[ 1
]
|
Post removed
|
Posted: 2010-04-15 15:37:56
Edited(1): 2010-04-15 15:38:20
|
|
|
Posted: 2010-04-15 23:59:01  Drömmer du om att äga en toppstammad travhäst men aldrig haft råd eller tycker inte att det är intressant att äga en promille i en stor hästindustri (typ Travkompaniet)?
Då är detta något för dig!
Tillsammans (totalt 10 st andelar) bildar vi ett aktiebolag och köper ett årsföl/ettåring efter den bästa och dyraste avelshingsten just nu, Love You.
Ingångsavgiften är på ca 30.000 kr (där 5.000 kr går till bolagsbildandet och resten till att inhandla hästen). Sen tillkommer en månadsavgift på ca 1.500 kr/andel till de fortlöpande kostnaderna för träning, försäkring, etc.
Är du intresserad av att bli en del av Stall Sang Bleu eller har funderingar kring detta så tveka inte att höra av dig! All kontakt sker via mail!
Endast ett fåtal andelar kvar...
Answer to: "Drömmer du om att äga en toppstammad travhäst men aldrig haf"
|
Became a member:
Forum posts:
|
vem är moder till denna föl?
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-04-16 01:20:54  vem är moder till denna föl?
Answer to: "vem är moder till denna föl?"
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jag tror att det är Runar Sögaard...
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2010-04-16 09:50:59
 vem är moder till denna föl?
Answer to: "vem är moder till denna föl?"
|
|
|
Posted: 2010-04-16 11:48:45  Ingen häst är ju inköpt än utan tanken är ju att vi ska göra detta tillsammans. Men personligen skulle jag vilja ha Viking kronos som morfar och Love You som pappa. Men det finns ju många spännande kombinationer.
Answer to: "Ingen häst är ju inköpt än utan tanken är ju att v"
|
Became a member:
Forum posts:
|
ok jo det låter ju klart intresant! ska fundera lite på det här absolut.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-04-16 14:37:58 Edited(1): 2010-04-16 14:38:47
|
Became a member:
Forum posts:
|
man måste ju inte ha ett aktiebolag, betydligt billigare med ett kommanditbolag.
Rekommenderar starkt ett sådant istället.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-04-16 15:51:43
|
Became a member:
Forum posts:
|
Ja dem har ju båda för och nackdelar.
aktieägare riskerar i princip bara sitt inbetalda kapital och är i övrigt skyddad
komanditbolag har -
Komplementär:
Obegränsat solidariskt
och personligt ansvar
Kommanditdelägare:
sin insats.
Aktiebolag har- kapitalkrav 50000kr medans
komanditbolag har 100kr.
komanditbolag..
kommanditbolag har minst en bolagsman, kallad komplementär, som är ansvarig för bolagets alla skulder. De bolagsmän som bara gör en kapitalinsats, kallad kommanditdelägare, ansvarar endast för den kapitalinsats som de gjort i bolaget.
Aktiebolag..
Men de flesta som startar ett aktiebolag sitter själva i företagets styrelse och kanske är verkställande direktör i företaget och har därmed ett betydligt större ekonomiskt ansvar om de missköter sitt uppdrag. Aktiebolag måste ha en godkänd eller auktoriserad revisor. Revisorn måste registreras hos Bolagsverket.
käns som om man ska göra det lättare
så satsar man på komanditbolag 
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2010-04-16 16:35:08
|
|
|
Posted: 2010-04-16 17:09:21  Eftersom det rör sig om 10 andelar där ägarna mer eller mindre inte känner varandra så begränsas ju risken med ett aktiebolag. Bolaget blir juridisk person och ingen riskerar något mer än de 5000 kr man investerat i aktiekapital. Dessutom kan man ju när som helst sälja sin aktieandel om man av någon anledning inte kan/vill vara med längre.
Answer to: "Eftersom det rör sig om 10 andelar där ägarna mer eller mind"
|
Became a member:
Forum posts:
|
förutom en revisor för 25k om året med
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2010-04-18 17:04:37
 förutom en revisor för 25k om året med
Answer to: "förutom en revisor för 25k om året med"
|
|
stallbrucelee
|
Posted: 2010-04-20 11:00:00
|
Became a member: 2010-01-18
Forum posts: 294
|
Hur många andelar finns kvar??
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2010-04-20 11:41:50
 Hur många andelar finns kvar??
Answer to: "Hur många andelar finns kvar??"
|
|
Post removed
|
Posted: 2010-04-28 22:25:34
|
|
|
Posted: 2010-04-28 23:16:41 Edited(1): 2010-04-28 23:17:03
|
Became a member:
Forum posts:
|
Färgen fux lockar 
Love You + hingst + fux... tankarna går till Mr Nu Pagadi.
|
|
Reply
|
|
spanarn
|
Posted: 2010-04-28 23:26:11  Nu är bollen i rullning och det finns i dagsläget 2-4 st andelar kvar. Den extremt välstammade ettåriga fuxen heter Romeo Lavec. Pappa är Love You, mamman är syster till Garland Kronos och morfar är Viking Kronos! Romeo Lavec kostar 250.000 kr ex moms (vilket delas på 8-10 andelar) och kommer sto i träning hos Jörgen Lorentzen.
Det som återstår innan köp är att Romeo ska friröntgas och är det inget fel och hästen ser bra ut vid besiktningen så kan vi köra igång från 1/8.
Är ni intresserade eller har frågor så kan ni maila mig på stall.sangbleu@gmail.com eller direkt till Jörgen Lorentzen på lorentz73@hotmail.com
Mer toppstammat än så här blir det knappast! 
Answer to: "Nu är bollen i rullning och det finns i dagsläget 2-4 st andelar "
|
Became a member: 2007-11-01
Forum posts: 1720
|
Fantastiskt fin stam, mycket intressant häst!
 Eftersom det rör sig om 10 andelar där ägarna mer eller mindre inte känner varandra så begränsas ju risken med ett aktiebolag. Bolaget blir juridisk person och ingen riskerar något mer än de 5000 kr man investerat i aktiekapital. Dessutom kan man ju när som helst sälja sin aktieandel om man av någon anledning inte kan/vill vara med längre.
Personligen skulle jag nog emellertid ha föredragit ett handelsbolag med ett välskrivet bolagsavtal än ett aktiebolag (vilket också behöver ett välskrivet aktieägaravtal; vad ska t.ex. hända om någon delägare inte längre kan skjuta till månadskostnaden?). Visst, med ett aktiebolag har inte delägarna något personligt ansvar men jag kan inte riktigt se att det egentligen skulle göra någon skillnad i praktiken? Jag menar, varje delägare måste ju göra kapitaltillskott till aktiebolaget varje månad för att täcka månadskostnaden, och om en delägare inte betalar en månad, då bör väl konsekvensen bli att övriga delägare "chippar in" så att träningsavgiften kan betalas, eller ska aktiebolaget inte betala träningsavgiften överhuvudtaget då? Jag menar, även ett aktiebolag bygger ju på att samtliga delägare betalar sin del av kakan (annars kommer ju i förlängningen aktiebolaget att förlora hästen; det är alltså inte bara 5.000 kr varje delägare riskar, dvs. totalt 50.000 kr, utan det som riskas är ju - förutom månadskostnaden - varje delägares andel av de sammanlagt 300.000 kr som finns i bolaget i form av dels aktiekapital om 50.000 kr, dels aktieägartillskott om 250.000 kr som bolaget köper häst för)?
Med aktiebolag funkar det ju också på det sättet att om kusen börjar springa in pengar, vilket man får hoppas, kan vinstpengarna inte delas ut till delägarna i aktiebolaget förrän året därpå, då årsstämman fastställt balansräkningen för det år då pengarna sprungits in och det finns tillräckligt med fritt eget kapital i bolaget för att kunna göra en utdelning.
Det är också på det viset att:
- Såväl handelsbolag som aktiebolag är juridiska personer (dock är handelsbolag inte skattesubjekt, vilket betyder att delägarna beskattas direkt för sina respektive andelar av handelsbolagets resultat; aktiebolag är skattesubjekt vilket betyder att först beskattas aktiebolaget beskattas för sitt resultat, sedan beskattas delägaren för vinster som delas ut från aktiebolaget).
- Såväl andelar i handelsbolag som aktier i aktiebolag kan säljas fritt och när som helst (om det inte finns begränsningar i bolagsavtal/aktieägaravtal/bolagsordning).
Jag skulle alltså ha föredragit ett handelsbolag med ett bolagsavtal som noga reglerar exempelvis den situationen när någon av delägarna inte längre kan betala, t.ex. att övriga delägare då har rätt att köpa den delägarens andel av handelsbolaget för ett pris motsvarande den del av anskaffningspriset på hästen som belöper just på den andelen, alternativt marknadsvärdet om det skulle vara lägre.
Men jag antar att ni vägt fördelar och nackdelar med handelsbolag resp. aktiebolag mot varandra och då kommit fram till att aktiebolag ändå passar bäst för er? 
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2010-04-29 07:48:28
 Eftersom det rör sig om 10 andelar där ägarna mer eller mindre inte känner varandra så begränsas ju risken med ett aktiebolag. Bolaget blir juridisk person och ingen riskerar något mer än de 5000 kr man investerat i aktiekapital. Dessutom kan man ju när som helst sälja sin aktieandel om man av någon anledning inte kan/vill vara med längre.
Personligen skulle jag nog emellertid ha föredragit ett handelsbolag med ett välskrivet bolagsavtal än ett aktiebolag (vilket också behöver ett välskrivet aktieägaravtal; vad ska t.ex. hända om någon delägare inte längre kan skjuta till månadskostnaden?). Visst, med ett aktiebolag har inte delägarna något personligt ansvar men jag kan inte riktigt se att det egentligen skulle göra någon skillnad i praktiken? Jag menar, varje delägare måste ju göra kapitaltillskott till aktiebolaget varje månad för att täcka månadskostnaden, och om en delägare inte betalar en månad, då bör väl konsekvensen bli att övriga delägare "chippar in" så att träningsavgiften kan betalas, eller ska aktiebolaget inte betala träningsavgiften överhuvudtaget då? Jag menar, även ett aktiebolag bygger ju på att samtliga delägare betalar sin del av kakan (annars kommer ju i förlängningen aktiebolaget att förlora hästen; det är alltså inte bara 5.000 kr varje delägare riskar, dvs. totalt 50.000 kr, utan det som riskas är ju - förutom månadskostnaden - varje delägares andel av de sammanlagt 300.000 kr som finns i bolaget i form av dels aktiekapital om 50.000 kr, dels aktieägartillskott om 250.000 kr som bolaget köper häst för)?
Med aktiebolag funkar det ju också på det sättet att om kusen börjar springa in pengar, vilket man får hoppas, kan vinstpengarna inte delas ut till delägarna i aktiebolaget förrän året därpå, då årsstämman fastställt balansräkningen för det år då pengarna sprungits in och det finns tillräckligt med fritt eget kapital i bolaget för att kunna göra en utdelning.
- Såväl handelsbolag som aktiebolag är juridiska personer (dock är handelsbolag inte skattesubjekt, vilket betyder att delägarna beskattas direkt för sina respektive andelar av handelsbolagets resultat; aktiebolag är skattesubjekt vilket betyder att först beskattas aktiebolaget beskattas för sitt resultat, sedan beskattas delägaren för vinster som delas ut från aktiebolaget).
- Såväl andelar i handelsbolag som aktier i aktiebolag kan säljas fritt och när som helst (om det inte finns begränsningar i bolagsavtal/aktieägaravtal/bolagsordning).
Jag skulle alltså ha föredragit ett handelsbolag med ett bolagsavtal som noga reglerar exempelvis den situationen när någon av delägarna inte längre kan betala, t.ex. att övriga delägare då har rätt att köpa den delägarens andel av handelsbolaget för ett pris motsvarande den del av anskaffningspriset på hästen som belöper just på den andelen, alternativt marknadsvärdet om det skulle vara lägre.
Men jag antar att ni vägt fördelar och nackdelar med handelsbolag resp. aktiebolag mot varandra och då kommit fram till att aktiebolag ändå passar bäst för er? 
Answer to: "Fantastiskt fin stam, mycket intressant häst! :)
Eftersom de"
|
|
Post removed
|
Posted: 2010-04-29 19:52:49
Answer to: "Fantastiskt fin stam, mycket intressant häst! :)
Eftersom de"
|
|
|
Posted: 2010-05-04 11:26:37
|
Became a member:
Forum posts:
|
I frmtiden kanske, än så länge är man ju bara student. Önskar er all lycka med hästen och kommer att följa den med spänning. Låter som det kan bli en succé men det krävs ju mycket tur med skador och liknande. Ni kan väl hålla det uppdaterat runt hästen här? Eller skapa en tråd som heter Romeo Lavec typ?
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|