Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> Tips & Spel -> V75 -> intervju

Diskutera omgångens V75:a. De nya startlistorna läggs vanligtvis in på måndags morgonen. Endast trådar som rör V75 är tillåtna i detta forum.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2011-01-05 21:42:33

Became a member: 
Forum posts:
V75, innerspår och Delvin Gold är en lyckad kombination.
På lördag kan det vara "spets och slut" igen för den sexårige valacken.
- Jag blev väldigt nöjd när jag såg startlistan, säger hästens tränare
Mats Rånlund.
För en månad sedan skrällde Delvin Gold p V75 när han från spår
ett ledde från start till mål. Segerreceptet var detsamma när han vann
från spår ett på V75 i maj. På lördag gästar V75-spelet hästens hemmabana
Jägersro och i den första avdelningen startar han från - just
precis - spår ett.
- Det klart att jag blev väldigt nöjd när jag såg startlistan, men "Luddes"
häst (Eliott Hall) är väl överlägsen om den går felfritt, säger Rånlund.
Det må så vara, men det är ingen enkel sak för Eliott Hall att hålla sig
till rätt gångart. Hästen har galopperat i sina sex senaste starter.
- Om han gör bort sig hoppas jag att min häst är en av dem som är
med och krigar om segern.
Gillar lång distans
Delvin Gold, vars pappa Good As Gold vann Svenskt Travderby i Mats
Rånlunds händer 1995, tog sin senaste V75-triumf över kort distans.
Men vid maj-segern var det precis som på lördag lång distans.
- Och i september vann han från dödens på en 14-tid över lång distans,
så det är i alla fall flera som är mer missgynnade av 2 640 meter
än vad han är.
Så vilket råd ger du till V75-spelarna?
- Om man garderar Eliott Hall måste han ju med.
Bra form men svårt läge
Rånlund har även fyraåriga stoet Bikini Pointer (V75-4) till start på
lördag. Hon är härdad mot tuffa hästar och slutade senast trea från
ledningen i en final i Diamantstoet. Men den här gången hade hon inte
Delvin Golds tur i spårlottningen.
- Hon har bra form men ett uselt utgångsläge. Hon går bra bakifrån
men man får ligga lågt när de har spår elva.
Reply
Posted: 2011-01-07 21:34:55

Became a member: 
Forum posts:
Bankollen: Så blir V75-banan

Jägersro står som värd för veckans V75-omgång.

Och banmästaren räknar med att kunna presentera en bana i toppskick.

– Det ska inte vara några problem med att köra barfota runt om, det ser bra ut, säger Göran Henriksson.

Landets sydligaste travbana Jägersro bjuder på lördag på årets andra V75-omgång. I skrivande stund, fredag förmiddag, är det någon plusgrad i Malmö och banmästaren räknar med att bjuda på en fin bana.

– Vi har precis dragit av tio centimeter snö, det snöade igår. Det skulle bli plusgrader imorgon och eventuellt lite regn, men inte i några stora mängder. Jag håller på att lägga på ett nytt material nu och det ser bra ut. Det enda jag kan göra är att skrapa av banan och hålla den hård samt lägga på nytt material.

Kan man köra med valfri balans?

– Det ska inte vara några problem. Jag tror att det ska kunna bli en fin bana, säger Göran Henriksson.
Reply
Posted: 2011-01-07 21:39:40

Became a member: 
Forum posts:
Efter supersuccén i fjol laddar Lutfi Kolgjini om.

Han tror på ett minst lika bra år igen och har flera heta chanser i V75.

– Jag har ett starkare stall än någonsin. Elliott Hall vinner felfri, säger Ludde.

Jägersrotränaren hade ett kanonår i fjol och vann flera av de största loppen. Stallets hästar sprang in 33 miljoner kronor vilket var all time high med bred marginal. Kolgjini är storfavorit till att ta hem titeln Årets Tränare på travgalan nästa helg i Göteborg. Under onsdagskvällen hade Jägersro sin egen travgala där de hyllade sina främsta hemmaprofiler. Stall Koljini dominerade med hela sex utmärkelser. Förutom att Ludde själv blev Årets tränare blev Joke Face Årets häst och Årets fyraåring. Raja Mirchi blev Årets treåring, Karolina Dimming-Ekdahl blev Årets hästskötare och Christoffer Eriksson Årets lärling.

– Det var mycket trevligt, säger Lutfi Kolgjini som själv har dragit på sig en kraftig förkylning.

"Kommer att bli ett bättre år"
Inför det nya året ser det väl förspänt ut i det drygt 160-hästar stora stallet. Kolgjini andas optimism och hoppas på ett nytt kanonår.

– Det kommer att bli ett ännu bättre år. Jag har massor av fina hästar som sköter vinterträningen på bästa sätt. Dessutom har jag alla storloppsvinnare kvar och fler tillkommer genom att jag tycker att jag har en fruktansvärt intressant treårskull.

– Man kan alltid hoppas och tro, men det är inte alltid förenligt med verkligenheten. Virus kan slå ut allihopa och då är jag rökt. Men får de vara friska har jag ett starkare stall än någonsin, säger Ludde.

Ny utrustning på Elliott Hall
På Jägersros första V75-dag för året har Kolgjini med flera intressanta hästar. Ett par av dem räknas som heta segerkandidater. Så här säger Ludde själv.

– Elliott Hall (V75-1) trampade sig när han galopperade senast och fick strykas därefter. Nu har han känts jättefin i jobben, både i söndags och senast i onsdags då han gick i sanden. Jag hade lagt på hästen en jordbländare i jobben och det fungerade bra. Det blir samma utrustning nu i loppet och kapacitetsmässigt är han hur bra som helst. Det känns som att han tävlar mot sig själv och felfri tror jag att han vinner. Han har styrkan som sitt främsta vapen och den får man utnyttja och köra offensivt.

– Robin K. (V75-1) var inte märkvärdig från ledningen senast och borde ha varit mycket bättre. Det mest troliga är att det var balansen som spökade då jag fick ha broddskor på honom runt om. Det är en häst som är van att gå barfota fram och jag hoppas att han kan gå så nu. Men jag tror inte att han räcker här och hoppas på en plats.

"Sahara känns väldigt fin"
– Örjan Palema (V75-2) har varit lugnt tränad då han hade haft en svår skada när han kom till mig. Han har gått bättre och bättre men visar inte den där riktiga moralen i lopp. Nu ska jag lägga på honom ett norskt huvudlag och hoppas att han tar i lite bättre. Jag tror inte att han räcker till vinst från det här läget.

– Sahara Dynamite (V75-3) var jag mycket nöjd med i debuten. Han har rätat ut en del frågetecken som att han var startsnabb och att han ville tävla. Det visade hästen att han ville för han kändes väldigt gåvillig hela vägen. Han fick aldrig chansen och hade rubbet kvar i mål. Han har känts väldigt fin i jobben efteråt och jag tror att han har gått framåt rejält. Hästen känns så pass fin och har så bra kapacitet att jag tror en del på honom här. Balansen avgörs på tävlingsdagen.

"En survalack emellanåt"
– Ridgehead Cahore (V75-6) var jäkligt tråkig senast och ville ingenting. Han är en lynnig liten survalack emellanåt. Ibland är han som en tiger och är oslagbar. Här har han perfekta förutsättningarna och är snabb ut. Har hästen en bra dag räcker han långt.

– Nagajka (V75-7) är en fin märr för klassen men hon är upp och ner i sina prestationer. Hon har tränat på rejält nu men bakspår över 1600 meter är ingenting som jag tror något på. Kan hon greja en plats är jag nöjd, säger Lutfi Kolgjini.

Vem är bästa chansen?

– Det är helt klart Elliott Hall. Sedan har jag stora förhoppningar på Sahara Dynamite och även på Ridgehead Cahore om han tar i.
Reply
Posted: 2011-01-07 21:42:49

Became a member: 
Forum posts:
Tony Wallin
Vid lördagens V75-tävlingar på Jägersro sitter lärlingen upp bakom två hästar inom V75-spelet. Först ut är Evas Ellena i lärlingsloppet i V75-4. Det är första gången som Tony Wallin sitter upp bakom den amatörtränade hästen.

– Det hästen kan jag inte. Den är väldigt bortlottad så det ser inte så ljust ut på förhand.

”Rysligt bra”
I den sista avdelningen kör han Vendi som just nu är streckad på 11 procent. Hästen vann enkelt senast trots ett lopp utvändigt om ledaren. Tony Wallin låter uppåt även om läget inte är det bästa

– Vendi är också bortlottad tyvärr, men hon håller riktigt bra form för dagen och var rysligt bra senast. Chanserna är betydligt högre och jag tycker att hon ska räknas tidigt.

Experten Micke Nybrink väljer att chansspika hästen och Tony Wallin i sitt system i Sportbladet.

– Det låter lite tufft, men jag kan förstå honom. Sista två felfria loppen som hon har gått har hon vunnit på ett överlägset sätt. Hon har vunnit från dödens med krafterna kvar bägge gångerna.
Reply
Posted: 2011-01-07 21:45:21

Became a member: 
Forum posts:
Elliot Hall
Hästkötaren Karin Ekdahl Dimming kan aldrig slappna av.

Eliott Hall kommer till morgondagens V75-start med sex raka galopper i raden.

– Det är ett magsårsmoment varje gång, säger Karin.

Lutfi Kolgjinis häst kommer trots alla galopper troligtvis att bli stor favorit i V75-inledningen.

– Han är väldigt stor i aktionen och det är ett helt maskineri som ska stämma föra att hästen ska trava, säger skötaren Karin Ekdahl Dimming.

Hon har haft sexårige Eliott Hall som passhäst sedan hästens karriär började – med galopp.

– Vi var inne till Jägersro flera tisdagar i rad bara för att försöka kvala hästen.

I sin senaste start galopperade Eliott Hall när han fick för sig att hoppa över en snöhög.

– Därför sätter vi på en jordbländare den här gången så slipper vi förhoppningsvis den risken i alla fall.

Karin Ekdahl Dimming är dock inte lika nervös som Eliott Hall ­utan tar alla galopper med ro.

– Man kan aldrig slappna av för det kan bli galopp precis när som helst och när de kommer in i sista kurvan är det bara att hålla i sig. Jag börjar i alla fall bli rätt så van och det är ju ganska spännande också.
Reply
Posted: 2011-01-07 21:48:13

Became a member: 
Forum posts:
Lord Thai Taata
Han är en familjehäst och beskrivs som tjuren Ferdinand.

Förra veckan chockade han alla med att vinna på Solvalla till 60 gånger pengarna.

Nu gör Lord Thai Taata V75-debut och tränarens order till Björn Goop är solklar.

– Han ska till ledningen och Björn får inte sluta smacka förrän på måndag, säger ägaren och amatörtränaren Mikael Cedergren.

Förra veckan vann Lord Thai Taata på V64 och sprang in 60 000 kronor. Det var omgångens jätteskräll men vad få visste om innan loppet var tränarens order till kusken. Mikael Cedergren sa åt Carl-Erik Lindblom att köra i ledningen, annars skulle han själv få transportera hem hästen till Gotland.

– Jajamensan, det stämmer. Jag var ju tvungen att skrämma honom lite för att han skulle lyda, säger Mikael Cedergren med ett skratt.

– Hästen går klart bäst i ledningen men han chockade mig lika mycket som alla andra. Jag trodde inte att han skulle få vara i fred framme i täten men det fick han. Calle sa också att hästen kändes jäkligt fin.

"Är en riktig slöfock"
Mikael Cedergren, från Ljugarn på Gotland, har själv fött upp, äger och tränar Lord Thai Taata.

–- Jag köpte hans mormor på auktion för 17 år sedan och han är mer som en familjemedlem än en travhäst. Det är en liten Ferdinand och han är bortskämd som fan.

– Hästen har aldrig tagit ut sig i hela sitt liv. Det finns bra kapacitet i honom men han har större lungor än hjärna. Han är en riktig slöfock som aldrig får någon puls när han springer. Senast på Solvalla hade han bara 92 i puls efter loppet.

Jobbar som hovslagare
Mikael Cedergren jobbar som hovslagare och tränar fyra hästar på amatörbasis. Han har tidigare arbetat hos Jim Frick som hovslagare och även jobbat hos Berndt Lindstedt i USA. Nu är det Gotland som gäller för Mikael och hans hästar.

– Travhästar är roligt och det är ett bra sätt att spendera pengar. Men drömmarna finns ju alltid att få fram en bra häst, menar han.

Debut på V75
På lördag är det dags för en stor händelse för Mikael Cedergren. Amatörtränaren har då sin första häst till start på V75. Frågan är om Lord Thai Taata kan slå till ännu en gång.

– Det ser lite tuffare ut nu men vi åker inte till Jägersro för att vara passiva. Hästen måste köras till ledningen och vi har en bra kusk i Björn Goop som är duktig på att hålla i gång. Det är order om full fart framåt och Björn får inte sluta smacka förrän på måndag, säger Cedergren och skrattar.

– Ärligt talat så är jag så jäkla glad att ens vara med i loppet. Jag hade som målsättning inför det här nya året att vara med i V75 någon gång. Det har jag redan lyckats med nu och tjänar hästen pengar är jag överlycklig.

"å går jag i kyrkan"
– Jag har aldrig åkt så här långt med en häst någon gång tidigare. Just nu (tisdag eftermiddag) håller jag på och planerar resan för fullt. Övernattning gör absolut ingenting för han äter som en häst ändå. Hans hem är där krubborna finns.

Vad händer om han chockar alla igen och vinner?

– Det skulle nog inte gå att beskriva med ord hur det skulle kännas. Vinner han så flyger jag nog hem. Och är han bland de tre främsta går jag i kyrkan. Det var länge sedan jag var där, skrattar han.

– Jag trodde att han skulle bli en kanonhäst som treåring men han har varit en stor besvikelse många gånger. Han har egentligen allt utom viljan att springa. Men det är väl som jag sa att jag har skämt bort honom lite för mycket och hästen gör som han vill.

– Skulle han ta i för fullt vet man aldrig hur det går. Jag tycker definitivt att man ska ta med honom på spelet. Det brukar löna sig i slutändan för han ger alltid bra odds när han vinner, säger Mikael Cedergren.
Reply
Posted: 2011-01-07 21:59:44

Became a member: 
Forum posts:
Goop: Börjat bra
som egen tränare

Vi fick starta om på noll segrar och noll kronor i inkörda pengar i stallet för året.

Men det har börjat bra som egen tränare.

På sidan i förra veckan kunde jag avslöja att hästarna i stallet skrivs över från pappa Olle Goop så att jag står som tränare på dem, men att vi fortsätter att jobba tillsammans på gården.

Resultatmässigt har året börjat bra.

Det blev en V75-seger på Färjestad.

Nyblivne fyraåringen Goober vann klass 2-försöket på mycket fint sätt.

Det är en häst som familjen har fött upp och är med och äger själva.

Den här vintern är tuff för oss aktiva och hästar med kyla och snö.

Det är ändå konstigt vad kroppen anpassar sig till kylan, jag börjar bli van att tåla -15 grader nu.

Till helgen blir det annorlunda då V75 beger sig ner till ”Sveriges riviera”, Malmö.

Om inget konstigt händer så kommer Jägersro att erbjuda barfotabana på lördag.

Att rycka skorna på en häst som gått med vinterskor i flera starter kan ha en enorm effekt.

Men det kan även vara så att omställningen blir lite väl stor.

Därför kan det ibland vara bra att vänta med att spela vinnarspel till man sett provstarterna som kuskarna gör precis innan loppet.

Spelexperterna som kollar värmningar och provstarter är personer med riktigt bra kritiskt öga.

Alla tränare i Sverige tillhör en travbana.

Vi i familjen har tillhört Åby utanför Göteborg de senaste 38 åren.

Men eftersom jag nu blev ”officiell tränare” så tvingar förbundet oss att byta bantillhörighet för vi bor mycket närmare Färjestad i Karlstad än Åby.

Sådant får man inte välja själv tydligen, så om du bor i Örebro får du inte vara supporter till Hammarby utan förbundet tvingar alla i Örebro att vara medlem där.

För oss personligen har det ingen jättestor betydelse vilken bana vi tillhör och jag tycker mycket om Färjestad, men det är konstigt att ett förbund kan tvinga och bestämma så mycket.

Jag har skrivit det tidigare; vi har mycket regler i trav.

Vinstchanserna
V75 på jägersro på lördag

10 Pater Pontus (V75-1) kör jag åt Kari Lähdekorpi i bronsdivisionsförsöket, hästen spurtade jättebra senast och har bra form, han och jag är obesegrade tillsammans på fem försök.

4 The Editor (V75-5), i stoloppet, vann med skor senast med de tar vi av nu efter två starter med dem på, det var en komportabel seger senast och han har hittat formen, det jag inte är nöjd med här är det snäva fjärdespåret i volt och jag kommer att sikta på en lugn och säkert start.

9 Miss Sixty (V75-6), i silverdivisionsförsöket, tvingades gå med skor senast men ska inte behöva det i det här loppet, hon gör sällan ett dåligt lopp och har kapacitet för att vara med långt framme.

2 M.T.Evita (V75-7), i klass 1-försöket, kommer vi att rycka alla skorna på efter tre starter med skor, hon har väldigt bra form och utgångsläge, hon trivs i ledningen och planen är att hitta dit för att köra där så länge det håller.
Reply
Posted: 2011-01-07 22:44:00

Became a member: 
Forum posts:
Stefan Hultman

Inför V75: "Båda har chans att vinna"

Stefan Hultman skickar ner två hästar till V75
på Jägersro. Solvallatränaren låter uppåt på
både Opal Hall och Overworked. - De har
jättefin form båda två, säger Hultman som
även meddelar att en av hästarna ska lättas
i balansen.

Opal Hall (V75-2) har gjort fem starter i livet och ståtar med tre raka segrar. Senast rundade han fältet ifrån fjärde par utvändigt och imponerade så smått i en snabb avslutning.
- Han var väldigt fin senast och blir bara bättre och bättre. Hästen har utvecklats bra på sistone och har fin inställning, säger Stefan Hultman.
- Han har inte varit trött efter segerloppen och har tränat bra under veckan. När han har ett sådant här spår kan vi köra med helstängt huvudlag vilket är det bästa. Men har han ett knepigt läge som näst senast med femtespår, måste vi köra med öppet huvudlag. Då blir han lite bekväm och hästen är klart rappare med helstängt.
Vad säger du om förutsättningarna med spår tolv?
- Ja, det är ju aldrig enkelt att vinna på V75 ifrån det spåret. Men han är så pass bra och rejäl att han ska räknas trots läget. Jag tror att hästen är med där framme och hugger och resa och övernattning tror jag inte är något som bekymrar honom.

Starkt gjort att vinna senast
I V75-4 har Hultman med Overworked som kommer från seger. Då kördes hästen till ledningen i en mycket tuff öppning och det var starkt gjort att kunna hålla undan.
- Jag måste erkänna att jag inte trodde att hon skulle vinna efter den öppningen. Men hon har varit bra en längre tid och avslutat bra i tidigare lopp från dåliga lägen och mot bra hästar. Det känns som att hon har tagit senast loppet på rätt sätt och andraspåret tror jag att hon grejar. Att det nu är medeldistans är heller ingen nackdel.
- Vi kommer att lätta henne till den här starten och byta från PG-skor till aluminiumskor. Det kommer hon att göra henne lite bättre och är hon lika vass som senast duger hon långt i det här stoloppet. Hon måste räknas tidigt, säger Stefan Hultman.
Reply
Posted: 2011-01-07 22:46:03

Became a member: 
Forum posts:
Vekas Pride
Inför V75: Mot andra V75-segern på 25 år

Rune Gudmundsson har ägt och fött upp travhästar i 25 års tid. En gång har det blivit seger i travets elitserie V75. På lördag kan det vara dags igen. - Vekas Pride bör kunna vara med där framme, säger han. För 25 år sedan lockade svärdotterns far in honom på travets bana. Och där blev han kvar. På lördag åker amatörtränaren Rune Gudmundsson, 72, till Jägersro med hopp om V75-seger.

- Alla lopp ska köras innan man vet någonting men på pappret är inte Vekas Pride (V75-7) sämre än någon annan. Det hade varit fördel med framspår eftersom han kan öppna snabbt men han är inte borträknad utan bör kunna vara med där framme.

Svinhuset blev stall
Efter att ha gjort om svinhuset till stall på gården Veka i Falkenberg började Gudmundsson med egen uppfödning i slutet av 80-talet. Precis som det egna företaget Veka Maskin (numera Veka Entreprenad) har hästarna fått bära gårdens namn och genom åren har det blivit ett 40-tal egna uppfödningar.
- Som mest har jag väl, med fölmärrar inräknade, haft ett 20-tal hästar.
Vekas Katrin är med närmare en halv miljon kronor insprunget den vinstrikaste Vekas-hästen såhär långt, och hennes V75-seger på Åby 2005 är den triumf som Gudmundsson håller högst.

"Han är i ordning"
För några år sedan sålde Gudmundsson en del av Veka Gård till stortränaren Kari Lähdekorpi och i samband med det drog han ner på hästantalet. Men han behöll unghästen Vekas Pride, och tur var det. I den numera femårige valacken kan han ha sin bästa häst någonsin. Det fattas visserligen ett par hundra tusen innan Vekas Katrins nivå är nådd vad gäller insprungna pengar men hästen har tiden för sig. Med fyra raka förstaplatser i ryggen kan han på lördag ge sin tränare, ägare och uppfödare ännu en V75-seger.
- Fortsätter "Priden" som visat bör han kunna gå ganska långt. Nu ger han sig ut mot tuffare motstånd men jag är optimist, det har jag alltid varit. Jag körde honom i dag (läs tisdag) och han är i ordning...
Reply
[ 1 ]