[ 1
]
|
|
Posted: 2010-01-14 19:55:49
|
Became a member:
Forum posts:
|
Björn Röcklinger.
"Jag hoppas att det är hans tur nu"
Den mindre Solvallatränaren Björn Röcklinger slår till med inte mindre än tre egentränade hästar på V75 på lördag.
Och tycker att det kan vara krigaren Airstrikes tur den här gången!
- Han håller fortsatt absolut toppform och jag hoppas verkligen att det ska kunna dags nu, säger Björn till TravExpressen.se.
Ja, Airstrike (V75-3) har verkligen varit med och huggit och krigat och slagits i guldloppen under vintern. Tjänat fina pengar. Varit med i striden om segern ända till mål i många av dem.
Men inte vunnit.
– Ja, han har verkligen gjort det bra hela tiden och det känns som om, och jag tror det varje gång att...nu ska det vara hans tur, säger Björn Röcklinger.
Och det har varit nära.
Speciellt näst senast, också då i gulddivisionen på Bergsåker, veckans V75-bana, då han gick själv i tredjespår sista 700 meterna och bara var slagen av ett huvud.
"Trivs med hakar"
Vad tycker du om hans senaste insats, i finalen på Solvalla då han ”bara” var fyra?
– Jag tycker att han var lika bra då. Han var med och körde tufft från start då och då har han inte riktigt samma tryck kvar i avslutningen. Han höll ändå farten väl hela vägen och känns fortsatt kanonfin efteråt. Nej, han är verkligen jätteglad och trivs ju med hakar, så jag hoppas att – och tror att det kan vara – dags för seger den här gången.
I övrigt då – Ladies Man i V75-1?
– Han vann okörd senast och håller bra form. Jag tycker att han duger i sin klass på V75 och även om det kanske inte är absolut toppform så är han i alla fall i bra slag! Hakar har han fungerat fint med i loppen på sistone...
Och så Xenadine (V75-5)?
– Det är en ganska enkel häst som gör det bra och så gott hon kan. Läget är perfekt för en smygare och jag är nöjd om hon kan tjäna pengar, menar Björn.
Och fortsätter hoppas.
Att det den här veckan är.
Airstrikes lyckliga lördag.
Publicerat 12 januari 2010 Uppdaterad 12 januari 2010
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-01-14 20:00:15
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jörgen Westholm tror att Super Light kan vinna på lördag.
"Dags för seger för Super Light"
"Han har hållit jämn och stabil form i sju år".
Ja, så sade Jörgen Westholm inför starten på V75 i lördags. Då var Super Light tapper tvåa från dödens!
På lördag är det dags igen.
- Om tur och otur jämnar ut sig, så är det väl dags för seger nu, säger Westholm till TravExpressen.se.
Fyra Prix d'Amérique-starter, mängder av V75-segrar, 11,4 miljoner och 37 segrar totalt.
Ja, så ser Super Lights (V75-3) karriär ut, lite slarvigt sammanfattat. Nu är han inne på sin tolfte och sista säsong och han sprattlar om inte som aldrig förr så oförtrutet vidare. I lördags var han ytterst nära vinnande Copper Beech trots en resa i dödens och den här veckan jagar han den där efterlängtade guldsegern.
– Finns det någon rättvisa i världen, så borde den kunna komma nu. Han har inte haft någon riktig tur på sistone och formen är fantastisk. Det är klart att han är streckvärd, säger Jörgen Westholm.
"Ska vara bättre nu"
Som hoppas kunna köra med plastade barfotahovar som vid det senaste besöket på Bergsåker.
Beauty Class (V75-5)?
– Hon får visa lite mer innan vi tror så mycket på henne och där smyger vi. Jag kommer i alla fall att sätta på henne ett stängt huvudlag den här gången, för att se om hon kan rycka upp sig, fortsätter Westholm.
B.W.L.Champion (V75-6)?
– Han ska vara bättre nu än i förra starten och i onsdagsjobbet, några korta intervaller, var han snärtigare än tidigare! Jag tycker att han ska räknas här. Kort distans? Tja, jag har inte helt lärt mig den här hästen ännu, men 1 640 meter ska i alla fall inte vara någon nackdel, avslutar Jörgen Westholm.
Publicerat 14 januari 2010 Uppdaterad 14 januari 2010
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-01-14 20:06:34
|
Became a member:
Forum posts:
|
Nicklas Westerholm är laddad inför lördagen.
Doldisen som kör pappas hästar på V75
18-årige Nicklas Westerholm räknar dagarna till lördag.
Då får han chansen att köra fem hästar på V75.
Nicklas, son till stortränaren Robert Bergh, tänker ta vara på det här tillfället.
- Att det blev så här på hemmaplan och allting är det roligaste jag varit med om. Det bästa är att jag kör några hästar som jag faktiskt kan vara med och röra om med också, säger Nicklas.
Nicklas Westerholm pangstartade kuskkarriären hösten 2008 med att vinna de två första loppen han körde med stor häst. Under uppväxten var han mycket aktiv i ponnytravet med ungefär 80 segrar totalt som kusk.
2009 blev hans första hela tävlingsår som äldre och i siffror blev det drygt 700 000 kronor inkört. Tolv segrar på 125 starter.
- Jag vet att det är rätt bra siffror för att vara ett första år och så där. Samtidigt är man aldrig nöjd utan vill hela tiden bli bättre, säger 18-åringen som hjälper till i pappa Robert Berghs stall några dagar i veckan och kombinerar det med studier. Han går det tredje och avslutande året på travlinjen på Sundsvalls praktiska gymnasium.
Två debutanter i guld
Han har kört ett rikstotolopp under en V65-dag tidigare (fyra). Nu på lördag är det verkligen proppen ur med fem uppsittningar i travets elitserie. Samtliga hästar tränas av Robert Bergh.
Bergsåkerstränaren vet mycket väl vilket lopp som kommer att känns extra för sonen. I V75-3 kör Nicklas 4 Clear Sign - ett lopp för den högsta klassens hästar, gulddivisionen.
- Det är klart att det blir speciellt att köra i guld när man bara är 18 pannor, säger Robert Bergh.
Den unge håller med.
- Det är ju guldloppet som är roligast av allt även om det inte är så stor segerchans. Det är debut för Clear Sign i guld och han är med för att känna på bara. Och det är ju jag också. I lärlingsloppen börjar man nästan bli för varm i kläderna och vågar prova oväntade saker ibland för att överraska. I guld kan man inte hålla på så mycket utan mera bara vara lugn och köra. Det får nog gå några hundra lopp till innan man vågar experimentera där!
Vilken är din bästa chans på lördag?
- Slevin Kelevra (V75-2) vann jag med i den näst senaste starten och det är en väldigt fin häst. Även om läget är tråkigt kan det bli en seger med honom med lite tur med löpningen. Västerbo Preparé (V75-5) och Jeu De Mots (V75-6) är det lite outsiderchans med. Jeu De Mots har ett intressant läge.
Stallet har hela tolv hästar till start. Bästa chansen totalt?
- Staro Cold Carat (V75-7), men kom ihåg att det är min bedömning. Han är startsnabb och det borde vara bra chans på ledningen. Staro Cold Carat fick punktering i sista kurvan senast och visade att han är riktigt på uppgång igen.
Pappas bästa tips
Framtiden är utstakad. Nicklas kommer att satsa allt för att bli tränare. Han tänker sig ett lagom stort stall så att han både kan träna hästar och köra dem i loppen.
- Jag älskar att tävla och vill utvecklas och lära mig saker hela tiden både vad gäller löpkörning och i det dagliga arbetet i stallet. Mycket är upp till mig själv. Men det är klart att pappa kommer med saker ibland, inte minst inför lopp. Små saker, detaljer som faktiskt gjort att jag klarat mig bättre i vissa situationer.
Mikael Wikner/Kanal 75
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-01-14 20:30:56
|
Became a member:
Forum posts:
|
Timo Nurmos
Lopp 6, 2140A 10 HARMONIC SILVIO - Ulf Ohlsson
Gjorde ett bra lopp ifrån ett dåligt läge i lördags. Det gick sakta i täten och var svårt att ta så mycket i en snabb avslutning. Hästen spurtade i alla fall väldigt bra och är i jättefin form. Tyvärr hade han otur i spårlottningen även den här gången och fick bakspår. Det är ingen häst som bara går ut och rundar fälten i en gulddivision. Det måste klaffa med hårt tempo och att han får de rätta ryggarna fram till upploppet. Skulle det bli så tror jag att han kan vara långt framme igen.
Balans: Barfota fram ifall banan är fin annars skor runt om
Huvudlag: Helstängt huvudlag
Lopp 10, 2140 12 CADDIE COMET - Ulf Ohlsson
Är mycket fint i ordning och har gjort det väldigt bra på slutet. Han har tjänat drygt en halv miljon kronor de senaste tre månaderna. Senast vann han enkelt från "dödens" och har tränat bra därefter. Nu är det första starten i Silverdivisionen och man kan inte begära att han bara ska gå ut och vinna. Speciellt inte när han fick sämsta läget i spår tolv. Men hästen har visat så bra kapacitet och är i så fin form att det kan gå ändå. Men då krävs det lite tur med tempo och positioner. Han har tidigare visat att han kan runda hela fält ifrån dåliga lägen. Jag blir inte förvånad om han segerstrider trots spåret.
Balans: Skor runt om
Huvudlag: Öppet huvudlag
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-01-14 20:33:14
|
Became a member:
Forum posts:
|
Jorma Kontio
Bergsåker, Lördag 16 januari 2010
Lopp 4 2140a 9 LADIES MAN Röcklinger Björn är en trevlig individ i mycket bra form. Han behövde loppet i kroppen näst senast men senast svarade han för en bra insats. Han vann enkelt med en hel del krafter i behåll. Han tål att göra en del grovjobb och klaffar det någorlunda med positionerna från niondespåret tror jag att vi kan sluta långt framme.
Lopp 5 2140 12 HECTOR TILLY Tidelius Stellan har jag inte kört på flera år och jag har ingen kolll på dagsformen.
Lopp 6 2140a 7 SUN POWER C.G. Westergren Christer är en gedigen travare som kämpar på så gott han kan i loppen. Nu möter han för tuffa hästar och från ett svårt utgångsläge får vi vara nöjda med pengar.
Lopp 7 2140a 10 PAVE ELDMINA (NO) Röste Stig Jarle är en medhängartyp som inte räcker till seger på V75 utan vi får inrikta oss på pengar.
Lopp 8 2140 5 XENADINE Röcklinger Björn körde jag för första gången senast och hon spurtade piggt till seger i ett billigt lopp. Nu är motståndet tuffare och jag tvivlar på att hon kan upprepa segern. Vi smyger med och hoppas på en skaplig placering.
Lopp 11 2140 6 MADAME DE MAI Lindström Allan känner jag inte till.
Lopp 12 1640 4 CHRISTMAS GOLD Jonsson Magnus O känner jag inte till.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-01-14 21:07:27
|
Became a member:
Forum posts:
|
Lasse Lindberg
Lindberg kör totalt 13 hästar under fredag-lördag varav fem inom V75. Betydligt fler än planerat.
- Jag hade ju bara anmält en själv och trodde inte det skulle bli fler. Men sen fick jag fyra styrningar till och det är klart att det känns smickrande att folk fortfarande vill sätta upp mig i V75 där alla de bästa är med.
Klart bättre barfota
Den häst som kommer från det egna stallet är 4 Bambi's Comet i V75-1. En herre som bara har en seger i karriären.
- Jag tycker faktiskt att han har haft lite otur och kunde mycket väl haft fler segrar. Han har gjort några väldigt bra lopp, senast också då han fick en tuff resa utanpå ledaren. Då var han tvungen att gå med framskor på grund av kylan, men eftersom det bara ska bli några kallgrader i helgen hoppas jag kunna ta bort dem nu, då blir han klart bättre. Med lite tur på vägen är vi långt framme.
11 Speedy Gold gör debut i gulddivisionen (V75-3).
- Han visade väldigt fin form i sin senaste start. Men från det här läget går det inte att tro på någon segerchans ändå, hur rutinerad kusken än är, säger Lindberg med ett skratt.
2 Hot Hot gör V75-debut i den femte avdelningen.
- Hon har gjort det bra i normala lopp. Det här blir mycket tuffare så jag siktar på en smygresa så får vi tar vad som bjuds.
Den på förhand bästa segerchansen är utan tvekan 6 Exceptional Kemp (V75-6) som Lindberg körde för första gången i senaste starten.
- Jag måste säga att jag blev imponerad av hästen. Han galopperade från början och det kändes kört, men jag lät honom lufsa ikapp fältet. Sedan trodde jag inte det fanns så mycket krafter kvar, men han gick väldigt rejält in i mål. Hade jag vetat det så hade vi vunnit loppet ändå. Det kändes som en väldigt stark häst som tål att göra jobbet själv så vi kör framåt från start. Kommer vi sedan bara hyggligt till så borde det vara en bra segerchans, säger Lars Lindberg vars femte styrning 2 Touch the Diamond i sista avdelningen är en ny bekantskap som han inte kan uttala sig om.
Fortsätter så länge benen bär
Oavsett hur det går på lördag så har Lars Lindberg redan rekordet som landets äldste V75-vinnare, taget vid sin senaste triumf i september. Anledningen är att ingen tidigare fått köra längre än till 67 års ålder. En regel som ändrades för två år sedan.
- Jag var inställd på att sluta då eftersom jag var tvungen. Min far körde också till har var 67 så det sitter nog lite i generna. Men nu när man får hålla på till 70 så kommer jag att göra det, bara hälsan hänger med.
Någon åldersgräns för att träna häst finns däremot inte. Så även om Lindberg "bara" har två säsonger kvar på tävlingsbanan så lär han inte försvinna från travet för det.
- Nej, det slutar jag inte med i första taget. Det blir nog inte i samma omfattning som nu, men utan häst vill jag inte vara. Inte förrän den dagen kommer då jag inte klarar av att gå ner till stallet längre.
Robin Johansson
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|