, som med två imponerande segrar bakom sig på lördag åker till Umeå för att ta hem Berth Johanssons Memorial.
- Jag tror inte att han har visat hela sitt register än, säger hästens tränare Henrik Larsson.

Efter enkel seger i årsdebuten var planen att Caballion (V75-7) senast skulle få ett lugnt lopp som uppladdning inför femåringsloppet Berth Johanssons Memorial i Umeå. Riktigt så blev det inte. Istället fick han avancera framåt från 20 meters tillägg för att redan i andra sväng överta ledningen. När han kom upp till varvning stannade klockorna på mycket snabba 1.12,7. Ett sådant inledningsvarv skulle få de flesta hästar att krokna. Men Caballion bara tågade på och med till synes sparade krafter vann han överlägset på kilometertiden 1.14,2 (2 160 meter).
- Det blev ett tufft lopp men han löste det på bästa vis och var i stort sett okörd i mål, säger Larsson.
Caballion visade stor talang i fjol då han sprang in över 800 000 kronor och bland annat vann två V75-finaler. Men att en gedigen vinterträning har fört honom framåt ytterligare råder det ingen tvekan om. Borta är det ibland "slafsiga" travet och om senaste insatsen gav en vink om framtiden kan Henrik Larsson se fram emot en rolig sommar.
- Det ser riktigt bra ut. Han har utvecklats under vintern, blivit starkare och är, peppar-peppar, klockren i travet. Han är stor och har behövt den här tiden för att mogna i kroppen. Jag tror fortfarande inte att han kommer att bli som bäst förrän nästa år, men bitarna börjar falla på plats.

Siktar mot Harper Hanovers
Om bitarna faller på plats i Berth Johanssons Memorial på lördag återstår att se. Loppet, som instiftades förra året till minne av Umeås genom tiderna största tränare, har med 200 000 kronor i förstapris lockat ett starkt startfält. Caballion tillhör förhandsfavoriterna men utgångsläget oroar.
- Det är ett fint lopp och några riktigt bra hästar emot. Innerspår är lurigt för han har inte varit med och öppnat så fort tidigare, så att han kan bli över från start är inget att hymla om. Men han känns otroligt fin och jag tror att han kommer att göra ännu ett topplopp.
Fortsätter Caballion på den inslagna vägen väntar ännu större uppgifter runt hörnen.
- Vi tar ett lopp i taget men är han bra nu och i något lopp till är jag sugen på att prova honom i Harper Hanovers lopp under elitloppshelgen. Jag tror att han passar bra över tre varv.

Ola Johansson
Reply
Posted: 2011-04-29 22:04:43

Became a member: 
Forum posts:
Inför V75: Finsk segermaskin utmanar på V75

23 segrar på 28 starter.
Bäst och populärast i Finland.
Nu ska Akseli Lahtinens stjärna Pihlajan Aaroni erövra Sverige och V75.

Pihlajan Aaroni blev i fjol Årets häst i Finland alla kategorier. Den snabbe fuxen är vårt grannlands senaste fixstjärna och när han nu utmanar "världens bästa" Hallsta Lotus och den övriga svenska eliten gör han det med stort stöd hemifrån.
- Vi har ordnat med en buss från Finland, men de kommer inte bara för Pihlajan Aaronis skull, utan för festen V75, säger tränaren Akseli Lahtinen.
Efter stjärnan Viesker, som bland annat vann Elitkampen fem år i rad (1996-2000), har Finland saknat en riktig superstar på travbanorna. Pihlajan Aaroni kan vara hästen man väntat på.
- Det är för tidigt att jämför honom med Viesker redan nu, men jag hoppas att han ska fortsätta utvecklas. Men vi kommer inte att starta i Elitkampen redan i år, det är alldeles för tidigt, säger Akseli Lahtinen.

Har siktat på det här loppet
Sexårige Pihlajan Aaroni har via sina 23 segrar tjänat 1 448 229 kronor. Det innebär att han står helt perfekt inne i lördagens V75-lopp där gränsen för tilläggshästarna går vid 1,5 miljoner kronor.
Hästen visade fin form så sent som i lördags då han vann på finska V75 och han kommer till Umåker med fem raka segrar i bagaget.
- Vi har siktat på det här loppet ett tag. Hästen var bra senast och är på väg mot toppformen, säger Akseli Lahtinen.
Hur snabbt tror du att Pihlajan Aaroni travar på lördag?
- Det beror på så många olika saker, men jag tror han behöver gå nytt rekord för att kunna vinna. Hans rekord är 1.23,0.
Vad är det som gör Pihlajan Aaroni så effektiv? Vad är hans styrka?
- Han är komplett, tillräckligt snabb och tillräckligt stark. Han är även förnuftig.
Snäva spår fyra i voltstart, är det något som oroar?
- Nej, inte med bara fem hästar på volten.
Gör du några ändringar som spelarna bör känna till?
- Ja, vi ändrar från järnskor till barfota fram och lättare skor bak om banan tillåter, säger Akseli Lahtinen.
Hur vill du helst att loppet blir kört för att passa din häst?
- Att vi kommer till ledningen och sedan kör jag i ett jämnt hårt tempo.
Akseli Lahtinen, som har proffslicens både i Sverige och i Finland, har ytterligare en egentränad häst till start inom V75-spelet på sin svenska hemmabana, 11 Don't Blink Twice (V75-6/DD-1), dessutom kör han 1 Junction (V75-3) åt amatörtränaren Hannu Heikkilä.
- Don't Blink Twice var mycket bra senast och kör de inte för sakta där framme kan han sluta långt fram här. Läget gör att vi är lite utlämnade. Med Junction är jag nöjd om det blir en matlapp mot det här motståndet.

Lars-Ove Pettersson
Reply
[ 1 ]