[ 1
]
|
|
Posted: 2010-01-01 18:11:02
|
Became a member:
Forum posts:
|
Nurmos varnar för miljonskräll
Han blev champion på Solvalla och är nominerad till Årets Travtränare.
I V75 på Axevalla startar Timo Nurmos tre hästar.
Han varnar för en som är helt bortglömd.
– M.T.Egonita vinner när som helst, säger Nurmos.
Timo Nurmos bröt Stig H Johanssons långa svit som tränarchampion på Solvalla. Nurmos hästar kom upp i 123 segrar på huvudstadsbanan i fjol. Han hade ett rekordår för stallet och totalt sprang hästarna in 25,4 miljoner kronor. Det gav Nurmos en fjärdeplats i landets allsvenska tränarliga.
– Jag är mycket nöjd med förra året. Framförallt championatet på Solvalla som jag tycker är lika stort som när jag blev årets tränare för några år sedan. Det är mina två största segrar i Sverige, säger Timo Nurmos.
– Stallets hästar tog tio segrar i månaden på Solvalla förra året vilket jag tycker är mycket bra gjort. Jag tycker också att det är stort att vi kunde vinna sex lopp under två tävlingsdagar på Solvalla.
Kan börja med seger direkt
På V75 blev det 22 segrar förra året för Nurmos-tränade hästar. Nu har han chansen att börja det nya året på bästa sätt. Solvallas nye champion skickar tre hästar till Skara-slätten och ingen av dem är chanslös. I stoloppet är Carmenere storfavorit men Nurmos varnar för sin andra häst i samma lopp som är mindre betrodd.
– M.T.Egonita (V75-4) är kraftigt på väg uppåt och jag tror att hon vinner lopp när som helst. Hon spurtade starkt senast och var nära att hinna ifatt Klara den sista biten. Nu har hon fått ett fint läge och duger normalt sett bra i den här typen av stolopp. Det är vanskligt att veta hur banunderlaget blir den här årstiden. Men om banan tillåter kan det bli barfota runt om. Jag tycker att båda mina hästar är jämna i loppet och det är svårt att säga vem som är först i mål. Det känns i jobben som att M.T.Egonita kommer att göra en bra insats, säger Nurmos om hästen som endast är streckad på nio procent i skrivande stund.
Vad säger du om Carmenere då som är storfavorit i loppet?
– Hon var riktigt bra när hon vann V75 senast efter en rejäl avslutning. Hästen hade vilat lite inför det loppet och har gått framåt ytterligare till den här starten. Hon känns fin i lugna jobb och visade senast att hon kunde svepa ett helt fält. Det är alltid svårt att stå med tillägg på V75 men jag tycker att hon ska ha bra chans här. Om hon sedan tar in 20 meter på min andra häst vet jag inte. Balansen är inte bestämd ännu, vi får se om det går att köra barfota runt om.
Du har även med Crown Kemp i gulddivisionen. Chanserna där?
– Crown Kemp (V75-3) var vi jättenöjda med i comebacken senast. Han hade inte startat sedan elitloppshelgen där han tappade formen. Vi lät honom vila och siktar på att tävla under vintern som han gjorde så bra i fjol. Han fick ett snällt lopp senast och var inte tom i mål. Kusken drog inte huvan på honom till slut. Jag tycker att han känns fräsch och fin i jobben och har säkert gått framåt med loppet i kroppen. Tyvärr fick han ett dåligt läge även om han är snabb ut. Det blir kanske tufft att vinna, säger Timo Nurmos.
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-01-01 18:59:42
|
Became a member:
Forum posts:
|
Johan Untersteiner
Tre chanser på V75
Årets första V75-tävlingar avgörs på Axevalla och Johan Untersteiner kör stallets samtliga tre hästar.
– Det är tacksamt att jag får chansen. Det är klart att jag smög lite extra när jag skulle kolla startspåren i söndags. Min första tanke var: "Hemskt vilka dåliga utgångslägen". Men det är som det är och det brukar jämna ut sig.
12 Barals It (V75-2)?
– Han har nyttig form, men spår tolv bakom bilen gör att chansen dras ner extremt och jag hoppas på pengar i första hand.
11 Derby Star (V75-4)?
– Henne har jag kört ganska mycket men aldrig i voltstart. Vad jag kan läsa i hennes resultatrad är hon inte osäker. Hon har fin form och vid segern senast kändes hon jättefin. Jag tror dessutom att hon är lite bättre nu och Axevallas upplopp är långt och kan gynna henne. Det är på förhand min bästa chans.
7 Big Star (V75-7)?
– Har också jättefin form och gjorde ett rejält lopp på Romme senast och rann undan enkelt till slut. Men han är ingen startraket och kan lätt hamna på vingel från sjundespåret. Läget gör att jag måste ligga lite lågt.
Lars-Ove Pettersson/Kanal75
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-01-01 19:03:26
|
Became a member:
Forum posts:
|
Håkan K.Persson
Ottens Vigo bästa chansen
På lördagen är det dags för första V75-tävlingarna på nya året och det är Axevalla som är värd för tävlingarna. Håkan K Persson har anmält fem hästar.
– 1 Speedy Photo (V75-2) har bra form och gjorde ett bra lopp som tvåa senast hemma på Axevalla. Han har ett bra läge med innerspår bakom bilen och även om han inte är så snabb ut får han ett bra lopp. Jag tycker att det ser ut som en platschans som bäst.
– 5 Helga Broline (V75-4) gjorde ett bra lopp i söndags på Färjestad och visade en uppryckning som trea. Hon får normalt svårt på V75 och jag är nöjd med pengar för henne.
– 15 Justalittlespot (V75-5) var trea på V75 i Halmstad i sin senaste start. Hon har bra form, men hon har ett svårt utgångsläge med bakspår på tillägg. Jag vågar inte sträcka mig mer än till en platschans som bäst.
– 11 Ottens Vigo (V75-6) är en häst som håller V75-klass och han var bland annat tvåa i en V75-final bakom Iceland förra sommaren. Men sedan fick han problem med ett bakben och vi hittade tre lösa benbitar som vi opererade bort. Det har tagit lång tid för honom att komma tillbaka men han har känts fräsch och fin i sina två starter efter comebacken. Han har vunnit båda och har visat att han har kvar löphuvudet. Han var inte tom i mål vid segern i söndags på Färjestad och kan kanske gå framåt lite med det loppet i kroppen. Han ska räknas med vinstchans trots det dåliga utgångsläget och lite täta starter.
– 12 Sweet Line (V75-6) har toppform för dagen. Men han har ett dåligt läge då han helst ska vara med där framme. Jag tycker ändå att han har platschans om det stämmer.
Lars-Ove Pettersson/Kanal 75
|
|
Reply
|
|
|
Posted: 2010-01-01 19:44:21
|
Became a member:
Forum posts:
|
Veijo Heiskanen
Två hästar som haft fin form länge.
Men inte fått sätta pricken över i:et på V75.
Är det äntligen dags på lördag?
Ja, vi pratar då om Veijo Heiskanens duo Cloria Victis och Reality Pride, som alltså båda härjat en hel del i V75-sammanhang på sistone. Som har gjort det bra, som många trott på, men som inte fått vinna.
På lördag, då Axevalla slår upp portarna för det nya V75-året, så står båda på startlinjen igen!
Om vi börjar med Cloria Victis (V75-1), hur känner du inför den här starten?
– Jag tycker ju att hästen gjort idel bra lopp på sistone. Senast gick det sakta mitt i loppet och det gick inte att ta något från den position vi satt i. Lång distans den här gången passar fint och jag kommer att chansa invändigt från början från det här läget. Skulle det lösa sig så kan han mycket väl dyka upp där framme igen, dessutom är Axevallas långa upplopp gynnsamt för honom, säger Veijo Heiskanen.
"Fördel av det långa upploppet"
Hakar i skorna om det skulle krävas, hur tror du att det fungerar?
– I bakskorna tror jag inte det är några problem, däremot är det en fördel om han som vanligt kan gå barfota fram. Det är tveksamt om det går, när jag var på Axevalla i går var det verkligen gränsfall och det ska bli minst lika kallt på lördag...
Reality Pride (V75-4) då?
– Uppgiften ser bra ut, men hon måste också ha lite flyt på vägen och få lite fina ryggar när vi ska attackera och så. Då kan hon absolut sluta långt fram och även hon bör ha en fördel av det långa upploppet på Axevalla. Däremot är också hon nog missgynnad om det skulle krävas skor fram...
Du själv då, du har haft stora problem med din ena handled på sistone, hur är det just nu?
– Nu är det bra! Det finns liksom bara två lägen när det gäller det där. Antingen är det helt bra, eller ordentligt dåligt. Då har jag sådan värk att det inte går att beskriva alltså... Det vill lätt bli inflammation i leden när jag gör någon konstig rörelse med handen helt enkelt, avslutar Veijo Heiskanen
|
|
Reply
|
|
Post removed
|
Posted: 2010-01-02 09:24:30
|
|
|
Posted: 2010-01-02 11:28:15
|
Became a member:
Forum posts:
|
Björn Goop
Trim har bra chans om han är som senast. Tränar fortsatt bra och går med skor. Global Tilly möter tuffare motstånd nu. Dunder Nalan känns fortsatt bra och har plats chans. Jos Cortina behöver mer lopp för att hitta formen och är bäst barfota.
|
|
Reply
|
|
B_Good
|
Posted: 2010-01-02 13:56:07 Edited(1): 2010-01-02 14:00:03
|
Became a member: 2007-07-06
Forum posts: 11896
|
Hmm? Är det tyst på liven eller har jag trubbel med mitt ljud? Anyone?
EDIT: Ah där kom det..
|
|
Reply
|
|
[ 1
]
|