[ 1
]
|
|
Posted: 2010-01-29 23:12:27
|
Became a member:
Forum posts:
|
Roger Pettersson-Diva Concrete, Jison Arvinge
På Mantorp finns konkurrens.
Och konkurrens sporrar.
- Jag tror det är därför att det går så bra för många av oss, säger Mantorptränaren Roger Pettersson som har flera fina V75-chanser på hemmaplan.
Roger Pettersson har inlett året strålande och vunnit tre av 16 lopp. Han är bara en av många travtränare med utgångspunkt Mantorp i Östergötland som är heta för dagen.
- Jag tycker det gått bra sedan i höstas. Förklaringen är så enkel att hästarna är friska och då rullar det på. Tidigare fick Mantorp alltid stå lite i skamvrån och graderats ner, men i dag går det bra för många och det sporrar, säger Roger Pettersson.
Även i Paris, dit världens travblickar riktas i helgen, står det svenska hoppet till en häst från Mantorp.
- Det är klart vi håller en tumme för Opal Viking. Jag har varit på Prix d'Amerique tre gånger men Paris den här årstiden är för kallt för mig. Jag har varit nära att frysa ihjäl varje gång.
Trav eller passgång?
Nej, för Roger Pettersson är det hemmabanan Mantorp och V75 som gäller. Och trots vintervädret lär han knappast frysa för han har flera heta chanser.
- Ja, jag tycker det ser intressant ut på förhand. Det är alltid roligt att ha lite hästar på V75 på hemmaplan.
I V75-5 ser Roger Pettersson ut att bli favorit tillsammans med Diva Concrete.
- Går hon i väg i starten är jag inte rädd för motståndet. Hon är tuff och kan även gå på lång väntan om man vill det. Men hon kan inleda i passgång i volten och är inget att lita på.
Tittar man på resultatraden ser det ut som att Diva Concrete är en "vinna-eller-försvinna-häst".
- Det har varit lite så på slutet, men så är det inte egentligen.
Ni har springspår. Kan hon utnyttja det?
- Tar hon trav då är det trav som gäller och då är hon också snabb iväg. Men jag får vänta och se vilken gångart det blir. Jag tycker hon är ett givet streck bland fem-sex hästar, eller kanske en chansspik. Om hon trampar iväg och får ledningen tror jag hon vinner loppet.
"Han har hittat sig själv"
I V75-6 har Jison Arvinge fått ett bra startspår. Formen ser också bra ut med två raka segrar.
- Han har hitta sig själv på slutet när vi kört invändigt och det verkar han trivas med.
Vad säger du om uppgiften?
- Jag tycker att det är helt perfekta förutsättningar. Förhoppningsvis kommer vi ner på innerspår. Sedan hoppas jag han inte ser vilket motstånd det är och att han börjar pulla 300 kvar som han gjorde senast, det har han aldrig gjort tidigare, och att luckan kommer.
Gör du några ändringar med någon av dina hästar?
- Nej, mina hästar går med brodd så jag vet att de fungerar på banan och det känns skönt. Jag tror inte ens det går att köra barfota fram på lördag efter all snö som kommit.
Siktar mot ledningen
Roger Pettersson kör även Sörgårdens Filippa i V75-4 åt Mantorpkollegan Mikael Selin. Springspår och sprinterdistans ser på pappret ut som perfekta förutsättningar.
- Jag har sett hästen mycket och det är en snabb sak. Micke ringde och sa att jag ska köra för ledningen.
Lars-Ove Pettersson/Kanal 75
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-01-29 23:39:25
|
Became a member:
Forum posts:
|
Janne Hellstedt.
Jan Hellstedt gjorde stor succé under sitt första år som proffstränare i fjol. På lördag har han fyra hästar till start när V75 körs på hemmabanan Mantorp.
Nu siktar Jan Hellstedt mot ännu högre mål.
I V75 på Mantorp har han fyra hästar till start.
- Viol Hornline har hysterisk form, säger hetaste hemmatränaren.
Jan Hellstedt blev professionell tränare i fjol och fick direkt ett kanonår.
Stallets hästar sprang in över 6,5 miljoner kronor och tog 64 segrar.
Det lysande resultatet har gjort att rörelsen har vuxit och just nu har han 75 hästar i träning.
- Jag hade som mål att komma in på 20 i topplistan bland landets bästa tränare. Jag ville även försöka nå sex miljoner kronor i inkörda pengar och vi tryckte på lite extra i slutet av förra året. Jag är mycket nöjd med att vi lyckades, säger Jan Hellstedt som blev 18:e främsta tränaren i landet när det gällde inkörda pengar.
- Vi slog bland annat Fredrik Persson som har blivit hyllad som demontränare och succétränare, påpekar han med ett skratt.
Ingen toppform nu
- Man måste ha lite mål och lite skojigt på vägen också. Framgång föder framgång och det har gjort att stallet har vuxit. Vi hade ett kanonår i fjol utan att ha några stjärnor i stallet. Men vi vann mycket lopp, körde in mycket pengar och fick målfotostryk i Stosprintern.
Trots att det redan har blivit 300 000 kronor inkört i år och V75-seger med Quantum Winner är Hellstedt inte helt nöjd med stallformen för dagen.
- Den är sådär lite halvbra utan att vara på topp. Vi ligger lite lågt just nu och många hästar vintertränar. Men framåt vårkanten räknar jag med att stallet är i full gång igen.
- Det ser faktiskt väldigt bra ut med rätt mycket unghästar och en tävlingspark på 25-30 dugliga tävlingshästar. Vi har tolv treåringar som håller bra klass, i fjol hade vi exempelvis bara tre stycken. Sedan har vi en bra stab med nyblivna tvååringar också.
Mantorpstränaren saknar dock den där riktiga reklamhästen. Han har fått in mycket hästar i träning men saknar en stjärna i stallet.
- Jag saknar en topphäst som kan vara med i gulddivisionen. Vi har fått mycket påringningar och jag har säkert sagt nej till 25-30 hästar i år som jag inte tycker håller måttet. Jag tycker att med de resultaten vi har visat så borde det kunna komma in någon riktigt, riktigt bra häst också. Det förvånar mig lite, säger Hellstedt.
Han betonar också vikten av att synas i media och framförallt inom V75.
- Du måste antingen ha den där fixstjärnan, vara med mycket i V75 och synas i media. Direkt när Quantum Winner vann på V75 i Kalmar senast började telefonen att ringa ifrån hästägare. Är man med i de sammanhangen så syns man verkligen, menar han.
Inför V75-tävlingarna på hemmabanan Mantorp har Jan Hellstedt med fyra hästar. Ingen av dem är speciellt hårt betrodda och han får slå lite ur underläge. Hellstedt varnar dock för att par av dem ifall det skulle klaffa fullt ur.
- Viol Hornline (V75-1) har toppform och är hysteriskt bra just nu. Hon har gått framåt mycket efter senaste loppet och känns fantastiskt fin. Tyvärr är läget svårt med elftespår över 1600 meter. Vi får hoppas på att det blir hårt tempo i täten. Har hon lite flyt under vägen blir jag inte överraskad om hon är med där framme. Med klaff är hon min bästa chans på V75, säger Jan Hellstedt.
- Romantic Composite (V75-2) satt fast bakom en trött häst senast och hade krafter kvar. Hon har bra form och känns fortsatt fin men räcker normalt sett inte i de här sammanhangen. Hon får gå ut för att det är hemmaplan och jag hoppas på fina pengar i första hand.
- Glideagante (V75-5) behövde loppet i kroppen senast och kommer att vara bättre till den här starten. Hon har ingen toppform ännu men samtidigt är det här ett ihåligt stolopp. Jag blir inte chockad om hon vinner efter en snäll resa.
- No Hurry (V75-6) var inte riktigt frisk senast han startade. Hästen har stått över lite och saknar det där rätta trycket. Han är mycket bra i grunden och normalt sett är han med och slåss om segern här. Men eftersom han inte varit helt hundra på slutet får jag ligga lite lågt
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-01-29 23:44:32
|
Became a member:
Forum posts:
|
Tony Walllin
Wallin jagar nya skrällar. Han är lite av skrällkusk nummer ett för dagen.
Och i ständig utveckling.
På lördagens V75 kör Tony Wallin fyra hästar, vissa kanske med överraskningsmöjligheter...
Det kanske är framförallt under Solvallas V64-tävlingar som Tony Wallin skrällt på sistone, och då har han gjort det rejält. Efter vakna, orädda styrningar, egenskaper som Wallin länge visat prov på.
På lördag kör han alltså fyra hästar under Mantorps luriga V75-omgång, och först ut är egentränade (pappa Kjell och han samarbetar) Gabriella Celeber (V75-2).
– Det är en stor häst som tagit tid på sig, men som nu tänt till riktigt bra. Hon var lite oinspirerad i spets senast, så därför byter vi huvudlag från hel- till halvstängt nu och jag som jag ser det verkar det upplagt för ledningen, säger Tony Wallin.
Som inte är speciellt orolig för den långa distansen och har upplägget på loppet ganska klart för sig.
– Hon har stam och exteriör för att att klara 2 640 meter och skulle vi hålla täten så kommer jag att köra i ett ganska jämnt tempo, eftersom hon inte är direkt vrålspeedig. Förutom huvudlaget ändrar vi ingenting och hakar har hon fungerat bra med på sistone!
Nice And Star (V75-4) var just en av de skrällhästarna som nämnts ovan, som gav 52 gånger pengarna på Solvalla senast...
– Han var strålande bra dessutom och det är klart att det var överraskande även för mig. Jag har aldrig kört hästen från bakspår, men han verkar förnuftig och jag tycker faktiskt inte att han är borta här heller, fortsätter Tony.
Solid Lady Spin (V75-5) kommer inte att få många streck på sig, är känslan...
– Hon kändes riktigt, riktigt fin över mål senast, när hon satt fast med rubbet och är betydligt bättre än vad raden antyder. Nu blir det väl ändå tufft att vinna, men ett platsbud kan det vara i alla fall.
Och så Warner Hill (V75-7)?
– Han är i fin form och var bra som tvåa när jag körde honom näst senast. Får vi press på oss släpper jag kanske, och från det fina läget kan det faktiskt vara ett rysarbud.
Bästa segerchansen i dina ögon?
– Det måste väl ändå vara Gabriella Celeber, hennes lopp ser inte ut att vara det tuffaste V75-loppet som körts, avslutar Tony Wallin.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-01-29 23:52:59
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jennifer Tillman
Fyra styrningar varav två inom V75 är förutsättningarna och bakom de två senare är taktiken spikad.
- Det är båda hästar som behöver smyga så jag måste köra på chans om jag ska vinna.
Den förste är 5 Abbe Neth i V75-4 som så sent som i lördags skrällvann "Lärlingarnas V75-Mästare" för Oscar Nilsson.
- Han fick den resa han skulle ha då och visade verkligen att formen är på topp. Att distansen är kortare nu passar bara fint, men femtespår är jag inte helt nöjd med. Det kan bli problem att komma ner till sargen där han trivs bäst.
2 Simb Rouge (V75-5) har haft Jennifer Tillman i sulkyn i sina tre senaste lopp, men i V75 senast hade ekipaget ingen lycka med sig.
- Eftersom hon också måste ha ryggar i det längsta så satt jag kvar när attackerna kom. Sedan blev vi dragna sist, men hon spurtade vasst i skymundan och kändes fin. Även här vill jag köra invändigt och chansa lite, säger Tillman som emellertid även ser en baksida med sitt succéår.
Eftersom hon passerat 50 segrar innebär det att hon numera är överkvalificerad för reguljära lärlingslopp och måste konkurrera med rena catchdrivers om sina styrningar.
- Jag tycker att det är en väldigt dålig regel. Visst, just nu får jag köra mycket hästar. Men jag vet hur snabbt det kan svänga i den här branschen. Går det sämre ett tag är man plötsligt bortglömd och då kan det vara väldigt tufft att kämpa sig tillbaka.
Men frågan är om Jennifer Tillman behöver oroa sig för att bli bortglömd.
Precis som hon kommer att minnas fredagens gala så kommer nog trav-Sverige att minnas dess drottning - under lång tid framöver.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-01-29 23:59:03
|
Became a member:
Forum posts:
|
Frank Andersson-Brottarlegend!
Frank Andersson har vunnit stora pengar på spelet – rekordvinsten är på tolv miljoner kronor.
I lördags var han återigen nära en ny drömvinst då han fick sex rätt på V75.
Nu avslöjar brottarlegendaren sina bästa tips till Mantorp.
Frank Andersson är inte bara framgångsrik hästägare till stjärnan Red Hot Dynamite. Han är även en skicklig spelare och kan skryta med flera storvinster. För några år sedan var han med och vann tolv miljoner på V75 ihop med några kompisar.
– Det var en jättehäftig känsla att det bara var vi och några till som hade alla rätt, har Frank Andersson berättat tidigare för Trav365.
I lördags på Åby var han återigen nära stora pengar på V75. Frank Andersson hade sex rätt i omgången som gav över två miljoner kronor på sju rätt.
– Jag hade spikat P.A.Surprise och Karl Stolt som ledde i det längsta. Men tyvärr fick han stryk av smygkörde Houston Star och Erik Adielsson. Det var synd för det hade kunnat bli en miljon om vi hade fått sju rätt, säger Frank Andersson till Trav365.
Nära sätta en fräck dubbel
Förra onsdagen var den flerfaldige världsmästaren nära att sätta en fräck dagens dubbel på Solvalla.
– Jag körde en rak dubbel på Casher och jätteskrällen Taylor Made. Den sistnämnde skrällde ju rejält men tyvärr var Casher bara tvåa. Dubbeln stod i 260 gånger pengarna och jag hade satsat 500 kronor. Det var 130 000 kronor som försvann precis före mållinjen och det var riktigt surt.
– Men jag brukar säga det att pengarna kan de ta, men inte mitt hopp. Jag älskar att gambla och utan trav och spel vore livet bra tråkigt.
Har du gått plus eller minus under alla dina år som spelare?
– Om jag säger så här; man har alltid råd till nästa insats…
Har flera bra V75-drag
Inför veckans V75-omgång har Frank Andersson som vanligt läst på ordentligt. Här bjuder han Trav365:s läsare på sina bästa idéer.
– Jag tror att Casher (V75-6) vinner. Nu körs han av Jorma Kontio och det är ett klart plus. Leif Berggren är inte lika bra nu som för tio år sedan och det är inte jag heller för den delen, säger han och skrattar.
– Nu är det dags för seger och det här är bästa spiken i omgången.
– Ett annat roligt drag är Staro Capricorn (V75-7) som är en riktig kanonhäst. Han får ofta tunga lopp men gör det bra och är i toppform. Han kan mycket väl vinna. Jag kommer alltså att spela en rak dagens dubbel, Casher mot Staro Capricorn.
– En favorit i fara tycker jag att Sharapova (V75-1) är. Hon var dålig senast och hästar i tveksam form ska man passa sig för. Form är en färskvara, precis som mjölken. När mjölken går ut går den att dricka i två eller tre dagar men då smakar den inte lika bra. Man kan heller inte leva på gamla meriter.
– Sedan tror jag att Gabriella Celeber (V75-2) leder hela vägen och det kan vara en chansspik, säger Frank Andersson till Trav365.
Till sist; hur är läget med Red Hot Dynamite?
– Han ser fantastiskt fin ut i jobben. Sami Saarela är ruggigt nöjd med hästen och årsdebuten är planerad till den 2 april. Kungapokalen är det första stora målet och sedan siktar vi på Derbyt. Däremot står vi över Sprintermästaren.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-01-30 00:08:14
|
Became a member:
Forum posts:
|
Björn Goop
NU SKA JAG TA 2 V75-VINSTER
Mitt år har börjat rekordstarkt.
Nu fattas bara V75-framgångar.
De kommer på Mantorp.
Sex segrar på Åby i torsdags – något som ingen klarat av där tidigare.
Tre segrar på Solvalla i onsdags – 50-procentigt för stallet.
Värre var det på V75 på Åby i lördags – hästar blev halta och galopperade.
Det är bara att komma igen och i helgen ska jag kunna vara med på allvar och ha minst två vinnare.
Ni läser mer om de bästa chanserna nedan.
Prix d’Amerique på Vincennes i Paris på söndag. Jag ledig då, men tror att jag vill vara på plats för att uppleva folkfesten.
Det brukar var fullt ös med rockmusik, hästartister och massor med folk. Stallets Quarcio du Chene får vi prova i detta lopp nästa år. Då kommer han att vara mogen att slå klorna i franska eliten.
Nu siktar vi först och främst på Olympiatravet här hemma i Sverige, det körs på Åby den 17 april.
Eftersom Kurre troligen inte kommer att få någon fribiljett, så blir det start i något av uttagningsloppen
De två bästa vinstchanserna på lördag är 2 Sharapova i V75-1 och 1 Global Investment i V75-3 – båda har fortsatt fin form och har bra lägen, Sharapovas sämre insats senast berodde på att hon hade problem med banunderlaget. Streckvärda är också 2 K.N.Speedgirl i V75-2, 12 Bronx Sisu i V75-6/DD-1 och 12 Trim i V75-7/DD-2 som alla från lite knepiga lägen kan vinna med tur.
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|