V75-intervjuer Solvalla 26/12
1 Dame Arrow (V75-1) har jag varit nöjd med varje gång på slutet och det har inte varit några bekymmer efter senast. Hon är snabb ut och det är möjligt att jag provar i ledningen, men det är inget jag lovar. Det beror på tempot hur hon klarar distansen, men vi kör en bit och ser. Hon gick med brodd bak senast även om det står annat i programmet och jag siktar på barfota fram igen om det går. Krävs det skor fram är det förstås inte optimalt. Helstängt huvudlag igen och vi åker samma morgon, säger Tommy Zackrisson.
2 Dileva Käll (V75-1) har jag känt sedan BC-finalen att hon är riktigt bra i ordning, både hemma och i värmning och lopp. Hon blev ju halssjuk i somras och var inte som bäst i Stochamiponatet men nu är hon riktigt bra. Härifrån kan vi gå med lite från start men jag vill inte ladda, der ser så pass bra ut och jag tycker att hon är bättre bakifrån, hon kan bli lite bekväm i ledningen. Hon har form och styrka och norsken har gett bra effekt, jag känner direkt att hon tar in när jag rycker den. Det blir likadant igen, vi väntar med helstängt till nästa år, och senast gick hon med brodd runt om och funkade bra. Hon gynnas mot för de flesta av de förhållanden vi har nu. Hon har mött Juggle Face och Never Again på slutet och jag är optimist, det är nog Bobtail som är värst emot, säger Peter G Norman.
4 Flea Southwind (V75-1) tyckte jag gjorde ett bra lopp senast efter att ha fått öppna tufft i första sväng efter att Ulf Ohlsson tjuvsvarade mig en bit. Hon har varit fin i jobben och i onsdags kändes hon mycket bra när hon tränade tillsammans med Monster Drive och blåste till honom den sista biten. Hon tävlade med aluminiumskor och brodd runt om senast vilket fungerade bra och det blir så igen och jag laddar för ledningen och vill sedan köra där. Får vi bestämma en bit så tror jag hon segerstrider även om hon bäst på kort distans, säger Per.
6 Jealous Broline (V75-2) var jag missnöjd med senast men han hade lite problem med halsen och är behandlad för det. Han har inte stått över något och var fin i tisdagsjobbet. Brodd är en nackdel som för alla andra. Det blir åter halvstängt huvudlag och jag tror på chans, säger Thomas Uhrberg.
5 Iceland (V75-3) går bara lugnt mellan loppen, det är så kallt. Björn sade direkt efter loppet senast att han spände sig på en bana som var för dålig i svängarna och hård på rakorna, han fick för dåligt fäste. Värmningen var som vanligt, det är bara det att han värmde onormalt bra på Eskilstuna men då var det med sommarskor och fin bana. På Romme var det en bra vinterbana och han var inte trött efter loppet senast. Han har gått med hakar bak de två senaste och krävs det hakar fram har jag ingen aning hur han funkar. Men kommer det ingen snö borde man få till banan och då blir det barfota fram. Huvudlag beror på hur han känns i värmningen, kanske blir det helstängt, men vi får se. Sedan får vi se hur det blir kört, jag har inte läst några intervjuer och vet inte vad man gör med Jaded, men Iceland har vunnit från dödens också. Tanken är att han ska till Paris efter den här starten, han står bra till i Prix d’ Belgique, säger Stefan Melander.
3 Aggas Dyring (V75-4) verkar allt bra med. Han fick ett finslipande jobb igår (tisdag) på Sundbyhol i samband med att han blivit utsedd till månadens häst. Johan kände av honom och körde 21/2000 meter och tyckte han var smidig som en katt. Han var inte ett dugg tagen. Inför senast var han utan snabbjobb. 1 är startsnabb och vill nog köra i spets och det är risk för dödens, men han gick i dödens 1500 meter näst senast. Han hade greppskor bak senast men funkade bra med brodden på en moddig bana i tisdagsjobbet. Öppet huvudlag igen med en fast huva och gummituta, säger Anders Binklinge.
8 Charlotte Stone (V75-4) verkar allt bra med. Hon hade 100 i puls efter loppet senast, annars brukar hon ligga på strax under 100. Jag opererade ena axeln samma vecka som V75-starten och det är min fru och dotter som hjälper till med träningen. Hon går sina intervaller och lite i skogsslingan. Jag har ingen förklaring till galoppen näst senast, det kan ha berott på hakarna hon gick med för första gången men hon hade bara gått med dem i tre dagar. Hon var stabil och bra senast och funkade bra med hakar runt om. Spår åtta har inte så stor betydelse och Örjan får sköta det taktiska, det viktigaste är att hon går felfritt eftersom hon sedan är stark. Öppet huvudlag igen, säger Janne Sundell.
8 Estancia (V75-5) borde väl ha vunnit senast men jag tror att det berodde på att hon gick med brodd runt om för första gången och hon blev stum i kroppen. Det är möjligt att det satt i något, men hon fick en halsinfektion efter det och fick medicin. Sedan har jag lagt om träningen och hon har bara gått galoppintervaller och dom som har startat så förut har gått bra. Det har varit strul efter Stochampionatet och helst skulle hon haft ett lopp i kroppen men hon är bra i ordning och frisk. Blir det någorlunda bana kan hon gå barfota fram och med brodd bak. Det blir norskt huvudlag igen, hon behöver öppet i starten eftersom hon inte är helt stabil, men Erik får väl försöka komma före Olle och ner i andraspår. Erik har kört henne en gång tidigare men då fick han passiva körorder och blev fast och jag sade att han skulle få chansen igen. Vi åker samma morgon, säger Calle Jepson.
4 Sundsvik Saigon (V75-6) gick bra senast och det var inget att säga om mot bra hästar och han fick inget optimalt lopp då ryggen framför var lite för klen, men det var ett led i matchningen inför detta. På Romme var han slagen 100 kvar men kunde vinna ändå. Banan blev tungsprungen på innerspåret och han blev muskeltrött. Jag tror att han är bäst i ledningen i relativt hårt tempo. Han gick förut med armbågsskydd och det är en stor häst, men i Finland har han gått bra med brodd. Jag minns årsdebuten då han kom ut efter fyra månaders vila och vann på 15,5 full väg på en snöbana. Det blir öppet huvudlag igen och då han är startsnabb finns det egentligen inget val än att köra i ledningen, säger Rainer Björkroth.
5 Precious Value (V75-6) satt fast senast och har gått bra länge utan att räcka på V75. Hakar runt om är inga problem men han tar inte en längd på Sundsvik Saigon. Med lite tur är han med där framme och han var mycket fin i ett banjobb i måndags på 20/1600 meter. Det blir öppet huvudlag igen och vädret avgör om vi reser dagen innan eller inte, säger Dick Robertsson.
1 Monster Drive (V75-7) var jag inte helt nöjd med i värmningen senast men han tog sig samman i loppet och gjorde det bra. Han blev behandlad efteråt och siktet har givetvis varit mot detta och jag tror han håller samma fina form. Han gick ett bra jobb i onsdags med Flea och den här uppgiften tycker jag ser bra ut. Han gick med brodd runt om senast och ska tävla så igen då han inte har något problem med detta och han bör ha fin segerchans, avslutar Per.
2 Frillan Filiokus (V75-7) var på fel i volten senast och höll på att galoppera och vi tappade då värdefull mark och hon fick sedan kämpa hela loppet och blev muskeltrött och gick över i passgång på upploppet. Hon har bara joggats i veckan men verkar som hon ska och jag tror man kan glömma den senaste insatsen. Läget är perfekt och motståndet tycker jag hon matchar och jag hoppas vi kan köra utan brodd fram den här gången vilket vore en fördel. Hon är en av de som kan vinna, säger Stefan