Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Utvecklarblogg -> Golden Five
 

Travspelet är hela tiden under utveckling och även om det ibland inte märks att det händer så mycket så pågår det en hel del under ytan. I detta forum kommer "alla" dessa små förändringar och buggfixar att listas.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Eriksson Posted: 2010-09-28 22:12:36

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
En nyhet inför nästa säsong är Golden Five som är en turnering för hästar som är 5 år.

4 kvartsfinaler
2 semifinaler
1 final

Kom gärna med synpunkter.
Reply
spanarn Posted: 2010-09-28 22:19:15

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
Utmärkt, trevlig nyhet!
Reply
ddmannen Posted: 2010-09-28 22:54:39

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
jag har lite funderingar , men inte bestämt vad jag tycker själv ännu.

möjligen skulle man lägga alla kvartsfinalerna samma dag för att ge fler hästar chansen , men i så fall ska de inte krocka med andra storlopp som passar för 5 åringar.

båda semifinalerna bör var samma dag , blir fel med tanke på skorna om en semin är 2 veckor innan finalen och den andra 1 vecka innan.

prissummorna känns rätt rätt i semin och finalen , möjligen lite för hög i kvarten.

final datum känns också bra. skulle tycka det var intressant att ha olika distanser i kvarten , semin och finalen ,
Reply
Eriksson Posted: 2010-09-28 23:08:10 Answer to: "jag har lite funderingar , men inte bestämt vad jag tycker själv "

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Jag har lagt semifinalerna på samma dag. Möjligtvis kommer jag även att lägga upp kvartarna på samma dag men gillar att ha dem lite utspritt.
Reply
ddmannen Posted: 2010-09-28 23:30:01 Answer to: "Jag har lagt semifinalerna på samma dag. Möjligtvis kommer jag &"

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
tror spridningenav kvartsfinalerna är bra .
Sen tycker jag att man antingen borde göra att samma häst bara får starta i en kvartsfinal , eller att de som gått vidare/är anmällda till semin inte får starta i någon mer kvartsfinal.
Reply
Post removed Posted: 2010-09-28 23:48:58   Answer to: "tror spridningenav kvartsfinalerna är bra . Sen tycker jag att man "
larockma Posted: 2010-09-29 13:04:38

Became a member: 2008-11-18
Forum posts: 1473
Kul, känns intressant. Tror att detta innebär att fler spelare behållar sina unghästar efter 3- & 4års säsongerna...
Reply
Posted: 2010-09-29 18:07:18

Became a member: 
Forum posts:
Har du kollat något på breeders med. Inte kikat själv om det är någon ändring, men brukar ju vara snack om att första breedersförsöket kommer väl tidigt och att det blir för mycket lotto vilka som kommer med då !

Mer rättvist om det krävs att ha hunnit gort 2-3 lopp i varje fall, och presterat bra i dessa, för att komma med i BC.

Det här var dock en kanonidé ! Mycket bra tänkt, kul
Reply
spanarn Posted: 2010-09-29 18:36:33 Answer to: "Har du kollat något på breeders med. Inte kikat själv om d"

Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
Eriksson har ändrat så att första Breeders-försöket kommer först den 20 oktober.
Reply
Posted: 2010-09-29 21:00:35

Became a member: 
Forum posts:
Det är ju helt briljant Eriksson !
Många små saker den här etappen som kommer göra spelet mer balanserat, bra lopp frö 5-åringar, fler kuskval, bättre urval till storlopp och ett första BC-försök som kommer vara en utmaning att komma med i...Kanonjobb Eriksson !!!
Reply
larockma Posted: 2010-10-26 15:26:00

Became a member: 2008-11-18
Forum posts: 1473
Det jag ser nu är att det enda tidigare lopp som är utskrivet med propp för 5åringar, Yugoslavia (4-5år), går samma dag som semin för G5....
Reply
B_Good Posted: 2010-10-26 15:29:48 Answer to: "Det jag ser nu är att det enda tidigare lopp som är utskrivet med"

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Kul att fler får chansen..
Reply
Posted: 2011-03-18 01:18:38 Answer to: "Eriksson har ändrat så att första Breeders-försök"

Became a member: 
Forum posts:
Nu ska vi ändra så att de stora stallen hinner träna upp sina avkommor eller stuthästar när de inte fått nåt bra.De mindre stallen ska väl inte få dra någon fördel av att avlat eller tagit någon Grym från stuteriet med bra värden.De stora stallen har 5-6 * tränare och tränar grymt mycket fortare mot nån som väljer att starta om sitt stall.
Blir bara mer och mer rättvist, det är väl lika bra att alla tävlingar ligger sista tredjedelen av travzonen säsongen.Så att det bara storstall som har möjlighet att kvalificera sig och vinna något.
Reply
Soberano Posted: 2011-03-18 01:24:42 Answer to: "Nu ska vi ändra så att de stora stallen hinner träna upp si"

Became a member: 2007-11-05
Forum posts: 7100
Vad bubblar du om? När det gäller just treåringar så har ju alla i princip samma förutsättningar förutom träningen då OM du startat om stallet MEN har man spelat en etapp så har man väl ändå bra tränare? LITE fördel ska man väl ha om man lagt ned en massa tid och spelat? När det gäller avel och stuteri så har ju småstallen en fördel egentligen eftersom chansen att få en topphäst är EXAKT lika stor oavsett om du spelat en dag eller 300 dagar. Riktigt så rättvist är det ju knappast IRL.
Reply
hogan Posted: 2011-03-18 11:17:55

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Fattar inte heller riktigt vad han babblar om, sån jäkla skillnad gör ju inte tränarna enbart, det är ju också foder , träningsanläggning osv tillsammans som ger lite bättre träning, men glöm träningen i 5 sekunder, för det spelar inte så stor roll under 3 års säsongen hur hästen ser ut....där går den mycket på kapaciten som finns i hästen....dvs den dolda och den sitter i en bit in på 4 års etappen också, det är sen när den ska ta steget in bland de äldre o mer rutinerade som utslagningen kommer....de hästar som blir något i längden är de med bra styrka o snabbhet.....glöm allt annat, sen finns de dom hästarna med övertränings symptom....dvs de med monstervärden men går inte bättre i lopp för det, snarare tvärtom.

Personligen har jag fått för mig att den gruppen av monster, är ämnade för avel, för ofta lämnar de bra avkommor bättre än tävlar.....så försök inte hålla på och gnälla och säg saker som inte är sanna, ha gärna lite bättre underlag o belägg för sånt snack, för att bli ett toppstall krävs hårt slit och lägga ned mycket tid samt matcha hästarna bra.
Har sett de som startar om ofta och det beror oftast på att de har för bråttom o inte hushåller på budgeten, eller tror att de kan köpa en dyr häst för 2 millar o sen tro att en enda kuse ska göra stallet rik.....det gäller att ha en bredd med både bra 3-4 åringar, ett par 5-6 åringar, sen några äldre för de utländska loppen samt V7....skyll inte på toppstall för din dåliga satsning, låter bara som en avundsjuk gnällis.

Ett bra tips för nya eller nystartade stall, det är att försök o fynda lite på börsen....ibland kan man hitta hästar som vinner söndagslopp sen för ett par hundra tusen, sen kan man köpa lite billigt o sälja lite dyrare för att bygga upp budgeten, köp inte massa onödigt i början som flygplan o veterinär, köp havre max som foder, duger bra.....skaffa ett fint sto o några hingstar med hyggliga värdden o avla gratis på dom själv, jag har fått ett par riktigt bra kusar med två mediokra hästar i början....mycket slump i avel. Och sist men inte minst, lägg upp små delmål, tro inte att man kan få ett toppstall på en eller ett par etapper.....var aktiv o ha kul.
Reply
larockma Posted: 2011-03-18 15:55:24 Answer to: "Nu ska vi ändra så att de stora stallen hinner träna upp si"

Became a member: 2008-11-18
Forum posts: 1473
Av alla 3åringar som föds, så är det ca 5-10% som hinner starta (det är stört omöjligt att bara komma med i loppen i början) och få ihop tillräckligt med poäng att komma med i detta 1a Breeders kval....förstår ej ditt inlägg hur jag som s.k. storstall skulle kunne "tränga" mig in i detta 1a Breederskval? Förklara gärna för mig hur jag skall göra
Reply
hogan Posted: 2011-03-18 22:32:49 Answer to: "Av alla 3åringar som föds, så är det ca 5-10% som hin"

Became a member: 2008-01-18
Forum posts: 4955
Precis...en gåta för mig med....bara ytterliggare ett bevis på att han är inget annat än helt snett ute och väldigt negativt inställd tyvärr....får bara hoppas att han o likasinnade inte sällar sig bakom de som anammar fusk istället för ha tålamod, såna genvägar har ju bara visat sig vara senvägar som förstör den goda sämjan som man hellre vill ha på zonen.
Reply
[ 1 ]