Travzonen.se
TrottForum
TrottManager
  Travforum -> TravSpelet -> Tips & Ideér -> Sammanfattning av samtliga tips, ta...
 

Saknar du något i spelet eller är det något som kan förbättras? Tveka inte, skriv ner dina förslag här så kanske de blir verklighet. Bra ideér belönas.
Username

Password

[ 1 ]  
Author Message
Posted: 2007-07-11 18:33:54

Became a member: 
Forum posts:
GENERELLT

Min synpunkt här är att ni ska bygga långsiktigt och med kvalité för att få den rätta känslan. Dvs ändra inte så fort det inkommer bra förslag om det inte är ett måste!


STARTPOÄNG

Här tror jag vi ska närma oss verkligheten och ha samma system här som där. Speciellt om spelet ska ha en realistisk vinkel med allt annat såsom kuskar, banor, propositioner och liknande.


TRÄNINGSANLÄGGNING

Här tror jag att man kan förändra en del för att få en trevligare spelmiljö. Fallet nu om man gör av med för mycket pengar i veckan, är ju att riva anläggningen och förlora i stort sett 500 000 kronor. Mitt förslag här är att man väljer att underhålla den eller inte. Väljer man att underhålla den kostar det som i dag, medan om man väljer att inte underhålla den så kostar den heller inget i veckoavgift. Nackdelarna här blir då att man ej kan använda den för träning (vilket inte ger samma effekt på träningen för hästarna) samt att den försämras en del så att när man väl kör igång den igen så är skicket lite försämrat och ger inte lika hög effekt som den gjort tidigare.

Jag tror även att man skulle kunna införa ett system att man har olika stora anläggningar som kostar olika mycket och ger olika effekt. Här skulle man eventuellt kunna bli begränsad i hur stor anläggning man får ha.


EGENSKAPER

Här kan man utveckla vidare tror jag vilket skulle ge en lite mer osäkerhet i hur bra hästen är. Som det är i dag om jag tror rätt så betyder "3" att hästen passerat "3" men ännu inte nåt "4". Jag vill ha ett större svängrum här, där hästen stiger upp en siffra [till 3] någonstans mellan 2.35 och 3.65 samt att den då stiger till 4 någonstans mellan 3.35 och 4.65. Detta ger en större osäkerhet och man måste titta mer på prestationer i loppet än enbart på siffror. Vad gäller medelvärdet som övriga tränare ska se vet jag inte. Antingen ser dom medelvärdet utifrån mina siffror eller ett meddelvärde som baseras på hur bra tränaruppsättning som har. Eller varför inte "spioner" (scouter) som man anställt.

I träningsrapporten tycker jag att det ska visas som ett värde mellan två tal och inte som i dag ge ett exakt värde i hur mycket den ökat. Ha istället 0.017-0.033 tex där svängrumet minskar ju bättre tränare man har samt ökar ju sämre tränare man har.

Inför även att hästen inte enbart blir bättre i det den tränar utan att slumpen kan falla in och ge hästen bättre styrka fastän den t ex tränar något annat. Vid sjukdom eller skada borde även egenskaperna minska, dels för utebliven träning men även för att den inte kan röra sig fritt eller vad det nu är för skada.

Eventuellt skulle jag även vilja se ett par till egenskaper, både synliga men även lite dolda. Vilka detta skulle vara har jag inga direkta svar på men psyke är en tanke. Här kan man brainstorma.


ANGÅENDE TIDEN I SPELET

Nu följer ju speltiden den riktiga tiden vilket får mig att se mörkt på framtiden. Detta då jag vill att hästarna redan börjar existera från ettårsåldern samt att det införs tvåårslopp. Här får man ju isf vänta hela fyra riktiga år innan den kan gå ut i derbyt t ex och det är nog ingen villig att vänta på i ett spel. Mitt förslag är att vi snabbar upp det hela med dubbla eller max trippla hastigheten. Dvs kör vi tre tävlingsdagar för varje riktig dag. En kl 13.00, en kl 18.00 och en kl 21.00 t ex. Alternativt som jag tror kan vara bättre, en kl 15.00 samt en kl 20.00. Ja, beroende hur mycket man vill "speeda" upp spelet med. Jag är medveten att en del faller med känslan då att tävlingarna inte följer det verkliga men här tror jag det blir mer positivt om vi kör en egen tid.


SÖKFUNKTIONEN

Inför så att man även kan söka på distans och liknande saker.


STUTERI

Just nu får ju alla åldrar samma slumpgenerator vilket betyder att en femåring inte blivit bättre än en treåring. Ändra detta så att en yngre häst inte utvecklats lika mycket rent generellt. Sen ska det ju gå att få fram bra yngre hästar här också - om nu Stuteriet har en funktion att fylla i spelet. Jag ser hellre att allt sköts genom avel, samt auktioner som jag återkommer med mer information kring.


TILLBEHÖR TILL HÄSTEN

Här tror jag man kan utveckla så det blir en härlig mix av väldigt många saker utan att för den delen rubba på spelkvalité och känsla. Ju mer detaljer och saker som införs ju tråkigare blir det för dom flesta men desto roliga för en del. Mitt förslag här är att ha en del stora saker som påverkar extra mycket, såsom nu olika skor eller barfota. Sen kan man införa vilket huvudlag hästen ska bära eller om den inte ska ha något vilket också kan påverka rätt mycket hur hästen presterar. Eventuellt något till men utöver detta så inför olika knäkappor och bomull i öronen och olika bett och remmar och allt vad som kan tänkas. Tanken här är nämligen att detta enbart ska ge så små effekter att det enbart får betydelse ifall det är stenhård strid på upploppet och att detta inte normalt fäller avgörande. Hästen kanske blir någon/några meter bättre och då känner sig inte dessa som inte orkar lägga ner all tid på spelet underlägsna. För jag tror det är viktigt att en viss grupp ska kunna mixtra och leka med extrasaker även när det är dötid i spelet. Då kan man t ex införa så att man ändrar lite på utrustningen och sen träningskör den och får rapport direkt från tränaren i hur han tycker hästen reagerade på ändringarna. Här är det dock viktigt att tränaren inte vet exakt utan att man kanske måste fråga flera tränare och luta sig åt majoriteten av deras tycke och smak. Detta skulle kunna ge en extra krydda åt spelet att man kan sitta och roa sig med i timtal innan amn tror sig ha hittat den optimala balansen vilket sen ska testas i lopp - där den kanske inte alls förbättrade hästens kapacitet... Här ska det t ex kosta en liten extrasumma varje gång man kör ett träningsvarv på sin träningsanläggning när man byter balans på hästen och realtids-"tränar" den. Summan beror på att man sliter ner det som testas t ex. Här kan sägas mycket och jag återkommer gärna mer detaljerat. Även ju bättre tränare ju större chans att han ger en mer korrekt bedömning av hur hästen tränat med den nya balansen.

Jag tror ni ska gå tillbaka till att foder inte är automatiskt bättre bara för att det är dyrare och att vissa skor inte automatiskt är bättre enbart för att dom har vissa egenskaper. Vissa hästar behöver gå med tyngre skor oavsett underlag för att få en smidigare gång t ex. Inför detta för att det inte automatiskt blir att en sak är bäst. Då fyller den ingen funkion. Vem köper billigt foder nu t ex? Ingen är min gissning!


TAKTIK I LOPPEN

Detta är en svår bit och frågan är om spelmotorn är mottaglig för all info utan att det behövs 10 programmerar som ska sitta instängda i månader för att hitta en bra lösning.

Mina spontana tankar är att vi måste utöka med fler alternativ här då nuvarande är sämre än att inte ha några alternativ alls. Efter spårlottningen
ska framspårshästarna få en del alternativ och bakspårshästarna andra. Här finns det mycket brainstorming innan en klar modell finns men t ex "kör för täten och behåll den" "kör för täten sök rygg" "sök utvändig position" "backa från start" är några exempel från främre startspår, sen ska man
kunna ge alternativ bakom ovan förslag såsom om vi lyckas nå täten "håll högt tempo" "dämpa för att rycka på upplopp" "dämpa men försvara ledning vid attack". Sen om man inte når täten har man såklart valt alternativ vad hästen ska göra utivall man nu hamnar utvänigt i kön. "kör fram och håll upp tempo" "ligg kvar för spurt" Finns otaliga brainstormingalternativ. Sen kan man även välja, "låt kusken bestämma"

Detta tror jag kommer att kunna bli en av de bästa och viktigaste sakerna i spelet. Frågan är hur mycket det går att påverka. Känns som att det inte ska vara för krångligt men tiden får utvisa om en spelmotor fixar det.


LOPPTILLGÅNG

Här vill jag se en modell likt verkligheten att Jägersro t ex tävlar alla tisdagar och att Solvalla kör på onsdagarna osv. Mindre banor lägger man in att dom enbart kör varannan vecka t ex eller som Hoting och övriga att dom enbart kör sommarmånader. "V75" turas banorna om att köra. Det gäller att tänka ut en bra modell här.

Se till att när en bana tävlar ska det finnas flera olika lopp där. T ex fem stycken så att man senare kan utveckla spelmodellen att även innefatta V5.

Tillsätt propositionsansvariga för varje region (t ex tre banor, som ex Jägersro, Halmstad och Kalmar) som kan ta ett ansvar att det blir bra och blandade propositioner för varje gång det tävlas så det finns lopp för "alla" inom en närhet. T ex som ovan nämnt fixar en för Jägersro, Halmstad och Kalmar osv så att det täcks in regionalt. Det ska dock finnas en mall att hämta ur som ska innehålla många olika sorter färdiguppsatta propositioner (eller nästan färdiga). Så man inte laborerar med 1640 meter för 8-åringar Prispengar till dessa propositioner kan vara klokt att ha en "budget" för. Samtliga storlopp och lopp med kval ska givetvis läggas in av de högsta hönsen


HÄSTENS PÅVERKAN

T ex presterar en del hästar sämre när dom reser långt och vissa tål kanske inte att flyga. Här finns det lite att tänka på tror jag.

Vidare tycker jag skötaren ska spela in rätt mycket här i hur lugn hästen känner sig samt hur formen bibehåller sig. Skötaren är en viktig del av hur en häst mår och presterar.

Galopprisken i starten ska vara större på en del hästar så att dessa i framtiden kanske få välja att hästen ska ta det lugnt från start tills den börjat trava bättre och lugnat ner sig tack vare en bra skötare.


ANTAL HÄSTAR I STALLET - STORLEKEN PÅ STALLET

Angående storlek på stallen. Här är ju frågan om vilka gränser det ska finnas. Och om man ska ha olika gränser för olika personer beroende på om dom är amatörer proffs eller vad det nu mer kan finnas. För att klättra här krävs det t ex god ekonomi, att man befunnit sig inom nybörjare i en viss tid samt att man sprungit in ett visst belopp innan man får lov att klättra. Man måste även erlägga kursavgift för licens, osv. Så jag tror vi ska hålla nere stallen på fem hästar till en "perfekt" långsiktig lösning finns. Jag arbetar på en trevlig modell om ni vill höra mer om detta förslag.


ÖVRIGT ALLMÄNT

Ovan skrev jag om hästauktioner och nu återkommer jag till detta. En tanke istället för stuterier är att man inför hästauktioner som t ex genomförs en eller ett par gånger per säsong. Här ska mertalet av hästarna som säljs vara ettåringar (om inte alla). Äldre hästar kan man ju köpa av andra stall. På dessa auktioner för man i stort sett bara information i hur hästens eventuella utvecklingsförmåga är och hur den ser ut att vara byggd så man kan "väla" om man ska köpa en som ser stark ut eller en som ser ut att ha bra psyke och liknande. Jag vet för lite vad tränare IRL tittar på för att hitta
en viss sorts häst men här kan man få ett fint spänningsmoment i en bra auktion med en del blivande (?) kvalitétshästar. Här är det då vi spelare som bjuder över varandra till dess att auktionen avslutas.

I spelmotorn blir inte hästarna diskade för galopp på upploppet (vilket jag skulle vilja se i verkligheten) men här tycker jag vi kan införa ett sånt moment. Det blir lite som att tillföra straffsparkar och röda kort i en fotbollsmatch. Det behövs för spänningsmomentet. Brainstorma iaf vad som blir bäst för kvalitén.

Storlopp är alltid kul men tillför dom något redan nu i början när hästarna knappt har startat? 12 ostartade hästar i ett lopp med miljonpris känns hårt
för kommande spelare som senare kommer in i spelet. Låt det ta lite tid att bygga upp en förmögenhet. Öka propparna med tiden. Lopp med stora prissummor ska komma när vi vet mer om hästarna och det är startpoängen som spelar in och inte bara slumpen vilka som får chansen att vinna 2 miljoner i ett förstapris när det ställer upp hästar som kör 1.18

Klona inte lopp, utan sätt olika proppar som är snarlika istället =) Endast treåringar och endast fyraåringar t ex. Max 5000 och 10 000 kanske. För ostartade och hästar utan seger, speciellt nu i början. Kloningen ser inte bra ut!

För hästar som startar hela tiden, måste det ha en större effekt. Jag har sett hästar med tre starter redan på mindre än en vecka. Inför så att hästen bryter ner sig och också kanske tappar en del i egenskaper och i form. På sikt ska även skaderisken infinna sig där. Känslan försvinner
då hästar tävlar var tredje virtuell dag. Det ska vara möjligt men även "kosta" som sagt.

Tillför lite fler byggnader som kan göra ens gård trevlig samt ge lite effekt för hästarna. Olika storlekar på hagarna. Brainstorma.


ALLMÄN CRED

Det mesta är helt fantastiskt men det går att bygga det klart mycket bättre. Älskar dock tidningsnotiserna och att det skrivs lite om olika lopp. Fortsätt med en nätt nivå så det inte blir för mycket att läsa hela tiden. En skön sak detta alltså! Spelet tillför en härlig dimension, dock ska man nog se till att startande stall i ett lopp ej får spela. Det kan bli läggmatcher - även om jag hoppas alla spelar för att det är skoj och inte för att fuska sig till vinster.

Bli inte som "sulky.nu" eller vad spelet heter. Där är det bara utkastat proppar hej vilt utan eftertanka och alla startar sina hästar hela tiden och
jag vet inte vilken soppa det är. Väx långsamt och förnuftigt så tror jag spelet kommer att kunna bli långt över era förväntningar. Kvalité och
eftertanke genom varje förändring och nytt steg man tar tror jag på.

Ni kommer äga den här genren av spel inom snar framtid är jag säker på om tålamodet och engagemanget finns där. Det viktiga är att motverka fusk när spelet börjar bli riktigt populärt och redan nu ska det finnas en plan för det. Inför månadskostnad t ex - håller spelet kvalité är vi också beredda att betala för det. Lösningar som "elitmedlemmar" skapar inget bra spel. Skapa det ultimata spelet och sen betalar alla, med glädje. Då kan man knyta varje konto till ett kreditkort och adress eller liknande och så vidare för att minimera fusket.

Försök få det så verklighetstroget som möjligt - titta på hur championship manger (numera football manager) har växt och nu kommer en liveversion.
Ni startade i andra änden men se vad som gjort det så stort. Kvalité rakt igenom. Genomtänkt sådan anser jag!
Reply
Eriksson Posted: 2007-07-11 19:13:15 Answer to: "GENERELLT Min synpunkt här är att ni ska bygga långsiktigt och med kv"

Became a member: 2007-02-02
Forum posts: 12237
Du vinner garanterat längsta inlägg tävlingen.

TRÄNINGSANLÄGGNINGEN

Tanken med att man inte får några pengar tillbaka är tvinga er att tänka till lite innan ni köper den, annars skulle ju alla köpa en direkt.

EGENSKAPER

Vi kommer inte införa så att hästen stiger upp vid 3.65 eller något liknande, däremot så kommer vi nog göra så att man inte kan se alla egenskaper på transfern utan bara ett medelvärde och sedan får kolla på hästens tidigare lopp för att skaffa sig en uppfattning om hästens kapacitet.

Vi har funderat på att lägga till humör men det ligger på is.

TIDEN I SPELET

Eventuellt kommer vi göra så att hästarna åldras flera ggr / år.

STUTERI

Vi har redan fått förslaget av en annan användare, kommer inom kort. Vi hade inte en tanke på det innan.

TILLBEHÖR

Har redan funderat på allt du nämner. Tror till och med vi skrivit om det i forumet.

LOPPEN

Loppmotorn kommer att uppdateras inom en snar framtid, just nu är vi inte helt nöjda.

LOPPTILLGÅNG

Om du kollar i kalendern så kommer du se att det redan ser ut ungefär så som du beskriver.
Spelet har varit igång i två veckor, kommer dröja ett tag innan vi lägger ut uppgifter på andra användare.

HÄSTENS PÅVERKAN
Det skall redan nu påverka formen om man reser.

ÖVRIGT
Det är meningen att hästen skall bli diskad på upploppet, vår Travexpert Larsson var blixtrande snabb i att påpeka detta.

Vi uppdaterade påverkan efter loppen nu i veckan. Kommer bli svårare att starta ofta. Samt att man riskerar att skadas.

FUSK

Vi har redan nu span på flera potentiella fuskare som sitter med flera stall, dessa kommer obönhörligen stängas av.

FRAMTIDEN

För att vara helt ärlig så har vi inte ens tittat på andra likande sidor, hörde talas om sulky så sent som förra veckan. Vi startade arbetet med Travzonen redan 2003 om inte tidigare. 2004-2005 kunde du faktiskt vara med och spela men efter studier utomlands och ett krånglande webbhotell så försvann sidan. Nu är den äntligen uppe igen och vi är spända på att se hur det utvecklar sig.

/Eriksson
Reply
Posted: 2007-07-11 19:24:46 Answer to: "Du vinner garanterat längsta inlägg tävlingen. :) TRÄNINGSANLÄGGNIN"

Became a member: 
Forum posts:
Det finns klar potential men jag tror man ska sätta målen högt.

Att hästarna ska åldras flera gånger per år skriver du. Så du menar att vissa hästar aldrig ens får chansen att starta i derbyt?


Mitt förslag med träningsanläggningen då? Jag förstår också att tanken är att man ska tänka till en gång till innan man köper den Men om du klantat dig känns det väl onödigt att riva den. I verkligheten säger du kanske upp personal och har anläggningen vilande utan underhåll vilket påverkar hur den försämras. Man kan lägga till en summa det kostar att restaurera upp den efter en vilande period, men att kasta bort 500 000 känns onödigt


Jag ser ingen anledning att man inte ska se värdet på transfern. Medelvärdet är ju inget man vill köpa på. Travsäkra hästar får liksom högt medelvärde. Tror ni ska tänka igenom mina förslag en gång till med en varians så att man inte vet ett exakt värde på hästen utan den kan vara allt från 3.35-4.65 när värdet anges som 4.


Självklart lägger man inte ut uppgifter på andra deltagare direkt i starten.. skrev väl att det skulle utvecklas långsiktigt Nu i början är det ju inte så stort men jag tror att på sikt behövs det lite ingredienser för att höja kvalitén på ett spel som har en stor grund - vad jag anser.


Ang formen vid resa. Du skriver at det redan nu påverkar formen vid resa, men är det ett statiskt värde för alla hästar beroende på längd och sätt man reser eller trivs vissa hästar sämre än andra? Varje häst är ju en enskild individ


Jag kollade in sidan för några år sen men den var typ död då och det stod att det skulle skickas ut mail när den kom igång. Sen ändrade jag mail och haft annat för mig. Surfade in här av en slump i veckan faktiskt. Glad när jag fann det och nu hoppas jag det blir en "storsäljare"
Reply
ddmannen Posted: 2007-07-11 22:28:52 Answer to: "Det finns klar potential men jag tror man ska sätta målen högt. Att h"

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
vill kommenterar kort om träningsanläggning.

500000 för en träningsanläggning kan väl vara ok , men 50000 varje vecka är väldigt dyrt när man bara kan ha 5 hästar. Så behåll eller höj priset för träningsanläggningen , men sänk veckokostnaden för att ha den.

Den kan vara kvar som den är nu om ni tillåter att man kan ha fler hästar , vilket jag vet att ni funderar på
Reply
Posted: 2007-07-12 15:46:33 Answer to: "vill kommenterar kort om träningsanläggning. 500000 för en träningsa"

Became a member: 
Forum posts:
Tja, jag vet inte om det är så dyrt, man får ju in 50 000 i sponsorpengar också varje månad. Gäller ju att prioritera och chansa lite. Däremot tycker jag man ska kunna hålla anläggningen stängd under en viss tid om man nu har den
Reply
ddmannen Posted: 2007-07-12 16:17:38 Edited(1): 2007-07-12 16:20:04 Answer to: "Tja, jag vet inte om det är så dyrt, man får ju in 50 000 i sponsorpenga"

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
är det månadskostnad eller veckokostnad?
men 50000 kommer hela tiden gång på gång (varje vecka lr månad?!) är mycket medans 500000 är bara engångs investering , och i förhållande till vad skötare och tränare kostar så är 50000 allt för högt

du tar inte inte någon större risk genom att göra en engångs investering, men att få en fastkostnad på 50000 gör att du kan tvingas springa in pengar för att inte bli pank.
Reply
Posted: 2007-07-12 17:03:27 Answer to: "är det månadskostnad eller veckokostnad? men 50000 kommer hela tiden gå"

Became a member: 
Forum posts:
Ska man ha både träningsanläggning och bra tränare så blir du tvungen att springa in pengar för att det inte ska gå back ja. Själv tappar jag 52 000 varje vecka och det är vad jag på sikt tror att mina hästar ska kunna springa in (bortsett från att en del pensionerar hästar mer än andra andas och ev får bättre hästar än mina). Men jag har valt en taktik jag tror på, sen får vi ju se om det blir fel eftersom en del använder en taktik jag inte kan värja mig mot. Skulle jag inse att det här inte kommer att gå runt får jag antingen minska ner stallet eller göra mig av med träningsanläggningen.

Dock skulle jag vilja se en förändring där jag enbart stänger ner anläggningen tillfälligt och där man sen kan starta upp den igen (med lite sämre effekt) och ev en engångssumma för att den ska fungera som sagt.

Om vi nu antar att kostnaden skulle sjunka skulle samtliga kunna ha allt det bästa och vad handlar det då om? Då skulle vi likagärna kunna slumpa fram hästar till en får en med max i allt

Tänk också på att du fick hela två miljoner från start - vilket var en enorm summa. Jag hade rekommenderat en summa runt 250 000 istället och där man endast fick 1-2 hästar från start. Då kunde man haft lite olika taktik. Nu verkar -tyvärr- den bästa taktiken vara att slumpa hästar för 40 000 kr styck till du får en fantastisk häst som lär klassa. Du hinner slumpa 50 st hästar innan pengarna är slut, men du kan fortfarande anmäla dom till lopp!
Reply
ddmannen Posted: 2007-07-12 17:29:42 Answer to: "Ska man ha både träningsanläggning och bra tränare så blir du tvungen "

Became a member: 2007-07-01
Forum posts: 1312
kan vara rätt taktik , men den kräver en rejäl pengabuffert , själv föredrar jag att kanske inte ha så mycket pengar men ha kontroll på kostnaderna.

känns som prispengarna i "vanliga lopp" är för låga för att ha så höga kostnader, det krävs ju nästan att hästen är bland de 3 för att man bara ska få ihop till resan

2 miljoner är mycket men med alla mina nybörjarmisstag var det inte mycket mer än 1 miljon . Som exempel så köpte jag en 5-årig svensk hingst som jag kastrerade och sen pensionerade

Reply
Posted: 2007-07-12 17:48:37 Answer to: "kan vara rätt taktik , men den kräver en rejäl pengabuffert , själv fö"

Became a member: 
Forum posts:
Jo, resorna kostar en del - det gör dom men inte ofta du ser en häst från Malmö starta i Stockholm om dom inte tror på bra chans.... så det klagar jag inte så mycket på, bara det finns lite olika proppar på hemmabanan

Känns som prispengarna är alldeles för höga i samtliga storlopp nu i starten plus i lopp som är specialare som kajan special

Ja, det är väl ungefär som min kompis kommer göra med sin jänkare Själv satsade jag stort coh har enbart ca 5 veckors överlevnad om inte mina hästar presterar något, men enligt mina beräkningar ska det nog så om inte loppen är fyllda med en massa irländare, verkar som 95% av samtliga hästar i spelet tillhör det landet fastän vi tävlar - allt som oftast - i Sverige
Reply
Posted: 2007-07-13 09:09:48 Answer to: "Jo, resorna kostar en del - det gör dom men inte ofta du ser en häst frå"

Became a member: 
Forum posts:
ojojoj mycket att läsa och ta ino(
Reply
Posted: 2007-07-13 09:09:56 Answer to: "ojojoj mycket att läsa och ta ino("

Became a member: 
Forum posts:
o(
Reply
Posted: 2007-07-13 09:10:06 Answer to: "o("

Became a member: 
Forum posts:
Reply
[ 1 ]