[ 1
]
|
|
Posted: 2011-04-08 19:18:16
|
Became a member:
Forum posts:
|
Joakim Lövgren och Brioni hoppas ta sista chansen att komma med i Olympiatravets final.
8 april 2011
Inför V75: Sista chansen för Brioni
I fjol fick han sitt genombrott i den översta eliten.
Nu tar han sats mot en ny storloppssäsong.
I "Sista Chansen" på Solvalla kan Brioni greja en plats i Olympiatravets final.
- Med tanke på den nivå han har visat under en ganska lång tid är det givet att han ställer upp med segerchans, säger hästens tränare Joakim Lövgren.
Brioni (V75-3) har genom hela karriären visat en oerhörd talang. Av sina 27 första starter vann han fantastiska 23. I fjol tog han klivet in i den äldre eliten och det gjorde han med den äran. Det blev visserligen bara två segrar under året, varav den största kom i finska Kymi Grand Prix, men tillsammans med andraplatserna i Criterium de Vitesse och Finlandia-Ajo samt tredjeplatserna i Elitloppet och Hugo Åbergs Memorial är det ett facit som heter duga.
- Han var riktigt, riktigt bra gång på gång. Det är många som är bra i eliten men bara en som vinner. Han tillhör dem som har potential att vinna de stora loppen, säger Lövgren.
Över sex miljoner kronor insprunget har det blivit såhär långt och nu väntar en ny storloppssäsong med hisnande prissummor. I år har Brioni gjort tre startar i Frankrike och senast slutade han trea i landets största sprinterlopp Criterium de Vitesse. Enligt tränaren är formen än bättre nu.
- Han ligger långt framme. Han gick bra i Frankrike och ska inte ha tappat något sedan dess. Man kan nog säga att han är ännu bättre nu när han har varit hemma och jag har kunnat ha honom under uppsikt hela tiden. Dessutom är träningsmöjligheterna bättre här hemma än i Frankrike. Så jag är inte främmande för att han kommer att vara ännu vassare nu.
Given segerchans
Lördagens start på Solvalla gäller en plats i Olympiatravets final på Åby veckan därpå. Vinnaren är garanterad en inbjudan till loppet och Lövgren räds inte att starta sin kanon med bara sju dagars mellanrum.
- Det har jag ingenting emot. Vi har märkt tidigare att han svarar väldigt bra antingen på en rejäl urblåsare eller på att starta tätt. Det senare har vi sällan gjort men de gånger vi har provat har det gett bra effekt.
"Sista Chansen", som är namnet lördagens lopp går under, bjuder på ett mycket starkt startfält. Utöver Brioni är bland andra fjolårets eitloppsvinnare Iceland, världsrekordhållaren Beanie M.M., stenhårde Reven d'Amour och startraske Yield Boko med i startlistan.
- Sprinterdistans och spår två är bra. Det är många som är kvicka från start och vi får se hur det löser sig. Jag vill inte gå in på någon taktik. Men med tanke på den nivå han har visat under en ganska lång tid är det givet att han ställer upp med segerchans, även om han möter riktigt bra hästar.
Stallkamraten också segerfarlig
Brioni får sällskap av stallkamraten Flip A Coin från Skurup till Stockholm och Solvallas V75-omgång. Han går ut i den sista avdelningen och även han är segeraktuell.
- Det känns som att han har vaknat till ordentligt nu med tre lopp i kroppen. Och han har blivit stabilare. I fjol tyckte jag att det var galopprisk varje gång men han har blivit förståndigare. Uppgiften ser bra ut. Han gillar lång distans och har ett vettigt spår (4). Han möter flera bra hästar men jag tycker att det är lönt att prova nu när han har varit så bra.
Ola Johansson
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-04-08 19:23:59
|
Became a member:
Forum posts:
|
Per Lennartsson.
Inför V75: Livet leker för Per Lennartsson - Har tre toppchanser på V75
STJÄRNHOV. Framgångarna bara fortsätter för Per Lennartsson.
Succétränaren hade ett kanonår i fjol och de fina resultaten håller i sig.
I V75 på Solvalla tränar han tre storfavoriter.
- Alla tre har jättefina vinstchanser, säger Per Lennartsson och avslöjar vilka han tror mest på.
Solvallatränaren har onekligen hittat rätt koncept. Han flyttade till gården Jordanstorp i Stjärnhov 2007 och sedan dess har siffrorna pekat stadigt uppåt. I fjol hade stallet ett rekordår med 9,2 miljoner kronor inkört och 82 segrar.
- Det har varit fantastiskt. Vi har haft en utvecklingskurva som man inte kunde drömma om. Hästantalet har fördubblats på sex månader, från 50 till 100 hästar. Det är strålande, säger Per Lennartsson.
Om du sätter fingret på något konkret, vad är det du har förfinat i verksamheten?
- Jag har satsat ganska mycket på de yngre hästarna och vi har några som har levererat bra i årgångsloppen. Sedan har det kompletterats med några som duger riktigt bra på Solvalla och i V75. I och med att resultaten har blivit bra i de stora tv-sända loppen så blir man en attraktiv tränare för hästägarna.
Något ytterligare som gjort att det går så bra?
- Det är ju flytten hit till Jordanstorp som jag gjorde för fyra år sedan. Det har varit ett lyft för hela rörelsen. Simlom, som jag tidigare var på, var också en jättefin gård men det här känns som det är snäppet värre. Vi har alla former av träningsmöjligheter, vi har rundbana, rakbana, en jättefin slinga i skogen och en backe på tusen meter som stiger lite lagom sådär. Det finns möjligheter att träna hästar på lite olika sätt och anpassa det för olika individer.
- Dessutom har vi den bästa veterinären, den bästa maten och det bästa utav folk som tar hand om hästarna. Lägg därtill en miljö som är fantastisk både för folk och för hästar. Jag vill kanske inte säga att det är ett paradis men det är ett väldigt, väldigt bra ställe att bedriva travtränarrörelse på.
Vad är största skillnaden på en Per Lennartsson-tränad häst i dag mot för exempelvis tre år sedan?
- Det är ju jämnheten. Jag tycker att mina hästar har en förmåga att hålla formen länge och de är fräscha och fina. Det känns som att hela kedjan är komplett. De är väl grundtränade och sedan levererar de bra på banan och håller formen länge.
- Förr kunde man ta fram några hästar och vinna lite lopp här och där och ha dem bra vid vissa lägen men det gick liksom inte hela vägen ut utan det stannade upp.
"Toppchans från ledningen"
Inför lördagens V75 på Solvalla har Lennartsson det väl förspänt. Han tränar tre av de största favoriterna och berättar följande.
- Alvena Pampas (V75-1) var fantastiskt fin i årsdebuten och vann hur lätt som helst trots att han fick gå ett tufft lopp på utsidan. Han har tränat på helt normalt efteråt och det finns inga negativa vibbar på honom.
- Hästen är såld till Belgien och därför kommer Christophe Martens och kör honom. Men han är väldigt okomplicerad så jag kan inte för mitt liv tro att han ska göra något misstag.
Priset?
- Det vill jag inte gå ut med. Det var ingen billig häst men samtidigt är han valack och hade han varit hingst hade jag säkert fått fem miljoner för honom. Några sådana belopp är det ju inte nu men jag fick det jag begärde och det är jag nöjd med.
Är Alvena Pampas en bra V75-spik?
- Gör han ett liknande lopp som han gjorde senast och springer 1.13,5-tid då är det nog inte lätt att slå honom. Det är några riktigt fina silverdivisionshästar med men det är absolut inte det tuffaste av gäng. Jag tror att han har en väldigt bra chans att vinna. Han går barfota bak som vanligt.
Vad säger du om Singing Matilda i V75-2?
- Singing Matilda har gjort två starter för mig. Hon satt fast i första starten i Eskilstuna och nu senast fick hon gå tufft sista 700 metrarna i tredjespår. Hon matade på jättefint och när jag sedan begärde lite extra av henne tvåhundra meter kvar så kopplade hon greppet direkt. Det är en fin häst med en sund inställning som har fått ett kanonläge. Hon är mycket snabbare med voltstart än med bil och lyckas hon hålla ledningen är det toppchans. Eventuellt blir balansen barfota fram.
Och dina tankar om Belgrado (V75-4) som har två raka segrar?
- Belgrado har utvecklats enormt över vintern och är ett riktigt råämne. Förra året fick han inte alls till det något vidare men nu kändes det i kvalet och de två lopp han har gjort att hästen har blivit starkare och starkare. Men man ska ändå tänka på att det är en ung häst som inte har gjort så många starter. Just på unga hästar kan formen svikta lite upp och ner från gång till gång. Det är givetvis en häst som kan vinna loppet men heller ingen självklar spik.
- Han känns i alla fall inte ofräsch på något sätt och har tränat helt normalt efter förra loppet. I torsdagens jobb kändes han varken bättre eller sämre än senast. Hästen är ganska snabb bakom bilen men han behöver inte ha ledningen. Får vi ett någorlunda vettigt lopp är han med och krigar om segern. Vi gör inga ändringar utan han går fortsatt med skor runt om.
Du är även förstekusk på Beanie M.M. (V75-3). Vad säger du om insatsen i årsdebuten?
- Beanie M.M. gjorde ett godkänt lopp. Han fick gå tufft sista 700 metrarna och de ökade farten successivt så loppet blev totalt fel för honom. Sedan tyckte jag att han tappade spänsten lite grann sista 100 metrarna in mot mål. Jag har pratat med Morten och vet att de har fixat till lite grann veterinärmässigt. Han är nöjd med hästen i träningen men spår tolv över 1600 meter mot det här gänget, det finns ju ingenting som talar för att han ska vinna.
Vem är din bästa chans på V75?
- Då säger jag Alvena Pampas. Jag rankar honom etta före Singing Matilda och Belgrado. Fast egentligen är alla tre, om man plockar ut dem en och en, fina segerchanser, säger Per Lennartsson.
Michael Carlsson
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-04-08 19:26:59
|
Became a member:
Forum posts:
|
5 april 2011
Inför V75: Reven d´Amour - en renodlad sprinter
I fjol matchade han de bästa hästarna i Nordamerika.
I år ska han kriga mot de bästa på hemmaplan.
På lördag kan han ge en fingervisning om vad som komma skall.
- Reven d´Amour kan till och med slåss om en framskjuten placering i Elitloppet, säger hästens tränare Henrik Larsson.
Sexårige topptravaren Reven d´Amour (V75-3) har gjort det mesta rätt. Som treåring blev han Europamästare och året därpå vann hann bland annat Fyraåringseliten under elitloppshelgen på hemmabanan Solvalla. Men många tuffa lopp satte sina spår och inför fjolårssäsongen opererades han i båda framknäna. I april var han tillbaka på banan men det dröjde ända till juni innan han stod att känna igen. Under midsommarhelgen gjorde han en heroisk insats i Rättvik och efter det bar det av till Nordamerika, där han slutade tvåa respektive trea i storloppen Maple Leaf Trot och Nat Ray Trot.
- Eftersom han hade opererats vågade jag inte trycka på så hårt i träningen inför årsdebuten i fjol. I år har han fått tuffare träning för att vara i bättre form på en gång. Och som det känns så här långt har vi spelat ut korten väl, säger Larsson och fortsätter:
- Jag tror inte att vi kan göra honom bättre i år, men kan vi få honom att hålla den form som han hade från midsommar och under amerikatrippen under hela sommaren får vi vara väldigt nöjda.
Ska bara starta i kortlopp
Att Reven d´Amour har bättre form nu än vid samma tid i fjol visade han med eftertryck när han gjorde årsdebut 25 mars. Visserligen blev han framdragen i ryggar i högt tempo men att vinna på 1.12,0 (1 640 meter, bilstart) i första starten får året är starka papper.
- Jag var väldigt nöjd med honom. Framförallt hans uppträdande. Han sprang rakt och fint och höll sig lugn. Jag trodde inte att han var redo att gå en så bra tid direkt och jag var också nöjd med att han visade att han kan vinna bakifrån.
Det är inte bara den tuffare vinterträningen som är ny för Reven d´Amour i år. Henrik Larsson, som driver sin rörelse tillsammans med brorsan Fredrik på Erikssund utanför Stockholm, har också en ny taktik med sin ögonsten. Reven d´Amour ska bara starta i lopp över sprinterdistans.
- Kortlopp passar honom bäst. De körs i högre tempo och då håller han sig lugnare. De gånger han har spårat ur och blivit het och besvärligt har det varit 2 100 meter och gått långsamt. När det är 1 600 meter är det ofta full körning och är det inte det så klarar han att tuffa på hela vägen själv, förklarar Larsson, som inte gör någon hemlighet av att ett av säsongens stora mål är kortloppens kortlopp - Elitloppet på Solvalla siste helgen i maj.
- Får vi upp rätt standard på honom är han en häst som till och med kan slåss om en framskjuten placering i Elitloppet och eftersom vi är från Solvalla och har en sprinterhäst är det inget att hymla om att vi siktar dit. Men bara man nämner Elitloppet tror alla att det är det enda stora målet. Vi bygger inte säsongen runt Elitloppet utan siktar på alla stora sprinterlopp i Sverige och Norden i sommar.
Kan en ny tur till Nordamerika bli aktuell?
- Det finns fina lopp där i höst men det är en bit bort. Vi vill försöka visa upp honom från hans bästa sida här i Sverige. Det skulle vara jäkligt roligt att kunna göra det. Om det sedan blir aktuellt med något lopp i Nordamerika får vi ta ställning till det då.
"Kommer att göra ett kanonlopp"
På lördag går Reven d´Amour ut i The Onions lopp på Solvalla. Loppet håller absolut toppklass och vinnaren är garanterad en plats i Olympiatravets final på Åby veckan därpå. Larsson är inte främmande för att Reven d´Amour kan vara med och göra upp om segern, men någon start i Olympiatravet är inte aktuell.
- Starta vecka-vecka är för hårt och dessutom är finalen över 2 140 meter, så Olympiatravet är inget för oss.
Spårlottningen tilldelade Reven d´Amour startnummer nio och därifrån ska han tampas med hästar som elitloppsvinnaren Iceland, världsrekordhållaren Beanie M.M., stenhårde Brioni och vindsnabbe Yield Boko.
- Det är fantastiska hästar med och det är roligt. Det passar honom bra då det brukar bli körning när hästarna är bra överlag. Spåret är också passande. Han har bra ryggar och med tanke på senast tror jag att han kommer att göra ett kanonlopp. Visst var det överpace då men samtidigt var det fyra minusgrader och årsdebut. Det ska bli roligt att starta honom och jag tycker i alla fall att han ska ses som en outsider.
Ola Johansson
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-04-08 19:32:16
|
Became a member:
Forum posts:
|
Inför V75: Hallå där, Tore Fyrand...
...chef på Solvalla, inför lördagens V75-tävlingar. Du måste vara nöjd med loppet Sista Chansen inför Olympiatravet, V75-3?
- Fantastiskt nöjd. Som den beskedlige norrman jag är skulle jag vilja utse det här loppet till den bästa gulddivisionen i Sverige i år. Det är ju nu den sista platsen i Olympiatravets final står på spel - och loppet har verkligen samlat många fina hästar.
Hur ser du på loppet?
- Jag tycker att det är ett öppet lopp. Svårt också att veta hur det blir kört. Scarlets Aino har spår ett och väljer Hans-Owe Sundberg att köra i ledningen med startkatapulten och hålla farten kan det öppna för någon långt bak.
Vem är din vinnare?
- Jag tror att 2 Brioni är aktuell och att 6 Iceland i allra högsta grad är aktuell. 9 Reven d´Amour blir farlig. Sedan varnar jag lite för 5 Yield Boko som jag sett göra ett otroligt träningsjobb. 12 Beanie M.M. tränas av en landsman till mig, han fick ett dåligt spår men den hästen går aldrig att räkna bort. Sammantaget tror jag att loppet står mellan Brioni och Iceland.
Spännande information om Yield Boko. Har du sett hästen i något jobb utanför ditt kontorsfönster?
- Jag sitter ju i sista sväng här på Solvalla och såg Timo Nurmos köra ett skarpare jobb med hästen som såg mycket fin ut. Yield Boko kan bli loppets stora överraskning.
Det är sju veckor kvar till Elitloppet. Har du några nyheter att förtälja?
- Folket runt franske Rapide Lebel har visat stort intresse för Solvalla, förutsatt att hästen är hel och fin. Define The World har varit jäkligt bra i Kanada och känns intressant. Trond Smedshammers häst Arch Madness är spännande. Tränaren till fjolårets Prix d´Amerique-vinnare Oyonnax har gett tydliga signaler och även sådan häst som Lisa America är lite på gång. Det börjar bli temperatur runt loppet!
Mikael Wikner
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-04-08 21:00:42
|
Became a member:
Forum posts:
|
Experten varnar för miljonskräll
Jennifer Tillman är nybliven expert i tv.
På lördag kör hon tre hästar inom V75-spelet på Solvalla.
En av dem tror hon mycket på.
– Som Marshal Hackstable kändes senast så är vi med och gör upp om det, säger Tillman.
26-åriga Jennifer Tillman är Sveriges segerrikaste kvinnliga kusk. Nuförtiden är det inte bara på banan som hon levererar. Från och med mitten av mars är hon med som expert i TV4:s söndagsprogram, Vinnare söndag.
– Det har varit lite nervöst och ovant, men det har varit kul. Det är alltid kul med variation och när man har så roliga medarbetare så blir det lättare, säger Jennifer Tillman.
Efter några veckor i rutan börjar kusktalangen att bli varm i kläderna.
– Nu slappnar jag av mer, säger hon och fortsätter:
– Kameran gör att man blir nervös, när de kommer efter lopp så struntar man i vad man säger, men nu måste man tänka på att allt ska bli rätt.
Tillmans varning
Jennifer Tillman har vunnit ett V75-lopp tidigare i år. Då med Ador Le Soleil, som tränas av Mantorp-proffset Stefan P Pettersson. På lördag kör hon tre hästar när Solvalla anordnar V75-tävlingar. Den hon tror mest på tränas just av Pettersson, Marshal Hackstable i V75-7.
– Han var kanonfin senast. Vi satt där vi satt från spår åtta (i volt) och det blev inte lucka någon gång. Han gick i mål med alla krafter kvar. Hästen gick barfota senast och det fungerade perfekt så det blir nog samma balans igen. Nu är det 2600 meter och det är ingen nackdel, nu kommer jag inte att sitta fast. Det är många bra med, men så bra som han är ska han inte glömmas. Man kan inte kräva vinst, men med tanke på hur han kändes senast så är vi med och gör upp om det.
Vad vill du ha för lopp? Tål han att gå utvändigt om ledaren?
– Man vill alltid undvika "dödens", men han är oöm för positioner. Han har fått några snälla lopp, nu kan man köra lite mer offensivt med honom. Vi får se vad jag får för körorder från tränaren...
”Behöver rygglopp”
I V75-2 kör Tillman Dance Joss, en häst hon har bekantat sig med tidigare.
– Jag tycker att hon har gjort det bra. Nu har vi fått ett bakspår, hon behöver ett rygglopp, så det kan bli bra. Platschans, det kan vara lite svårt att hinna ändra fram. Det krävs tur på vägen, men får hon "sitt" lopp så kan vi tjäna fina pengar i alla fall.
Den tredje hästen som 26-åringen får chansen bakom är Deal Or No Deal i V75-5. En häst som nyblivne tv-experten inte har någon vidare koll på.
– Där har jag inte så mycket att säga. Jag vet att hästen är hyfsat snabb ut bara.
Vem tror du mest på?
– Marshal Hackstable.
Ska man strecka någon av de andra?
– Dance Joss tycker jag ska med om man tar några stycken. Den andra har jag, som sagt, ingen vidare koll på.
”Riktigt svårt”
Jennifer jagar alltså andra V75-segern för året, men betonar hur svårt det är att vinna inom travets elitserie, V75.
– Jag kör inte så mycket på V75, men det är svårt att vinna, riktigt svårt.
Hur stort är det när man vinner ett V75-lopp?
– Det är skitstort. Det är det man jobbar för varje dag, säger Jennifer Tillman.
Minimedia
Erik Pettersson
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2011-04-08 21:07:02
|
Became a member:
Forum posts:
|
Var nära döden – nu jagar han V75-seger
För ett halvår sedan var travtalangen nära att mista livet i en våldsam olycka.
På lördag kan Mattias Djuse, 22, vinna på V75 – och fixa veckans andra storseger.
– Det har varit en jobbig tid, men man måste se framåt och kämpa, säger Djuse.
Det var i mitten av oktober under fjolåret som 22-årige Mattias Djuse var med om en allvarlig olycka på Timo Nurmos gård strax utanför Stockholm. Timo Nurmos och hans anställda var ute och körde jobb med sex av stallets hästar då de helt plötsligt mötte en bil i full fart. Bilen kom runt en sväng och kuskarna hade inte en chans att väja. Mattias Djuse, som körde en av sina passhästar, satt längst fram i klungan och krockade med bilen. Djuse flög ur vagnen medan hästen åkte över huven på bilen. Djuse blev efter olyckan förd till Karolinska sjukhuset i Solna med helikopter där det konstaterades att travtalangen fått en fraktur på en ryggkota samt en rejäl sträckning i ena benet.
Tappade muskler
Efter olyckan blev Djuse sjukskriven i tre månader och det var en jobbig tid för 22-åringen.
– Jag var sjukskriven i tre månader och jobbade sedan halvtid ett tag. Den senaste en och en halv månaden har jag jobbat för fullt. Frakturen i ryggkotan måste läka sakta och säkert och det tar tid att träna upp kroppen igen. Jag tappade jättemycket muskler som man måste bygga upp igen. Det har varit jobbigt men man måste bara se framåt och kämpa, säger Djuse.
Djuses vilja att ta sig tillbaka har gett framgång. Under onsdagen vann kusken sitt första lopp efter olyckan då han tog hem Karl-Gösta Fylkings Minneslopp på Solvalla med 100 000 kronor i förstapris. Djuse vann loppet tillsammans med Nelle Pelle och efter segern var kusken tagen och hade nära till tårarna.
– Det var riktigt härligt. Det var lite omtumlande men bara roligt. Vi hittade rätt så snabb ut i andraspår och sen gick loppet fortare och fortare ju längre vi körde. Sen gick jag på i tredjespår med 700 meter kvar och vann rätt så lätt och det kändes som att det inte var helt tomt i mål. In på upploppet drog jag ned skygglapparna och manade på honom lite och då stack han undan. Nelle Pelle har utvecklats väldigt, väldigt mycket sedan han kom till oss och vi trodde aldrig att han skulle bli så här bra.
Djuse fortsätter:
– Målet för mig har varit att ta sig tillbaka och att vinna det här loppet känns jättebra. Det är min största seger någonsin. Jag vann ett försök till guldklockan men det här känns mycket större.
Jagar V75-seger
På lördag kan Djuse ta ytterligare en storseger då han kör det femåriga stoet Edda Dreamcatcher i V75-5 på Solvalla. Ekipaget startar från 20 meters tillägg men kusken tror inte på en ny vinst.
– Det är alltid tuff att stå tillägg på en snabb bana och hon är ett platsbud i första hand. Hon tål inte att göra så mycket själv utan vill ha det lite serverat men hon skulle vara gynnad av tempo. Hon var riktigt bra när hon vann näst senast och blir bättre och bättre hela tiden.
Är hon något för V75-spelarna?
– Jag tror det blir tufft att vinna men trea-fyra kan vi säkert vara. Med maxflyt så kan vi kanske vara med och göra upp om det.
Hur skulle det kännas med en dubbelseger?
– Jag tänker inte så mycket på det nu. Nelle Pelle var min bästa chans, kul att sätta dit honom. Sen får vi se om det blir något mer, det är en ren bonus efter segern i onsdags.
”Yield Boko är intressant”
Djuses arbetsgivare Timo Nurmos har fem hästar till start på V75 på hemmabanan. Men Djuse tycker ingen av hästarna är någon het vinstchans.
– Yiled Boko är intressant men det lär saknas lite i honom. Han har gått bra i jobben men det är tufft att vinna direkt i årsdebuten. Det är en fin häst som har en spännande säsong framför sig, säger Mattias Djuse till Trav365.
Minimedia
Patrik Fernlund
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|