Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> Tips & Spel -> V75 -> Intervjuer till V75-finalerna p&ari...

Diskutera omgångens V75:a. De nya startlistorna läggs vanligtvis in på måndags morgonen. Endast trådar som rör V75 är tillåtna i detta forum.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2010-02-11 18:56:46

Became a member: 
Forum posts:
Robert Bergh

Topplopp och massor av miljoner i V75-potten på lördag.

Då varnar stjärntränaren Robert Bergh för en miljonskräll.

Najad Lavec känns intressant. Hon har vinstchans, säger Bergh om tvåprocentaren i V75-5.

Bergsåkertränaren Robert Bergh har fyra hästar till start på V75 på lördag. Normalt sett kör Bergh sina hästar själv men på lördag får han inte göra det.

Anledningen: Stjärnkusken är avstängd.

– Det spelar ingen roll att jag är avstängd. Det är hästarna som är det viktiga och jag blir glad om hästarna vinner, oavsett vem som kör. Jag har fått bra kuskar på mina hästar.

Är det svårt att välja kuskar på sina hästar när man inte får köra själv?

– Nej, får jag välja själv är det rätt så enkelt. Jag gillar Örjan Kihlström och han kör ofta åt mig och det fungerar bra. Jag är väldigt nöjd med Örjan som kusk på mina hästar.

Bra segerchans
Kihlström kör två av Berghs hästar och i V75-2 kör han det femåriga stoet Regine d'Inverne som Robert Bergh tror mycket på – trots floppen senast.

Regine d'Inverne startade som storfavorit senast på Bergsåker men agerade mycket svagt och slutade femma.

– Den insatsen ska man inte ta för hårt på för hon trivdes inte alls med banan. Jag kände direkt att hon inte fick fäste, säger Bergh och fortsätter:

– Nu har hon ett perfekt läge (spår tre) och hon var väldigt fin i ett lite tuffare jobb i måndags. Hon var lite ojämn i somras men hon har kommit ifrån det och formen ska vara på topp. Som jag ser det ska det vara en bra segerchans. Min bästa chans i omgången.

Du har även Nassau Town i samma lopp, vinstchansen där?

– Hon har ett helt perfekt läge då hon är snabb ut. Jag tycker att hon lyckats bra över medeldistans och i voltstart så allt ser bra ut. Det är ett öppet lopp och ingen sticker ut så får hon en bra position finns det lite chans.

Förvånande V75-seger
I avdelning fyra startar Robert Bergh femårige Trotteur som senast vann på V75. En seger som förvånade tränaren.

– Jag trodde inte att han skulle vinna på V75 med brodd och skor men han har gjort det otroligt bra i vinter och imponerat. Det är bra hästar med i det här loppet och det är inte lätt med spår tio men han är en lättsam häst och med lite tur ska han räknas.

Varnar för miljonskräll
För att bli miljonär på V75 måste man hitta några skrällvinnare. På lördag är det massor av miljoner i V75-potten och Robert Bergh bjuder Trav365:s läsare på ett riktigt miljondrag i V75-5.

Najad Lavec har ett lopp i kroppen och känns intressant. Hon har gjort tuffa och rejäla lopp för mig och alltid visat bra inställning. Det senaste loppet
Reply
Posted: 2010-02-11 19:00:45

Became a member: 
Forum posts:
Tony Wallin

Senast Tony Wallin och Nice And A Star gästade Solvalla chockade de spelarna och vann till 52 gånger pengarna.

På lördag är de tillbaka och jagar 200 000 kronor på V75.

– Får han ett bra lopp så är det inte helt jäkla otänkbart att han vinner, säger Wallin.

Den 13 januari startade amatörtränade Nice And A Star på Solvalla i V64-1. Hästen stod i 52 gånger pengarna och de flesta hade räknat bort hästen på förhand.

Hästen fick ett tufft lopp men trots det kunde Nice And A Star vinna överlägset tillsammans med sin kusk Tony Wallin.

– Han var riktigt bra då och vann trots att han fick lägga en hel del krafter från början, säger Tony Wallin.

I och med Nice And A Stars skrällseger blev det miljonutdelning på V64. Två system fick 2,8 miljoner var.

V75-seger
Nice And A Star följde upp segern på Solvalla genom att vinna på V75 på Mantorp. Hästen fick ett perfekt lopp av Tony Wallin och var överlägsen den sista biten – precis som på Solvalla.

– Så bra som han varit på sistone trodde jag inte att han var. Han har varit grym.

På lördag startar Nice And A Star i V75-1 på Solvalla med 200 000 kronor i förstapris. Hästen startar från spår tio bakom bilen och kusken tror på segerchans.

– Det är tuffare motstånd den här gången men han är i kalasform och det är inte helt jäkla otänkbart att han vinner igen. Vi får hoppas att det blir högt tempo och att han får smyga med i ryggar, då blir han farlig, säger Tony Wallin.

Hur tidigt ska han streckas?

– Han ska nog med om man tar tre-fyra hästar.

Du kör ytterligare två hästar på V75, vad vet du om dem?

Lady Joy McLin (V75-2) vet jag inte så mycket om. Hon är lite svår från start men jag har aldrig kört henne så hon är svårbedömd för mig.

Nova Kebell (V75-5) är Ulf Stenströmer nöjd med och hästen ska ha fin form. Mer är så vet jag inte.

Om du ska vinna ett V75-lopp på lördag, med vilken häst blir det då?

Nice And A Star.
Reply
Posted: 2010-02-11 19:05:43

Became a member: 
Forum posts:
Houston Star/Bo Nilsson

Han ville prova på något helt nytt.

Valet föll på trav.

Nu väntar V75-final på Solvalla.

– Hade någon frågat mig i november om Houston Star skulle springa på V75 hade jag skrattat åt dem, säger färske travprofilen Bo Nilsson.

När Bo Nilsson fyllde 49 år för fyra år sedan fick han en födelsedagspresent som förändrade hans liv. Han hade sagt att han ville hitta något nytt att hålla på med och hans dotter gav honom en kurs i hur man hanterar och selar travhästar.

– Jag fick börja med ponnyer på Tingsryds travbana, säger Nilsson, som bor i Kyrkhult drygt sju mil söder om Växjö.

Kursen gav blodad tand och redan samma år kvitterades amatörtränarlicensen ut. Året efter togs körlicens.

– Det hade egentligen kunnat bli vad som helst, golf eller nåt, men när min dotter köpte kursen tyckte jag att det var kul och sedan rann det bara på.

”Ett medicinskt underverk”
Och runnit på har det gjort. 40 starter som tränare har resulterat i fem segrar och som kusk har Nilsson vunnit fyra av 31 lopp. Samtliga segrar är tagna med "lärohästen" Houston Star, som har haft en minst sagt brokig väg till vinnarcirkeln.

– Houston Star är ett medicinskt underverk. Problemen började innan han kom till mig. När han var ett år gav sig en hingst på honom och rev upp massor med skinn. Efter det fick han stå på djursjukhus i två månader och under tre veckor fick de söva honom varannan dag för att kunna rengöra såren. När jag såg honom första gången kallade jag honom för pitbullterriern, för han såg för jäkligt ut. Men det var ändå något som drog mig till hästen och vi fastnade för varandra, berättar Nilsson.

Men problemen var inte över. Sommaren 2008 stormade Houston Star in i en buske där det låg gammalt virke.

– Han fick spikar i två hovar och kunde knappt gå. Efter ett halvår började vi träna igen men när vi provade honom i ett lopp gick det inte alls. Då visade det sig att han hade problem uppe i höften och vi fick veta att det kunde ta upp till ett år att komma tillrätta med det. Men efter att vi behandlade honom i mars, april förra året har det gått rätt uppåt.

Jagar fjärde raka
Sedan comebacken i oktober har Houston Star vunnit fyra av sex lopp. Senast vann han ett klass II-försök på Åbytravet och därmed kvalificerade han sig till V75-final på Solvalla. Där jagar han på lördag sin fjärde raka seger.

– Jag har aldrig varit på Solvalla och vet knappt var banan ligger. Men jag får väl försöka hitta en vägvisare, skrockar Nilsson.

– Allt verkar i alla fall bra med hästen efter senast. Jag har inte riktigt kunnat träna som jag hade tänkt mig eftersom det kom så mycket snö i förra veckan, men han känns bra och det ska inte vara någon fara med formen.

Ska köra själv på V75
Precis som senast på Åbytravet är det Erik Adielsson som ska köra Houston Star på lördag. Att låna ut sina hästar till proffskuskar är emellertid inget upplägg som Nilsson kommer att fortsätta med.

– Det roligaste med travet är utan tvekan att köra lopp. Det var egentligen det jag ville göra från början. Men samtidigt är förberedelserna allting. Jag höll tidigare på med motorsport och då var det samma sak med att förbereda bilarna innan tävlingarna. Man kan inte hoppa över något om det ska gå bra.

Om allt går som Nilsson planerar kommer han snart också själv att få skörda frukten av sina förberedelser.

– När jag gick den första kursen lånade jag en märr som vi betäckte. Hon lämnade ett sto som heter Midnight Jaguar och som är tre år nu. Henne ska jag köra själv på V75 på Solvalla, det är ett mål jag har satt upp, säger Nilsson innan han avslutningsvis berättar om ytterligare en framtidsvision.

– Jag och min dotter har köpt ett vitt sto som vi ska betäcka. Vi vill ha något som skiljer sig från mängden och hoppas få en vit travare.

Ola Johansson/Kanal75
Reply
B_Good Posted: 2010-02-12 03:39:46

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
Thomas Uhrberg

Stoet Elvira E. (avd 5) är Thomas Uhrbergs enda ”spik” i V75-finalerna på Solvalla.
– Men jag har kör också med två sparlopp i den här riktigt svårtippade omgången, säger Thomas.

I det första sparloppet (avd 2) streckas Regine d´Inverne och Vanessa du Ling, två ston med rejäla skvättar av Super Arnie-blod i ådrorna, precis som Elvira E.
– En oerhört produktiv och stark avelshingst, säger Thomas om Super Arnie, pappa till Regine d´Inverne och Elivira E. och pappa till Vanessa du Lings mamma Violita du Ling.
Timo Nurmos Vanessa du Ling var senast ute mot Bobtail (nu i ”Guld”) och hon blev rejält trött efter ett lopp i dödens sista 1100 meterna.
– Hon har hög kapacitet och åtta segrar på 17 starter i fjol är starkt. Det är väl Regine d´Inverne att slå av de från startfållan och jag streckar båda två i jakten på sju rätt.
Elvira E. då?
– Segern senast togs från dödens och gången före var hon tvåa bakom en så pass bra häst som Carmen Tooma. Spåret fixar hon och Johan Untersteiner är skicklig.
I ditt andra sparlopp har du endast med Manhattan D.K. och Ridgehead Cahore (avd 6). Är det heltäckt med dessa två?
– Ja, det tycker jag, säger Thomas.
Han fick endast plats med tre hästar i V75-epilogen och Caddie Comet rankas före Sir Remington och Roberto.
– Jag läste att Kari Lähdekorpi vill att Roberto ska gå i ledningen men hästen är absolut bäst med en smygresa så det ska bli spännande att se vad kusken gör, säger Thomas som kört Roberto tio gånger med en seger som följde medan Per Lennartsson nu gör sin sjätte uppsittning och han är ute efter sin första vinst med Kari-hästen.

Här Thomas tankar om loppen.
Avd 1: Nice and a Star varnade jag kraftigt för senast och visst var det skoj att han vann. Jag tror mycket väl att han också kan ta hem finalen, men visst är motståndet tuffare. Katjing och Quantum Winner är oerhört starka och Bachelors Dream har ju ett perfekt läge. Och, glöm inte bort Prince L!
Avd 2: Vanessa du Ling eller Regine d´Inverne vinner detta stolopp. Visst finns det några bra hästar till också men Carmenere, som jag vunnit V75 med, liksom Debbie Brodda måste vara på topp för att kunna matcha min duo.
Avd 3: Acclaim är min chansspik på det lilla systemet. Han möter inget övermäktigt motstånd, kan dessutom få en fin resa och det är hans tid nu. Colombian Necktie var en besvikelse som trea på Bergsåker, men han kan mycket bättre och jag skulle inte bli förvånad om han vinner.
Avd 4: Caballion är i grunden en riktigt rejäl häst och han är självskriven tipsetta, men det finns många med kapacitet för seger. Örjan Kihlström kör Trotteur nu när Robert Bergh är avstängd och det ska bli intressant att se om hästen nu lyckas för första gången på Solvalla.
Avd 5: Elvira E. har övertygat på slutet och i ett stolopp med enbart lärlingar kan det bli dyrt om man börjar strecka. Därför är det skönt att kunna finna ett givet singelstreck här.
Avd 6: Ridgehead Cahore och Manhattan D.K. gör upp om ledningen. Spetsstriden kan bli direkt avgörande för utgången av loppet och skulle de två kuskarna köra för fullt alltför länge kan det öppna vägen för en tredje häst. Kanske är det här det skräller?!
Avd 7: Caddie Comet har styrkan som sitt främsta vapen och jag tror att Timo Nurmos häst blir segerfarlig. Sir Remington kan allt ibland, bara man kan spara speeden till in till upploppet. Roberto är chanslös i spets men kan överraska med en smygresa.

Thomas Uhrbergs system.
Avd 1: 2 Bachelors Dream, 5 Ravello, 7 Katjing, 9 Quantum Winner, 10 Nice and a Star, 12 Prince L. Res: 11-3.
Avd 2: 3 Regine d´Inverne, 14 Vanessa du Ling. Res: 9-13.
Avd 3: 5 Acclaim, 6 Copper Beech, 8 Bobtail, 10 Colombian Necktie, 11 Global Investment. Res: 1-9.
Avd 4: 5 Caballion, 7 No Hurry, 8 Houston Star, 9 Gany du Ling, 10 Trotteur, 11 Global Tilly. Res: 4-6.
Avd 5: 2 Elvira E. Res: 1-8.
Avd 6: 5 Manhattan D.K., 6 Ridgehead Cahore. Res: 7-11.
Avd 7: 1 Roberto, 7 Sir Remington, 8 Caddie Comet. Res: 2-12.
Systemet är på 2160 rader och kostar 1080 kronor. Om man också singelstreckar nummer 5 Acclaim i avdelning 3 blir det systemet på 360 rader och det kostar 180 kronor.

Experter i 13 medieföretag har tippat följande vinnare (inom parentes antalet singelstreck).
Avd 1: Katjing 6 (2), Quantum Winner 3, Bachelores Dream 3, Nice and a Star 1.
Avd 2: Regine d´Inverne 7 (2), Vanessa du Ling 4 (1), Caqrmenere 1, Debbie Brodda 1.
Avd 3: Acclaim 9 (3), Copper Beech 3 (1), Global Investment 1.
Avd 4: Caballion 4, Trotteur 2, Gany du Ling 2, Houston Star 2, Night Lie Star 1, Sir Hurry 1, P.A. Surrpise 1.
Avd 5: Elvira E. 12 (11), Conrads Linsen 1 (1).
Avd 6: Ridgehead Cahore 9 (3), Manhattan D.K. 4 (1).
Avd 7: Caddie Comet 6, Sir Remington 4, Einar Celeber 1, Big Star 1, Jos Cortina 1.

Vi tror att följande hästar är med i spetsstriden.
Avd 1: Kung Bravur, Bachelores Dream, Katjing.
Avd 2: Mulliga Ullis, Look Sun, Gossip´s Queen.
Avd 3. Harmonic Silvio, Copper Beech.
Avd 4: P.A. Surprise, Caballion.
Avd 5: Conchita Exclusive, Klara.
Avd 6: Manhattan D.K., Ridgehead Cahore.
Avd 7: Roberto, Prima Stella, Jos Cortina.
Reply
B_Good Posted: 2010-02-12 16:51:42

Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
V75, Solvalla, 13 februari

Stig H:s egna rapporter om stallets aktuella V75-hästar lyder som följer:

V75-1
Katjing
- Han tävlade starkt i slutet av förra året och har fortsatt att göra bra lopp efter nyår. Höll farten duktigt utvändigt om ledaren i ett V75-lopp senast och har känts formstark i träningen därefter. Katjing är ganska startsnabb, men sjunde spår bakom bilen är givetvis en nackdel. Med tanke på spåren är han nog trots allt den av våra två med de bästa möjligheterna i loppet.

V75-1
Prince L
- I tre starter för oss har han gjort goda insatser varje gång. Har visserligen inte vunnit i de två senaste, men han har fått jobbiga löpningar och fullföljt starkt efter omständigheterna. Prince L fortsätter att jobba som han ska och gör nog bra ifrån sig den här gången också. Läget dämpar förhoppningarna, men den som garderar på V75 bör kanske inte nonchalera honom helt.

V75-2
Debbie Brodda
- Även om det inte går att utläsa av hennes resultatrad tycker jag att hon gjort det helt okej i hårda sällskap. Formen är hygglig, utan att för den skull vara helt på topp. Debbie Brodda är mest meriterad av alla i det här loppet, men att runda allt från tillägg är aldrig enkelt. Hennes möjligheter beror helt på hur det blir kört i den främre träffen. Med klaff ska hon inte vara avsågad.

V75-3
Evidence Ås
- Han har inte alls fått till det i årets två starter, utan att jag kan förklara riktigt varför. Normalt är Evidence Ås konkurrenskraftig även i gulddivisionen, men det är kanske så enkelt att han inte har den rätta formen. Jag hoppas förstås på en bättre insats från hans sida nu. Utgångsläget är dock för dåligt för att han ska räknas med någon större chans.

V75-3
Bobtail
- Formmässigt är hon bättre igång än Evidence Ås, men Bobtail har ett ännu sämre startspår och det kommer att bli tufft för henne att ta fjärde raka segern. Även om inget tyder på att formen är på nedgång krävs det förstås att det ska stämma hundraprocentigt på vägen för att hon ska vinna en guldfinal som på papperet ser jämn och tät ut.

V75-5
Pallina
- Hon stretar på duktigt, tjänar pengar mest varje gång och gör alltid så gott hon kan. Var senast tvåa bakom stallkamraten Bobtail och gav ett gott formbesked då. Det är väldigt länge sedan hon vann lopp och Pallina tillhör den typen av hästar som har påfallande svårt att avgöra. Från innerspår på tillägg kan hon smyga med till en fin slant, men att vinna blir knepigt.

V75-5
Islay Broline
- Det var roligt att hon äntligen fick vinna ett V75-lopp senast, men man ska komma ihåg att motståndet var sämre än det aktuella och att hon fick dirigera loppet i ledningen. Förutsättningarna är annorlunda nu och att Islay Broline från bakspår på tillägg ska runda till seger känns långsökt. I likhet med Pallina kan hon nog som bäst sno åt sig en skaplig peng den här gången.
Reply
[ 1 ]