Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> Tips & Spel -> V75 -> Intervjuer V75 ÅBY

Diskutera omgångens V75:a. De nya startlistorna läggs vanligtvis in på måndags morgonen. Endast trådar som rör V75 är tillåtna i detta forum.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2009-12-15 23:00:27

Became a member: 
Forum posts:
Örjan Kihlström

Örjan Kihlström är glödhet för dagen på V75. I dubbeljackpoten på Åby kör han fem hästar. Kihlström jagar dessutom Erik Adielsson i den prestigefyllda V75-ligan.
Dubbeljackpot på V75 med 60 miljoner till en ensam vinnare.
Ett tips är att ta rygg på Örjan Kihlström - kusken som är glödhet och hotar Erik Adielsson i V75-ligan.
- Jag ska göra vad jag kan för att vinna. Hästarna jag kör på lördag ser formstarka ut, säger Kihlström.

För två veckor sedan var han rejält akterseglad i V75-ligan. Örjan Kihlström låg då nio segrar efter ledande Erik Adielsson. Men när det återstår tre omgångar ligger han bara två "pinnar" bakom. Efter dubbelsegern i Halmstad, trippeln på Bergsåker i lördags, samt ytterligare en rikstotoseger i fredags, är det helt plötsligt match igen. Ställningen just nu är 51 - 49 i Erik Adielssons favör.
- Jag har aldrig haft någon feeling för att jag skulle kunna vinna V75-ligan. Jag hoppade exempelvis över omgången i Kalmar för några veckor sedan. Det såg ju helt omöjligt ut ett tag men nu finns chansen. Hästarna jag har kört har varit fantastiskt bra, säger Örjan Kihlström.

Thailandsresa kan förstöra chansen
- Det skulle naturligtvis vara roligt att vinna den och jag tycker att det är prestige i alla ligor. Det här är ju en av de största. Men för mitt eget vidkommande skulle jag hellre vinna Solvallas championliga. Den har jag aldrig vunnit tidigare men däremot V75-ligan har jag vunnit ett par gånger.
Hur stor är chansen att du snuvar ledande Adielsson?
- Tyvärr tror jag inte att den är så stor. När V75-finalerna körs Annandag jul på Solvalla så missar jag några lopp. Jag har bokat en semesterresa till Thailand och planet går senare på eftermiddagen. Det gör att jag kanske bara kan köra halva tävlingsdagen. Det var lite synd för jag har några fina hästar inkvalade som säkert har chans att vinna.
Inga planer på att flytta semesterresan?
- Nej, nu är det redan bokat och klart. Men det körs ju en extra V75-omgång på Solvalla dagen innan Julafton också. Man kan alltid hoppas att det blir några intressanta styrningar där.

Har inte spelat på 20 år
Varje vecka är Örjan Kihlström med och fördelar miljonerna på V75. Men när det gäller spel för egen del är han helt ointresserad. Faktum är att han inte har spelat på trav på över 20 år.
- Jag har inte spelat sedan Mack Lobell vann försöket till Elitloppet 1988. Då gick jag på publikplatserna och tyckte att hästen såg så fin ut i värmningen. Han hade ju konstrat en del i träningen inför loppet och folk visste inte riktigt var de hade honom. Därför gjorde jag ett lir och det gick bra.
- Sedan blev jag mer eller mindre tvingad att göra ett V65-system när jag låg i lumpen. Det var grabbarna på luckan som ville att jag skulle skriva en rad och det gick faktiskt in. Men det blev inte så där jättemånga kronor i vinst eftersom vi var många som delade.
- Så man kanske borde gå in mer för liret, säger Kihlström och skrattar.
- Nej, skämt åsido så är jag helt ointresserad av spel. När jag var i Las Vegas i två dygn omsatte jag totalt en dollar på spel. För mig är det intresset för travsporten som gäller.

På väg mot rekordår
Själv är han på väg mot ett rekordår som kusk. Per den 14 december har Örjan Kihlström kört in 42,5 miljoner kronor i år.
- Det är rekord i inkörda pengar. Jag har haft ett kanonår med bra utdelning i de stora loppen. Det har varit flera höjdpunkter men det som smäller högst är derbysegern med Maharajah.
På lördag är det dubbeljackpot på V75. Drygt 60 miljoner kronor kan en ensam vinnare plocka hem bara på sju rätt. Örjan Kihlström kör i fem avdelningar och lita på att han gärna vill plocka så många segrar som möjligt.

"Ska inte nonchaleras"
- Late Speed (V75-1) gjorde ett bra lopp i Halmstad och var nära att vinna V75 från ledningen. Hon är snabb ut och har ett bra läge. Jag tycker inte att man ska nonchalera henne.
- New Chance (V75-2) har jag inte kört på länge. Men det är en trevlig häst som kommer från seger och har ett intressant läge. Mycket kan hända i stoloppen och hon behöver inte vara helt borta.
- Hold'em No Limit (V75-4) gick hyggligt när jag körde honom i Örebro näst senast. Nu fick han sämsta läget och det blir tufft mot bra hästar som står där framme.
- Utah Hornline (V75-6) har jag aldrig kört men sett flera gånger. Hästen har gått jättebra en längre tid och ser ut att hålla fin form. Med rätt resa duger han säkert långt här och då bör han ha lite chans.

"Skulle köpt en motorcykel"
- Dude Kemp (V75-7) är en jättefin häst som jag heller aldrig har kört men väl sett flera gånger. Han höll starkt i comebacken senast och det var synd på läget då han är så startsnabb. Det blir till att smyga med och köra på chans. Normalt sett blir det väl svårt härifrån men man vet aldrig, säger Örjan Kihlström.
Till sist en hypotetisk fråga; nu är du ju ingen spelare, men om du hade vunnit 60 miljoner på V75, vad hade du gjort då?
- För det första hade jag köpt mig en riktigt fin motorcykel. Jag håller på och tar MC-kort och ska köra upp framåt vårkanten. Sedan hade jag nog köpt ett par hästar till men i övrigt gnetat på som vanligt.

Michael Carlsson/Kanal 75
Reply
Posted: 2009-12-16 10:57:03 Answer to: "Örjan Kihlström Örjan Kihlström är gl&ou"

Became a member: 
Forum posts:
Vill inte spoila din tråd, men Örjan på en MC måste se ganska roligt ut
Reply
Posted: 2009-12-16 12:42:44

Became a member: 
Forum posts:
Räcker väl med en trimmad puch dakota för han..
Reply
Posted: 2009-12-16 15:14:54 Answer to: "Räcker väl med en trimmad puch dakota för han..;)"

Became a member: 
Forum posts:
Tänker mer....
Örjan och Sjunnesson.. Hultmans kelgrisar.

Reply
Posted: 2009-12-16 21:10:17

Became a member: 
Forum posts:
Travbitne Ulf Elfving har egen häst till start på V75 i Nemo Lavec. Dessutom drömmer han om att ta hem dubbeljackpoten på V75 - med 60 miljoner kronor i sjurättspotten.

Inför V75/Jackpot: Elfving hoppas på dubbel jackpot
Dubbeljackpot på V75 och egen häst till start.
Lördagen blir extra spännande för Ulf Elfving.
- Jag hoppas att Nemo Lavec hjälper mig till 60 miljoner, säger radioprofilen och skrattar.

Sveriges mest kända radioröst är oerhört travbiten sedan många år. Ulf Elfving är även hästägare och deläger Next Lavec och Nemo Lavec - båda i träning hos Svante Båth. Nemo Lavec har vunnit fem lopp hittills men väntar fortfarande på första V75-segern. På lördag kan det vara dags. Nemo Lavec startar i V75-inledningen och nämns som en outsider av landets tipsexperter.
- Hästen har hög kapacitet och kan bättre än han har visat. Detta trots att han har tävlat bra och tjänat fina pengar. Han vann helt okörd senast och enligt Svante Båth känns han jättebra. Spåret är svårt men hästen är stark och den långa distansen passar bra, säger Ulf Elfving.
- Jag tycker att det är vansinnigt kul att vara hästägare. Det är betydligt mer spännande än jag kunde tro när jag köpte in mig på hästarna. Jag kommer att vara jättenervös när Nemo startar på lördag.

Är alltid optimist
Radioprofilen har tidigare sagt att lördagarna med V75 är veckans höjdpunkt. Den här veckan kryddas den med en dubbeljackpot - där en ensam vinnare kan ta hem 60 miljoner kronor.
- Att dessutom ha en delägd häst till start i omgången känns fantastiskt. Jag hoppas att det går bra. Jag är alltid optimist och vinner Nemo Lavec kommer han att rensa litegrann. I så fall är det en bra början på väg mot 60 miljoner, säger Elfving och skrattar.

Sitter bänkad framför datorn
Han kommer inte att vara på plats på Åby när loppet körs. Då sitter Ulf Elfving bänkad framför datorn och ser loppet i direktsändning.
- ATG-Live är bekvämt och en bra service. På lördagarna följer jag värmningar och all information ifrån stallbacken innan jag lämnar in mina system. Då har jag många gånger suttit halva natten och lusläst flera tidningar och deras experters tips. Jag tycker ofta att själva förarbetet till V75 är väldigt kul. När man lämnar in tycker man att systemet ser oslagbart ut.
- På kvällen är det julbord på Tyrol med familj och vänner. Vinner Nemo Lavec blir det minst en nubbe extra till sillen. Och får jag sju rätt på V75 lär det bli en dyr och fin champagne.

Vill vara väl förberedd
Ulf Elfving är noga med att påtala att han inte är någon superexpert på hästar. Men han lägger ner en hel del arbete på att läsa mycket om travet under veckorna. Förutom V75 pluggar han ofta hårt inför V64-tävlingarna på onsdagarna. Det har gett resultat och han har spelat in flera vinster på sexsiffriga belopp.
- Har man inte läst på är det ingen idé att spela. Då kan man lika gärna kasta pengarna i sjön. Det gäller att vara väl förberedd och kolla upp så mycket som det bara går. Allt ifrån sista minuten-info ifrån stallbacken, till om hästarna ska tävla med skor eller inte och hur vissa har rest och övernattat.
- Travet är en fascinerande sport och spelet ger ju det hela en extra krydda. Det har ramlat in en och annan vinst på sistone, men just nu är det för långt mellan dem. Spelet går väl i stort sett runt för närvarande.
Förutom Nemo Lavec, vilka är dina bästa jackpotdrag på V75?
- Bästa spiken är Muscles Rose (V75-4). Han är snabb ut och har ett perfekt läge med springspår. Erik Adielsson är en mästare på att pricka starten därifrån och jag tror på ledning runt om.
- Lärlingslopp och stolopp brukar ofta bädda för en skräll. Jag har hittat en riktig stänkare i Motowns Lavendel (V75-5) som har toppform och ett perfekt smygläge. Hästen satt fast med lite krafter kvar senast och på Åby finns ju dubbla open stretch.
- Sedan vill jag varna lite för Dude Kemp (V75-7). Det är ett riktigt långskott men hästen fullföljde starkt i comebacken efter lång vila senast. Jag blir inte ett dugg förvånad om Örjan Kihlström kommer farande till slut efter ett smyglopp och skräller.
Michael Carlsson
Reply
Posted: 2009-12-16 21:13:11

Became a member: 
Forum posts:
Janne Hellstedt

Quantum Aramis kan vara värd att ta i beaktande inför lördagens mångmiljonjakt på V75.

15 december 2009
Inför V75/Jackpot: Två segerbud från formstallet
Åtta segrar på fjorton försök.
Jan Hellstedt har ett stall i toppform.
När det på lördag är dubbeljackpot på V75 startar han två hästar.
- Båda två kan vara värda att ta med om man är ute efter de stora pengarna, säger Mantorptränaren.

I regel brukar en travtränare följa sina adepters framfart från sulkyn, bankanten, stallbacken eller kanske från publikplats. Jan Hellstedt har inte varit på någon av de platserna när hans hästar de senaste veckorna har lyckats med konststycket att vinna åtta av sina senaste 14 starter.
- Jag kom just hem efter 14 dagar i Thailand men jag har varit med och tittat på ATG Live på nätterna. Tidsskillnaden är sex timmar så tävlingarna drog igång framåt ett på natten. Men har man semester är det ju inget bekymmer med sena kväller.
- Det var nionde året jag var i Thailand och jag har haft det fruktansvärt bra. Vädret är alltid fint men i år var det helt enormt. Jag har inte sett ett moln och det var mellan 29 och 32 grader i vattnet. Så det blev mycket bad, massage och Singha (thailändsk öl reds.anm.), säger Hellstedt och skrattar.

Inte nöjd trots rekordår
Men det är inte bara under Hellstedts solsemester som hans hästar har presterat bra. När 2009 års bokslut närmar sig kan man konstatera att stallet lägger sitt bästa år någonsin bakom sig. Men trots över sex miljoner kronor inkört är Hellstedt inte helt nöjd.
- Jag tycker att vi har haft ett sämre år jämfört med i fjol, även om vi har kört in mer pengar. Man ska inte klaga men jag tycker faktiskt att vi har haft lite otur och det har inte blivit några riktigt stora segrar. Anledningen till resultatet är att vi har en hög lägstanivå.
En annan anledning är att Hellstedts Frankrikesatsning har burit frukt. Duon Nasty och Poison, båda med efternamnet Composite, har varit riktiga kassakor i grodätarlandet.
- Poison och Nasty har gjort det jättebra och vi får se om de har mer att hämta. Nu är Ceasar Sånna där också, och Lovebite, som var enastående stark när han mer eller mindre mötte den franska montéeliten senast. Han gick starkt runt sista kurvan men tog ett par för honom karakteristiska snubbelsteg och blev diskad. Han kan nog göra det rejält under sadel framöver.

60 miljoner i potten
Solbränd till pepparkaksfärg blickar nu Hellstedt mot jul. Men innan det är dags att skära upp skinkan och slå i glasen väntar V75 på Åbytravet. Då både fem- och sexrättspotten gick vidare från förra veckans omgång kommer det på lördag ligga hisnande 60 miljoner kronor i sjurättspotten.
- Ja, nu är det dags! säger Hellstedt, som har två formstarka hästar till start.
- Quantum Aramis (V75-1) är trots en lång säsong pigg och fin. Senast tycker jag att han efter omständigheterna gjorde det mycket bra. Stefan (Söderkvist) valde att sitta kvar och sedan avslutade han 1.10,5 sista 500 meterna. Jag är inte påläst på motståndet men han räcker långt i klassen och jag tycker inte alls att han ska vara borträknad. Vi har bara laddat med honom en gång men då small det bara till och han tog ledningen från spår åtta. Jag har ingen jättekläm på hur han klarar voltstart men planen är att bränna av honom mot ledningen. Sen kan det tänkas att släppa till någon. Lång distans ser jag som ett plus för han väger ingenting och kan springa hur långt som helst. Om det skulle krävas skor tror jag inte att det påverkar honom något speciellt. Han har oerhört fin teknik.
- Viol Hornline (V75-7) chockade några stycken när hon vann senast men för dagen känns hon faktiskt lika bra som när hon vann Stosprintern förra året. Hon känns riktigt vass och lång distans är inget bekymmer för henne. Det blir full laddning mot ledningen och vi är öppna för att släppa till någon bra med henne också. Det finns ett par hästar med i loppet som kan knäcka henne från dödens men får hon ett hänglopp kan hon gå ruskigt fort till slut. Så de ska nog inte utmana henne på speed.
Din lärling Nilsgunnar Johansson singelstreckar Viol Hornline i kusktipset Fem Tippar V75. Vad säger du om det?
- Jag vet inte hur hårt vi ska tro på det. Det är bara att titta på Nisses styrningar. Han drar i högertömmen och kommer sen inte i mål. Skämt åsido tycker jag att Viol Hornline är en rysare med rätt löpningsförlopp och är man ute efter de stora pengarna kan hon vara värd att ta med.

Ola Johansson
Reply
Posted: 2009-12-16 21:31:04

Became a member: 
Forum posts:
Kaj Widell

Får chanser av Stig H
Under de senaste månaderna har Kaj Widell kört många hästar åt Stig H Johansson.

– Det känns jäkligt bra att få köra för honom. I och med att han sätter upp mig som kusk så måste han ju tycka att jag är bra.

På lördag kör Widell Stig H:s Robis Ingo i gulddivisionen, V75-3.

– Robis Ingo kändes inte lika vass senast men det kan ha varit banan som inte passade honom den dagen. Nu har han fått ett perfekt läge och med en bra resa kan han tjäna pengar.

Widell kör även In Bloom Face i V75-2 och Askö Toy i V75-6.

– In Bloom Face vet jag ingenting om. Askö Toy har haft jättebra form en längre tid och han kan vara långt framme om det skulle stämma med positionerna, säger Kaj Widell.
Reply
Posted: 2009-12-16 21:34:49

Became a member: 
Forum posts:
Björn Goop

V75 på Åby

Jag har några hyfsade chanser när det är dubbeljackpott. Stallets 9 Mountain Dew (V75-2) klarar spåret i volten, han har formen och är en rolig outsider. Stallets 1 Thai Tanic (V75-3) har innersta spåret och kan komma på open stretch, smyga och speeda är hans melodi. 2 Dresscode (V75-6, DD-2) vann jag med senast och kanske kan klä av sina motståndare igen.
Reply
Posted: 2009-12-16 21:44:32

Became a member: 
Forum posts:
CONRAD LUGAUER

Copper Beech kan vara bästa spiken
Det är snart jul. Och det är jättejackpot på V75 på lördag.
Då behöver vi - bland annat - en bra spik.
Kan Copper Beech vara en sådan i gulddivisionen?
- Om han inte är sjuk, ja då måste det vara toppchans, säger tränaren Conrad Lugauer.

Efter lördagens vansinnigt favoritbetonade V75-omgång väntar alltså dubbeljackpot och 60 miljoner kronor i sjurättspotten på lördag, då V75:an avgörs på Åby i Mölndal utanför Göteborg.
Då kommer vi att jaga skrällar, hästarna som kan ge det där extra skjutsen i utdelningen så här inför julen. Men också en säker spik.
Jägersros Conrad Lugauer har troligen favoriten i gulddivisionen. Copper Beech (V75-3). En häst som nu har fyra lopp i kroppen efter längre uppehåll, men bara en seger på de fyra starterna. Och senast – på Vincennes i Paris – blev det en nolla i resultatraden.

Så hur står det egentligen till med Copper Beech?
– Han håller toppform, så känns det i alla fall. Det senaste loppet på vincennes är bara att glömma, vi hamnade omöjligt till i tredjespår och hade all otur i världen, säger Conrad Lugauer.
Och menar att hästen i och inför det loppet kändes – hur fin som helst.
– Det gör han fortsatt i träningen också och som det här loppet ser ut, så måste han ses med toppchans!
Det ser ut att bli kallt i veckan, om det skulle krävas skor, och kanske hakar, hur ser du på det?
– Det viktigaste är att han kan gå barfota fram, och det tror jag väl ändå... Hakar och skor bak är jag inte orolig över, menar ”Conny”.
Som också har stoet The Z. (V75-5) med i lärlingsloppet.
– Hon har känts i riktigt bra form de senaste fyra-fem veckorna och och kommer Markus (Waldmüller, reds. anm.) bara till någorlunda så tycker jag att det ser bra ut för The Z. också, avslutar Conrad Lugauer.

http://www.expressen.se/Sport/trav/Travnyheter/1.1815179/copper-beech-kan-vara-basta-spiken
Reply
Posted: 2009-12-17 01:13:57

Became a member: 
Forum posts:
tack för cooper
Reply
Posted: 2009-12-18 19:10:44

Became a member: 
Forum posts:
Fredrik Persson

18 december 2009
Inför V75/Jackpot: "Lillinger Komp ska streckas"65 miljoner ligger i potten för en ensam vinnare på Åby. Fredrik Persson har två V75-hästar till start i dubbeljackpoten och han bjuder oss på klara besked.
- Tom Raider får svårt, däremot ska Lillinger Komp skreckas.

I fjol gjorde Kalmartränaren Fredrik Persson succé och körde in drygt 2,6 miljoner kronor.
Siffror han fördubblar i år.
Som tränare ser det ännu bättre ut, drygt 3,3 miljoner kronor i fjol och hittills i år nästan 5,8 miljoner kronor.
Obesegrade Viola Silas är förstås stjärnan i stallet och hon är nominerad till Årets Treåring, Årets Sto och Årets Häst.
Men Viola Silas är inte ensam i stallet som växter hela tiden. I dag finns 74 hästar på träningslistan. 49 av dem är ett- och tvååringar.

Klara besked
På lördagen är det dubbeljackpot på Åbytravet och en ensam vinnare kan plocka hem 65 miljoner kronor. Fredrik Persson har med två hästar och vi är förstås nyfikna på vad han tror om chanserna.
- Tom Raider (V75-3) gör debut i gulddivisionen och har en omöjlig uppgift från det här läget. Får han pengar är det en framgång.
Då har stallets andra häst en betydligt mer intressant uppgift. Det handlar om Lillinger Komp (V75-5) som får kometkusken Jennifer Tillman i sulkyn i lärlingsloppet.
- På pappret ser det riktigt bra ut på förhand. Vi har en bra kusk och ett bra läge. Jag är ganska optimistisk men jag tycker inte det är något spikförslag.
Dina hästar går alltid barfota. Hur blir det nu när banan troligen är hård under och ett lite lösare ytlager?
- Jag kör barfota, går det så går det. Jag blundar och kör. Mina hästar går alltid barfota även i träningen och klarar inte att plötsligt få skor och hakar.

Lars-Ove Pettersson
Reply
Posted: 2009-12-19 12:30:14

Became a member: 
Forum posts:
Niklas Lindblad, ny tränare i Malmö efter årsskiftet, är ute och känner på Åbys bana. Han skrapar med foten och konstaterar att den är något hård.
- 8 Motowns Lavendel (V75-5) kommer nog inte att kunna gå barfota nu utan förmodligen blir det så att jag slår på ett par bakskor på henne. Det gör inte så mycket egentligen. Hon är bra i ordning och hade vunnit med lucka senast. Näst senast på V75 i Kalmar stod hon bredvid en hingst innan tävlingarna och blev brunstig. Måste ha ett smyglopp för att räcka och är inte helt borta i ett öppet stolopp.
- 5 Coming True (V75-2) kör jag åt Monica Sahlgren-Fromell och vann med den senast. Visserligen blev det kört åt oss med hårt tempo då men hon gick jättebra till slut. Hon har stött på hårt motstånd hela året och bland annat varit tvåa bakom Viola Silas. Det är samma här, ska kunna duga till seger i ett öppet lopp med rätt resa. Coming True går med skor.
Reply
[ 1 ]